TOTS ELS ÀUDIOS

  • Reivindiquem pedagogues i mestres valentes que han revolucionat l'educació
    Escolta àudio

    Reivindiquem pedagogues i mestres valentes que han revolucionat l'educació

    El Dia de les Dones és l'oportunitat per recordar i visibilitzar aquelles dones que van revolucionar la pràctica educativa, i que encara ara són referent de la renovació pedagògica, i tot el col·lectiu de dones mestres que són al costat dels infants en el dia a dia. A "L'ofici d'educar" posem el focus en sis grans mestres i pedagogues: Rosa Sensat i Angeleta Ferrer, amb Salvador Domènech, doctor en Pedagogia, especialista en història de l'educació durant la República i autor del llibre "Angeleta Ferrer, la força de la renovació pedagògica"; Marta Mata Garriga, amb Maria Josep Udina, secretària de la Fundació Marta Mata Garriga i que va treballar amb Marta Mata 37 anys; Maria Montessori, amb Dani Cañigueral, mestre de primària a l'escola Montessori de Girona, especialista en el mètode Montessori (n'està fent el doctorat) i formador internacional de l'Associació Montessori, i Maria Antonia Canals i Maria Teresa Codina, amb Francina Martí, presidenta de l'Associació Rosa Sensat. Sentirem també les novetats del diari de l'educació amb el Víctor Saura, i les lliçons del coronavirus amb la pedagoga Eva Bach.

    El Dia de les Dones és l'oportunitat per recordar i visibilitzar aquelles dones que van revolucionar la pràctica educativa, i que encara ara són referent de la renovació pedagògica, i tot el col·lectiu de dones mestres que són al costat dels infants en el dia a dia. A "L'ofici d'educar" posem el focus en sis grans mestres i pedagogues: Rosa Sensat i Angeleta Ferrer, amb Salvador Domènech, doctor en Pedagogia, especialista en història de l'educació durant la República i autor del llibre "Angeleta Ferrer, la força de la renovació pedagògica"; Marta Mata Garriga, amb Maria Josep Udina, secretària de la Fundació Marta Mata Garriga i que va treballar amb Marta Mata 37 anys; Maria Montessori, amb Dani Cañigueral, mestre de primària a l'escola Montessori de Girona, especialista en el mètode Montessori (n'està fent el doctorat) i formador internacional de l'Associació Montessori, i Maria Antonia Canals i Maria Teresa Codina, amb Francina Martí, presidenta de l'Associació Rosa Sensat. Sentirem també les novetats del diari de l'educació amb el Víctor Saura, i les lliçons del coronavirus amb la pedagoga Eva Bach.

  • Lliçons del coronavirus: els petits, però també adolescents, necessiten l'adult
    Escolta àudio

    Lliçons del coronavirus: els petits, però també adolescents, necessiten l'adult

    A "L'ofici d'educar" reflexionem sobre les lliçons del coronavirus amb la pedagoga Eva Bach. Avui seguim escoltant com estan infants i joves gràcies al testimoni de les seves educadores. Roser Juncadella, mestra d'infantil, els veu relaxats i tranquils, i respectuosos amb les normes. La Leire Arteta, educadora social, els veu excitats, i diu que juguen a matar el coronavirus. Pel que fa als adolescents, la Mar Orriols, professora de 4t d'ESO, explica que els protocols i el tema digital el porten molt bé, i el que més els costa és el tema social; la Dolors Clota, professora de 2n de batxillerat, els percep molt neguitosos i detecta ansietat, tristor, ràbia i impotència, i que estan molt farts de les restriccions. El Javier Sempere, psiquiatre, que porta adolescents, diu que la pandèmia pot haver activat problemàtiques, però també n'hi ha que s'han estabilitzat més emocionalment sobretot gràcies a tenir els pares més a prop.

    A "L'ofici d'educar" reflexionem sobre les lliçons del coronavirus amb la pedagoga Eva Bach. Avui seguim escoltant com estan infants i joves gràcies al testimoni de les seves educadores. Roser Juncadella, mestra d'infantil, els veu relaxats i tranquils, i respectuosos amb les normes. La Leire Arteta, educadora social, els veu excitats, i diu que juguen a matar el coronavirus. Pel que fa als adolescents, la Mar Orriols, professora de 4t d'ESO, explica que els protocols i el tema digital el porten molt bé, i el que més els costa és el tema social; la Dolors Clota, professora de 2n de batxillerat, els percep molt neguitosos i detecta ansietat, tristor, ràbia i impotència, i que estan molt farts de les restriccions. El Javier Sempere, psiquiatre, que porta adolescents, diu que la pandèmia pot haver activat problemàtiques, però també n'hi ha que s'han estabilitzat més emocionalment sobretot gràcies a tenir els pares més a prop.

