TOTS ELS ÀUDIOS

S'han trobat 778 resultats.

  • La pau passa per ser coherents amb les criatures!
    Escolta àudio

    La pau passa per ser coherents amb les criatures!

    A "L'ofici d'educar", l'Oriol Dalmau, humorista de l'"APM?", comença el contrapunt reflexionant sobre la pau al món, i acaba parlant de la imprescindible pau a l'escala de veïns i a casa, la pau amb nosaltres mateixos i amb els nostres fills; i això passa per ensenyar a les criatures empatia i valors, i sobretot perquè no els diguem una cosa i en fem una altra.

  • Com entenen la pau els nens que venen de la guerra?
    Escolta àudio

    Com entenen la pau els nens que venen de la guerra?

    Ens explica a "L'ofici d'educar" la corresponsal de Catalunya Ràdio al Pròxim Orient, Txell Feixas, que és complicat parlar de la pau amb les criatures que venen de la guerra, perquè no l'han viscuda, després de 8 anys de guerra civil. De fet, no tenen clara la idea de pau ni tampoc la d'esperança. Són nens que els falten il·lusions, als quals les educadores acullen i els ensenyen optimisme i esperança. Són nens molt sovint agressius, que es peguen i no es respecten, però a poc a poc les educadores els ensenyen a canviar la manera de relacionar-se, i ajuden també els pares a tractar els seus fills. Una de les vies per facilitar l'expressió de les emocions d'aquests nens és el dibuix; fan uns dibuixos duríssims que mostren la crueltat de la guerra. L'objectiu de les educadores és ajudar-los a canviar les idees que la guerra els ha fet interioritzar i donar-los una mica d'esperança.

  • Cantem per la pau al món a ritme de swing!
    Escolta àudio

    Cantem per la pau al món a ritme de swing!

    El música José Luis Santiso ens porta a "Torna-la a posar" "El swing de la pau", de l'escola Josep Montserrat de Mataró, una mostra de la creativitat de dues mestres, Rosa Maria Vidal i Anna Maria Lorente, i l'entusiasme d'un grapat de criatures amb motiu del 40è aniversari de l'escola. A "L'ofici d'educar" estem convençuts que la música és una eina molt poderosa per transmetre la pau al món perquè pacifica els cors. Cantem per la pau al món!

  • "L'arbre dels desigs", de Katherine Applegate
    Escolta àudio

    "L'arbre dels desigs", de Katherine Applegate

    Amb qui parlen els arbres? Si és que parlen... A "L'ofici d'educar" el nostre bibliotecari de capçalera, Jaume Centelles, ens porta als "Llibres per somiar" el llibre "L'arbre dels desigs", de Katherine Applegate, que parla de la tradició que hi ha en alguns indrets del dia 1 de maig de penjar desitjos als arbres. Es tracta d'una història emotiva, que parla del que passa quan una família musulmana arriba al barri, i la nena de la família penja un desig a l'arbre protagonista: tenir un amic; i l'arbre l'escolta i l'ajuda. Un llibre publicat per Nandibú.

  • Arnau de Lieja ens parla de com cal demanar les coses per aconseguir-les
    Escolta àudio

    Arnau de Lieja ens parla de com cal demanar les coses per aconseguir-les

    A "L'ofici d'educar" Joan Santanach, doctor en Filologia i editor d'Editorial Barcino, busca sempre la resposta en els clàssics per trobar la vigència d'alguns valors. Avui ens llegeix un fragment d'un text d'Arnau de Lieja que ens parla de com cal demanar les coses per aconseguir-les, sobretot demanar-les si us plau, i mai com una exigència.

