TOTS ELS ÀUDIOS

  • Hem sentit a parlar molt de l'escola ordinària, però gens de l'especial
    Escolta àudio

    Hem sentit a parlar molt de l'escola ordinària, però gens de l'especial

    A "L'ofici d'educar" coneixerem com ha anat la primera setmana a les escoles d'educació especial. A Catalunya hi ha 115 escoles d'educació especial, que atenen 7.400 alumnes, i es queixen que s'han sentit abandonades i de la falta d'indicacions específiques per als seus centres. Són probablement les més vulnerables, perquè acullen població de risc, i sovint, per al seu alumnat, la distància social i les mascaretes són impossibles. En parlem amb Raquel Martínez, mestra de l'escola d'educació especial Solc, de Tarragona; Oriol Guim, director de l'escola d'educació especial Esclat, de Barcelona; Teresa Izern, mestra i directora de l'escola d'educació especial Estel, de Vic, i Núria Jaraiz, mestra i mare de la Neus, de 9 anys, una nena amb pluridiscapacitat. També sentirem com ha començat el curs l'"InfoK", amb la Núria Vilanova, i descobrirem una nova història de la natura amb la Cristina Gutiérrez, directora de la Granja.



    A "L'ofici d'educar" coneixerem com ha anat la primera setmana a les escoles d'educació especial. A Catalunya hi ha 115 escoles d'educació especial, que atenen 7.400 alumnes, i es queixen que s'han sentit abandonades i de la falta d'indicacions específiques per als seus centres. Són probablement les més vulnerables, perquè acullen població de risc, i sovint, per al seu alumnat, la distància social i les mascaretes són impossibles. En parlem amb Raquel Martínez, mestra de l'escola d'educació especial Solc, de Tarragona; Oriol Guim, director de l'escola d'educació especial Esclat, de Barcelona; Teresa Izern, mestra i directora de l'escola d'educació especial Estel, de Vic, i Núria Jaraiz, mestra i mare de la Neus, de 9 anys, una nena amb pluridiscapacitat. També sentirem com ha començat el curs l'"InfoK", amb la Núria Vilanova, i descobrirem una nova història de la natura amb la Cristina Gutiérrez, directora de la Granja.

  • Històries de la natura: l'Elena
    Escolta àudio

    Històries de la natura: l'Elena

    A "L'ofici d'educar" escoltem les històries de la natura amb la Cristina Gutiérrez, de La Granja. Avui ens explica la història de l'Elena, que a les colònies d'estiu va fer l'activitat dels "esquís solidaris": lligats de peus amb uns esquís havien de recórrer un tram de prat fins arribar a la meta per desenvolupar les activitats bàsiques del treball en equip. L'Elena i els seus companys a cada passa queien, sense gaudir del trajecte, per arribar com més aviat millor a la meta. Una vegada acabada l'activitat, l'Elena, amb només 12 anys, els va dir: "Cada caiguda és una lliçó, i cada lliçó ens fa millors."

    A "L'ofici d'educar" escoltem les històries de la natura amb la Cristina Gutiérrez, de La Granja. Avui ens explica la història de l'Elena, que a les colònies d'estiu va fer l'activitat dels "esquís solidaris": lligats de peus amb uns esquís havien de recórrer un tram de prat fins arribar a la meta per desenvolupar les activitats bàsiques del treball en equip. L'Elena i els seus companys a cada passa queien, sense gaudir del trajecte, per arribar com més aviat millor a la meta. Una vegada acabada l'activitat, l'Elena, amb només 12 anys, els va dir: "Cada caiguda és una lliçó, i cada lliçó ens fa millors."

  • Arrencada intensa de l'"InfoK" en la primera setmana d'escola
    Escolta àudio

    Arrencada intensa de l'"InfoK" en la primera setmana d'escola

    Una vegada al mes escoltarem a "L'ofici d'educar" què han fet els companys de l'"InfoK", l'informatiu de referència per a joves i criatures, que aquest any canvia l'horari a les 8 del vespre. En parlem amb l'editora i presentadora, Núria Vilanova, que ens diu que volen explicar les normes d'aquesta escola marcada per la pandèmia de manera clara, però també amena i divertida; i que una de les prioritats del nou curs és acompanyar les emocions que vagin sorgint entre l'alumnat.

