Els homes clàssics

  • "Crims" clàssics: com van morir alguns grans compositors de la història de la música?
    Escolta àudio

    "Crims" clàssics: com van morir alguns grans compositors de la història de la música?

    Suïcidant-se amb aigua de l'aixeta (Txaikovski), per les complicacions d'una operació de cataractes (Händel) o per tuberculosi (Chopin): els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen la manera com van morir alguns grans compositors de la història de la música.

    Suïcidant-se amb aigua de l'aixeta (Txaikovski), per les complicacions d'una operació de cataractes (Händel) o per tuberculosi (Chopin): els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen la manera com van morir alguns grans compositors de la història de la música.

  • Què hauria passat si Beethoven no hagués existit?
    Escolta àudio

    Què hauria passat si Beethoven no hagués existit?

    Ha passat a la història com un dels compositors més importants. Ludwig van Beethoven va sacsejar el món simfònic a tots nivells i la seva influència ha arribat fins als Rolling Stones o Deep Purple. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, reivindiquen el seu paper: "El món és molt millor gràcies a Beethoven!"

    Ha passat a la història com un dels compositors més importants. Ludwig van Beethoven va sacsejar el món simfònic a tots nivells i la seva influència ha arribat fins als Rolling Stones o Deep Purple. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, reivindiquen el seu paper: "El món és molt millor gràcies a Beethoven!"

  • Històries d'amors i desamors de la música clàssica
    Escolta àudio

    Històries d'amors i desamors de la música clàssica

    El dia 14 de febrer és per a molts el dia dels enamorats. L'amor impossible, el no correspost o el platònic han estat font d'inspiració en el món de la clàssica, especialment per als compositors del segle XIX. Els "Homes clàssics", Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen algunes de les obres que parlen d'amor i desamor.

    El dia 14 de febrer és per a molts el dia dels enamorats. L'amor impossible, el no correspost o el platònic han estat font d'inspiració en el món de la clàssica, especialment per als compositors del segle XIX. Els "Homes clàssics", Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen algunes de les obres que parlen d'amor i desamor.

  • Què entenem per "música contemporània"?
    Escolta àudio

    Què entenem per "música contemporània"?

    Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, s'endinsen en diversos conceptes bàsics --però que potser no tenim ben entesos-- de la música, com la definició de "música contemporània" (totes les músiques ho són, en el seu moment), de "música experimental" o el concepte de "dodecafonisme".

    Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, s'endinsen en diversos conceptes bàsics --però que potser no tenim ben entesos-- de la música, com la definició de "música contemporània" (totes les músiques ho són, en el seu moment), de "música experimental" o el concepte de "dodecafonisme".

  • La dolorosa història dels castrats
    Escolta àudio

    La dolorosa història dels castrats

    El 24 de gener del 1705 va néixer a Itàlia el que és, segurament, el més mític dels castrats: Carlo Broschi, conegut amb el sobrenom de Farinelli. Els castrats tenien un tipus de veu que va fascinar el públic, sobretot a Itàlia, i es van fer famosos arreu d'Europa. Però com s'aconseguia aquesta veu? Gràcies a una operació molt dolorosa que aturava el procés de masculinització. Ens ho expliquen els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran.

    El 24 de gener del 1705 va néixer a Itàlia el que és, segurament, el més mític dels castrats: Carlo Broschi, conegut amb el sobrenom de Farinelli. Els castrats tenien un tipus de veu que va fascinar el públic, sobretot a Itàlia, i es van fer famosos arreu d'Europa. Però com s'aconseguia aquesta veu? Gràcies a una operació molt dolorosa que aturava el procés de masculinització. Ens ho expliquen els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran.

  • "La traviata", "La consagració de la primavera" i altres estrenes polèmiques més enllà de "Tosca"
    Escolta àudio

    "La traviata", "La consagració de la primavera" i altres estrenes polèmiques més enllà de "Tosca"

    El 2023 ha començat amb polèmica al món de l'òpera per l'estrena de la producció de "Tosca" de Puccini que s'està representant al Gran Teatre del Liceu. Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, ens posen en context i ens expliquen que la història de l'òpera és plena d'estrenes polèmiques o, si més no, incompreses tant pel públic com per la crítica.

