TOTS ELS ÀUDIOS

  • L'entrada de l'islam a l'escola pública: oportunitat o despropòsit?
    Escolta àudio

    L'entrada de l'islam a l'escola pública: oportunitat o despropòsit?

    Aquest curs, el Departament d'Educació ha engegat un pla pilot per introduir l'assignatura de l'islam a sis centres públics, fruit d'una llarga reivindicació de la comunitat islàmica, i d'acord amb un dret constitucional que arrenca de l'acord firmat amb el Vaticà durant l'època de Franco, per l'obligatorietat de la religió a l'escola; ratificat durant la transició, i que el 1992 es va obrir a la resta de confessions. Amb aquest pla, s'obre de nou el debat sobre la religió a l'escola pública. A "L'ofici d'educar" en parlem amb Mohamed El Ghaidouni, president de la Unió de Comunitats Islàmiques de Catalunya; Ester Busquets Alibés, doctora en Filosofia i professora d'ètica de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Sílvia Luque, directora de la Fundació Ferrer i Guàrdia, que amb altres entitats han firmat un manifest en contra de l'assignatura de religió a l'escola, i Marina García-Morante, mestra d'atenció a la diversitat i investigadora en Psicologia de l'Educació. Sentirem també la reflexió de la doctora en Filosofia Begoña Roman, el concurs dels "Llibres per somiar", amb Jaume Centelles, i les "Lliçons del coronavirus", amb la pedagoga Eva Bach.

  • Lliçons del coronavirus: la queixa
    Escolta àudio

    Lliçons del coronavirus: la queixa

    A "L'ofici d'educar", la pedagoga Eva Bach ens parla de la queixa, ara que n'hi ha moltes, amb les restriccions que ens estan imposant, i que ens generen molt malestar. En primer lloc, hem de tenir en compte que totes les queixes tenen una part de raó, i, en segon lloc, que tenim dret a queixar-nos; però el que no podem fer és queixar-nos tot el dia sense parar, explica la pedagoga. Hem d'acotar les queixes, mirar si hi podem fer alguna cosa, passar a l'acció, i, si no ho podem millorar, descobrir quines necessitats o desitjos no satisfets hi ha darrere de les queixes, i expressar-les com a necessitats o desitjos en comptes de queixes; i us sorprendrà com canviarà el nostre entorn, diu l'Eva Bach. I ho podem treballar grans i petits.

  • "Les aventures de n'Esteisi i en Pimiento" de Juan Feliu Sastre
    Escolta àudio

    "Les aventures de n'Esteisi i en Pimiento" de Juan Feliu Sastre

    A "L'ofici d'educar", el Jaume Centelles ens presenta "Les aventures de n'Esteisi i en Pimiento" de Juan Feliu Sastre, publicat per Takatuka, una col·lecció de divertits còmics, de mida petita, que expliquen les vivències d'una nena de sis anys i el seu cavall que parla, i en cada llibre hi ha dues històries capicuades. En cada aventura n'Esteisi té un petit conflicte: un dia que arriba tard a l'escola o que té polls. Primer és un gran drama, i després troba la seva solució, que no la dels pares; i el Pimiento, un cavall petit, és la seva mascota. Al llibre sobre els polls n'Esteisi busca una estrambòtica solució que no cal que repetiu a casa. I és inspirats en aquesta història, que us fem la pregunta del concurs dels "Llibres per somiar": ens heu d'explicar un remei per als polls que us hagin dit, que hagi funcionat o no, no importa. Respostes: en privat al grup de Telegram del programa, feu "like" al post de l'Instragram i ho escriviu o bé ens ho feu arribar al correu loficideducar@ccma.cat. Teniu temps fins diumenge vinent. I coneixem els guanyadors del concurs del "Venedor de felicitat". Són la família Pérez: Raquel, Alba, Daniel i Carles, que han dit "La felicitat de la meva família és la meva felicitat", hi estem molt d'acord.

