TOTS ELS ÀUDIOS

  • Alerta, la dona del Dalmau és presidenta de l'AFA
    Escolta àudio

    Alerta, la dona del Dalmau és presidenta de l'AFA

    L'humorista Oriol Dalmau ens explica, a "El contrapunt" de "L'ofici d'educar", que ha vist de tot a les associacions de pares i mares: qui se n'aprofita i qui ajuda a resoldre problemes realment molt greus de l'escola. De fet la seva dona és presidenta de l'AFA, i la seva filla Martina té molt clar que la mama es preocupa per tots els nens i nenes de l'escola, no només per ella, oi que sí Martina?

    L'humorista Oriol Dalmau ens explica, a "El contrapunt" de "L'ofici d'educar", que ha vist de tot a les associacions de pares i mares: qui se n'aprofita i qui ajuda a resoldre problemes realment molt greus de l'escola. De fet la seva dona és presidenta de l'AFA, i la seva filla Martina té molt clar que la mama es preocupa per tots els nens i nenes de l'escola, no només per ella, oi que sí Martina?

  • Un de cada set nens no entén el que llegeix, què està passant?
    Escolta àudio

    Un de cada set nens no entén el que llegeix, què està passant?

    A Catalunya, tots els alumnes que acaben la primària saben llegir, però 1 de cada 7 no entén el que llegeix, i això compromet el seu rendiment acadèmic i el seu futur social. Els joves han mamat un món que s'interpreta amb imatges, i davant d'una pantalla o un dossier amb exercicis, els seus ulls busquen les imatges abans que la lletra, i és més còmode i motivador llegir del mòbil. Però entenen millor el que llegeixen en una pantalla, i tard o d'hora passarem a les biblioteques virtuals? Com els podem ajudar a comprendre el que llegeixen? I quina és la clau de l'èxit del projecte LEXCIT, que des de fa set anys fomenta la comprensió lectora? En parlem a "L'ofici d'educar" amb Lluís Mas, coordinador del projecte LEXCIT; Bea Mosquera, cap d'Estudis de l'escola Joan Abelló de Mollet del Vallès; Natalia Mares, que durant la primària va aprendre amb el LEXCIT i ara n'és voluntària; Jaume Centelles, mestre, autor de "Llibres per somiar" i col·laborador de LEXCIT, i Màrius Armengou, voluntari del programa. I sentirem també la Jana Luca, la Lua, la Nira i el Pol. I acabarem amb el contrapunt de l'Oriol Dalmau i l'espai "Torna-la a posar" del músic José Luis Santiso.

    A Catalunya, tots els alumnes que acaben la primària saben llegir, però 1 de cada 7 no entén el que llegeix, i això compromet el seu rendiment acadèmic i el seu futur social. Els joves han mamat un món que s'interpreta amb imatges, i davant d'una pantalla o un dossier amb exercicis, els seus ulls busquen les imatges abans que la lletra, i és més còmode i motivador llegir del mòbil. Però entenen millor el que llegeixen en una pantalla, i tard o d'hora passarem a les biblioteques virtuals? Com els podem ajudar a comprendre el que llegeixen? I quina és la clau de l'èxit del projecte LEXCIT, que des de fa set anys fomenta la comprensió lectora? En parlem a "L'ofici d'educar" amb Lluís Mas, coordinador del projecte LEXCIT; Bea Mosquera, cap d'Estudis de l'escola Joan Abelló de Mollet del Vallès; Natalia Mares, que durant la primària va aprendre amb el LEXCIT i ara n'és voluntària; Jaume Centelles, mestre, autor de "Llibres per somiar" i col·laborador de LEXCIT, i Màrius Armengou, voluntari del programa. I sentirem també la Jana Luca, la Lua, la Nira i el Pol. I acabarem amb el contrapunt de l'Oriol Dalmau i l'espai "Torna-la a posar" del músic José Luis Santiso.

  • Rapejant es pot aprendre a estimar i a entendre la llengua
    Escolta àudio

    Rapejant es pot aprendre a estimar i a entendre la llengua

    El músic José Luis Santiso ens parla, a l'espai "Torna-la a posar", d'un estil de hip-hop en què es parla molt ràpid, en què has de rapejar de la manera més ràpida possible. I potser un nen que no té ganes de llegir sí que es pot animar a rapejar i a jugar amb la llengua i la música. Sentim un tema de Senyor Oca, amb el qual avui acabem "L'ofici d'educar".