  • Si els infants no coneixen els seus drets mai els podran reclamar
    Escolta àudio

    Si els infants no coneixen els seus drets mai els podran reclamar

    A "L'ofici d'educar" parlem de drets i deures dels infants. Gràcies a la Xarxa de Drets dels Infants de Barcelona, s'ha creat la plaça dels Drets dels Infants, al barri de Trinitat Vella, per recordar la importància dels drets dels infants. Per què és essencial que els nens i les nenes coneguin els seus drets? Però també els seus deures? En parlem amb Amparo Porcel, sòcia d'Intress; Cristina Martí, coordinadora del projecte Nou Horitzó, de la Fundació Quatre Vents; la pedagoga Mireia Garcia, de la Federació Catalana de l'Esplai, i la psicòloga Clara Darder, que ens porta a la ràdio els drets i deures en la veu dels alumnes de l'IE Costa i Llobera. Escoltarem la reflexió de Rafael Bisquerra; Jaume Centelles ens porta als "Llibres per somiar" "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino; Joan Santanach, de l'Editorial Barcino, busca la resposta en una estrofa d'Ausiàs March que parla de la falta de confiança; el psicòleg Tomas Navarro ens diu per què hem de treballar pels drets i deures a l'escola. I acabarem amb el músic Jose Luis Santiso i "Torna-la a posar", avui els nens i nenes del Centre obert compartit de Ciutat Vella de Barcelona ens canten, un per un, cada dret

  • Ausiàs March parla de la falta de confiança
    Escolta àudio

    Ausiàs March parla de la falta de confiança

    A "L'ofici d'educar" Joan Santanach, de l'Editorial Barcino, busca la resposta en una estrofa d'Ausiàs March que parla de l'amor malaltís i de l'excés de control, i que ens permet parlar amb els nostres fills i alumnes de la importància de construir la confiança, i d'evitar conductes controladores sobretot entre els adolescents, que sovint es confonen amb la idea de l'amor romàntic.

  • Els nens canten els seus drets
    Escolta àudio

    Els nens canten els seus drets

    A "L'ofici d'educar", avui el músic José Luis Santiso ens porta a l'espai "Torna-la a posar" una preciosa forma d'explicar els drets i deures dels infants, amb les seves pròpies veus i cantant. Són els nens i les nenes del centre obert compartit de Ciutat Vella de Barcelona que ens canten un per un cada dret, amb una força poderosa que estem convençuts que pot contribuir a canviar el món

  • Les criatures, empatia poca, diu l'Oriol
    Escolta àudio

    Les criatures, empatia poca, diu l'Oriol

    Explica l'humorista Oriol Dalmau que els deures requereixen empatia, i és de les últimes coses que ens surt als humans. Així doncs, ens recorda l'Oriol Dalmau, que els infants tenen molt poca empatia, i en canvi no els costa gens exigir els seus drets. Explica l'Oriol Dalmau que la seva estimada filla Martina té empatia zero, com un gat, i ell proposa responsabilitzar aquest programa -"L'ofici d'educar"- per fer més sensibles les criatures i les seves famílies -que som tots- sobre la importància també dels deures. Farem el que podrem Oriol!

  • "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino
    Escolta àudio

    "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino

    A "L'ofici d'educar" Jaume Centelles, autor de la pàgina "La invitació a la lectura", ens porta als "Llibres per somiar" el llibre "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino, que ha rebut el Premi Internacional Àlbum Il·lustrat Edelvives 2018. És una història inquietant, un llobató que va a casa de l'avi i descobreix un àlbum de fotografies en què hi ha molta gent, que tenen el cos de persona i cara d'animals. El llobató demana a l'avi per què mai li havia parlat de tots aquests amics, i l'avi li comença a parlar de cadascun dels amics, als quals posa uns adjectius molt curiosos. No us podem avançar com s'acaba la història, llegiu-lo. Un llibre per a nens de 12 a 13 anys, de l'Editorial Edelvives.

  • Hem d'ensenyar als nostres fills els drets i deures a l'escola?
    Escolta àudio

    Hem d'ensenyar als nostres fills els drets i deures a l'escola?