    Una vegada al mes escoltarem a "L'ofici d'educar" què han fet els companys de l'"InfoK", l'informatiu de referència per a joves i criatures, que aquest any canvia l'horari a les 8 del vespre. En parlem amb l'editora i presentadora, Núria Vilanova, que ens diu que volen explicar les normes d'aquesta escola marcada per la pandèmia de manera clara, però també amena i divertida; i que una de les prioritats del nou curs és acompanyar les emocions que vagin sorgint entre l'alumnat.

  • S'ha de trobar un equilibri entre les mesures de seguretat i el projecte pedagògic
    Escolta àudio

    S'ha de trobar un equilibri entre les mesures de seguretat i el projecte pedagògic

    Especial Escoles Bressol a "L'ofici d'educar". A Catalunya el curs passat hi havia 1.665 escoles bressol, amb criatures de fins a tres anys, 965 de públiques i 700 de titularitat privada, amb un total de 80.000 infants en aquesta franja d'edat. Però la Covid ha tocat directament el seu projecte pedagògic i algunes de privades, arran de la pandèmia, han hagut de tancar o abaixar-se el sou per sobreviure. No són escolaritat obligatòria, però defensen que no només son assistencials, sinó que també són essencials, perquè és una etapa que marca per a tota la vida. En parlem a "L'ofici d'educar" amb Rosa Gimeno Ventura, mestra a la llar d'infants Agora, cooperativa de mestres sense ànim de lucre de l'Eixample de Barcelona; Sandra Ruiz Juvé, mestra, psicopedagoga i directora de l'EBM El Rial, de Sant Cebrià de Vallalta; Lara Terradas, psicòloga i mestra d'educació viva, i Meritxell Poch, mare de la Gaia, que està en edat d'anar a l'escola bressol. També sentirem "Les lliçons de la pandèmia" amb l'Eva Bach i estrenem concurs amb el Jaume Centelles i els "Llibres per somiar".

    Especial Escoles Bressol a "L'ofici d'educar". A Catalunya el curs passat hi havia 1.665 escoles bressol, amb criatures de fins a tres anys, 965 de públiques i 700 de titularitat privada, amb un total de 80.000 infants en aquesta franja d'edat. Però la Covid ha tocat directament el seu projecte pedagògic i algunes de privades, arran de la pandèmia, han hagut de tancar o abaixar-se el sou per sobreviure. No són escolaritat obligatòria, però defensen que no només son assistencials, sinó que també són essencials, perquè és una etapa que marca per a tota la vida. En parlem a "L'ofici d'educar" amb Rosa Gimeno Ventura, mestra a la llar d'infants Agora, cooperativa de mestres sense ànim de lucre de l'Eixample de Barcelona; Sandra Ruiz Juvé, mestra, psicopedagoga i directora de l'EBM El Rial, de Sant Cebrià de Vallalta; Lara Terradas, psicòloga i mestra d'educació viva, i Meritxell Poch, mare de la Gaia, que està en edat d'anar a l'escola bressol. També sentirem "Les lliçons de la pandèmia" amb l'Eva Bach i estrenem concurs amb el Jaume Centelles i els "Llibres per somiar".

  • "Què ens cal?", de Gianni Rodari
    Escolta àudio

    "Què ens cal?", de Gianni Rodari

    A "L'ofici d'educar" fem els llibres per somiar amb Jaume Centelles, creador de la pàgina "Invitació a la lectura" i del llibre "El abrazo de la literatura", que avui ens porta "Què ens cal", de Gianni Rodari, amb motiu de la celebració aquest any del centenari del naixement d'aquest autor. "Què ens cal" és un llibre que a partir de la pregunta de què cal per fer una taula busca l'origen de les coses, un conte bonic i ecològic, fet amb tècnica de collage, que a Itàlia està relacionat amb una cançó que saben tots els italians i que canten a les escoles. Un conte publicat per Kalandraka i que ens dona peu a fer-vos la primera proposta del concurs que estrenem avui: demanem que escolteu la cançó "Ci vuole un fiore" en la veu del Sergio Endrigo i que sigueu capaços de cantar-ne un petit fragment en família. Ens podeu enviar les notes de veu a través del grup de telegram de l'ofici d'educar o bé al correu loficideducar@ccma.cat . Entre tots i totes els que l'encerteu farem un sorteig, i qui guanyi s'emportarà el llibre de Gianni Rodari "Què ens cal".