  • Diari de l'Educació: nou blog Arts&educació i "tinkering"
    Escolta àudio

    Diari de l'Educació: nou blog Arts&educació i "tinkering"

    A "L'ofici d'educar" una vegada al mes escoltem les novetats del Diari de l'Educació amb el seu director, Víctor Saura. Avui ens destaca el nou blog que han obert al diari digital: Arts&Educació, amb la col·laboració de la Fundació Carulla, per donar a conèixer les iniciatives que volen transformar l'escola a través de les arts. I el Víctor ens destaca també dos reportatges de temes diferents però amb una idea coincident: divertir-se i aprendre no és incompatible. Un, és sobre l'escola Miralletes, al Camp de l'Arpa, on han obert una sala de "tinkering" que vindria a ser "trastejar", gràcies a una aliança amb el CosmoCaixa, que sembla que estiguin jugant, però estan experimentant i observant. I l'altre, és sobre l'escola Anglesola, inaugurada fa uns dies, on posen també èmfasi en la importància de l'experimentació, tot i que als adults ens costa molt entendre que quan experimenten també aprenen, no estan perdent el temps.

    A "L'ofici d'educar" una vegada al mes escoltem les novetats del Diari de l'Educació amb el seu director, Víctor Saura. Avui ens destaca el nou blog que han obert al diari digital: Arts&Educació, amb la col·laboració de la Fundació Carulla, per donar a conèixer les iniciatives que volen transformar l'escola a través de les arts. I el Víctor ens destaca també dos reportatges de temes diferents però amb una idea coincident: divertir-se i aprendre no és incompatible. Un, és sobre l'escola Miralletes, al Camp de l'Arpa, on han obert una sala de "tinkering" que vindria a ser "trastejar", gràcies a una aliança amb el CosmoCaixa, que sembla que estiguin jugant, però estan experimentant i observant. I l'altre, és sobre l'escola Anglesola, inaugurada fa uns dies, on posen també èmfasi en la importància de l'experimentació, tot i que als adults ens costa molt entendre que quan experimenten també aprenen, no estan perdent el temps.

  • Innovació pedagògica a Catalunya, ni la pandèmia la pot parar!
    Escolta àudio

    Innovació pedagògica a Catalunya, ni la pandèmia la pot parar!

    En els pròxims dies els centres obren portes per donar a conèixer la seva proposta educativa; el 15 de març comencen les preinscripcions i toca decidir a quin centre aniran els que canvien de cicle, i no és fàcil. A "L'ofici d'educar" coneixerem cinc centres potents que, davant de la pandèmia, no han renunciat al seus projectes pedagògics innovadors per seguir oferint oportunitats educatives: Domi Vinyes, directora de l'Institut Escola el Til·ler, al barri del Bon Pastor (Barcelona), amb un projecte pedagògic transversal de música; Rosana Martín, cap d'estudis de l'escola Pau Casals de Rubí, amb el cinema com a eix educatiu gràcies a l'aliança Magnet amb la Filmoteca de Catalunya; Laura Flaqué, coordinadora de l'Àrea d'Esports de l'Institut Ferran Tallada a Horta-Guinardó (Barcelona), en què l'esport és el seu tret identitari i facilita compaginar pràctica esportiva i estudis; Joan Llorens, director de l'escola Peramàs de Mataró, amb una aliança Magnet amb el CREAF, i un projecte centrat en la protecció del medi ambient; i Montse Serra, directora de l'Escola Auró de Terrassa en la qual l'art és l'eix del projecte educatiu amb l'escola municipal d'art i disseny. I acabarem amb els "Llibres per somiar", amb Jaume Centelles, i un apunt de "Reimagina't", el concurs per reimaginar l'espai digital amb vídeos lliures de sexisme.