    El músic José Luis Santiso ens parla, a l'espai "Torna-la a posar", d'un estil de hip-hop en què es parla molt ràpid, en què has de rapejar de la manera més ràpida possible. I potser un nen que no té ganes de llegir sí que es pot animar a rapejar i a jugar amb la llengua i la música. Sentim un tema de Senyor Oca, amb el qual avui acabem "L'ofici d'educar".

  • "Un amor de libro" de Roberto Piumini
    Escolta àudio

    "Un amor de libro" de Roberto Piumini

    Jaume Centelles ens porta avui a "Llibres per somiar", de "L'ofici d'educar", "Un amor de libro", de Roberto Piumini, que explica la història de dues nenes de ciutats diferents que van a la mateixa biblioteca i llegeixen el mateix llibre, però mentre que a una li fa molta gràcia i a l'altra la fa plorar. Un llibre publicat per Edelvives.

    Jaume Centelles ens porta avui a "Llibres per somiar", de "L'ofici d'educar", "Un amor de libro", de Roberto Piumini, que explica la història de dues nenes de ciutats diferents que van a la mateixa biblioteca i llegeixen el mateix llibre, però mentre que a una li fa molta gràcia i a l'altra la fa plorar. Un llibre publicat per Edelvives.

  • Com ho podem fer perquè els nostres fills llegeixin, Oriol?
    Escolta àudio

    Com ho podem fer perquè els nostres fills llegeixin, Oriol?

    L'humorista Oriol Dalmau ens parla a "L'ofici d'educar" dels hàbits dels joves amb el YouTube i de les grans dificultats que tenen per aficionar-se a la lectura. Solucions per als nostres fills? Segons l'Oriol, que adquireixin el costum de llegir i que tinguin imaginació. Proposa als pares que llegim contes als fills, i quan ho intenta en viu i en directe amb la seva filla Martina, el planta; però és que la seva filla té molta imaginació.

    L'humorista Oriol Dalmau ens parla a "L'ofici d'educar" dels hàbits dels joves amb el YouTube i de les grans dificultats que tenen per aficionar-se a la lectura. Solucions per als nostres fills? Segons l'Oriol, que adquireixin el costum de llegir i que tinguin imaginació. Proposa als pares que llegim contes als fills, i quan ho intenta en viu i en directe amb la seva filla Martina, el planta; però és que la seva filla té molta imaginació.

  • Perills de la pandèmia: la por i la manipulació
    Escolta àudio

    Perills de la pandèmia: la por i la manipulació

    A "L'ofici d'educar" conversem amb Joan Antoni Melé, exbanquer, president de la Fundació Dinero y Conciencia, i assessor de Triodos Bank, que, a propòsit del seu darrer llibre ¿Seres humanos o marionetas?" ens diu que el desconeixement de nosaltres mateixos ens converteix en titelles, fàcilment manipulables; i que això s'ha accentuat durant la pandèmia, i ell advoca per una revolució humanista. I parlem també de com afrontar la por, que s'escampa de nou amb els brots que apareixen en diverses poblacions, amb la psicòloga Verónica Antón, terapeuta psicomotriu i Gestalt, que acompanya nens i famílies, i que ens donarà pautes per posar límits amorosos durant l'estiu, i sobretot gaudir junts en família. I aquesta setmana, al Telegram us hem fet una pregunta: què és allò més essencial que heu après durant la pandèmia?

    A "L'ofici d'educar" conversem amb Joan Antoni Melé, exbanquer, president de la Fundació Dinero y Conciencia, i assessor de Triodos Bank, que, a propòsit del seu darrer llibre ¿Seres humanos o marionetas?" ens diu que el desconeixement de nosaltres mateixos ens converteix en titelles, fàcilment manipulables; i que això s'ha accentuat durant la pandèmia, i ell advoca per una revolució humanista. I parlem també de com afrontar la por, que s'escampa de nou amb els brots que apareixen en diverses poblacions, amb la psicòloga Verónica Antón, terapeuta psicomotriu i Gestalt, que acompanya nens i famílies, i que ens donarà pautes per posar límits amorosos durant l'estiu, i sobretot gaudir junts en família. I aquesta setmana, al Telegram us hem fet una pregunta: què és allò més essencial que heu après durant la pandèmia?