    A "L'ofici d'educar" fem els llibres per somiar amb Jaume Centelles, creador de la pàgina "Invitació a la lectura" i del llibre "El abrazo de la literatura", que avui ens porta "Què ens cal", de Gianni Rodari, amb motiu de la celebració aquest any del centenari del naixement d'aquest autor. "Què ens cal" és un llibre que a partir de la pregunta de què cal per fer una taula busca l'origen de les coses, un conte bonic i ecològic, fet amb tècnica de collage, que a Itàlia està relacionat amb una cançó que saben tots els italians i que canten a les escoles. Un conte publicat per Kalandraka i que ens dona peu a fer-vos la primera proposta del concurs que estrenem avui: demanem que escolteu la cançó "Ci vuole un fiore" en la veu del Sergio Endrigo i que sigueu capaços de cantar-ne un petit fragment en família. Ens podeu enviar les notes de veu a través del grup de telegram de l'ofici d'educar o bé al correu loficideducar@ccma.cat . Entre tots i totes els que l'encerteu farem un sorteig, i qui guanyi s'emportarà el llibre de Gianni Rodari "Què ens cal".

  • Lliçons que podem aprendre del coronavirus amb l'Eva Bach
    Escolta àudio

    Lliçons que podem aprendre del coronavirus amb l'Eva Bach

    A "L'ofici d'educar" aquest curs ens acompanya la pedagoga Eva Bach per reflexionar sobre les lliçons que hem après de la pandèmia. A les portes del nou curs l'Eva Bach ens diu que malgrat la bòria, cal caminar, com diu la cançó del Lluís Llach. La incertesa sempre hi és, però ara és més gran del que mai havíem imaginat, i hem de seguir creant futur. La por, diu l'Eva, l'hem d'escoltar, perquè ens dona una informació i ens convida a buscar recursos per protegir a les persones que estimem. Aquest és el curs del creixement emocional diu l'Eva Bach, i hem de pensar quina és l'educació què volem, malgrat la pandèmia.

    A "L'ofici d'educar" aquest curs ens acompanya la pedagoga Eva Bach per reflexionar sobre les lliçons que hem après de la pandèmia. A les portes del nou curs l'Eva Bach ens diu que malgrat la bòria, cal caminar, com diu la cançó del Lluís Llach. La incertesa sempre hi és, però ara és més gran del que mai havíem imaginat, i hem de seguir creant futur. La por, diu l'Eva, l'hem d'escoltar, perquè ens dona una informació i ens convida a buscar recursos per protegir a les persones que estimem. Aquest és el curs del creixement emocional diu l'Eva Bach, i hem de pensar quina és l'educació què volem, malgrat la pandèmia.

  • L'infal·lible mètode de la Martina per mantenir la distància social
    Escolta àudio

    L'infal·lible mètode de la Martina per mantenir la distància social

    A "L'ofici d'educar" l'humorista Oriol Dalmau viu una cursa d'obstacles en l'aventura de tornar a l'escola d'aquest any, però amb l'ajuda i l'enginy de la seva filla Martina tot anirà bé; tot i que finalment no sabem si la Martina podrà anar a l'escola o no.

    A "L'ofici d'educar" l'humorista Oriol Dalmau viu una cursa d'obstacles en l'aventura de tornar a l'escola d'aquest any, però amb l'ajuda i l'enginy de la seva filla Martina tot anirà bé; tot i que finalment no sabem si la Martina podrà anar a l'escola o no.

  • La tornada a l'escola és necessària, i segura?
    Escolta àudio

    La tornada a l'escola és necessària, i segura?