    A "L'ofici d'educar" el psicòleg Tomas Navarro ens respon a aquesta pregunta amb un sí rotund. En primer lloc, perquè per reclamar els drets els nens han de saber quins són. I en segon lloc, perquè pel que fa als deures, hi ha nens molt exigents, però han de comprendre que per conviure també han d'assumir uns deures. Pel psicòleg Tomas Navarro, si els drets i deures es treballen a l'escola de manera sistemàtica, serà més fàcil per a les criatures viure en societat

  • Joan López: "Criar en comunitat facilita la criança i també la relació de parella"
    Escolta àudio

    Joan López: "Criar en comunitat facilita la criança i també la relació de parella"

    A "L'ofici d'educar" escoltem experiències de criança en comunitat. Fins a quin punt compartir la paternitat/maternitat amb una comunitat de persones ho fa més fàcil? La cupaire Anna Gabriel va dir que la faria sentir més còmoda un model en què fossin tant fills els seus com la resta, amb una concepció de la paternitat/ maternitat no tant individualitzada. En parlem amb el director del documental "Família no nuclear", Joan López, que recull diverses experiències d'educar en comunitat, i amb alguns dels seus protagonistes: Lluís Trabal, de la comuna Ítaca dels anys 70; Javi Cebrián, fill d'Ítaca, i l'Anna del grup de criança de La Rimaieta; i ens acompanyarà també l'antropòloga social de la UAB Marta Mayoral. Sentirem les experiències d'educació en col·lectivitat arreu del món que ens ha recollit la periodista Carla Pedret a l'espai de la pregunta i la reflexió del catedràtic Rafael Bisquerra. Jaume Centelles Pastor ens porta "No es culpa meva" de Christian Voltz; Joan Santanach, de Editorial Barcino busca la resposta a l'Arbre exemplifical de Ramon Llull, que parla dels llops i de com ens condiciona el context per definir qui som: i acabarem amb el músic Jose Luis Santiso i "Torna-la a posar

  • L'"Arbre exemplifical" de Ramon Llull parla de com el context condiciona
    Escolta àudio

    L'"Arbre exemplifical" de Ramon Llull parla de com el context condiciona

    A "L'ofici d'educar" Joan Santanach, d'Editorial Barcino, busca respostes a l"'Arbre exemplifical" de Ramon Llull, en un text que ens parla d'un príncep robat per un llop i alletat per una lloba, que se sent llop tot i no ser-ho. Un fragment que ens permet parlar amb els nostres fills de la importància del context on un es forma.

  • Amb vosaltres, la música sona molt millor!
    Escolta àudio

    Amb vosaltres, la música sona molt millor!

    El músic José Luis Santiso ens porta a "Torna-la a posar" una banda que es diu Resiliencia i que representa l'esperit comunitari que avui hem tractat a "L'ofici d'educar". I escoltem un tema musical d'aquest grup que ens parla d'amics, ajuda, aprendre, empatia, escoltar... "Amb vosaltres, la música sona molt millor", diu la banda, que canta a favor d'un món més digne. Nosaltres tenim una comunitat al grup de Telegram, i ho celebrem, perquè realment col·laborar, compartir i cooperar suma i ens enriqueix.

  • Experiències d'educació col·lectiva al món: han funcionat?
    Escolta àudio

    Experiències d'educació col·lectiva al món: han funcionat?

    La periodista Carla Pedret, a l'espai "I quina és la pregunta?", ens fa un recorregut per algunes de les experiències de criança comunitària que hi ha hagut al món. Les primeres experiències de vida en col·lectivitat tenien motivacions ideològiques o religioses, i una van ser els quibuts, que tenien el seu propi sistema educatiu. Els anys 60 van aparèixer les comunes, sobretot als Estats Units i Europa, que qüestionaven el model de la família nuclear, i les dependències home-dona. Avui no es parla de comunes sinó de comunitats intencionals o igualitàries que fomenten hàbits de vida saludables, objectius compartits i el contacte entre generacions, i es tenen més en compte els béns materials i la intimitat. Però com viuen els nens aquestes experiencies? La resposta en aquest audio de "L'ofici d'educar".