  • Tomàs Molina: "Tenim, com les formigues, un sisè sentit per pronosticar el temps."
    Escolta àudio

    Tomàs Molina: "Tenim, com les formigues, un sisè sentit per pronosticar el temps."

    Divertit, sincer, divulgatiu, involucrat i planificador; és el cap de Meteorologia de TV3, on treballa des de fa més de 30 anys. A "L'ofici d'educar" descobrim facetes inèdites de Tomàs Molina: la seva infància feliç a Badalona, el llegat d'avis i pares, el pas per l'escola, la paternitat (té quatre fills) i la faceta de professor a la Universitat de Física de Barcelona. Descobrirem també les claus del bon meteoròleg i la relació entre el temps i la Covid-19; ens presentarà el llibre "Meteocuriositats" i ens explicarà els secrets del seu èxit a Instagram amb els joves. Sentirem també una història de natura amb Cristina Gutiérrez i la reflexió del mestre i psicopedagog Joan Maria Girona al voltant de l'absentisme escolar de la comunitat gitana.

  • Històries de la natura: Èlia 8 anys
    Escolta àudio

    Històries de la natura: Èlia 8 anys

    A "L'ofici d'educar" escoltem històries de la natura amb la Cristina Gutiérrez de la Granja. L'Èlia va anar a la Granja per fer l'excursió que porta per nom "Omplir-nos de nou" per expressar el que havien viscut durant la pandèmia, i fer lloc a les emocions positives. L'Èlia, a les reflexions finals, va dir "m'emporto recordar el que era el treball en equip amb les meves amigues!". No hem d'oblidar, diu la Cristina Gutiérrez, petits detalls com el treball en equip, perquè és essencial per sobreviure al món de les organitzacions, a les famílies i en la relació família i escola.

  • Les extraescolars en època Covid: imprescindibles i segures?
    Escolta àudio

    Les extraescolars en època Covid: imprescindibles i segures?

    El sector de l'educació en el lleure viu amb una gran preocupació aquest inici de curs, en què han davallat les inscripcions. Algunes entitats han hagut de tancar i d'altres han fet un gran esforç d'adaptació i de reinvenció. Es queixen que el protocol del Procicat arriba tard i demanen que les famílies i l'administració els facin costat, perquè són essencials per evitar la bretxa educativa. En parlem a "L'ofici d'educar" amb Fathia Benhammou, directora d'Aliança Educació 360; José González, coordinador de Paidos, de la Fundació Catalana de l'Esplai Fundesplai; i Cristina Búcar, directora d'Activitum, el portal d'activitats educatives de Catalunya. I descobrirem com s'han adaptat a la pandèmia les empreses Aula 7, Codelearn, Fabra Formació i Nova Kid; i el testimoni de la Sònia Busquets, mare de 2 fills que fan extraescolars. Acabarem amb el Jaume Centelles i un llibre i un nou repte per al concurs dels "Llibres per somiar"; i també sentirem les lliçons de la pandèmia, amb la pedagoga Eva Bach.

  • "Us concedeixo el do de les extraescolars!"
    Escolta àudio

    "Us concedeixo el do de les extraescolars!"

    A "L'ofici d'educar" l'humorista Oriol Dalmau fa un salt al passat per descobrir el sentit més profund de les extraescolars, en aquell temps en què els pares i mares anaven de bòlit per arribar a tot arreu i s'omplien d'estrès, i que la divinitat els va concedir "El do les extraescolars!"; oh quina alegria! Però alça, Manela! Va arribar la pandèmia i tot va canviar.

