TOTS ELS ÀUDIOS

  • Si els infants no coneixen els seus drets mai els podran reclamar
    Escolta àudio

    Si els infants no coneixen els seus drets mai els podran reclamar

    A "L'ofici d'educar" parlem de drets i deures dels infants. Gràcies a la Xarxa de Drets dels Infants de Barcelona, s'ha creat la plaça dels Drets dels Infants, al barri de Trinitat Vella, per recordar la importància dels drets dels infants. Per què és essencial que els nens i les nenes coneguin els seus drets? Però també els seus deures? En parlem amb Amparo Porcel, sòcia d'Intress; Cristina Martí, coordinadora del projecte Nou Horitzó, de la Fundació Quatre Vents; la pedagoga Mireia Garcia, de la Federació Catalana de l'Esplai, i la psicòloga Clara Darder, que ens porta a la ràdio els drets i deures en la veu dels alumnes de l'IE Costa i Llobera. Escoltarem la reflexió de Rafael Bisquerra; Jaume Centelles ens porta als "Llibres per somiar" "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino; Joan Santanach, de l'Editorial Barcino, busca la resposta en una estrofa d'Ausiàs March que parla de la falta de confiança; el psicòleg Tomas Navarro ens diu per què hem de treballar pels drets i deures a l'escola. I acabarem amb el músic Jose Luis Santiso i "Torna-la a posar", avui els nens i nenes del Centre obert compartit de Ciutat Vella de Barcelona ens canten, un per un, cada dret

  • Ausiàs March parla de la falta de confiança
    Escolta àudio

    Ausiàs March parla de la falta de confiança

    A "L'ofici d'educar" Joan Santanach, de l'Editorial Barcino, busca la resposta en una estrofa d'Ausiàs March que parla de l'amor malaltís i de l'excés de control, i que ens permet parlar amb els nostres fills i alumnes de la importància de construir la confiança, i d'evitar conductes controladores sobretot entre els adolescents, que sovint es confonen amb la idea de l'amor romàntic.

  • Les criatures, empatia poca, diu l'Oriol
    Escolta àudio

    Les criatures, empatia poca, diu l'Oriol

    Explica l'humorista Oriol Dalmau que els deures requereixen empatia, i és de les últimes coses que ens surt als humans. Així doncs, ens recorda l'Oriol Dalmau, que els infants tenen molt poca empatia, i en canvi no els costa gens exigir els seus drets. Explica l'Oriol Dalmau que la seva estimada filla Martina té empatia zero, com un gat, i ell proposa responsabilitzar aquest programa -"L'ofici d'educar"- per fer més sensibles les criatures i les seves famílies -que som tots- sobre la importància també dels deures. Farem el que podrem Oriol!

  • Els nens canten els seus drets
    Escolta àudio

    Els nens canten els seus drets

    A "L'ofici d'educar", avui el músic José Luis Santiso ens porta a l'espai "Torna-la a posar" una preciosa forma d'explicar els drets i deures dels infants, amb les seves pròpies veus i cantant. Són els nens i les nenes del centre obert compartit de Ciutat Vella de Barcelona que ens canten un per un cada dret, amb una força poderosa que estem convençuts que pot contribuir a canviar el món

  • "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino
    Escolta àudio

    "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino

    A "L'ofici d'educar" Jaume Centelles, autor de la pàgina "La invitació a la lectura", ens porta als "Llibres per somiar" el llibre "La colección del abuelo", de Bruna Valls i Javier Sobrino, que ha rebut el Premi Internacional Àlbum Il·lustrat Edelvives 2018. És una història inquietant, un llobató que va a casa de l'avi i descobreix un àlbum de fotografies en què hi ha molta gent, que tenen el cos de persona i cara d'animals. El llobató demana a l'avi per què mai li havia parlat de tots aquests amics, i l'avi li comença a parlar de cadascun dels amics, als quals posa uns adjectius molt curiosos. No us podem avançar com s'acaba la història, llegiu-lo. Un llibre per a nens de 12 a 13 anys, de l'Editorial Edelvives.

  • Hem d'ensenyar als nostres fills els drets i deures a l'escola?
    Escolta àudio

    Hem d'ensenyar als nostres fills els drets i deures a l'escola?

