TOTS ELS ÀUDIOS

  • Grieg: Peer Gynt
    Escolta àudio

    Grieg: Peer Gynt

    "Per a tots els públics" Amb aquesta obra Edvard Grieg va fer passar a la memòria col·lectiva una bona quantitat de temes que han agradat tant als aficionats habituals com al públic en general. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orchestre de la Suisse Romande, sota la direcció de Guillaume Tourniaire. Edvard Grieg (1843-1907) Peer Gynt (1874) Guia d'orquestra

  • Berlioz: Harold a Itàlia
    Escolta àudio

    Berlioz: Harold a Itàlia

    "El tema camaleònic" En aquest episodi analitzem com el tema principal de l'obra (que representa el protagonista en el seu viatge a Itàlia) s'adapta perfectament als diversos ambients creats en cada moviment de l'obra. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Pinchas Zukerman, viola, i l'Orquestra Simfònica de Mont-real, sota la direcció de Charles Dutoit. Hector Berlioz (1803-1869) Harold a Itàlia (1834) Guia d'orquestra

  • Blancafort: El rapte de les sabines
    Escolta àudio

    Blancafort: El rapte de les sabines

    "Fugint de Wagner" Programa monogràfic dedicat a Manuel Blancafort amb especial atenció a la seva obra El rapte de les sabines. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat versions d'obres de Manuel Blancafort, a càrrec de diversos intèrprets: Ricard Viñes, Sofia Puche i Miquel Villalba; la JONC, dirigida per Manuel Valdivieso; l'OSBNC, dirigida per Franz Paul Decker; i un quartet de corda format per Josep Maria Alpiste, María Victoria Fernández, Emili Mateu i Peter Thiemann. Manuel Blancafort (1897-1987) El rapte de les sabines (1931) Guia d'orquestra

  • Xostakóvitx: Concert per a piano i trompeta
    Escolta àudio

    Xostakóvitx: Concert per a piano i trompeta

    "Tensió tonal" Una de les característiques dels temes de Xostakóvitx és la dels canvis de tonalitat sobtats a mig tema. En aquesta obra hi ha molts exemples clars d'aquest aspecte i també hi ha força cites de temes d'altres obres i autors. Per a la il·lustració musical d'aquest programa vam usar una versió a càrrec de Yefim Bronfman, piano, Thomas Stevens, trompeta, i l'Orquestra Filharmònica de Los Angeles, sota la direcció de Esa-Pekka Salonen. Dimitri Xostakóvitx (1906-1975) Concert per a piano i trompeta (1933) Guia d'orquestra

  • Skriabin: Poema de l'èxtasi
    Escolta àudio

    Skriabin: Poema de l'èxtasi

    "Temes i punts culminants" En aquest episodi ens fixarem en com estan construïts els temes d'aquesta obra i com Skriabin prepara els seus nombrosos punts culminants. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec d'Itzhak Perlman, violí, i l'Orquestra Filharmònica de Nova York, sota la direcció de Giuseppe Sinopoli. Allexander Skriabin (1872-1915) Poema de l'èxtasi (1908) Guia d'orquestra

  • Ravel: Tzigane
    Escolta àudio

    Ravel: Tzigane

    "El virtuosisme" A partir de l'obra de Ravel Tzigane, per a violí i orquestra, en aquest episodi parlem del virtuosisme. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec d'Itzhak Perlman, violí, i la London Symphony Orchestra, sota la direcció de André Previn. Maurice Ravel (1785-1937) Tzigane (1924) Guia d'orquestra

  • Elgar: Simfonia núm. 1
    Escolta àudio

    Elgar: Simfonia núm. 1

    "Presentació dels temes" En aquest episodi analitzem la presentació dels temes del primer moviment de la Simfonia núm. 1 d'Edward Elgar comparant-los amb temes d'altres obres seves. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la Philharmonia Orchestra, sota la direcció de Andrew Davis. Edward Elgar (1857-1634) Simfonia núm. 1 (1908) Guia d'orquestra

  • Beethoven: Concert per a violí (II)
    Escolta àudio

    Beethoven: Concert per a violí (II)

