TOTS ELS ÀUDIOS

  • Tim Burton, per Elisenda Roca: No ser normal és el més normal
    Escolta àudio

    Tim Burton, per Elisenda Roca: No ser normal és el més normal

    La periodista, escriptora i directora teatral Elisenda Roca ens parla d'un director que ha contribuït a forjar l'imaginari de la cultura popular de les últimes dècades com pocs altres, amb una visió de la vida que sempre rema a favor de la diferència i l'excentricitat. Se n'ha dit que és un nen gran i un sinistre, però tot plegat són etiquetes que ell ha anat desmentint amb la seva obra. A "Les intocables" commemorem els 90 anys de Gene Hackman amb un dels seus papers més celebrats, el del policia poc escrupolós de "French connection".

  • Robert De Niro, per Ivan Massagué: El somriure d'una bèstia
    Escolta àudio

    Robert De Niro, per Ivan Massagué: El somriure d'una bèstia

    N'hem parlat de manera col·lateral en els programes dedicats a Scorsese i Coppola, però ja era hora que dediquéssim un "Memento" a un dels actors més importants de la història, capaç de transmetre l'amenaça del mafiós i la tendresa del desvalgut amb la mateixa eficàcia. Ivan Massagué, que acumula èxits a la televisió com "Benvinguts a la família", al cinema amb "El hoyo" i al teatre amb "Aquella nit (Una obra de teatre amb cançons)", ens proposa homenatjar l'actor amb la piga més famosa, Robert De Niro. A les intocables, recordem una de les pel·lícules més radicals mai rodades sobre una ruptura sentimental, la francesa "No envellirem pas junts".

  • Scarlett Johansson, per Ariadna Oltra: veu trencada i trencadora
    Escolta àudio

    Scarlett Johansson, per Ariadna Oltra: veu trencada i trencadora

    Al llarg d'una carrera iniciada de ben petita ha sabut combinar blockbusters i cinema independent fins a convertir-se en una de les actrius més famoses i més ben pagades del món. És la Vídua Negra, carismàtica i poderosa, però també la noia fràgil i avorrida de la vida a qui Bill Murray xiuxiuejava ves a saber què pels carrers de Tòquio. L'actual conductora del TN Matí, la periodista Ariadna Oltra, va descobrir Scarlett Johansson a "Lost in translation", i per això ens en vol parlar. A la col·lecció d'intocables hi afegim un èxit del cinema familiar dels 80, "Curtcircuit".

  • L'escriptura al cinema: obsessions a doble espai
    Escolta àudio

    L'escriptura al cinema: obsessions a doble espai

    Tot i que escriure és una activitat solitària i més disciplinada que èpica, sovint el cinema ha convertit escriptors i escriptores, reals o de ficció, en protagonistes d'una pel·lícula. La majoria de les vegades són personatges neuròtics, definits per les seves obsessions i neurosis, i pel bloqueig creatiu, això quan no es veuen embolicats en una trama criminal. Per separar el gra de la palla i saber què hi ha d'arquetip en la visió que el cinema ha donat del fet d'escriure, hem convidat una de les autores més prometedores de la literatura catalana, Marta Carnicero, que ens va sorprendre amb "El cel segons Google" i anuncia segona novel·la per a la primavera. A "Les intocables", ara que fa quatre anys que ens va deixar David Bowie, el recordem com l'extraterrestre de "L'home que va caure a la Terra".

  • Els germans Dardenne, per Xesc Cabot: de pares i fills
    Escolta àudio

    Els germans Dardenne, per Xesc Cabot: de pares i fills

    L'actor, músic i cineasta Xesc Cabot ha codirigit amb Pep Garrido una de les pel·lícules catalanes més radicals de la temporada, "Sense sostre", un retrat cru de la vida d'una persona a qui la dissort i l'atzar han portat a dormir al carrer. Un dels referents clars d'aquest projecte ha estat el cinema humanista dels germans Dardenne, que formen part d'una llista selecta de creadors guardonats dues vegades amb la Palma d'Or de Canes. Analitzem l'obra dels Dardenne, sempre preocupada per mostrar les vides de la gent que pateix i fer-ho a peu de carrer, seguint els personatges de ben a prop. A "Les intocables" recordem un exemple recent de ciència-ficció amb més imaginació que pressupost, "Coherence".