    A "L'ofici d'educar" el psicòleg Tomas Navarro ens respon a aquesta pregunta amb un sí rotund. En primer lloc, perquè per reclamar els drets els nens han de saber quins són. I en segon lloc, perquè pel que fa als deures, hi ha nens molt exigents, però han de comprendre que per conviure també han d'assumir uns deures. Pel psicòleg Tomas Navarro, si els drets i deures es treballen a l'escola de manera sistemàtica, serà més fàcil per a les criatures viure en societat

  • Joan López: "Criar en comunitat facilita la criança i també la relació de parella"
    Escolta àudio

    Joan López: "Criar en comunitat facilita la criança i també la relació de parella"

    A "L'ofici d'educar" escoltem experiències de criança en comunitat. Fins a quin punt compartir la paternitat/maternitat amb una comunitat de persones ho fa més fàcil? La cupaire Anna Gabriel va dir que la faria sentir més còmoda un model en què fossin tant fills els seus com la resta, amb una concepció de la paternitat/ maternitat no tant individualitzada. En parlem amb el director del documental "Família no nuclear", Joan López, que recull diverses experiències d'educar en comunitat, i amb alguns dels seus protagonistes: Lluís Trabal, de la comuna Ítaca dels anys 70; Javi Cebrián, fill d'Ítaca, i l'Anna del grup de criança de La Rimaieta; i ens acompanyarà també l'antropòloga social de la UAB Marta Mayoral. Sentirem les experiències d'educació en col·lectivitat arreu del món que ens ha recollit la periodista Carla Pedret a l'espai de la pregunta i la reflexió del catedràtic Rafael Bisquerra. Jaume Centelles Pastor ens porta "No es culpa meva" de Christian Voltz; Joan Santanach, de Editorial Barcino busca la resposta a l'Arbre exemplifical de Ramon Llull, que parla dels llops i de com ens condiciona el context per definir qui som: i acabarem amb el músic Jose Luis Santiso i "Torna-la a posar

  • Amb vosaltres, la música sona molt millor!
    Escolta àudio

    Amb vosaltres, la música sona molt millor!

    El músic José Luis Santiso ens porta a "Torna-la a posar" una banda que es diu Resiliencia i que representa l'esperit comunitari que avui hem tractat a "L'ofici d'educar". I escoltem un tema musical d'aquest grup que ens parla d'amics, ajuda, aprendre, empatia, escoltar... "Amb vosaltres, la música sona molt millor", diu la banda, que canta a favor d'un món més digne. Nosaltres tenim una comunitat al grup de Telegram, i ho celebrem, perquè realment col·laborar, compartir i cooperar suma i ens enriqueix.

  • "No es culpa meva" de Christian Voltz
    Escolta àudio

    "No es culpa meva" de Christian Voltz

    A "L'ofici d'educar", Jaume Centelles Pastor ens porta, als "Llibres per somiar", el llibre "No es culpa meva" de Christian Voltz, un llibre amb unes il·lustracions fetes amb material de rebuig i que ens convida a parlar de si reciclem o no. En aquesta història us podem avançar que una aranya és assassinada, i a partir d'aquí es descadenen diversos fets; però que quedi clar que no és culpa meva. Un llibre per a Cicle Infantil, per riure, i publicat per Kalandraka edicions.

  • L'"Arbre exemplifical" de Ramon Llull parla de com el context condiciona
    Escolta àudio

    L'"Arbre exemplifical" de Ramon Llull parla de com el context condiciona

    A "L'ofici d'educar" Joan Santanach, d'Editorial Barcino, busca respostes a l"'Arbre exemplifical" de Ramon Llull, en un text que ens parla d'un príncep robat per un llop i alletat per una lloba, que se sent llop tot i no ser-ho. Un fragment que ens permet parlar amb els nostres fills de la importància del context on un es forma.

  • Experiències d'educació col·lectiva al món: han funcionat?
    Escolta àudio

    Experiències d'educació col·lectiva al món: han funcionat?

    La periodista Carla Pedret, a l'espai "I quina és la pregunta?", ens fa un recorregut per algunes de les experiències de criança comunitària que hi ha hagut al món. Les primeres experiències de vida en col·lectivitat tenien motivacions ideològiques o religioses, i una van ser els quibuts, que tenien el seu propi sistema educatiu. Els anys 60 van aparèixer les comunes, sobretot als Estats Units i Europa, que qüestionaven el model de la família nuclear, i les dependències home-dona. Avui no es parla de comunes sinó de comunitats intencionals o igualitàries que fomenten hàbits de vida saludables, objectius compartits i el contacte entre generacions, i es tenen més en compte els béns materials i la intimitat. Però com viuen els nens aquestes experiencies? La resposta en aquest audio de "L'ofici d'educar".