    En els pròxims dies els centres obren portes per donar a conèixer la seva proposta educativa; el 15 de març comencen les preinscripcions i toca decidir a quin centre aniran els que canvien de cicle, i no és fàcil. A "L'ofici d'educar" coneixerem cinc centres potents que, davant de la pandèmia, no han renunciat al seus projectes pedagògics innovadors per seguir oferint oportunitats educatives: Domi Vinyes, directora de l'Institut Escola el Til·ler, al barri del Bon Pastor (Barcelona), amb un projecte pedagògic transversal de música; Rosana Martín, cap d'estudis de l'escola Pau Casals de Rubí, amb el cinema com a eix educatiu gràcies a l'aliança Magnet amb la Filmoteca de Catalunya; Laura Flaqué, coordinadora de l'Àrea d'Esports de l'Institut Ferran Tallada a Horta-Guinardó (Barcelona), en què l'esport és el seu tret identitari i facilita compaginar pràctica esportiva i estudis; Joan Llorens, director de l'escola Peramàs de Mataró, amb una aliança Magnet amb el CREAF, i un projecte centrat en la protecció del medi ambient; i Montse Serra, directora de l'Escola Auró de Terrassa en la qual l'art és l'eix del projecte educatiu amb l'escola municipal d'art i disseny. I acabarem amb els "Llibres per somiar", amb Jaume Centelles, i un apunt de "Reimagina't", el concurs per reimaginar l'espai digital amb vídeos lliures de sexisme.

  • ¡Blas! d'Elena Hormiga
    Escolta àudio

    ¡Blas! d'Elena Hormiga

    A l'ofici d'educar fem els Llibres per somiar, amb el Jaume Centelles, autor de "El abrazo de la literatura" i la pàgina invitació a la lectura. I avui en porta "¡Blas!", de l'autora i il·lustradora Elena Hormiga, publicat per Apila. És la història d'una família, amb pare mare, un fill petit i la germana gran, i a dalt viu una veïna que toca un instrument; i també hi ha un gos, el Blas, que sembla un gos normal, perquè fa les coses que fan altres gossos. Però en Blas té un costum força estrany. Cada dia, a la mateixa hora, s'estira a la catifa del menjador i s'està allà una bona estona, quiet, com adormit, en silenci. Això és el que el fa diferent dels altres gossos. És una lectura recomanada per a infants de cicle infantil, amants dels gossos. Atenció perquè el secret del gos es desvetlla quan apareix una misteriosa nota que indica que el Blas és un melòman. I la pregunta que us fem del concurs dels llibres per somiar és quin instrument toca la veïna del pis de sota? (el Jaume ho explica). Respostes a loficideducar@ccma.cat. Teniu temps fins diumenge i podeu guanyar un exemplar del llibre "!Blas!. I ja tenim guanyadores del darrer concurs: la Lucia, l'Arnau i l'Arlet. L'enhorabona!




    A l'ofici d'educar fem els Llibres per somiar, amb el Jaume Centelles, autor de "El abrazo de la literatura" i la pàgina invitació a la lectura. I avui en porta "¡Blas!", de l'autora i il·lustradora Elena Hormiga, publicat per Apila. És la història d'una família, amb pare mare, un fill petit i la germana gran, i a dalt viu una veïna que toca un instrument; i també hi ha un gos, el Blas, que sembla un gos normal, perquè fa les coses que fan altres gossos. Però en Blas té un costum força estrany. Cada dia, a la mateixa hora, s'estira a la catifa del menjador i s'està allà una bona estona, quiet, com adormit, en silenci. Això és el que el fa diferent dels altres gossos. És una lectura recomanada per a infants de cicle infantil, amants dels gossos. Atenció perquè el secret del gos es desvetlla quan apareix una misteriosa nota que indica que el Blas és un melòman. I la pregunta que us fem del concurs dels llibres per somiar és quin instrument toca la veïna del pis de sota? (el Jaume ho explica). Respostes a loficideducar@ccma.cat. Teniu temps fins diumenge i podeu guanyar un exemplar del llibre "!Blas!. I ja tenim guanyadores del darrer concurs: la Lucia, l'Arnau i l'Arlet. L'enhorabona!

  • Geòrgia, 10 anys: "Vaig tenir por que el món s'acabés amb la Covid"
    Escolta àudio

    Geòrgia, 10 anys: "Vaig tenir por que el món s'acabés amb la Covid"