  • Pier Paolo Pasolini, per Joan Lluís Bozzo: el poeta de la marginalitat
    Escolta àudio

    Pier Paolo Pasolini, per Joan Lluís Bozzo: el poeta de la marginalitat

    Si hi ha un director que ha estat capaç de portar la provocació fins al final, ha estat l'italià Pier Paolo Pasolini, que des del neorealisme de "Mamma Roma" va evolucionar cap a obres tan incòmodes com "Teorema" o la gairebé insuportable "Saló o els 120 dies de Sodoma". Repassem l'obra d'aquest autor clau dels anys 60 i 70 amb un artista reconegut del teatre català dels darrers 40 anys, Joan Lluís Bozzo, una de les ànimes de Dagoll Dagom, que acaba de recollir algunes reflexions sobre la professió a "L'ofici del comediant".

  • Luis García Berlanga, per Lucía Alemany: com més serem, més sàtira farem
    Escolta àudio

    Luis García Berlanga, per Lucía Alemany: com més serem, més sàtira farem

    L'obra de Luis García Berlanga, sota la seva superfície habitual de comèdia coral fallera, amaga sempre càrregues de profunditat satíriques i la visió amarga d'una Espanya deprimida econòmicament i reprimida políticament. Analitzem l'impacte d'obres mestres com "¡Bienvenido, mister Marshall!" o "El verdugo" amb una compatriota espiritual de Berlanga, la directora debutant Lucía Alemany, nascuda a Tortosa però criada a Traiguera, el mateix poble de la província de Castelló on ha rodat una de les millors pel·lícules catalanes de la temporada, "La innocència", nominada a set premis Gaudí i a dos Goyas.

  • El cinema del 2019, per Mònica Jordan i estrelles convidades: una bona anyada
    Escolta àudio

    El cinema del 2019, per Mònica Jordan i estrelles convidades: una bona anyada

    Tothom sembla estar d'acord que l'any del retorn de Tarantino, Scorsese i Almodóvar la collita cinematogràfica ha estat de les bones. Hi ha molt per triar i remenar i no tothom escull el mateix quan pensa en el millor cinema del 2019. En parlem amb la crítica Mònica Jordan i amb un munt d'estrelles convidades que han passat anteriorment pel "Memento". A tots els hem demanat que ens diguin les seves tres pel·lícules preferides de l'any que hem deixat enrere.

  • Francis Ford Coppola, per Roger Salvans: passió pel caos
    Escolta àudio

    Francis Ford Coppola, per Roger Salvans: passió pel caos

    El periodista de "Fotogramas" Roger Salvans ens proposa analitzar l'obra d'un dels impulsors del Nou Hollywood dels anys 70, un creador amb una ambició desmesurada que el va portar a signar obres mestres de la talla d'"El padrí" i "Apocalypse now", i que des de fa molts anys el té una mica perdut, experimentant amb noves formes de fer cinema. De fet, al tràiler sencer recordarem una de les pel·lícules de la seva etapa més fosca, "Twixt".

  • Glenn Close, per Àngels Gonyalons: virtuosa de l'autenticitat
    Escolta àudio

    Glenn Close, per Àngels Gonyalons: virtuosa de l'autenticitat

    Des de fa quaranta anys, Glenn Close ha demostrat sobradament la seva valentia a l'hora d'assumir papers ben diferents, tan capaç de fer-nos sentir amb la seva mirada intensa l'astúcia de la marquesa de Merteuil o la dolenteria de Cruella de Vil com l'abnegació de la protagonista de "The wife", Joan Castleman. Per aquest últim paper va ser nominada per setena vegada a l'Oscar. És l'actriu que acumula més nominacions sense haver guanyat el premi. Avui homenatgem Glenn Close com es mereix ajudats per Àngels Gonyalons, que aquests dies és al Teatre Goya representant "La dona del 600". I, aprofitant que a la cartellera tenim "Puñales por la espalda", a "Les intocables" recordem un dels millors homenatges en forma de paròdia a l'univers Agatha Christie, "Un cadàver a les postres".

