En aquest episodi parlem de la tasca d'orquestració, en aquest cas de com Ravel transcriu una peça per a piano a una peça per a orquestra. Ens fixem en com els timbres dels instruments de l'orquestra ens poden ajudar a entendre millor tant els aspectes formals com la mateixa "il·lustració" dels quadres que els poemes simfònics representen.
"El poder suggestiu de la música" Puccini sap trobar la música adient en cada moment amb l'objectiu que la seva òpera sigui un gran espectacle. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem utilitzat una versió a càrrec de Josep Carreras, Eva Marton i Katia Ricciarelli i l'Orquestra de l'Òpera de Viena sota la direcció de Lorin Maazel. Giacomo Puccini (1858-1924) Turandot (Òpera inacabada. Completada per Franco Alfano) Guia d'orquestra.
"L'òpera muda" La música d'un ballet, tot i la manca de text cantat, té més relació amb la música d'una òpera que amb la d'una simfonia. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció de Mariss Jansons. Serguei Prokófiev (18901-1953) Romeu i Julieta (1935) Guia d'orquestra
"Mozart, el mag" En aquest episodi comentem com Mozart tracta idees musicals molt senzilles per a construir una simfonia fantàstica. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la Academy of Saint-Martin-in-the-Fields sota la direcció de Neville Marriner. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Simfonia núm. 38, "Praga" (1786) Guia d'orquestra
"Un compositor consistent" En la primera part del programa fem un repàs de la biografia i les obres més representatives de William Walton, per, a continuació, centrar-nos en el seu Concert per a violoncel i orquestra. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Daniel Müller-Schott, violoncel i l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció d'André Previn. William Walton (1902-1983) Concert per a violoncel i orquestra (1956) Guia d'orquestra
"Judici a Chopin" Grans personalitats del món de la música, com Hector Berlioz, van acusar Chopin de no saber escriure per a orquestra. En aquest episodi representem un hipotètic judici a Chopin. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Maria Joao Pires, piano i la Royal Philharmonic Orchestra, sota la direcció d'André Previn. Frédéric Chopin (1810-1849) Concert per a piano i orquestra núm. 2 (1829) Guia d'orquestra
"El paper dels dos solistes" Analitzem el repartiment de papers entre els dos solistes, en una obra en la que Mozart va voler donar el mateix protagonisme al violí i a la viola. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Norbert Brainin, violí, Peter Schidlof, viola i l'English Chamber Orchestra, sota la direcció de Alexander Gibson. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Simfonia concertant, per a violí, viola i orquestra (1779) Guia d'orquestra
"La revolució rítmica" Aquest ballet centenari va ser una obra revolucionària i encara avui gaudim de la seva modernitat. En aquest episodi analitzem les característiques del seu ritme. Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Los Ángelessota la direcció de Esa-Pekka Salonen. Ígor Stravinski (1882-1971) La consagració de la primavera (1913) Guia d'orquestra
"El prodigi de Korngold" Erich Wolfgang Korngold va ser un nen prodigi com a pianista i com a compositor. Després de triomfar amb una òpera escrita als 23 anys, va dedicar-se a la música pel cinema sent un dels creadors de l'anomenat "so de Hollywood". Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Renaud Capuçon, violí, i l'Orquestra Filharmònica de Rotterdam sota la direcció de Yannick Nézet-Séguin. Erich Wolfgang Korngold(1897-1957) Concert per a violí (1947) Guia d'orquestra
"Segones veus" Rakhmàninov és un compositor conegut i admirat pel seu do melòdic. Efectivament, els seus temes tenen un encant especial, però també cal estar atents a les segones veus que els fan un contrapunt molt interessant. Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Martha Argerich, piano, i l'Orquestra Simfònica de la Ràdio de Berlin sota la direcció de Riccardo Chailly. Serguei Rakhmàninov (1873-1943) Concert per a piano núm. 3 (1909) Guia d'orquestra
"Esperant l'inesperat" Quan escoltem música, els compositors ens donen pistes per tal que nosaltres puguem, intuïtivament, imaginar el que vindrà. Però ja sabem que no sempre passarà el que estem esperant que passi. Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Berlín i el Cor de la Ràdio de Berlín, dirigits per Claudio Abbado, per la cantata Nänie i pel Cant del Destí, una del Cor Monteverdi i l'Orquestra Revolucionària i Romàntica sota la direcció de John Elliot Gardiner Johannes Brahms (1833-1897) Nänie Op. 83 (1880) i el Cant del Destí, Op. 54 (1868-1871) Guia d'orquestra