    A Catalunya, el coronavirus va tancar a casa més d'un milió de nens i nenes amb la creença que eren virus amb potes, però s'ha demostrat que no és així. Avui sentim la seva versió de la pandèmia: han descobert el valor de la família, l'escola i els amics; entre la por i l'optimisme s'han adaptat a les restriccions perquè creuen que només ens en sortirem si fem cas dels experts, i volen que els escoltem. A "L'ofici d'educar" sentim Núria Calzada, de Sarrià, i Otto Grau, de Vallvidrera, 11 anys, fan sisè de primària a l'Institut Escola Públic Costa i Llobera; Giancarlo Jara, 19 anys, de la Meridiana, estudia Administració i Finances a l'escola concertada Pàlcam; Lluc Darnes, 13 anys, de Serinyà, fa 2n d'ESO a l'IES Pere Alsius (de Banyoles); Geòrgia Puyol i Pere Boleda, 10 anys, de Vallvidrera, fan cinquè de primària a l'escola pública Nabí, i Eva Nebbia, de 16 anys, estudia al Liceu Francès i viu a Sant Cugat. I acabarem amb les "Lliçons del coronavirus", amb la pedagoga Eva Bach.

    A Catalunya, el coronavirus va tancar a casa més d'un milió de nens i nenes amb la creença que eren virus amb potes, però s'ha demostrat que no és així. Avui sentim la seva versió de la pandèmia: han descobert el valor de la família, l'escola i els amics; entre la por i l'optimisme s'han adaptat a les restriccions perquè creuen que només ens en sortirem si fem cas dels experts, i volen que els escoltem. A "L'ofici d'educar" sentim Núria Calzada, de Sarrià, i Otto Grau, de Vallvidrera, 11 anys, fan sisè de primària a l'Institut Escola Públic Costa i Llobera; Giancarlo Jara, 19 anys, de la Meridiana, estudia Administració i Finances a l'escola concertada Pàlcam; Lluc Darnes, 13 anys, de Serinyà, fa 2n d'ESO a l'IES Pere Alsius (de Banyoles); Geòrgia Puyol i Pere Boleda, 10 anys, de Vallvidrera, fan cinquè de primària a l'escola pública Nabí, i Eva Nebbia, de 16 anys, estudia al Liceu Francès i viu a Sant Cugat. I acabarem amb les "Lliçons del coronavirus", amb la pedagoga Eva Bach.

  • Lliçons del coronavirus: els infants pateixen més del que demostren
    Escolta àudio

    Lliçons del coronavirus: els infants pateixen més del que demostren

    A "L'ofici d'educar", la pedagoga Eva Bach ens ajuda a reflexionar sobre les lliçons del coronavirus. Avui ens explica com veuen els seus alumnes dues mestres de primària, la Mar Hurtado i la Rosa Vilaseca. La primera conclusió a què han arribat és que els nens i nenes estan feliços d'anar a l'escola, la segona és que les mesures de protocol de la Covid les compleixen bastant bé, però que estan tips de la pandèmia i, sobretot, del distanciament social, i això fa que alguna vegada facin alguna entremaliadura. A l'escola estan bé sempre i, quan els adults també estiguin bé, es cuidin i els transmetin alegria; els cal una figura segura, ni drames ni pintar-ho tot de colors. Tot i que viuen força bé la pandèmia, perquè són resilients, diuen les mestres que estan patint més del que demostren, i busquen calma i seguretat; i diuen també que detecten por i necessitat de parlar de la mort; i acaba la pedagoga Eva Bach amb una anècdota punyent que no té pèrdua

    A "L'ofici d'educar", la pedagoga Eva Bach ens ajuda a reflexionar sobre les lliçons del coronavirus. Avui ens explica com veuen els seus alumnes dues mestres de primària, la Mar Hurtado i la Rosa Vilaseca. La primera conclusió a què han arribat és que els nens i nenes estan feliços d'anar a l'escola, la segona és que les mesures de protocol de la Covid les compleixen bastant bé, però que estan tips de la pandèmia i, sobretot, del distanciament social, i això fa que alguna vegada facin alguna entremaliadura. A l'escola estan bé sempre i, quan els adults també estiguin bé, es cuidin i els transmetin alegria; els cal una figura segura, ni drames ni pintar-ho tot de colors. Tot i que viuen força bé la pandèmia, perquè són resilients, diuen les mestres que estan patint més del que demostren, i busquen calma i seguretat; i diuen també que detecten por i necessitat de parlar de la mort; i acaba la pedagoga Eva Bach amb una anècdota punyent que no té pèrdua

  • Manual d'instruccions per millorar la convivència en pandèmia (i sempre)
    Escolta àudio

    Manual d'instruccions per millorar la convivència en pandèmia (i sempre)

