TOTS ELS ÀUDIOS

  • Falta reconeixement polític del mestre, un agent transformador
    Escolta àudio

    Falta reconeixement polític del mestre, un agent transformador

    A "L'ofici d'educar" parlem de la relació mestre-alumne. Quina és la importància que alumne i educador es reconeguin perquè hi hagi aprenentatge? Quines són les claus per construir la relació mestre-alumne? Tot i la falta de sintonia? Què és i què proposa l'educació relacional? En parlem amb els psicòlegs Joan Quintana i Arnoldo Cisternas, autors d'"Educació relacional": "podem arribar a tatuar infants i joves quan només veiem allò que els falta i oblidem el tresor que hi ha en cadascú". Sentirem les reflexions també del mestre Oriol Castellví, la psicòloga Lara Terradas, el formador Carles Parellada, especialista en pedagogia sistèmica, i la Dra. en Psicologia de l'Educació Sílvia Blanch. Sentirem també el catedràtic Rafael Bisquerra, el contrapunt de l'humorista Oriol Dalmau Martínez; als "Llibres per somiar" celebrem amb Jaume Centelles els 25 anys de l'Elmer; i acabem amb José Luis Santiso, que ens porta música per compartir amb els fills a "Torna-la a posar".

  • Una oda d'amor a una gran mestra!
    Escolta àudio

    Una oda d'amor a una gran mestra!

    A "L'ofici d'educar" el músic José Luis Santiso ens explica la seva relació molt especial amb un parell de mestres. A una d'elles fins i tot li va compondre una cançó: la mestra de dibuix, l'Anna Ribas. Gràcies a ella es va crear un vincle molt bonic entre els alumnes. I aquesta cançó el José Luis Santiso l'hi va cantar fins als seus darrers dies. Petons a l'Anna i a tots els grans mestres que ens han ajudat a créixer! I acabem amb aquesta preciosa cançó l'espai "Torna-la a posar". Gràcies, José Luis Santiso!

  • Què és essencial en la relació mestre-alumne?
    Escolta àudio

    Què és essencial en la relació mestre-alumne?

    Ens respon a la pregunta a "L'ofici d'educar" la doctora en Psicologia de l'Educació Sílvia Blanch. Tot infant necessita referents també a casa i a l'escola. Les mestres són models essencials per desenvolupar relacions positives. Com podem afavorir relacions de qualitat? Set ingredients bàsics: el clima, la motivació, actituds positives (respecte i afecte), expectatives realistes, la comunicació, el sentit de l'humor (alegria i diversió) i confiança. Les relacions es cuinen a foc lent, diu la Sílvia Blanch, per acompanyar el procés de creixement de mestres i criatures.

  • 30 anys de l'Elmer, de David McKee
    Escolta àudio

    30 anys de l'Elmer, de David McKee

    Avui, el mestre Jaume Centelles, autor de la pàgina "Invitació a la lectura", ens porta a "L'ofici d'educar" el llibre "L'Elmer i l'arc de Sant Martí" de David McKee, amb motiu dels 30 anys d'aquest clàssic, un elefant diferent, de colors, del qual cada any se celebra el seu dia. És un elefant divertit, que en cada història ha de resoldre un problema. En aquest llibre: "L'Elmer i l'arc de Sant Martí", l'Elmer ha de descobrir d'on neix l'arc de Sant Martí i busca ajuda; amb el perill que ell perdi els seus propis colors. És un llibre publicat per Beascoa, i per a nens petits. Felicitats Elmer!!

  • "Això el Panxito ho hauria aguantat amb un somriure!"
    Escolta àudio

    "Això el Panxito ho hauria aguantat amb un somriure!"

    L'Oriol Dalmau avui ens confessa, a "L'ofici d'educar", qui va ser el professor amb qui es tenien més mania: el Panxito, que els feia exàmens sorpresa d'anglès, i que no el va motivar a aprendre gaire l'idioma, i que sovint era diana de manera estoica de totes les burles dels alumnes. Però curiosament quan té un dia tou, l'humorista Oriol Dalmau pensa: "Això el Panxito ho hauria aguantat amb un somriure", i això l'anima a seguir endavant; com és, l'Oriol!!