    "Expectatives" Els compositors quan comencen una frase musical ens donen unes pistes. Segons com són aquestes pistes els oients ens imaginem les possibles continuacions. Però, sempre encertem? Cal estar atents perquè de vegades ens enganyen... Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Itzhak Perlman, violí, i la Philharmonia Orchestra, sota la direcció de Carlo Maria Giulini. Ludwig van Beethoven (1770-1827) Concert per a violí (1806) Guia d'orquestra

  • Prokófiev: Concert per a violí núm. 2
    Escolta àudio

    Prokófiev: Concert per a violí núm. 2

    "Efectes rítmics" En aquest episodi analitzem diversos efectes rítmics com trencaments de la regularitat i ritmes "aksak" que creen sensacions diferents a les habituals. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Dmitry Sitkovetsky, violí, i la London Symphony Orchestra, sota la direcció de Colin Davis Serguei Prokófiev (1891-1953) Concert per a violí núm. 2 (1935) Guia d'orquestra

  • Mahler: Simfonia núm. 8
    Escolta àudio

    Mahler: Simfonia núm. 8

    "Forma-sonata i text" La primera part d'aquesta gran simfonia està basada en l'himne llatí "Veni, creator spiritus". Però des del punt de vista musical és un primer moviment simfònic amb les característiques habituals. En aquest episodi comentem com Mahler combina el text amb les necessitats musicals. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Viena, sota la direcció de Lorin Maazel. Gustav Mahler (1860-1911) Simfonia núm. 8 (1906) Guia d'orquestra

  • Brahms: Un Rèquiem alemany (II)
    Escolta àudio

    Brahms: Un Rèquiem alemany (II)

    "Música de rèquiem (III)" A la segona temporada del Guia d'orquestra vam dedicar un programa al Rèquiem alemany de Johannes Brahms i un altre al Rèquiem de Gabriel Fauré. En l'actual 8a temporada hem dedicat un altre programa al Rèquiem de Mozart. En el programa d'avui continuem parlant de característiques musicals del Rèquiem alemany en un programa complementari als 3 anteriors. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Cheryl Studer, soprano, Andreas Schmidt, baríton, el Cor de la Ràdio Sueca i l'Eric Ericson Chamber Choir l'Orquestra Filharmònica de Berlín, sota la direcció de Claudio Abbado. Johannes Brahms (1833-1897) Un Rèquiem alemany (1868) Guia d'orquestra

  • Mozart: Concert per a violí núm. 3
    Escolta àudio

    Mozart: Concert per a violí núm. 3

    "El concert clàssic" Encara que els concerts del Classicisme tinguin una aparença externa similar als del Barroc amb els tutti, soli i cadències, en realitat la seva estructura interna és molt diferent i està molt relacionada amb la de les simfonies. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra de la Il·lustració, amb Monica Huggett, violí i direcció. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Concert per a violí núm. 3 (1775) Guia d'orquestra

  • Mozart: Concert per a piano núm. 25
    Escolta àudio

    Mozart: Concert per a piano núm. 25

    "Jugant amb la forma" En aquest programa comentem com Mozart juga amb la forma trencant les barreres entre les parts dels concerts (entre tutti i solo, entre coda i cadència de concert) i, especialment, com juga amb la forma de rondó en el tercer moviment. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Richard Goode, piano, i l'Orquestra de Cambra Orpheus. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Concert per a piano núm. 25 (1786) Guia d'orquestra

  • Mozart: Rèquiem
    Escolta àudio

    Mozart: Rèquiem

    "Textures i cadències" Els compositors del Classicisme quan escriuen obres religioses utilitzen recursos propis de la música barroca que els semblava més adient per a aquest tipus d'obres. Ens fixem en les textures i els finals que fa servir Mozart en el seu Rèquiem. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec del Cor Monteverdi i els Solistes Barrocs Anglesos, sota la direcció de John Elliot Gardiner. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Rèquiem K. 626 (1791) Guia d'orquestra

  • Bruckner: Simfonia núm. 4
    Escolta àudio

    Bruckner: Simfonia núm. 4

    "Resum Bruckner" Bruckner és un compositor que, sense tenir un catàleg molt extens, va desenvolupar un estil molt personal ple de recursos que de seguida reconeixem com a "brucknerians". Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Viena, sota la direcció de Bernard Haitink. Anton Bruckner (1824-1896) Simfonia núm. 4 (1874-88) Guia d'orquestra