    El 2023 ha començat amb polèmica al món de l'òpera per l'estrena de la producció de "Tosca" de Puccini que s'està representant al Gran Teatre del Liceu. Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, ens posen en context i ens expliquen que la història de l'òpera és plena d'estrenes polèmiques o, si més no, incompreses tant pel públic com per la crítica.

  • El Concert de Cap d'Any de Viena el van inventar els nazis per recaptar fons
    Escolta àudio

    El Concert de Cap d'Any de Viena el van inventar els nazis per recaptar fons

    El famós Concert de Cap d'Any que fa cada primer de gener la Filharmònica de Viena va començar l'any 1939 per iniciativa del director Clemens Krauss, amic íntim del ministre de Propaganda nazi del Tercer Reich, Joseph Goebbels, per recaptar fons per al partit nazi. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, ens expliquen aquesta i altres curiositats sobre aquest concert que miren cada any 50 milions d'espectadors de 90 països diferents.

    El famós Concert de Cap d'Any que fa cada primer de gener la Filharmònica de Viena va començar l'any 1939 per iniciativa del director Clemens Krauss, amic íntim del ministre de Propaganda nazi del Tercer Reich, Joseph Goebbels, per recaptar fons per al partit nazi. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, ens expliquen aquesta i altres curiositats sobre aquest concert que miren cada any 50 milions d'espectadors de 90 països diferents.

  • L'arrel més clàssica de les nadales més populars
    Escolta àudio

    L'arrel més clàssica de les nadales més populars

    "Els homes clàssics", Pedro Pardo i Albert Galceran, ens descobreixen que fins i tot les nadales més populars, com "Santa nit", tenen una arrel clàssica i també que gairebé qualsevol peça musical es pot convertir en una nadala si hi afegim el so dels picarols.

    "Els homes clàssics", Pedro Pardo i Albert Galceran, ens descobreixen que fins i tot les nadales més populars, com "Santa nit", tenen una arrel clàssica i també que gairebé qualsevol peça musical es pot convertir en una nadala si hi afegim el so dels picarols.

  • El cànon de Pachelbel, la seqüència més repetida de la música pop
    Escolta àudio

    El cànon de Pachelbel, la seqüència més repetida de la música pop

    Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, recullen el guant llançat dies enrere per Jaïr Domínguez i Lildami quan van definir el cànon de Pachelbel com "el 'one hit wonder' de la música clàssica. Pardo i Galceran reconeixen que potser sí que és així i Pachelbel no va fer gaire res més d'interès, però, al mateix temps, gràcies al seu famós cànon s'han pogut crear moltes cançons pop, des de Maroon 5 fins a Oasis passant per Ben E. King o Álex Ubago: màgia pura.

    Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, recullen el guant llançat dies enrere per Jaïr Domínguez i Lildami quan van definir el cànon de Pachelbel com "el 'one hit wonder' de la música clàssica. Pardo i Galceran reconeixen que potser sí que és així i Pachelbel no va fer gaire res més d'interès, però, al mateix temps, gràcies al seu famós cànon s'han pogut crear moltes cançons pop, des de Maroon 5 fins a Oasis passant per Ben E. King o Álex Ubago: màgia pura.

  • Gustav Mahler, el "Carles Porta" de la música clàssica
    Escolta àudio

    Gustav Mahler, el "Carles Porta" de la música clàssica

    Pedro Pardo i Albert Galceran defineixen el compositor postromàntic Gustav Mahler com el primer a fer "true crime" abans de Carles Porta: no perquè investigués crims, sinó per la seva afició a la cosa fosca i tètrica. Canviant només una nota, va ser capaç de convertir una cançó infantil com la innocent "Frère Jacques" en una marxa fúnebre.

    Pedro Pardo i Albert Galceran defineixen el compositor postromàntic Gustav Mahler com el primer a fer "true crime" abans de Carles Porta: no perquè investigués crims, sinó per la seva afició a la cosa fosca i tètrica. Canviant només una nota, va ser capaç de convertir una cançó infantil com la innocent "Frère Jacques" en una marxa fúnebre.

