TOTS ELS ÀUDIOS

  • La covid-19 ha amplificat la pobresa, i amenaça les famílies més vulnerables
    Escolta àudio

    La covid-19 ha amplificat la pobresa, i amenaça les famílies més vulnerables

    La pobresa infantil podria arribar al 35%, el 2020, a Catalunya, a causa de la crisi econòmica de la Covid-19, si no s'actua com més aviat millor, segons Save the Children. Quines han estat les conseqüències de la crisi per les famílies més vulnerables? Com es poden afrontar les bretxes digital, social i educativa? En parlarem a "L'ofici d'educar" amb Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save The Children, que assenyala que cap programa de reconstrucció pot deixar de banda l'educació, perquè és un motor d'oportunitats per als infants.

  • Sí, la pandèmia ha tingut conseqüències: neurològiques i socials
    Escolta àudio

    Sí, la pandèmia ha tingut conseqüències: neurològiques i socials

    Les criatures tenen una gran capacitat d'adaptació, gràcies a la plasticitat neuronal, però això no vol dir que la pandèmia no els hagi afectat el cervell. Quines conseqüències ha tingut? Com ho podem reconduir? I quines són les diferències per ral cervell entre fer l'escola virtual i la presencial? En parlem a "L'ofici d'educar" amb David Bueno, doctor en Biologia, professor de genètica, director de la càtedra de Neuroeducació i autor de "Neurociència per a educadors". La Covid-19 ha afavorit també la pobresa i les desigualtats socials i educatives i, segons Save the Children, "per l'emergència de la Covid moltes famílies no han pogut ni mantenir els fills" i és urgent un "pla Marshall" per l'equitat educativa. En parlem amb Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save the Children. I acabarem el programa amb l'especialista en literatura infantil i juvenil Jaume Centellas, i tres "llibres per somiar" aquest estiu.

  • David Bueno: "La pandèmia marcarà més les criatures que els adults, però és reconduïble"
    Escolta àudio

    David Bueno: "La pandèmia marcarà més les criatures que els adults, però és reconduïble"

    El cervell dels infants és més plàstic i adaptable que el dels adults, però el fet que sigui com una esponja té conseqüències, i això dependrà molt de com s'hagi viscut la pandèmia. Com ha respost el cervell dels nens a la crisi? Quines diferències hi ha per al cervell entre fer l'escola virtual o la presencial? Fins a quin punt el cervell de les criatures s'han enganxat més a les pantalles durant el confinament? I com es poden reconduir les conseqüències del que ha passat? En parlem a "L'ofici d'educar" amb David Bueno, doctor en Biologia, professor de genètica, director de la càtedra de Neuroeducació i autor de "Neurociencia per a educadors", "Trenca-t'hi el cap" i "Cent coses que has de saber sobre el cervell".

  • Aquest estiu tanqueu les pantalles, i obriu els llibres per somiar!
    Escolta àudio

    Aquest estiu tanqueu les pantalles, i obriu els llibres per somiar!

    A "L'ofici d'educar" tenim "Els llibres per somiar", amb l'especialista en literatura infantil i juvenil Jaume Centelles, mestre, i autor de la pàgina "Invitació a la lectura" i els llibres: "La biblioteca al cor de l'escola" i "El abrazo de la literatura", ple de bones reflexions i propostes lectores per a infantil i primària. El Jaume Centelles ens porta tres "Llibres per somiar" aquest estiu: el primer és "Una passejada en barca i altres contes", de Sergio Ruzzier, per a infants de 4 i 7 anys, i que té tres històries amb els mateixos protagonistes, de Liana Editorial. El segon és "L'espera", de Gina Clotet i Maria Girón, que explica la història de la relació entre una nena i un pardal; és un àlbum il·lustrat que parla de la paciència i de la llibertat, de l'editorial Tramuntana. I el tercer llibre és:"El peix número 14 creu en l'impossible", de Jennifer L Holm, una història molt divertida, però també filosòfica, que ens proposa grans interrogants com: què passaria si existís la vida eterna?, de Viena Edicions, per a infants de l'ESO i de Batxillerat.