  • José Luis Cuerda, per Joaquín Reyes; parlem de cinema, que no és poc
    Escolta àudio

    José Luis Cuerda, per Joaquín Reyes; parlem de cinema, que no és poc

    Arribem als cent programes, cent petites píndoles d'història del cinema. Ho celebrem amb el convidat més "chanante" que hem tingut mai, el còmic Joaquín Reyes, que ens parla d'un paisà seu, José Luis Cuerda, director tan bregat en comèdies surrealistes d'humor manxec com en drames sensibles. A més, ens atrevim a fer un tràiler sincer a la pel·lícula que ens dona nom, i afegim a "Les intocables" la que ens ha ajudat a obrir i tancar cada setmana amb la seva banda sonora. I, sobretot, volem agrair la confiança dels oients amb un regal molt especial, gentilesa de Filmin. Estigueu atents!

  • Luis Buñuel per Albert Serra: la blasfèmia latent
    Escolta àudio

    Luis Buñuel per Albert Serra: la blasfèmia latent

    Amb "Liberté", definida com un poema a la nit, Albert Serra continua desafiant els espectadors amb propostes cada vegada més radicals, que reben premis a França i aquí provoquen una clara divisió d'opinions. Agradi o no el seu cinema, no es pot negar que les seves declaracions públiques sempre són per sucar-hi pa. I avui ens proposa analitzar l'obra d'un cineasta de qui sí que parlarà bé, d'algú a qui tampoc li feia por trencar les convencions, mestre del surrealisme, fetitxista i ateu: Luis Buñuel. De passada el farem parlar una mica de Marvel... i d'Scorsese. A "Les intocables", rescatem una joia oblidada dels 90: "Smoke".

  • Stanley Kubrick, per Núria Vidal: l'odissea de ser humans
    Escolta àudio

    Stanley Kubrick, per Núria Vidal: l'odissea de ser humans

    Stanley Kubrick, cineasta perfeccionista i metòdic com pocs, va aconseguir portar al seu terreny tots els gèneres cinematogràfics, construint un discurs únic que continua sent vigent per a cada nova generació d'espectadors, com demostra l'èxit de la recent exposició al CCCB. Amb l'escriptora i crítica de cinema Núria Vidal analitzem obres mestres com "2001: Una odissea de l'espai" o "Eyes wide shut". A més, a "Les intocables", recordem una mostra sorprenent de neorealisme entre el thriller i el documental, amb una Silvana Mangano inoblidable que ha complert 70 anys: "Arròs amarg".

  • Pedro Almodóvar, per José Corbacho: la vida és desig
    Escolta àudio

    Pedro Almodóvar, per José Corbacho: la vida és desig

    En els propers mesos és molt possible que veiem Pedro Almodóvar desfilant per la catifa vermella dels Oscars. Als 70 anys, el director més universal del cinema espanyol, amb permís de Buñuel, ha demostrat que està en plena forma amb una recreació del seu propi personatge públic a "Dolor y gloria". És un bon moment per mirar enrere i fer balanç de la seva filmografia. És la proposta de José Corbacho, que a banda d'haver codirigit pel·lícules tan interessants com "Tapas", va parodiar Almodóvar a "Cegada de amor", amb La Cubana, i ara és el dentista de "La tienda de los horrores" al Coliseum.

  • John Cassavetes, per Neus Ballús: la bogeria de ser un mateix
    Escolta àudio

    John Cassavetes, per Neus Ballús: la bogeria de ser un mateix

    Neus Ballús, triomfadora als Gaudí 2014 amb "La plaga", acaba d'estrenar "El viatge de la Marta (Staff only)", una mirada diferent al turisme i a la necessitat de connectar amb altres cultures sense falses condescendències. No és estrany que una directora habituada a treballar en el terreny fronterer entre el documental i la ficció hagi escollit parlar de John Cassavetes, un cineasta que intentava captar la vida tal com raja. Pel seu cinema físic i crispat se'l coneix com el pare del cinema independent nord-americà, tot i que la seva obra continua sent incomparable. A "Les intocables", recordem que la sèrie "What we do in the shadows" té el seu origen en un fals documental sobre vampirs de fa cinc anys.