  • Però és que compartir només porta conflictes!
    Escolta àudio

    Però és que compartir només porta conflictes!

    L'humorista Oriol Dalmau ens explica al contrapunt de "L'ofici d'educar" les peripècies dels seus pares a l'hora de compartir un espai comú, una jardinera, amb els veïns. De fet, per culpa de la jardinera i dels desacords sobre què plantar-hi, els seus pares no es parlen amb els veïns, i hi estan a matar. I l'Oriol Dalmau es pregunta que si per una jardinera hi ha tant conflicte, com podríem compartir més coses, com l'habitatge, la roba o la criança? L'Oriol Dalmau francament no veu clares ni les comunes hippies, ni compartir jardineres.

  • Que l'abusador demani perdó a la criatura és essencial per curar-la
    Escolta àudio

    Que l'abusador demani perdó a la criatura és essencial per curar-la

    Avui a "L'Ofici d'educar" parlem dels abusos sexuals a menors. Com es pot identificar si una criatura ha patit abusos sexuals? Com la trenca per dins? Com la podem ajudar a recuperar-se? Què hem de fer amb l'abusador? Quines eines poden empoderar les criatures i prevenir els abusos? En parlem amb les psicòlogues Elisenda Pascual, autora de "L'ombra de la Clara", i Carme Gálvez, coordinadora de la unitat de pediatria social a l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol i de la unitat de tractaments especialitzats, gestionada per la Fundació Concepció Juvanteny, i la psicoterapeuta Alba Soler Fargas. Escoltarem també l'Alexandra Membrive, presidenta de l'Associació el Mundo de los ASI (abus sexual infantil);la pediatra Marta Simó, coordinadora de la UFAM, unitat funcional de l'abús a menors de l'Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, i el psicòleg i metge del neurodesenvolupament Joan Vidal, i Emilie Rivas, responsable de polítiques d'infància de Save the Children a Catalunya. Escoltarem el catedràtic Rafael Bisquerra i "El contrapunt" de l'Oriol Dalmau. Als llibres per somiar Jaume Centelles ens porta "La vida amorosa dels animals" de Katharina von der Gathen; i Joan Santanach, editor de Editorial Barcino busca la resposta al "Llibre de Coc" que parla de la importància de la pràctica. I acabem amb "Torna-la a posar" i el músic Jose Luis Santiso, que avui ens porta una cançó del Pets "Corvus", de l'àlbum "Som", escrita pel Joan Reig com a teràpia personal, i per denunciar els abusos que havia patit de petit; i que mostra la força de l'art per transformar el dolor

  • Quina és la frase de l'Oriol Dalmau davant dels abusos?
    Escolta àudio

    Quina és la frase de l'Oriol Dalmau davant dels abusos?

    Avui "El contrapunt" de l'Oriol Dalmau recull una frase que és possible que algunes persones hagin pensat alguna vegada, sobretot si s'hi han trobat, i que parla de la nostra visceralitat quan hi ha una injustícia tan gran com és que una criatura rebi abusos sexuals d'algú més gran. És una frase que l'Elisabet Pedrosa no subscriu, ni tampoc "L'ofici d'educar", però l'Oriol Dalmau va i es llança a la piscina i la deixa anar... La voleu saber? Ai, ai, ai... Escolteu l'àudio.

  • Què podem fer a Catalunya per atendre millor els nens que han estat víctimes d'abusos sexuals?
    Escolta àudio

    Què podem fer a Catalunya per atendre millor els nens que han estat víctimes d'abusos sexuals?

    Primer, explica Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save the Children a Catalunya, hem entendre el problema. Quan un nen ha estat víctima d'un abús, el camí que s'ha de seguir és molt llarg i complicat. La criatura o jove ha d'explicar a unes deu persones el que li ha passat, amb el dolor que això suposa, i que a més es pot anar alterant el seu testimoni cada vegada que se li pregunta. Save the Children proposa el model nòrdic de la casa dels infants, que integra tots els serveis en un sol espai, i on el nen parla una sola vegada i es grava per evitar que el nen hagi d'anar a judici. A Catalunya tenim un marc jurídic favorable a la creació d'aquestes casos i recursos que fan molt bona feina, però cal fer un canvi de model, diu Emilie Rives a "L'ofici d'educar".