TOTS ELS ÀUDIOS

  • Caminar pot fins i tot unir els enemics
    Escolta àudio

    Caminar pot fins i tot unir els enemics

    De nen l'Oriol va anar a una escola de l'Opus i una tradició de l'escola era caminar des de l'escola fins al monestir de Montserrat, i va descobrir dues coses. En primer lloc, va aprendre que l'engonal pot fer molt mal. I en segon lloc, el professor Plaza -amb el qual s'odiaven a mort- el va animar a seguir caminant en el trajecte, i des d'aquell dia el va respectar una mica. Caminar uneix, ens ha dit l'Oriol Dalmau en el seu contrapunt humorístic, i proposa que la gent que es cau malament facin caminades; i suggereix un dia a la Mola amb Arrimades, Pascal i Torra.

  • Cantar alleugereix el pas de les criatures!
    Escolta àudio

    Cantar alleugereix el pas de les criatures!

    El músic José Luis Santiso ens explica a l'espai "Torna-la a posar" de "L'ofici d'educar" que els nens quan caminen amb el cau o l'esplai canten, i ens recorda algunes cançonetes i algunes versions que fan que caminar sigui més amè i divertit, gràcies a l'ajuda de l'Esther Gorriz, directora de lleure. I acabem amb "El petit de Cal Eril" i un tema, "I tantes figues", que explica molt bé el que és anar d'excusió.

  • L'arbre exemplifical ens parla de la responsabilitat
    Escolta àudio

    L'arbre exemplifical ens parla de la responsabilitat

    A "L'ofici d'educar", Joan Santanach, editor de l'Editorial Barcino, busca avui la resposta a l'"Arbre exemplifical" de Ramon Llull, un fragment que ens permet parlar amb els nostres fills de la importància de la responsabilitat i l'autonomia.

  • "Un lleó golafre", de Lucy Ruth Cummins
    Escolta àudio

    "Un lleó golafre", de Lucy Ruth Cummins

    Als "Llibres per somiar", Jaume Centelles Pastor, el bibliotecari de capçalera de "L'ofici d'educar", ens parla d'"Un lleó golafre", de Lucy Ruth Cummins. Un llibre divertit i ple de sorpreses que és un llibre joc. Ens presenta un lleó aparentment inofensiu i una sèrie d'animals que van desapareixent. I finalment només queda el lleó golafre. Ai!, que això no ho podem explicar... Un llibre recomanat a partir de P3, publicat per l'Editorial Corimbo.

  • Hauríem de sortir a caminar amb els nens?
    Escolta àudio

    Hauríem de sortir a caminar amb els nens?

    A "L'ofici d'educar" Pau Rovira, coach integral, ens dona algunes raons per caminar amb nens: té beneficis en l'estat físic; proporciona beneficis també en l'àmbit emocional, perquè permet generar vincles entre tots els membres del grup; també té beneficis en l'àmbit mental -calma la ment-, i per tant pot millorar el rendiment acadèmic dels infants. A més, aporta beneficis espirituals, i permet el contacte amb la natura. Diu Pau Rovira: "Caminar és la conexió amb el saber viure".

  • Sobreprotegir afavoreix el petit tirà
    Escolta àudio

    Sobreprotegir afavoreix el petit tirà

    Quin és el límit a l'hora de protegir els fills i quines són les conseqüències de sobreprotegir-los? En parlem amb Víctor Amat, psicòleg; Eva Millet, autora d'"Hiperpaternidad" i "Hiperniños", i amb la psicòloga Agnès Brossa, autora d'"Em dic Joan i crec que soc dolent". Escoltarem també les reflexions de Rafael Bisquerra, Núria Mora, Marta Butjosa, Marta Darnés i Cantem en Família. La periodista Carla Pedret ens respon a la pregunta: els pares hiperprotectors, de què protegeixen els seus fills? Als "Llibres per somiar", Jaume Centelles ens porta "El punt" de Peter H. Reynolds; Joan Santanach, d'Editorial Barcino, busca la resposta en un text de Ramon Muntaner que parla d'evitar les rancúnies, i a "Torna-la a posar", amb el músic José Luis Santiso, parlem dels mimats de la música i acabem amb les Macedònia.

  • "Soc un malcriat, un mimat, un consentit i un maleducat"
    Escolta àudio

    "Soc un malcriat, un mimat, un consentit i un maleducat"

    A "L'ofici d'educar" fem "Torna-la a posar" amb el músic José Luis Santiso. Avui parlem dels nens i nenes "mimats" i excèntrics de la música, i de la importància de posar límits a temps. I acabem amb les Macedònia i un tema que parla d'un nen molt molt mimat que intueix que si segueix així tindrà problemes a la vida. Ai, ai, ai, amb els malcriats!

  • Els pares hiperprotectors, de què protegeixen els seus fills?
    Escolta àudio

    Els pares hiperprotectors, de què protegeixen els seus fills?

    La periodista Carla Pedret ens respon a "L'ofici d'educar" a la pregunta: els pares hiperprotectors, de què protegeixen els seus fills? Quin és el límit per controlar i protegir els fills? Dels Estats Units ha arribat el concepte de la criança intensiva, pares que passen tot el temps possible amb els seus fills, els controlen i psicoanalitzen, i no fer-ho es pot considerar en aquell país una negligència. Però la sobreprotecció -alerta la Carla Pedret- fa nens insegurs, immadurs, amb dificultats per prendre decisions, dependents i vulnerables.