  • Joan Antoni Melé: "Tot infant porta innat el desig d'aprendre, però el matem"
    Escolta àudio

    Joan Antoni Melé: "Tot infant porta innat el desig d'aprendre, però el matem"

    A "L'ofici d'educar" conversem amb Joan Antoni Melé, exbanquer, president de la fundació Dinero y Conciencia, i assessor de Triodos Bank, i autor de "¿Seres humanos o marionetas?". Diu Joan Antoni Melé que en lloc de fomentar la competitivitat, l'escola ha d'educar per la llibertat, l'amor i la capacitat de crear. Explica Joan Antoni Melé que la por ens converteix en titelles fàcilment manipulables i que hem de fer un camí cap a l'autoconeixement, que ens ajudi a evitar la manipulació, a ser millors persones i a descobrir que tots estem connectats

    A "L'ofici d'educar" conversem amb Joan Antoni Melé, exbanquer, president de la fundació Dinero y Conciencia, i assessor de Triodos Bank, i autor de "¿Seres humanos o marionetas?". Diu Joan Antoni Melé que en lloc de fomentar la competitivitat, l'escola ha d'educar per la llibertat, l'amor i la capacitat de crear. Explica Joan Antoni Melé que la por ens converteix en titelles fàcilment manipulables i que hem de fer un camí cap a l'autoconeixement, que ens ajudi a evitar la manipulació, a ser millors persones i a descobrir que tots estem connectats

  • Hi ha nens que tenien por de sortir al carrer per no contagiar
    Escolta àudio

    Hi ha nens que tenien por de sortir al carrer per no contagiar

    Com es poden gestionar les pors nascudes durant el confinament? I mentre transitem la pandèmia? A "L'ofici d'educar" conversem amb la psicòloga Verónica Anton, terapeuta psicomotriu i Gestalt, que acompanya nens i famílies, i que explica que el que no diem, o amaguem a les criatures, elles ho completen amb la fantasia, i que de vegades pot ser molt pitjor que la realitat. Alerta la Verónica que no hem de minimitzar la vivència del confinament, que ha reduït l'impuls vital dels infants, i que aquest estiu és fonamental oferir-los activitats plaents perquè reconnectin amb l'alegria, i posar-los límits que els cuidin i els ajudin a créixer

    Com es poden gestionar les pors nascudes durant el confinament? I mentre transitem la pandèmia? A "L'ofici d'educar" conversem amb la psicòloga Verónica Anton, terapeuta psicomotriu i Gestalt, que acompanya nens i famílies, i que explica que el que no diem, o amaguem a les criatures, elles ho completen amb la fantasia, i que de vegades pot ser molt pitjor que la realitat. Alerta la Verónica que no hem de minimitzar la vivència del confinament, que ha reduït l'impuls vital dels infants, i que aquest estiu és fonamental oferir-los activitats plaents perquè reconnectin amb l'alegria, i posar-los límits que els cuidin i els ajudin a créixer

  • La covid-19 ha amplificat la pobresa, i amenaça les famílies més vulnerables
    Escolta àudio

    La covid-19 ha amplificat la pobresa, i amenaça les famílies més vulnerables

    La pobresa infantil podria arribar al 35%, el 2020, a Catalunya, a causa de la crisi econòmica de la Covid-19, si no s'actua com més aviat millor, segons Save the Children. Quines han estat les conseqüències de la crisi per les famílies més vulnerables? Com es poden afrontar les bretxes digital, social i educativa? En parlarem a "L'ofici d'educar" amb Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save The Children, que assenyala que cap programa de reconstrucció pot deixar de banda l'educació, perquè és un motor d'oportunitats per als infants.

    La pobresa infantil podria arribar al 35%, el 2020, a Catalunya, a causa de la crisi econòmica de la Covid-19, si no s'actua com més aviat millor, segons Save the Children. Quines han estat les conseqüències de la crisi per les famílies més vulnerables? Com es poden afrontar les bretxes digital, social i educativa? En parlarem a "L'ofici d'educar" amb Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save The Children, que assenyala que cap programa de reconstrucció pot deixar de banda l'educació, perquè és un motor d'oportunitats per als infants.

  • Sí, la pandèmia ha tingut conseqüències: neurològiques i socials
    Escolta àudio

    Sí, la pandèmia ha tingut conseqüències: neurològiques i socials

    Les criatures tenen una gran capacitat d'adaptació, gràcies a la plasticitat neuronal, però això no vol dir que la pandèmia no els hagi afectat el cervell. Quines conseqüències ha tingut? Com ho podem reconduir? I quines són les diferències per ral cervell entre fer l'escola virtual i la presencial? En parlem a "L'ofici d'educar" amb David Bueno, doctor en Biologia, professor de genètica, director de la càtedra de Neuroeducació i autor de "Neurociència per a educadors". La Covid-19 ha afavorit també la pobresa i les desigualtats socials i educatives i, segons Save the Children, "per l'emergència de la Covid moltes famílies no han pogut ni mantenir els fills" i és urgent un "pla Marshall" per l'equitat educativa. En parlem amb Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save the Children. I acabarem el programa amb l'especialista en literatura infantil i juvenil Jaume Centellas, i tres "llibres per somiar" aquest estiu.