  • Anton Bruckner, un compositor obsedit per la mort i per les dones joves
    Escolta àudio

    Anton Bruckner, un compositor obsedit per la mort i per les dones joves

    Era un gran fan de Wagner, molt i molt religiós, i la seva música agradava molt a Hitler. Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen la vida i l'obra d'Anton Brucker, un home obsedit pels números i amb una gran fascinació per la mort i tot el que hi té relació. A l'hora de relacionar-se amb humans vius, li agradaven les dones de 16 a 18 anys: va provar de casar-se amb una dona d'aquesta edat fins a nou vegades, i totes nou vegades li van donar carbassa.

    Era un gran fan de Wagner, molt i molt religiós, i la seva música agradava molt a Hitler. Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen la vida i l'obra d'Anton Brucker, un home obsedit pels números i amb una gran fascinació per la mort i tot el que hi té relació. A l'hora de relacionar-se amb humans vius, li agradaven les dones de 16 a 18 anys: va provar de casar-se amb una dona d'aquesta edat fins a nou vegades, i totes nou vegades li van donar carbassa.

  • Guia de les òperes més populars de Verdi
    Escolta àudio

    Guia de les òperes més populars de Verdi

    Rossini va ser durant molts anys el rei absolut de l'òpera a tot Europa. I només un compositor va aconseguir un èxit similar al seu, Giuseppe Verdi. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, ens repassen les òperes de Verdi. Les dues primeres no van tenir gaire èxit, però la tercera, "Nabucco", el va convertir en el compositor més famós. La seva carrera com a operista va acabar als 80 anys.

    Rossini va ser durant molts anys el rei absolut de l'òpera a tot Europa. I només un compositor va aconseguir un èxit similar al seu, Giuseppe Verdi. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, ens repassen les òperes de Verdi. Les dues primeres no van tenir gaire èxit, però la tercera, "Nabucco", el va convertir en el compositor més famós. La seva carrera com a operista va acabar als 80 anys.

  • L'himne de la Champions sonarà en la coronació de Carles III?
    Escolta àudio

    L'himne de la Champions sonarà en la coronació de Carles III?

    L'any 1992 el compositor Tony Britten va recórrer a Händel, que havia fet els himnes de la coronació de la monarquia britànica, per crear l'himne de la Lliga de Campions. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen avui la música, els himnes i les òperes, dels reis i reines de la monarquia britànica.

    L'any 1992 el compositor Tony Britten va recórrer a Händel, que havia fet els himnes de la coronació de la monarquia britànica, per crear l'himne de la Lliga de Campions. Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, repassen avui la música, els himnes i les òperes, dels reis i reines de la monarquia britànica.

  • Què tenen en comú Bad Bunny i el mite de Don Joan?
    Escolta àudio

    Què tenen en comú Bad Bunny i el mite de Don Joan?

    "Tití me preguntó" és l'últim èxit del raper Bad Bunny. La cançó parla d'un tema que també ha tractat la música clàssica, el mite de Don Joan. Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galcerán, analitzen la lletra de la cançó i expliquen per què té coses en comú amb el "Don Giovanni" de Mozart i d'altres compositors que també han dedicat part de la seva obra a aquest personatge que es dedica bàsicament a seduir les dones i a tractar-les com una simple mercaderia.

    "Tití me preguntó" és l'últim èxit del raper Bad Bunny. La cançó parla d'un tema que també ha tractat la música clàssica, el mite de Don Joan. Els homes clàssics, Pedro Pardo i Albert Galcerán, analitzen la lletra de la cançó i expliquen per què té coses en comú amb el "Don Giovanni" de Mozart i d'altres compositors que també han dedicat part de la seva obra a aquest personatge que es dedica bàsicament a seduir les dones i a tractar-les com una simple mercaderia.

  • Els grans èxits de George Gershwin
    Escolta àudio

    Els grans èxits de George Gershwin

    Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, recorden George Gershwin, un compositor nascut als Estats Units, al barri de Brooklyn de Nova York, al si d'una família jueva d'origen rus. Repassem algunes de les seves composicions, com la banda sonora de "Manhattan", i descobrim la seva relació amb Maurice Ravel i Stravinsky.

    Els Homes Clàssics, Pedro Pardo i Albert Galceran, recorden George Gershwin, un compositor nascut als Estats Units, al barri de Brooklyn de Nova York, al si d'una família jueva d'origen rus. Repassem algunes de les seves composicions, com la banda sonora de "Manhattan", i descobrim la seva relació amb Maurice Ravel i Stravinsky.

Anar al contingut