  • "El venedor de felicitat", de Davide Calì
    Escolta àudio

    "El venedor de felicitat", de Davide Calì

    A l'ofici d'educar, el Jaume Centelles, creador de la pàgina invitació a la lectura i del llibre "El abrazo de la literatura", ens porta "El venedor de felicitat", de Davide Calì, amb unes il·lustracions precioses de Marco Somà, i publicat per Libros del Zorro Rojo. És la història d'un senyor que arriba amb la seva furgoneta a un poble i ven felicitat, en uns petits pots; hi ha qui en compra i qui no; i no sabem què hi ha dins del pot fins al final de la història. És un llibre per a infants de 7-8 anys, que permet parlar de la felicitat, i del que necessitem per fer feliços. I d'aquí neix la pregunta del concurs dels llibres per somiar, qui vulgui participar ha d'enviar una frase on expliqui què és la felicitat, i, si ho aconsegueixen amb 7 paraules, ens faran molt feliços. Ens ho podeu enviar per via privada al grup de Telegram de "L'ofici d'educar"; ho podeu penjar al post de l'Instagram o bé pel correu a loficideducar@ccma.cat. I ja tenim les guanyadores del concurs de la Pippi: l'Annika i la Gabriela, l'Olivia i la Vilma i la Nuria; l'enhorabona a totes!

  • Lliçons del coronavirus: com afrontar les trencadisses emocionals?
    Escolta àudio

    Lliçons del coronavirus: com afrontar les trencadisses emocionals?

    A "L'ofici d'educar" parlem amb la pedagoga Eva Bach de les trencadisses emocionals que ha comportat la pandèmia, podem haver perdut persones estimades, feina, plaers, somnis. L'Eva Bach ens proposa que identifiquem aquestes trencadisses, per després reparar-les; i ens proposa un exercici molt senzill per veure com ens han afectat aquests impactes emocionals, imaginar-nos que som com un mòbil, i veure com està de carregada la nostra bateria anímicament, energèticament i emocionalment. I a continuació, ens hem de preguntar: què necessitem per recarregar aquesta energia? Eva Bach ens ho explica.

  • Creixen les alternatives pedagògiques en pandèmia
    Escolta àudio

    Creixen les alternatives pedagògiques en pandèmia

    No tothom veu clar portar els fills a l'escola en les condicions actuals. D'aquí ve que hagin proliferat les alternatives pedagògiques que posen l'infant al centre, i només la demanda d'informació per fer l'escola a casa ha crescut un 900%. Parlem a "L'ofici d'educar" amb Raquel Guimerà, del Tercer Grup, més de 4.000 entre famílies i educadors, que proposen anar més enllà del debat sanitari amb accions concretes per cuidar la salut psicoemocional de les criatures; amb Cristina Puigdollers, d'Enxarxa't, una plataforma de contactes que enxarxa famílies i educadors basant-se en l'educació respectuosa; amb Elisenda Jardí, coordinadora de l'Associació de Mares de Dia, educadores que tenen cura de quatre infants de 0 a 3 anys a la pròpia llar, i amb Carlota Sala, presidenta de la coordinadora catalana pel reconeixement i la regulació del "homeschooling". Sentirem també les reflexions de la psicòloga Elisenda Pascual sobre l'impacte de la crisi en els infants, i acabarem amb els continguts més potents del Diari de l'Educació amb el seu director, Víctor Saura.

  • La tornada a l'escola més potent d'El Diari de l'Educació
    Escolta àudio

    La tornada a l'escola més potent d'El Diari de l'Educació

    A "L'ofici d'educar" una vegada al mes parlem amb el Víctor Saura, el director d'El Diari de l'Educació, que ens en repassa els continguts més potents. I comencem amb el que han destacat en la tornada a l'escola: com queda l'escola inclusiva? Com viu la pandèmia l'escola concertada? Estan en perill les extraescolars? I com cal transmetre tranquil·litat en un moment tan complex com l'actual? I el Víctor Saura ens destaca especialment un reportatge d'un tema que ha passat molt desapercebut: Educació ha fet un pla pilot per ensenyar l'islam, fruit d'uns acords del passat, que ha aixecat polseguera.