    Especial tornada a l'escola de "L'ofici d'educar". Parlem de la capacitat dels infants de transmetre el virus i de com es poden afrontar possibles rebrots; de l'impacte psicològic per a les criatures i les famílies; i de com encaren aquesta tornada els centres educatius, els encarregats de portar a la pràctica les mesures de l'Administració. I ho fem amb Juanjo Falcó, director general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa; el doctor Juanjo Garcia, cap del servei de Pediatria de l'Hospital Sant Joan de Déu, i impulsor de l'estudi Kids Corona de l'Hospital de Sant Joan de Déu; Alba Alfageme, psicòloga i professora de la UB i de la UdG; Coral Regí, directora de l'Escola Virolai; Núria Mora, directora de l'Escola Catalunya de Sant Cugat; Eli Soler, psicòloga i mare, i Mercè López, mestra i mare, totes dues molt actives al grup de Telegram, on ja som més de 800 membres; i sentirem també el contrapunt humorístic de l'Oriol Dalmau i el punt final del Joan Llobera.

    Especial tornada a l'escola de "L'ofici d'educar". Parlem de la capacitat dels infants de transmetre el virus i de com es poden afrontar possibles rebrots; de l'impacte psicològic per a les criatures i les famílies; i de com encaren aquesta tornada els centres educatius, els encarregats de portar a la pràctica les mesures de l'Administració. I ho fem amb Juanjo Falcó, director general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa; el doctor Juanjo Garcia, cap del servei de Pediatria de l'Hospital Sant Joan de Déu, i impulsor de l'estudi Kids Corona de l'Hospital de Sant Joan de Déu; Alba Alfageme, psicòloga i professora de la UB i de la UdG; Coral Regí, directora de l'Escola Virolai; Núria Mora, directora de l'Escola Catalunya de Sant Cugat; Eli Soler, psicòloga i mare, i Mercè López, mestra i mare, totes dues molt actives al grup de Telegram, on ja som més de 800 membres; i sentirem també el contrapunt humorístic de l'Oriol Dalmau i el punt final del Joan Llobera.

  • Històries de la natura: la Nayale
    Escolta àudio

    Històries de la natura: la Nayale

    La Cristina Gutierrez, directora de la Granja, ens porta històries d'aprenentatges a la natura. Avui, la de la Nayale, desafiant i guerrera, a qui pocs s'atrevien a portar la contrària. En l'activitat de Teixint Noves Relacions, on entrenen l'empatia, envoltats de la natura i la serenor del bosc, cadascú havia d'explicar un dels millors moments de la seva vida, i un dels pitjors; i va arribar el torn de la Nayale.

    La Cristina Gutierrez, directora de la Granja, ens porta històries d'aprenentatges a la natura. Avui, la de la Nayale, desafiant i guerrera, a qui pocs s'atrevien a portar la contrària. En l'activitat de Teixint Noves Relacions, on entrenen l'empatia, envoltats de la natura i la serenor del bosc, cadascú havia d'explicar un dels millors moments de la seva vida, i un dels pitjors; i va arribar el torn de la Nayale.

  • Històries de la natura: Luc 8 anys
    Escolta àudio

    Històries de la natura: Luc 8 anys

    La Cristina Gutiérrez, de la Granja, ens porta històries d'aprenentatge a la natura. Avui la del Luc. En Luc, que va entrar a oficines buscant la seva gorra perduda, i mentre la Cristina l'hi posava al cap i l'abraçava perquè ja era hora de marxar, li vaig preguntar: Què t'emportes d'aquesta setmana, Luc? I ell va dir "que érem com papers solts i que avui ens hem enganxat amb cel·lo". Què volia dir el Luc? La Cristina ens convida a ser el cel·lo de les persones que estimem.

    La Cristina Gutiérrez, de la Granja, ens porta històries d'aprenentatge a la natura. Avui la del Luc. En Luc, que va entrar a oficines buscant la seva gorra perduda, i mentre la Cristina l'hi posava al cap i l'abraçava perquè ja era hora de marxar, li vaig preguntar: Què t'emportes d'aquesta setmana, Luc? I ell va dir "que érem com papers solts i que avui ens hem enganxat amb cel·lo". Què volia dir el Luc? La Cristina ens convida a ser el cel·lo de les persones que estimem.