    Més temps de convivència, més tensió i conflictes; moltes restriccions i incertesa; i menys activitats plaents i a l'aire lliure; la pandèmia ens ha obligat a reformular la manera de relacionar-nos i viure per no caure en el desànim i la desesperació. Quatre expertes psicòlogues ens donen pautes, a "L'ofici d'educar", per aprendre a conviure en pandèmia: Agnès Brossa, psicòloga especialitzada en família i psicologia jurídica en l'àmbit familiar, i autora d'"Em dic Joan i crec que soc dolent" i "Compartir la vida educa"; Verónica Antón, psicòloga sanitària, directora de SENDA, centre d'acompanyament familiar i educació viva; Roser Batalla, psicòloga clínica; i Alícia Álvarez, doctora en Psicologia, coordinadora de les àrees d'Intervenció i d'Investigació de la Unitat de Crisis de Barcelona. I acabarem amb el concurs dels "Llibres per somiar", amb Jaume Centelles, i les històries de la natura, amb Cristina Gutiérrez de la Granja.

    Més temps de convivència, més tensió i conflictes; moltes restriccions i incertesa; i menys activitats plaents i a l'aire lliure; la pandèmia ens ha obligat a reformular la manera de relacionar-nos i viure per no caure en el desànim i la desesperació. Quatre expertes psicòlogues ens donen pautes, a "L'ofici d'educar", per aprendre a conviure en pandèmia: Agnès Brossa, psicòloga especialitzada en família i psicologia jurídica en l'àmbit familiar, i autora d'"Em dic Joan i crec que soc dolent" i "Compartir la vida educa"; Verónica Antón, psicòloga sanitària, directora de SENDA, centre d'acompanyament familiar i educació viva; Roser Batalla, psicòloga clínica; i Alícia Álvarez, doctora en Psicologia, coordinadora de les àrees d'Intervenció i d'Investigació de la Unitat de Crisis de Barcelona. I acabarem amb el concurs dels "Llibres per somiar", amb Jaume Centelles, i les històries de la natura, amb Cristina Gutiérrez de la Granja.

  • Històries de la natura: Alexandra, 16 anys
    Escolta àudio

    Històries de la natura: Alexandra, 16 anys

    A "L'ofici d'educar" sentim històries de la natura amb la Cristina Gutiérrez, directora de la Granja de Santa Maria Palautordera. Avui ens porta la història de l'Alexandra, de 16 anys, que va anar a la granja amb el seu Institut per entrenar la comunicació positiva, després d'haver perdut un avi i un tiet el 2020. Al principi de l'activitat, l'Alexandra estava poc participativa, apàtica i bloquejada pel que havia passat; però el bosc fa miracles. No us perdeu com acaba la història de l'Alexandra, una història que ens parla de la força de la natura per ajudar-nos a tenir benestar malgrat tot el que està passant amb la Covid. I una pregunta que ens deixa la Cristina: què farem nosaltres el 2021? Anem-hi pensant.

    A "L'ofici d'educar" sentim històries de la natura amb la Cristina Gutiérrez, directora de la Granja de Santa Maria Palautordera. Avui ens porta la història de l'Alexandra, de 16 anys, que va anar a la granja amb el seu Institut per entrenar la comunicació positiva, després d'haver perdut un avi i un tiet el 2020. Al principi de l'activitat, l'Alexandra estava poc participativa, apàtica i bloquejada pel que havia passat; però el bosc fa miracles. No us perdeu com acaba la història de l'Alexandra, una història que ens parla de la força de la natura per ajudar-nos a tenir benestar malgrat tot el que està passant amb la Covid. I una pregunta que ens deixa la Cristina: què farem nosaltres el 2021? Anem-hi pensant.

  • "Jefferson", de Jean-Claude Mourlevat
    Escolta àudio

    "Jefferson", de Jean-Claude Mourlevat

    A "L'ofici d'educar" el Jaume Centelles, creador de la pàgina Invitació a la lectura, ens presenta "Jefferson", de Jean-Claude Mourlevat,
    amb il·lustracions de Lisa d'Andrea i Antoine Ronzon i publicat per Nórdica. Un eriçó anomenat Jefferson és l'heroi accidental d'aquesta aventura policíaca per a infants de 9-10 anys, que enganxa. El Jefferson és petit, però ple de bon humor, d'amabilitat, de fer-nos sentir identificats amb ell des de la primera pàgina. La novel·la comença un matí de tardor en què en Jefferson, després d'esmorzar i passar per la biblioteca, es dirigeix a la perruqueria K-bells per arreglar-se el tupè. Li agrada anar a la perruqueria del senyor Edgar, perquè hi ha la neboda del perruquer, la Carole, que li fa peça. Però hi ha un fet inesperat que trasbalsa la vida del Jefferson i del perruquer. Qui vulgui participar ens ha de dir quants centímetres fa l'eriçó Jefferson? només cal que escolteu aquest àudio per saber-ho. Respostes a loficideducar@ccma.cat. Teniu temps fins diumenge i podeu guanyar un exemplar del llibre. I ja tenim guanyador del darrer concurs, el Jesús Jordi Garcia, de Lleida, l'enhorabona!