  • Joan Garriga: "Portem a la parella les ferides i benediccions de la infància"
    Escolta àudio

    Joan Garriga: "Portem a la parella les ferides i benediccions de la infància"

    A "L'ofici d'educar" conversem amb un referent de les relacions de parella i de la família, el psicòleg Joan Garriga, que ens presenta "Bailando juntos". Diu Joan Garriga que amb la pandèmia han augmentat en algunes famílies la tensió i la violència, i que protegir els fills passa per cuidar la salut emocional dels pares. Defensa que cadascú ocupi el seu lloc a la família: que els fills no se sacrifiquin pels pares, ni tampoc bolcar tota l'energia en els fills perquè es menja la relació de parella. Pel terapeuta Gestalt, el que no funciona amb la parella ens remet a la infància i al vincle amb els pares; i per estar bé és bo poder acceptar el llegat dels pares, i integrar els traumes familiars que s'hereten de generació en generació. Sentirem també el contrapunt de l'humorista Oriol Dalmau i el perfil del Joan Garriga de la psicòloga Lara Terradas; donarem a conèixer el guanyador del concurs dels "Llibres per somiar", i Jaume Centelles ens presentarà un clàssic, La Pippi. I acabarem amb les lliçons de la pandèmia de la pedagoga Eva Bach.

  • L'Oriol Dalmau s'ha gravat fent l'amor amb la seva parella!
    Escolta àudio

    L'Oriol Dalmau s'ha gravat fent l'amor amb la seva parella!

    La pregunta que es fa l'Oriol Dalmau a "L'ofici d'educar" és: esteu donant tanta importància a la relació dels vostres fills que esteu oblidant la vostra relació de parella? I per esbrinar-ho fa un intens treball de camp, i amb un micròfon ocult es grava fent l'amor amb la seva parella, no sabem si això és del tot legal, i ho comparteix amb nosaltres perquè n'extraiem lliçons. Només us podem avançar que la secció acaba amb una pregunta inoportuna de la seva encisadora filla Martina. Una nota d'humor en què no parlem de la pandèmia!

  • La Pippi Calcesllargues d'Astrid Lindgren
    Escolta àudio

    La Pippi Calcesllargues d'Astrid Lindgren

    Jaume Centelles, autor de la pàgina "Invitació a la lectura", ens porta als "Llibres per somiar", dins "L'ofici d'educar", un clàssic: la "Pippi Calcesllargues", d'Astrid Lindgren, en motiu dels 75 anys de la publicació de les aventures d'aquesta original, divertida i lliure nena que se celebra a Suècia i altres països nòrdics. Per primera vegada tenim en català, publicat per Kókinos, un llibre imprescindible per a les criatures. I la pregunta que us fem és: On guarda la Pippi les seves monedes d'or? Respostes a través del grup de telegram de "L'ofici d'educar"; del correu loficideducar@ccma.cat, o bé per Instagram. I les guanyadores del concurs del Gianni Rodari "Què ens cal fer?" són la Jana, de 7 anys, i la Raquel, l'enhorabona!

  • Lliçons del coronavirus: sense salut emocional no hi ha aprenentatge
    Escolta àudio

    Lliçons del coronavirus: sense salut emocional no hi ha aprenentatge

    A "L'ofici d'educar", amb la pedagoga Eva Bach aprenem les lliçons de la pandèmia. L'Eva Bach aquesta setmana ha rebut diversos correus dels mestres en què diuen que ja no poden més. Una de les lliçons que ens dona la Covid, diu la pedagoga, és que la salut i la vida són més importants que el currículum i el temari. Perquè els alumnes i els mestres estiguin disponibles per a l'aprenentatge, cal tenir cura de la seva salut integral: la física, la mental, la social i també l'emocional. El professorat està molt al límit, sense energia i sobrepassats per la situació. I l'Eva Bach fa una crida a la sensibilitat de l'administració per fer canvis en el model i en les jornades laborals, perquè no facin fallida ni el sistema educatiu ni els mestres, perquè viure i educar ha de continuar sent engrescador, malgrat la pandèmia, i el professorat ho ha de poder transmetre a l'aula.

Anar al contingut