  • Regals de la crisi, apostar per la pedagogia verda i descobrir els adolescents
    Escolta àudio

    Regals de la crisi, apostar per la pedagogia verda i descobrir els adolescents

    A "L'ofici d'educar" us portem la veu de la referent de la Pedagogia Verda, la filòsofa, psicòloga, pedagoga i educadora Heike Freire, autora d'"Educar en verde", bases d'una educació en contacte amb la natura, i "Estate quieto y atiende", que s'ha mostrat molt crítica amb la gestió de la crisi en relació amb les criatures. Heike Freire defensa ara més que mai educar en contacte amb la naturalesa. L'humorista Oriol Dalmau ens farà el retrat íntim del seu confinament, amb seva incansable filla Martina. I conversarem amb el psicòleg Jaume Funes, educador, periodista i autor de nombrosos llibres sobre la criança, entre els quals hi ha "Estima'm quan menys m'ho mereixo, perquè és quan més ho necessito", i el que ens presenta avui: "Estima'm... però vull saber-ne més", que ens proposa una mirada sempre positiva sobre l'univers adolescent.

  • "papi, i ara què fem?"
    Escolta àudio

    "papi, i ara què fem?"

    A "L'ofici d'educar", l'humorista Oriol Dalmau ens confessa quin ha estat el mantra del seu confinament: "Papi, i ara què fem?" Tot i que han fet de tot: escacs de taps, plastilina, pintar, disfressar-se, magdalenes, etc. La seva incansable filla no podia parar... o sí.

  • Heike Freire: "La pandèmia és una oportunitat per impulsar la consciència mediambiental"
    Escolta àudio

    Heike Freire: "La pandèmia és una oportunitat per impulsar la consciència mediambiental"

    A "L'ofici d'educar" conversem amb la referent de la Pedagogia Verda, la filòsofa, psicòloga, pedagoga i educadora Heike Freire, autora d'"Educar en verde", bases d'una educació en contacte amb la natura", i "Estate quieto y atiende"; i molt crítica en la gestió de la crisi amb les criatures. Heike Freire està convençuda que el contacte amb la natura fomenta la resiliència i ajudarà a superar el xoc de la crisi amb la canalla

  • Jaume Funes: "Hi ha normes de la pandèmia incompatibles amb l'adolescència"
    Escolta àudio

    Jaume Funes: "Hi ha normes de la pandèmia incompatibles amb l'adolescència"

    A "L'ofici d'educar" conversem amb el psicòleg Jaume Funes, educador, periodista i autor de nombrosos llibres sobre la criança, entre els quals hi ha "Estima'm quan menys m'ho mereixo, perquè és quan més ho necessito", i el que ens presenta avui: "Estima'm... però vull saber-ne més". Jaume Funes està convençut que durant la pandèmia molts pares i mares i adolescents s'han descobert mútuament i que els adolescents han entès que no poden ser feliços si algú proper està patint. El Jaume Funes ens proposa deixar de veure els adolescents com un problema i aprendre junts.

  • Lliçons de la pandèmia: canviar l'educació i els protocols sanitaris
    Escolta àudio

    Lliçons de la pandèmia: canviar l'educació i els protocols sanitaris

    Quina és la capacitat dels infants per contagiar la Covid-19? Com podem mantenir a ratlla la pandèmia perquè no entri als casals, les colònies i a les escoles? Si arriba la vacuna, als nens també els haurem de vacunar? En parlem amb el doctor Juanjo Garcia, cap del servei de pediatria de l'Hospital Sant Joan de Déu, i impulsor de l'estudi kids Corona de l'Hospital de Sant Joan de Déu, que investiga la incidència de la Covid-19 en infants. A "L'ofici d'educar" escoltarem també les reflexions i propostes de transformació de l'educació del pedagog i referent internacional de la infància Francesco Tonucci. Diu el seu alter ego, el Frato, que posa veu als nens "Aquest virus ha aturat el trànsit, que els pares es quedessin a casa, tancar les escoles i baixar la contaminació; si em promet no matar més els nostres avis; jo el cridaria de tant en tant". I acabarem descobrint la revista infantil més divertida i salvatge: Namaka, a través de la seva editora, Sara Molina.