    A "L'ofici d'educar" el Jaume Centelles, creador de la pàgina Invitació a la lectura, ens presenta "Jefferson", de Jean-Claude Mourlevat, amb il·lustracions de Lisa d'Andrea i Antoine Ronzon i publicat per Nórdica. Un eriçó anomenat Jefferson és l'heroi accidental d'aquesta aventura policíaca per a infants de 9-10 anys, que enganxa. El Jefferson és petit, però ple de bon humor, d'amabilitat, de fer-nos sentir identificats amb ell des de la primera pàgina. La novel·la comença un matí de tardor en què en Jefferson, després d'esmorzar i passar per la biblioteca, es dirigeix a la perruqueria K-bells per arreglar-se el tupè. Li agrada anar a la perruqueria del senyor Edgar, perquè hi ha la neboda del perruquer, la Carole, que li fa peça. Però hi ha un fet inesperat que trasbalsa la vida del Jefferson i del perruquer. Qui vulgui participar ens ha de dir quants centímetres fa l'eriçó Jefferson? només cal que escolteu aquest àudio per saber-ho. Respostes a loficideducar@ccma.cat. Teniu temps fins diumenge i podeu guanyar un exemplar del llibre. I ja tenim guanyador del darrer concurs, el Jesús Jordi Garcia, de Lleida, l'enhorabona!

  • Famílies, heroïnes en pandèmia
    Escolta àudio

    Famílies, heroïnes en pandèmia

    Van sostenir la infància durant quatre mesos a casa, estan desbordades, sense reconeixement ni ajudes, coincideixen que no les hem escoltat prou; i fan possible cada dia l'impossible: conciliar fills i filles amb la feina en temps de Covid, sense pràcticament queixar-se. A "L'ofici d'educar" donem veu a les famílies amb Mireia Pellicer, mare monoparental, que durant la pandèmia va canviar de feina per tenir cura del seu fill Artau i que ara és administrativa de dues escoles de la Seu d'Urgell; Jordi Maestro, pare de tres fills –el Joan, el Roc i el Guerau–, que treballa en una entitat financera i és de Sabadell; Gemma Perxach, infermera d'hospitalització i medicina interna a l'Hospital de Sant Celoni, que viu al Montseny i és mare de tres fills –el Pol, el Marçal i l'Eloi–, i Nuri Rodríguez, mare –juntament amb la Lídia– de la Lara, una nena que té una malaltia única al món. La Nuri viu a Sant Ferriol (prop de Besalú) i és mestra, ara de baixa. També sentirem la Mercè Lopez, mestra, divorciada i mare d'un adolescent, que ha decidit no portar el seu fill a l'escola perquè és de grup de risc; el testimoni de l'Usman Muhammad, comerciant del Pakistan, amb una filla de 7 anys, de Barcelona; i la Nerea Garcia, de les Terres de l'Ebre, que va tenir el seu segon fill en ple confinament. I acabarem amb les lliçons del coronavirus, amb l'Eva Bach, i les novetats de l'"InfoK" amb el Jordi Aguilera.

    Van sostenir la infància durant quatre mesos a casa, estan desbordades, sense reconeixement ni ajudes, coincideixen que no les hem escoltat prou; i fan possible cada dia l'impossible: conciliar fills i filles amb la feina en temps de Covid, sense pràcticament queixar-se. A "L'ofici d'educar" donem veu a les famílies amb Mireia Pellicer, mare monoparental, que durant la pandèmia va canviar de feina per tenir cura del seu fill Artau i que ara és administrativa de dues escoles de la Seu d'Urgell; Jordi Maestro, pare de tres fills –el Joan, el Roc i el Guerau–, que treballa en una entitat financera i és de Sabadell; Gemma Perxach, infermera d'hospitalització i medicina interna a l'Hospital de Sant Celoni, que viu al Montseny i és mare de tres fills –el Pol, el Marçal i l'Eloi–, i Nuri Rodríguez, mare –juntament amb la Lídia– de la Lara, una nena que té una malaltia única al món. La Nuri viu a Sant Ferriol (prop de Besalú) i és mestra, ara de baixa. També sentirem la Mercè Lopez, mestra, divorciada i mare d'un adolescent, que ha decidit no portar el seu fill a l'escola perquè és de grup de risc; el testimoni de l'Usman Muhammad, comerciant del Pakistan, amb una filla de 7 anys, de Barcelona; i la Nerea Garcia, de les Terres de l'Ebre, que va tenir el seu segon fill en ple confinament. I acabarem amb les lliçons del coronavirus, amb l'Eva Bach, i les novetats de l'"InfoK" amb el Jordi Aguilera.