  • "El punt", de Peter H. Reynolds
    Escolta àudio

    "El punt", de Peter H. Reynolds

    Als llibres per somiar, de "L'ofici d'educar", Jaume Centelles, autor de la pàgina "Invitació a la lectura", ens porta un clàssic: "El punt", de Peter H. Reynolds. Un llibre que parteix d'una situació sovint viscuda a les escoles, i que explica la història d'una nena que té dificultats per pintar i quan la seva professora l'encoratja fa primer un punt, i quan la mestra l'anima va deixant anar la seva creativitat. Parla del valor de ser positius amb els alumnes. Un llibre publicat per RBA.

  • Text de Ramon Muntaner que parla de la rancúnia
    Escolta àudio

    Text de Ramon Muntaner que parla de la rancúnia

    El medievalista de capçalera de "L'ofici d'educar", doctor en Filologia, i editor de l'Editorial Barcino Joan Santanach, busca la resposta en un text de Ramon Muntaner que parla d'una expedició de catalans a Orient, i que ens permet conversar amb els nostres fills sobre la importància d'evitar les rancúnies, i sobretot de dialogar molt per evitar els conflictes.

  • Els nens són més llestos que nosaltres, oi, Oriol?
    Escolta àudio

    Els nens són més llestos que nosaltres, oi, Oriol?

    Posem l'imprescindible contrapunt humorístic a "L'ofici d'educar" amb l'Oriol Dalmau, que ens explica el cas d'una parella preocupada perquè el seu fill no volia menjar, però el nen es posava tot el que trobava a la boca. I els pares van tenir una gran idea: escampar el menjar de la criatura per tota la casa perquè se la mengés, i va funcionar! Us imagineu la carn arrebossada i els pèsols pel passadís? Però quan el nen va anar a l'escola... Ai, carai, a l'escola el nen s'ho va menjar tot. I això ho explica l'Oriol Dalmau, que ha de deixar de gravar aquesta nota de veu amb el mòbil perquè la seva filla Martina vol mirar-hi dibuixos.

  • Laia Casas: "Cada vegada més escoles pugen al carro de l'educació emocional"
    Escolta àudio

    Laia Casas: "Cada vegada més escoles pugen al carro de l'educació emocional"

    A "L'ofici d'educar" conversem amb els ponents de l'Emotour: Eva Bach, pedagoga i mestra; Cristina Gutiérrez, directora de La Granja Escola; Laia Casas, mestra i experta en neurociència, i Jordi Amenós Álamo, terapeuta. Ens preguntem com es treballen les emocions a l'aula, per què és essencial fer-ho, i quin treball personal implica per al docent. Escoltarem també Carme Roca, subdirectora de la llar d'infants El Timbalet; Lídia Mullor, directora de Escola Bressol Pessigolles; el contrapunt sempre hilarant d'Oriol Dalmau i la reflexió del catedràtic Rafael Bisquerra. Als "Llibres per somiar" Jaume Centelles ens porta "Per què plorem?", de Fran Pintadera; Joan Santanach, d'Editorial Barcino busca la resposta en una faula sobre la naturalesa del gall. L'escriptora Eva Piquer es pregunta "Què tenen les escoles de Finlàndia que no tinguin les nostres?". I acabem amb "Torna-la a posar" del músic José Luis Santiso i una versió del musical "Mar i cel".

  • Ensenyem emocions amb el nostre exemple!
    Escolta àudio

    Ensenyem emocions amb el nostre exemple!

    A "L'ofici d'educar" escoltem el contrapunt hilarant de l'humorista de l'"APM?" Oriol Dalmau, que alerta que hem d'ensenyar als nens a gestionar les emocions al més aviat possible. I és clar, els adults sempre ensenyem a les criatures a partir del nostre exemple i les nostres pròpies emocions. I el que fa l'Oriol és repassar quines emocions podria ensenyar a la seva filla Martina, i resulta que no és pas tan fàcil, i busca ajuda.

  • Acollim les emocions amb la música i acabem amb "Mar i cel"
    Escolta àudio

    Acollim les emocions amb la música i acabem amb "Mar i cel"

    A cada música li escau una emoció; acollim les emocions amb la música perquè la música és pura emoció, ens explica el músic José Luis Santiso a l'espai "Torna-la a posar". Escoltem una cançó per acollir la tristesa del musical "Mar i cel", una cançó trista i tendra: "Per què he plorat?". Ploreu, si cal, i escolteu, pares i mares, la música per expressar les vostres emocions. I acabem "L'ofici d'educar" amb una versió reggae del grup Eco del tema "Per què he plorat?".

  • Faula sobre la naturalesa del gall que parla de la reflexió
    Escolta àudio

    Faula sobre la naturalesa del gall que parla de la reflexió

    A "La resposta està en els clàssics", de "L'ofici d'educar", el doctor en Filologia Joan Santanach d'Editorial Barcino ens llegeix un fragment de "Bestiaris" que parla d'una faula sobre la naturalesa del gall, que ens pot ajudar a parlar amb els nostres fills de la importància de reflexionar abans de dir les coses, i de cultivar la paciència.