  • Claudio Naranjo: "L'educació que no produeix ments despertes és idiotitzant"
    Escolta àudio

    Claudio Naranjo: "L'educació que no produeix ments despertes és idiotitzant"

    L'autèntica clau per canviar el món és canviar l'educació, diu el psiquiatre Claudio Naranjo, escriptor xilè i referent mundial de l'educació, que ha desenvolupat la saviesa de l'eneagrama, és el creador del Programa SAT per millorar l'autoconeixement dels educadors, és autor entre d'altres de "La mente patriarcal" o "Cambiar la educación para cambiar el mundo"; i ha influenciat diversos països en el canvi educatiu. A "L'ofici d'educar" tenim el privilegi de conversar amb Claudio Naranjo, i li demanem què vol dir educar? Com podem tenir cura del nostre nen interior? Què vol dir estimar amb plenitud els fills? I quin és el seu missatge transformador pels educadors? Gloria Llopis, de la Fundación Claudio Naranjo, ens explicarà quin és el suport que ofereix la Fundació als educadors i a les famílies. Escoltarem també la reflexió del catedràtic Rafael Bisquerra. I acabarem amb el músic Jose Luis Santiso i "Torna-la a posar", que ens acostarà la faceta musical de Claudio Naranjo.

  • Claudio Naranjo la torna a tocar!
    Escolta àudio

    Claudio Naranjo la torna a tocar!

    A "L'ofici d'educar", el músic José Luis Santiso ens explica que, per Claudio Naranjo, "la música no només són qüestions formals, és també allò que connecta amb el nostre nen interior, i ens permet expressar-nos", i diu també Claudio Naranjo que "la música clàssica com Bach, Brahms o Schubert són eines per la contemplació, la meditació i l'experimentació espiritual". I acabem l'espai "Torna-la a posar" amb una peça de Brahms tocada pel gran mestre i músic Claudio Naranjo.

  • Què aporta a l'educació la Fundació Claudio Naranjo?
    Escolta àudio

    Què aporta a l'educació la Fundació Claudio Naranjo?

    A "L'ofici d'educar", Gloria Llopis, de la Fundació Claudio Naranjo, explica que l'objectiu de la Fundació Claudio Naranjo és fer arribar eines d'autoconeixement i desenvolupament personal a l'educació, i promoure l'interès entre educadors i famílies per una educació holística i transcendir la ment patriarcal; perquè el canvi individual pot portar al canvi social. La Fundació té tres àrees interconnectades: programa SAT, editorial la Llave i l'àrea d'educació integradora, i organitzen xerrades i trobades per educadors, famílies i adolescents.

  • "L'Anna i el Pep" de Lucie Lomová
    Escolta àudio

    "L'Anna i el Pep" de Lucie Lomová

    Avui, a "L'ofici d'educar", el Jaume Centelles ens porta "L'Anna i el Pep", de Lucie Lomová. Es tracta d'un còmic, una forma molt directa d'entrar a la lectura. És un recull de diferents històries de dos ratolins que viuen aventures, l'Anna i el Pep. És de traç senzill i lectura fàcil, però convida a pensar. Ideal per a nens i nenes de cicle mitjà, els convida a fer els seus propis còmics. Un llibre publicat per Reservoir Kids que us presentem avui als "Llibres per somiar".