    Les criatures tenen una gran capacitat d'adaptació, gràcies a la plasticitat neuronal, però això no vol dir que la pandèmia no els hagi afectat el cervell. Quines conseqüències ha tingut? Com ho podem reconduir? I quines són les diferències per ral cervell entre fer l'escola virtual i la presencial? En parlem a "L'ofici d'educar" amb David Bueno, doctor en Biologia, professor de genètica, director de la càtedra de Neuroeducació i autor de "Neurociència per a educadors". La Covid-19 ha afavorit també la pobresa i les desigualtats socials i educatives i, segons Save the Children, "per l'emergència de la Covid moltes famílies no han pogut ni mantenir els fills" i és urgent un "pla Marshall" per l'equitat educativa. En parlem amb Emilie Rives, responsable de polítiques d'infància de Save the Children. I acabarem el programa amb l'especialista en literatura infantil i juvenil Jaume Centellas, i tres "llibres per somiar" aquest estiu.

  • Aquest estiu tanqueu les pantalles, i obriu els llibres per somiar!
    Escolta àudio

    Aquest estiu tanqueu les pantalles, i obriu els llibres per somiar!

    A "L'ofici d'educar" tenim "Els llibres per somiar", amb l'especialista en literatura infantil i juvenil Jaume Centelles, mestre, i autor de la pàgina "Invitació a la lectura" i els llibres: "La biblioteca al cor de l'escola" i "El abrazo de la literatura", ple de bones reflexions i propostes lectores per a infantil i primària. El Jaume Centelles ens porta tres "Llibres per somiar" aquest estiu: el primer és "Una passejada en barca i altres contes", de Sergio Ruzzier, per a infants de 4 i 7 anys, i que té tres històries amb els mateixos protagonistes, de Liana Editorial. El segon és "L'espera", de Gina Clotet i Maria Girón, que explica la història de la relació entre una nena i un pardal; és un àlbum il·lustrat que parla de la paciència i de la llibertat, de l'editorial Tramuntana. I el tercer llibre és:"El peix número 14 creu en l'impossible", de Jennifer L Holm, una història molt divertida, però també filosòfica, que ens proposa grans interrogants com: què passaria si existís la vida eterna?, de Viena Edicions, per a infants de l'ESO i de Batxillerat.


    A "L'ofici d'educar" tenim "Els llibres per somiar", amb l'especialista en literatura infantil i juvenil Jaume Centelles, mestre, i autor de la pàgina "Invitació a la lectura" i els llibres: "La biblioteca al cor de l'escola" i "El abrazo de la literatura", ple de bones reflexions i propostes lectores per a infantil i primària. El Jaume Centelles ens porta tres "Llibres per somiar" aquest estiu: el primer és "Una passejada en barca i altres contes", de Sergio Ruzzier, per a infants de 4 i 7 anys, i que té tres històries amb els mateixos protagonistes, de Liana Editorial. El segon és "L'espera", de Gina Clotet i Maria Girón, que explica la història de la relació entre una nena i un pardal; és un àlbum il·lustrat que parla de la paciència i de la llibertat, de l'editorial Tramuntana. I el tercer llibre és:"El peix número 14 creu en l'impossible", de Jennifer L Holm, una història molt divertida, però també filosòfica, que ens proposa grans interrogants com: què passaria si existís la vida eterna?, de Viena Edicions, per a infants de l'ESO i de Batxillerat.

  • David Bueno: "La pandèmia marcarà més les criatures que els adults, però és reconduïble"
    Escolta àudio

    David Bueno: "La pandèmia marcarà més les criatures que els adults, però és reconduïble"

    El cervell dels infants és més plàstic i adaptable que el dels adults, però el fet que sigui com una esponja té conseqüències, i això dependrà molt de com s'hagi viscut la pandèmia. Com ha respost el cervell dels nens a la crisi? Quines diferències hi ha per al cervell entre fer l'escola virtual o la presencial? Fins a quin punt el cervell de les criatures s'han enganxat més a les pantalles durant el confinament? I com es poden reconduir les conseqüències del que ha passat? En parlem a "L'ofici d'educar" amb David Bueno, doctor en Biologia, professor de genètica, director de la càtedra de Neuroeducació i autor de "Neurociencia per a educadors", "Trenca-t'hi el cap" i "Cent coses que has de saber sobre el cervell".