  • Seran infants autònoms si evitem la sobreprotecció
    Escolta àudio

    Seran infants autònoms si evitem la sobreprotecció

    Des que naixem comencem un camí cap a l'autonomia, diu la Silvia Blanch, doctora en Psicologia de l'Educació i llicenciada en Psicologia Clínica, que defineix l'autonomia com acompanyar sense trepitjar, evitant la sobreprotecció. Com podem evitar criatures massa dependents? Quina és la diferència entre l'autonomia física i l'emocional? I què ens diu la nostra por a deixar-los ser autònoms? En parlem a "L'ofici d'educar" amb la Cristina Gutiérrez, de la Granja, autora de "Créixer amb valentia" ; la Silvia Blanch, coordinadora del Grau d'Educació Infantil de la UAB, i la Magda Solera, mestra d'infantil de la xarxa d'escoles Lliures, XELL. I sentim també el testimoni de la Gloudina Greenacre, de Wild Me; de la psicòloga Clara Darder; la història d"El follelt Oriol i l'illa del plàstic," i el testimoni de l'Abril i la Jana. Ens farà riure l'Oriol Dalmau amb el seu contrapunt, i acabarem amb les reflexions de les lliçons de la pandèmia de la periodista Eva Millet, i com han viscut el confinament la Paula i l'Estel, del casal de la Granja

    Des que naixem comencem un camí cap a l'autonomia, diu la Silvia Blanch, doctora en Psicologia de l'Educació i llicenciada en Psicologia Clínica, que defineix l'autonomia com acompanyar sense trepitjar, evitant la sobreprotecció. Com podem evitar criatures massa dependents? Quina és la diferència entre l'autonomia física i l'emocional? I què ens diu la nostra por a deixar-los ser autònoms? En parlem a "L'ofici d'educar" amb la Cristina Gutiérrez, de la Granja, autora de "Créixer amb valentia" ; la Silvia Blanch, coordinadora del Grau d'Educació Infantil de la UAB, i la Magda Solera, mestra d'infantil de la xarxa d'escoles Lliures, XELL. I sentim també el testimoni de la Gloudina Greenacre, de Wild Me; de la psicòloga Clara Darder; la història d"El follelt Oriol i l'illa del plàstic," i el testimoni de l'Abril i la Jana. Ens farà riure l'Oriol Dalmau amb el seu contrapunt, i acabarem amb les reflexions de les lliçons de la pandèmia de la periodista Eva Millet, i com han viscut el confinament la Paula i l'Estel, del casal de la Granja

  • "L'illa de Paidonesia" de l'Oriol Canosa i el Gabriel Salvadó
    Escolta àudio

    "L'illa de Paidonesia" de l'Oriol Canosa i el Gabriel Salvadó

    A "L'ofici d'educar", el Jaume Centelles, especialista en literatura infantil i juvenil i autor d'"El abrazo de la literatura", ens porta als "Llibres per somiar" l'obra "L'illa de Paidonesia", de l'Oriol Canosa i el Gabriel Salvadó, una història d'un noi d'uns 11 anys que en un creuer amb els pares que no paren de discutir decideix marxar, i crea una illa només amb nens que esdevindrà un país ple de nens autònoms. Una història divertida i esbojarrada, explicada a través de cartes, per a noies i noies de cicle superior i mitjà, i publicat per La Galera.

    A "L'ofici d'educar", el Jaume Centelles, especialista en literatura infantil i juvenil i autor d'"El abrazo de la literatura", ens porta als "Llibres per somiar" l'obra "L'illa de Paidonesia", de l'Oriol Canosa i el Gabriel Salvadó, una història d'un noi d'uns 11 anys que en un creuer amb els pares que no paren de discutir decideix marxar, i crea una illa només amb nens que esdevindrà un país ple de nens autònoms. Una història divertida i esbojarrada, explicada a través de cartes, per a noies i noies de cicle superior i mitjà, i publicat per La Galera.