  • Lliçons del coronavirus: eines per calmar l'ansietat
    Escolta àudio

    Lliçons del coronavirus: eines per calmar l'ansietat

    A "L'ofici d'educar" la pedagoga Eva Bach ens dona pautes per afrontar la pandèmia. Avui: l'ansietat. Explica l'Eva Bach que l'ansietat està pujant a nivell mundial, segons l'OMS entre un 40% i un 60%, i un de cada quatre nens n'ha tingutm segons Save The Children. Per tant, és essencial tenir eines per calmar l'ansietat. Com, per exemple, ocupar la ment amb una tasca o acció concreta; els mantres o repetir-te internament paraules que et calmen; tancar els ulls i la respiració; les visualitzacions; caminar o fer activitats esportives; l'aromateràpia, i una cançó que es considera la més relaxant del món, la va compondre el grup britànic "Marconi Union" en col·laboració amb terapeutes i neuròlegs i es diu "Weightless". Escoltar-la redueix un 65% l'ansietat, molt similar a l'efecte que tenen els ansiolítics. La trobareu a https://www.youtube.com/watch?v=sYoqCJNPxv4

    A "L'ofici d'educar" la pedagoga Eva Bach ens dona pautes per afrontar la pandèmia. Avui: l'ansietat. Explica l'Eva Bach que l'ansietat està pujant a nivell mundial, segons l'OMS entre un 40% i un 60%, i un de cada quatre nens n'ha tingutm segons Save The Children. Per tant, és essencial tenir eines per calmar l'ansietat. Com, per exemple, ocupar la ment amb una tasca o acció concreta; els mantres o repetir-te internament paraules que et calmen; tancar els ulls i la respiració; les visualitzacions; caminar o fer activitats esportives; l'aromateràpia, i una cançó que es considera la més relaxant del món, la va compondre el grup britànic "Marconi Union" en col·laboració amb terapeutes i neuròlegs i es diu "Weightless". Escoltar-la redueix un 65% l'ansietat, molt similar a l'efecte que tenen els ansiolítics. La trobareu a https://www.youtube.com/watch?v=sYoqCJNPxv4

  • InfoK:posa-li nom al nanosatèl·lit català!
    Escolta àudio

    InfoK:posa-li nom al nanosatèl·lit català!

    A "L'ofici d'educar", una vegada al mes fem una finestra a L'infoK. Avui, amb el Jordi Aguilera, subdirector i especialista en ciència del programa, que ens explica que Catalunya llançarà el seu primer nanosatèl·lit a l'espai el 20 de març, en col·laboració amb el Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, i el nom del satèl·lit el posarà la canalla a través de l'InfoK. Ha d'estar relacionat amb l'espai i la ciència, i el qui guanyi pot obtenir com a premi una visita a l'Observatori del Montsec, acompanyat de la seva família. Més coses que ens explica el Jordi: l'11 de febrer és el Dia de la Dona i la Nena a la Ciència i estan preparant una entrevista amb la Roser Juanola Perramon, que treballa a la NASA, i els infokaires li poden fer preguntes. També preparen un reportatge amb la presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia i el projecte "L'enginy invisible", per explicar la història de dones científiques. I també el mes de febrer, explica el Jordi, és el mes de Mart, perquè hi aniran arribant naus, i ho aniran explicant a l'InfoK.