  • El teatre és eficient en la prevenció de l'assetjament escolar
    Escolta àudio

    El teatre és eficient en la prevenció de l'assetjament escolar

    Aquesta setmana a "L'ofici d'educar" parlem dels beneficis de fer i viure teatre. Què aprenen fent i mirant teatre infants i joves? Escoltarem el testimoni dels nois i noies de INS Vallbona d'Anoia, i de la mestra de secundària Xesca Vela Carmona; de Pep Farrés, director artístic de la Mostra Igualada - fira d'espectacles infantils i juvenils, que porta el teatre als centres educatius; de Jordi Arnal Carrillo, de la Mostra de Teatre d'Educació Secundària de Badalona i dels Amics Teatre Zorrilla; i amb Diego Lorca, autor i creador teatral de la companyia Titzina i l'obra "La Zanja" que acosta el teatre històric als joves. Escoltarem el contrapunt d'Oriol Dalmau Martínez; la reflexió del catedràtic Rafael Bisquerra; els "Llibres per somiar" amb Jaume Centelles Pastor, que ens porta "L'Anna i el Pep", de Lucie Lomová. I acabarem amb l'espai "Torna-la a posar" del músic Jose Luis Santiso

  • Si dieu les coses cantant, sereu més feliços!
    Escolta àudio

    Si dieu les coses cantant, sereu més feliços!

    El músic José Luis Santiso ens explica que de vegades té ganes de ser diferent de com és i que per aquesta raó ha fet teatre. I avui ens parla d'un teatre que triomfa molt amb les criatures, el teatre musical. I en concret ens parla de tot un clàssic, "Mar i cel", que sona amb força a l'espai "Torna-la a posar". I acabem fent-vos una proposta divertida a "L'ofici d'educar": a partir d'ara proveu de demanar les coses cantant a la vostra família, i segurament sereu més feliços!

  • Fem teatre amb els nostres fills, com l'Oriol Dalmau
    Escolta àudio

    Fem teatre amb els nostres fills, com l'Oriol Dalmau

    L'humorista Oriol Dalmau arriba cansat a casa, però llavors la seva filla Martina li demana teatre! I l'Oriol, que s'estima molt la seva filla, ha de representar els grans clàssics de Disney, vestit si cal de princesa, i ho canten tot. De fet en aquest àudio en exclusiva mundial n'escoltem en primícia un fragment. No us perdeu "El contrapunt" de l'Oriol Dalmau a "L'ofici d'educar" si voleu riure una mica.

  • Què poden aprendre els joves amb l'obra "La zanja"?
    Escolta àudio

    Què poden aprendre els joves amb l'obra "La zanja"?

    Ens respon a la pregunta a "L'ofici d'educar" Diego Lorca, autor i creador teatral de la companyia Titzina i creador de l'obra "La zanja". Una obra que permet als joves comprendre la importància d'aprendre la història per no repetir els errors del passat; tracta la relació amb la mare terra; també d'una part de la nostra història que s'ha mantingut oculta, la conquesta d'Amèrica, i de la vigència que té en els nostres dies la conquesta, amb les multinacionals. És una obra que parla als joves d'ecologia i de com cal afrontar el progrés.

  • Els trastorns alimentaris s'alimenten de "models"
    Escolta àudio

    Els trastorns alimentaris s'alimenten de "models"

    Per "L'ofici d'educar", l'humorista Oriol Dalmau ha trobat una notícia molt impactant que explica que, a la passarel·la de Nova York, algunes noies van utilitzar boles de cotó mullades amb suc de taronja per baixar de pes, i són models!, alerta l'Oriol Dalmau. Els trastorns alimentaris s'alimenten de "models" com aquests, ens diu l'Oriol Dalmau, que pateix ja per quan la seva estimada Martina sigui adolescent. Ens proposa que escoltem i observem atentament els nostres fills.

  • Agrada't i agradaràs, i ho diem amb música
    Escolta àudio

    Agrada't i agradaràs, i ho diem amb música

    El músic José Luis Santiso ens parla a l'espai "Torna-la a posar" de la importància d'estimar-nos tal com som, sigui quina sigui la nostra biologia i naturalesa, i sense estar tan pendents de la bàscula. I per il·lustrar-ho acabem amb el grup La Canalla, amb una cançó dedicada a l'enamorada, una dona molt grassa; perquè recordem que l'ànima no pesa.