  • Els estudis indiquen que els nens no són grans contagiadors
    Escolta àudio

    Els estudis indiquen que els nens no són grans contagiadors

    Amb el que sabem ara, va ser exagerat o adequat el tancament total de les escoles? I el confinament dels nens i nenes durant 40 dies? I els protocols de les escoles de cara al setembre? En parlem a "L'ofici d'educar" amb el doctor Juanjo Garcia, cap del servei de pediatria de l'Hospital Sant Joan de Déu, i impulsor de l'estudi kids Corona de l'Hospital de Sant Joan de Déu, que investiga la incidència de la Covid-19 en infants i embarassades. Si voleu participar o col·laborar en l'estudi trobareu informació a https://www.sjdhospitalbarcelona.org/ca/kidscorona

  • Francesco Tonucci: "L'escola no funciona, aprofitem la crisi per canviar-la"
    Escolta àudio

    Francesco Tonucci: "L'escola no funciona, aprofitem la crisi per canviar-la"

    A "L'ofici d'educar" conversem amb el pedagog Francesco Tonucci, una referència mundial de la infància i autor d'"El Frato", que explica que s'ha demanat l'opinió a tots els experts sobre les criatures, però no als mateixos nens; i ells ho han fet a través dels Consells dels Nens, i allò més fonamental que han dit els nens i nenes és que han trobat a faltar els amics i han acabat farts dels deures. Diu Tonucci que no ens hem de demanar què han perdut les criatures durant aquesta crisi, sinó què han après.

  • La revista infantil Namaka parla de tot sense embuts
    Escolta àudio

    La revista infantil Namaka parla de tot sense embuts

    A "L'ofici d'educar" descobrim de la mà de la seva editora, la Sara Molina, la revista Namaka, que va néixer fa tres anys per fomentar la lectura entre nens de 3 a 16 anys. És divertida, esbojarrada i trencadora i vol donar categoria de normalitat a coses que l'haurien de tenir i no la tenen i que ja compta amb 4.000 subscriptors. Més informació a https://revistanamaka.com/

  • S'acaba el curs, cap a on anem?
    Escolta àudio

    S'acaba el curs, cap a on anem?

    A "L'ofici d'educar" recollim el sentir de la comunitat educativa, i busquem respostes al Departament d'Educació. I per fer-ho comptem amb Núria Vallès, portaveu de "Tornem a les escoles"; amb el director general de Centres Públics i president del Consorci d'Educació de Barcelona, Josep Gonzàlez-Cambray; amb Carles Parellada, mestre de Primària i president de l'Associació MES (Moviment Educatiu Sistèmic); amb Esther Górriz, directora del casal d'estiu La Taca del Castellar del Vallès, amb Oriol Julià, de SEER (Salut i Educació emocional, i amb un tresor de pel·lícula: "Les vides de Marona".

  • Josep Gonzàlez-Cambray "No es descarta el curs vinent haver de tornar a tancar escoles"
    Escolta àudio

    Josep Gonzàlez-Cambray "No es descarta el curs vinent haver de tornar a tancar escoles"

    El director general de Centres Públics i president del Consorci d'Educació de Barcelona, Josep Gonzàlez-Cambray, respon a les crítiques i reflexions que ens han fet a "L'ofici d'educar" famílies, docents i experts sobre com s'ha fet la gestió educativa de la crisi per la Covid-19; i ens detalla els plans d'Educació per a l'obertura de les escoles al setembre.

  • "Les vides de marona" d'Anca Damian
    Escolta àudio

    "Les vides de marona" d'Anca Damian

    Acabem "L'ofici d'educar" amb una autèntica obra d'art plena de sensibilitat, per a petits i grans, que podreu veure als cines a partir del 26 de juny: "Les vides de marona". La directora, Anca Damian, ha guanyat més de vint premis i és la primera directora que va rebre, el 2016, el Premi Audentia, que distingeix les dones que han tingut el coratge de dedicar-se a la direcció i han inspirat i obert camins nous per a les generacions futures.

Anar al contingut