  • Oda als sobreprotectors
    Escolta àudio

    Oda als sobreprotectors

    A "L'ofici d'educar" l'humorista Oriol Dalmau confessa que ell també és un pare sobreprotector, i per redimir-se ens versiona la cançó de Joan Manuel Serrat "Esos locos bajitos", però escrita el 2020, i amb un nen de protagonista de 6 anys, que porta xumet i va amb Mclaren, i acaba amb un "ya te corto yo la escalopa!". Tot un cas, aquest Oriol.

    A "L'ofici d'educar" l'humorista Oriol Dalmau confessa que ell també és un pare sobreprotector, i per redimir-se ens versiona la cançó de Joan Manuel Serrat "Esos locos bajitos", però escrita el 2020, i amb un nen de protagonista de 6 anys, que porta xumet i va amb Mclaren, i acaba amb un "ya te corto yo la escalopa!". Tot un cas, aquest Oriol.

  • Heretem la manera d'emocionar-nos?
    Escolta àudio

    Heretem la manera d'emocionar-nos?

    Les emocions són com un GPS que permeten avaluar el món i orientar-nos, però si per alguna circumstància traumàtica ens hi desconnectem per sobreviure, anem perduts i podem ser més vulnerables, però també perillosos. Aprenem des de petits a reconfortar-nos emocionalment de la mateixa manera que els pares, diu el psiquiatra Ramon Riera, i hem de ser molt conscients de l'herència emocional que també transmetem als nostres fills. Del nostre bagatge emocional en parlem a "L'ofici d'educar" amb el psiquiatre Ramon Riera, autor de "L'herència emocional"; la psicòloga clínica Roser Batalla; i la mestra, psicòloga i directora de "3 Sentits" Silvia Palou. Escoltarem el testimoni personal del Jan, del Roger, de la Sonia, i de l'humorista Peyu; i sentirem una història de la natura amb la Cristina de la Granja. I acabarem el programa amb la reflexió sobre les conseqüències del confinament del psiquiatre Ramon Riera, i el testimoni de la Míriam, d'Educadores a primera línia.

    Les emocions són com un GPS que permeten avaluar el món i orientar-nos, però si per alguna circumstància traumàtica ens hi desconnectem per sobreviure, anem perduts i podem ser més vulnerables, però també perillosos. Aprenem des de petits a reconfortar-nos emocionalment de la mateixa manera que els pares, diu el psiquiatra Ramon Riera, i hem de ser molt conscients de l'herència emocional que també transmetem als nostres fills. Del nostre bagatge emocional en parlem a "L'ofici d'educar" amb el psiquiatre Ramon Riera, autor de "L'herència emocional"; la psicòloga clínica Roser Batalla; i la mestra, psicòloga i directora de "3 Sentits" Silvia Palou. Escoltarem el testimoni personal del Jan, del Roger, de la Sonia, i de l'humorista Peyu; i sentirem una història de la natura amb la Cristina de la Granja. I acabarem el programa amb la reflexió sobre les conseqüències del confinament del psiquiatre Ramon Riera, i el testimoni de la Míriam, d'Educadores a primera línia.

  • Històries a la natura: Laura, 12 anys
    Escolta àudio

    Històries a la natura: Laura, 12 anys

    La Cristina Gutiérrez, directora de La Granja, ens porta històries de joves que fan aprenentatges en el contacte amb la natura. La Laura, de 12 anys, en una excursió a La Granja va treballar l'empatia i el respecte amb el seu curs de l'ESO. I en l'activitat del camí de la vida, tocant diverses textures amb els peus descalços, la Laura va descobrir què era el que més la incomodava, l'aigua freda, i com ho podia afrontar; i així va identificar recursos emocionals que li podien ser útils en la vida i les relacions humanes

    La Cristina Gutiérrez, directora de La Granja, ens porta històries de joves que fan aprenentatges en el contacte amb la natura. La Laura, de 12 anys, en una excursió a La Granja va treballar l'empatia i el respecte amb el seu curs de l'ESO. I en l'activitat del camí de la vida, tocant diverses textures amb els peus descalços, la Laura va descobrir què era el que més la incomodava, l'aigua freda, i com ho podia afrontar; i així va identificar recursos emocionals que li podien ser útils en la vida i les relacions humanes

Anar al contingut