    El cervell dels infants és més plàstic i adaptable que el dels adults, però el fet que sigui com una esponja té conseqüències, i això dependrà molt de com s'hagi viscut la pandèmia. Com ha respost el cervell dels nens a la crisi? Quines diferències hi ha per al cervell entre fer l'escola virtual o la presencial? Fins a quin punt el cervell de les criatures s'han enganxat més a les pantalles durant el confinament? I com es poden reconduir les conseqüències del que ha passat? En parlem a "L'ofici d'educar" amb David Bueno, doctor en Biologia, professor de genètica, director de la càtedra de Neuroeducació i autor de "Neurociencia per a educadors", "Trenca-t'hi el cap" i "Cent coses que has de saber sobre el cervell".

  • Regals de la crisi, apostar per la pedagogia verda i descobrir els adolescents
    Escolta àudio

    Regals de la crisi, apostar per la pedagogia verda i descobrir els adolescents

    A "L'ofici d'educar" us portem la veu de la referent de la Pedagogia Verda, la filòsofa, psicòloga, pedagoga i educadora Heike Freire, autora d'"Educar en verde", bases d'una educació en contacte amb la natura, i "Estate quieto y atiende", que s'ha mostrat molt crítica amb la gestió de la crisi en relació amb les criatures. Heike Freire defensa ara més que mai educar en contacte amb la naturalesa. L'humorista Oriol Dalmau ens farà el retrat íntim del seu confinament, amb seva incansable filla Martina. I conversarem amb el psicòleg Jaume Funes, educador, periodista i autor de nombrosos llibres sobre la criança, entre els quals hi ha "Estima'm quan menys m'ho mereixo, perquè és quan més ho necessito", i el que ens presenta avui: "Estima'm... però vull saber-ne més", que ens proposa una mirada sempre positiva sobre l'univers adolescent.

    A "L'ofici d'educar" us portem la veu de la referent de la Pedagogia Verda, la filòsofa, psicòloga, pedagoga i educadora Heike Freire, autora d'"Educar en verde", bases d'una educació en contacte amb la natura, i "Estate quieto y atiende", que s'ha mostrat molt crítica amb la gestió de la crisi en relació amb les criatures. Heike Freire defensa ara més que mai educar en contacte amb la naturalesa. L'humorista Oriol Dalmau ens farà el retrat íntim del seu confinament, amb seva incansable filla Martina. I conversarem amb el psicòleg Jaume Funes, educador, periodista i autor de nombrosos llibres sobre la criança, entre els quals hi ha "Estima'm quan menys m'ho mereixo, perquè és quan més ho necessito", i el que ens presenta avui: "Estima'm... però vull saber-ne més", que ens proposa una mirada sempre positiva sobre l'univers adolescent.

  • "papi, i ara què fem?"
    Escolta àudio

    "papi, i ara què fem?"

    A "L'ofici d'educar", l'humorista Oriol Dalmau ens confessa quin ha estat el mantra del seu confinament: "Papi, i ara què fem?" Tot i que han fet de tot: escacs de taps, plastilina, pintar, disfressar-se, magdalenes, etc. La seva incansable filla no podia parar... o sí.

    A "L'ofici d'educar", l'humorista Oriol Dalmau ens confessa quin ha estat el mantra del seu confinament: "Papi, i ara què fem?" Tot i que han fet de tot: escacs de taps, plastilina, pintar, disfressar-se, magdalenes, etc. La seva incansable filla no podia parar... o sí.

  • Jaume Funes: "Hi ha normes de la pandèmia incompatibles amb l'adolescència"
    Escolta àudio

    Jaume Funes: "Hi ha normes de la pandèmia incompatibles amb l'adolescència"

    A "L'ofici d'educar" conversem amb el psicòleg Jaume Funes, educador, periodista i autor de nombrosos llibres sobre la criança, entre els quals hi ha "Estima'm quan menys m'ho mereixo, perquè és quan més ho necessito", i el que ens presenta avui: "Estima'm... però vull saber-ne més". Jaume Funes està convençut que durant la pandèmia molts pares i mares i adolescents s'han descobert mútuament i que els adolescents han entès que no poden ser feliços si algú proper està patint. El Jaume Funes ens proposa deixar de veure els adolescents com un problema i aprendre junts.

    A "L'ofici d'educar" conversem amb el psicòleg Jaume Funes, educador, periodista i autor de nombrosos llibres sobre la criança, entre els quals hi ha "Estima'm quan menys m'ho mereixo, perquè és quan més ho necessito", i el que ens presenta avui: "Estima'm... però vull saber-ne més". Jaume Funes està convençut que durant la pandèmia molts pares i mares i adolescents s'han descobert mútuament i que els adolescents han entès que no poden ser feliços si algú proper està patint. El Jaume Funes ens proposa deixar de veure els adolescents com un problema i aprendre junts.

Anar al contingut