    A "L'ofici d'educar", una vegada al mes fem una finestra a L'infoK. Avui, amb el Jordi Aguilera, subdirector i especialista en ciència del programa, que ens explica que Catalunya llançarà el seu primer nanosatèl·lit a l'espai el 20 de març, en col·laboració amb el Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, i el nom del satèl·lit el posarà la canalla a través de l'InfoK. Ha d'estar relacionat amb l'espai i la ciència, i el qui guanyi pot obtenir com a premi una visita a l'Observatori del Montsec, acompanyat de la seva família. Més coses que ens explica el Jordi: l'11 de febrer és el Dia de la Dona i la Nena a la Ciència i estan preparant una entrevista amb la Roser Juanola Perramon, que treballa a la NASA, i els infokaires li poden fer preguntes. També preparen un reportatge amb la presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia i el projecte "L'enginy invisible", per explicar la història de dones científiques. I també el mes de febrer, explica el Jordi, és el mes de Mart, perquè hi aniran arribant naus, i ho aniran explicant a l'InfoK.

  • Escacs educatius: empoderen i salven vides
    Escolta àudio

    Escacs educatius: empoderen i salven vides

    La sèrie "Gambito de dama" ha posat de moda els escacs. A "L'ofici d'educar" desmuntem tòpics: no són avorrits, ni més per a nens, ni una guerra de cervells només per a superdotats. Els escacs educatius canvien, enriqueixen i salven vides. En parlem a "L'ofici d'educar" amb la Marta Amigó, mestra de primària a l'Espluga de Francolí, coordinadora del projecte Escacs a l'Escola i membre de la Federació Catalana d'Escacs; Josep Serra, coordinador del projecte Escacs a l'Escola, vicepresident de la Federació Catalana d'Escacs, president del Club d'Escacs Gerunda i membre de l'Observatori d'Escacs i Educació de la Universitat de Girona; Xavier Garcia, mestre especialista en música i coordinador del projecte a primària a l'escola Jaume Balmes del Prat; Pere Duran, mestre d'escacs del club Peona i Peó del Guinardó i responsable del programa educatiu d'escacs a la ciutat de Barcelona. I sentirem també l'Ingrid, jugadora d'escacs de 10 anys, i Jordi Prió, professor de matemàtiques a l'Institut Ciutat de Balaguer i impulsor del projecte Educachess. I acabarem amb una nova edició dels llibres per somiar, amb el Jaume Centelles

    La sèrie "Gambito de dama" ha posat de moda els escacs. A "L'ofici d'educar" desmuntem tòpics: no són avorrits, ni més per a nens, ni una guerra de cervells només per a superdotats. Els escacs educatius canvien, enriqueixen i salven vides. En parlem a "L'ofici d'educar" amb la Marta Amigó, mestra de primària a l'Espluga de Francolí, coordinadora del projecte Escacs a l'Escola i membre de la Federació Catalana d'Escacs; Josep Serra, coordinador del projecte Escacs a l'Escola, vicepresident de la Federació Catalana d'Escacs, president del Club d'Escacs Gerunda i membre de l'Observatori d'Escacs i Educació de la Universitat de Girona; Xavier Garcia, mestre especialista en música i coordinador del projecte a primària a l'escola Jaume Balmes del Prat; Pere Duran, mestre d'escacs del club Peona i Peó del Guinardó i responsable del programa educatiu d'escacs a la ciutat de Barcelona. I sentirem també l'Ingrid, jugadora d'escacs de 10 anys, i Jordi Prió, professor de matemàtiques a l'Institut Ciutat de Balaguer i impulsor del projecte Educachess. I acabarem amb una nova edició dels llibres per somiar, amb el Jaume Centelles

  • Com fer que els vostres nens i nenes s'interessin pels escacs?
    Escolta àudio

    Com fer que els vostres nens i nenes s'interessin pels escacs?

    A "L'ofici d'educar", l'humorista Oriol Dalmau prova de respondre a aquesta pregunta: com fer que els vostres nens i nenes s'interessin pels escacs? Doncs se'ls han de vendre bé! I aquesta és la seva proposta: ens presenta un misteriós professor que explica als seus alumnes els escacs d'una altra manera, podríem dir més propera o actualitzada, i molt lligada a una corona imaginària que feia tripijocs, tal com explica Oriol Dalmau. No us perdeu la seva faula dels escacs.

    A "L'ofici d'educar", l'humorista Oriol Dalmau prova de respondre a aquesta pregunta: com fer que els vostres nens i nenes s'interessin pels escacs? Doncs se'ls han de vendre bé! I aquesta és la seva proposta: ens presenta un misteriós professor que explica als seus alumnes els escacs d'una altra manera, podríem dir més propera o actualitzada, i molt lligada a una corona imaginària que feia tripijocs, tal com explica Oriol Dalmau. No us perdeu la seva faula dels escacs.

Anar al contingut