Han trobat "la fórmula Xiula": cançons amb contingut pedagògic, en tots els estils, de qualitat i festives, que enganxen petits i grans. Amb una carrera musical de 12 anys, són el grup de referència de la música familiar, que entusiasma també la comunitat educativa per la seva labor social i integradora. D'aquí que a les escoles les seves cançons ja són un recurs educatiu. El Jan i el Rikki, educadors socials, visiten els centres educatius per crear amb cada grup classe "la seva mirada estràbica", el cant a la diversitat familiar dels Xiula. Jan Garrido i Rikki Arjuna ens presenten a "L'ofici d'educar" el nou treball dels Xiula: "Babynova", 14 cançons que van des de l'autoestima al dol, passant per la prevenció dels abusos, un himne als perdedors, la salut mental o els rots. Sentirem per començar la família de l'Ona, i acabarem amb "Com educo", amb la psicòloga Lara Terradas.
Entre un 15 i un 30% dels infants tenen alta sensibilitat: són molt sensibles als estímuls interns i externs i són més empàtics i profunds. Com podem reconèixer l'alta sensibilitat en el nostre fill o filla? I com se'ls pot acompanyar, a casa i a l'escola, perquè l'alta sensibilitat sigui un do en lloc d'una maledicció? En parlem a "L'ofici d'educar" amb Teresa Nandin, presidenta de l'Associació de Persones amb Alta Sensibilitat i membre del comitè científic de Pas Espanya; Leonardo Huncal, psicòleg i psicoterapeuta sistèmic especialista en infants i adolescents NAS; la psicòloga Ursula Perona, autora de "NAS: Niños Altamente Sensibles", i l'Esther, mare d'un infant amb alta sensibilitat. I acabarem amb "Com educo", amb la psicòloga Lara Terradas.
Fa sis anys es va aprovar el decret d'inclusió que estableix que tots els infants, sigui quina sigui la seva condició, puguin anar a l'escola ordinària. Però malgrat els esforços de professionals, centres i administració, hi ha unanimitat que el decret d'inclusió no és encara una realitat per als 35.910 alumnes amb necessitats educatives especials que ho necessiten aquest curs a Catalunya. A "L'ofici d'educar" parlem de com fer la inclusió real a l'aula amb Alfons Espinosa, director de l'escola Drassanes, de Barcelona; Núria Ivern, professora d'anglès i coordinadora a l'Institut Tapiró, de Reus; Marta Darnés, educadora social en centres de secundària de Girona; la psicopedagoga Silvie Pérez Lima, i Noemí Font, mare i activista de la inclusió. I acabarem amb "Com educo" amb la psicòloga Lara Terradas.
Creix l'interès per altres formes de "fer família", com la coparentalitat: parelles no sentimentals unides per la voluntat de tenir un fill que sumen esforços per compartir la criança des de l'amistat i la complicitat. Separar la relació de parella del projecte de tenir fills, quines conseqüències té per a la parella que cria? I per als fills? I per a les futures parelles sentimentals? A "L'ofici d'educar" parlem dels pros i contres de la coparentalitat: amb Carme Balaguer, antropòloga i creadora de copaternitat.com; Bruna Álvarez, antropòloga del grup de recerca AFIN de la UAB, i la psicòloga Sílvia Guillamon. I sentirem també el testimoni de la Lídia. I acabarem amb els llibres per somiar del Jaume Centelles.
Són joves seleccionats del projecte Recerca, Creació i Servei del Departament d'Educació, que fem "L'ofici d'educar" i Catalunya Ràdio amb 10 instituts d'arreu de Catalunya. I l'objectiu és que es facin seva la ràdio i donar-los veu. Què els motiva i emociona? De què tenen por i què els enrabia? Com s'imaginen el seu futur? Com els agradaria que els tractéssim? Què tenen a dir-nos? Què canviarien del món? Estrenem tertúlia amb cinc joves PRO: Ariadna Martínez, de 1r de batxillerat de l'Institut La Plana (Vic); Roger Vilaredes, de 1r de batxillerat de l'Institut Guillem de Berguedà (Berga): Clèlia Mei, de 1r de Dret a la Universitat de Barcelona; Asier Àlvarez, de 4t d'ESO de l'Institut Josep Tapiró (Reus), i Esther Espinosa, de 4t d'ESO de l'Institut Escola Daniel Mangrané (Tortosa). I acabarem amb "Com educo", amb la psicòloga Lara Terradas.
Tres mil infants necessitarien cures pal·liatives pediàtriques a Catalunya, però l'any passat només en van rebre prop de nou-cents. El diagnòstic d'una malaltia greu infantil que amenaça o limita la vida de manera crònica és un tsunami per a una família, que ha d'assumir el rol de cuidadors 24 hores al dia, i que s'enfronta a un fet antinatural i devastador, com és la mort d'un fill o filla. En parlem a "L'ofici d'educar" amb Sergi Navarro, pediatre, responsable de la Unitat de Cures Pal·liatives Pediàtriques de l'Hospital de Sant Joan de Déu i coordinador de les cures pal·liatives pediàtriques a Catalunya; Anna Varderi, llicenciada en Psicologia i gerent de la Fundació Enriqueta Villavecchia; Gemma Gómez, infermera de la Unitat de Pal·liatius Pediàtrics de l'Hospital Parc Taulí de Sabadell, i els testimonis de la Paola i la Karinna. I acabarem amb el concurs dels llibres per somiar del Jaume Centelles.
"The talk" és la xerrada que fan moltes famílies racialitzades als seus fills als Estats Units per evitar que acabin detinguts o morts a mans de la policia. I no només es fa als Estats Units, "la xerrada", perquè això també passa a Europa i a casa nostra. Com podem protegir els fills racialitzats del racisme? Vivim en un sistema racista? També a l'escola hi ha racisme? Emmalalteix, el racisme? Què és la pedagogia antiracista? En parlem a "L'ofici d'educar", amb Desirée Bela-Lobedde, activista compromesa amb el feminisme i l'antiracisme, autora de "Color carn" i "Ponte a punto para el antirracismo"; Lídia Casanovas, educadora i facilitadora de la cooperativa Filalagulla; Fatiha El Mouali, tècnica d'acollida, llicenciada en Econòmiques i doctora en Ciències de l'Educació, activista antiracista, investigadora en temes d'immigració, educació i racisme, i coautora de "Combatir la islamofobia", i el periodista Marc Almodóvar, autor d'"Els nostres George Floyd". I acabarem amb "Com educo", amb la psicòloga Lara Terradas.