"Hi ha mcguffins musicals?" Discutim la possibilitat que en aquesta simfonia de Mahler hi hagi mcguffins. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la London Symphony Orchestra, sota la direcció de Valery Gergiev. Gustav Mahler (1860-1911) Simfonia núm. 6 (1903-1904) Guia d'orquestra
"Què és un tema?" A partir de les idees de Leonard Bernstein sobre què és un tema, analitzem els temes del primer moviment d'aquesta simfonia de Xostakóvitx. Dimitri Xostakóvitx (1906-1975) Simfonia núm. 10, en mi menor, Op. 93 (1953) Guia d'orquestra
"Programàtica, ma non troppo" En aquest episodi comentem la relació entre els elements programàtics i els recursos intrínsicament musicals d'aquesta simfonia. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Revolucionària i Romàntica, sota la direcció de John Elliot Gardiner Ludwig van Beethoven (1770-1827) Simfonia núm. 6, op 68 (1808) Guia d'orquestra
"Classicisme en estat pur" Comprovem com molts temes i passatges d'aquest concert s'assemblen a d'altres de la mateixa obra i també a temes i passatges d'altres obres de Mozart. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre de Maria Joâo Pires, piano i l'Orquestra Gulbenkian sota la direcció de Theodor Guschlbauer. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Concert piano núm. 21 (1785) Guia d'orquestra
"Transicions internes" Analitzem els recursos que utilitza Bruckner per construir un gran moviment com l'Adagio d'aquesta simfonia. Per la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de i l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció de Yoav Talmi. Anton Bruckner (1824-1896) Simfonia núm. 9 en re menor (Inacabada. Estrenada el 1903) Guia d'orquestra
"La revifalla" Bartók va haver d'emigrar a Estats Units fugint del nazisme. Va arribar a un país que no el coneixia, sense diners i malalt. Per a la il·lustració musical d'aquest programa, hem utilitzat una versió a càrrec de Martha Argerich, piano, i l'Orquestra Simfònica de Montreal sota la direcció de Charles Dutoit. Béla Bartók (1881-1945) Concert per a piano núm. 3 (1945) Guia d'orquestra
"Consciència formal" Algunes obres de Dvorák tenen certs problemes formals. El compositor n'era conscient i va intentar evitar-ho en la composició d'aquest Rèquiem. Per a la il·lustració d'aquest programa hem utilitzat una versió a càrrec de diversos solistes vocals i el Cor i l'Orquestra Filharmònica de Varsòvia sota la direcció d'Antoni Wit. Antonin Dvorák (1841-1904) Rèquiem, op. 89 (1890) Guia d'orquestra
"L'efecte Quixot (i altres contes)" Mahler va voler fer una simfonia molt diferents de les seves simfonies anteriors. Comentem aquest canvi d'estil i la planificació d'una obra que té com a objectiu el seu quart moviment. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec Judith Raskin, soprano i l'Orquestra de Cleveland, sota la direcció de George Szell. Gustav Mahler (1860-1911) Simfonia núm. 4 (1899-1900) Guia d'orquestra
"Comprendre Wagner" Richard Wagner és un compositor que no deixa ningú indiferent: o agrada molt o no agrada gens. Intentem entendre per què. Per a la il·lustració musical d'aquest programa, hem utilitzat una versió a càrrec de Waltraud Meier, mezzosoprano, i l'Orquestra de París sota la direcció de Daniel Barenboim. Richard Wagner (1813-1883) Wesendonck Lieder (1857) Guia d'orquestra
"Sturm und Drang" (2) El Sturm und Drang, un estil musical que té l'origen en un corrent literari alemany del segle XVIII, té unes característiques que contrasten molt amb els trets més paradigmàtics del Classicisme musical. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrrec del Concentus Musicus de Viena sota la direcció de Nikolaus Harnoncourt. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Simfonia núm. 25 (1773) Guia d'orquestra
"Extensions" En aquest episodi analitzem els tipus d'extensions que Schumann fa en la seva primera simfonia. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Simfònica de San Francisco, sota la direcció de Michael Tilson Thomas. Robert Schumann (1810-1856) Simfonia núm. 1 (1841) Guia d'orquestra
"Ritmes simultanis" En aquest episodi ens fixem en les combinacions rítmiques entre els diferents instruments. Es poden observar tendències diferents entre les parts on es presenten els temes i les altres parts. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre de l'Orchestre Révolutionnaire et Romantique sota la direcció de John Eliot Gardiner. Ludwig van Beethoven (1770-1827) Simfonia núm. 2, op 36 (1802) Guia d'orquestra
"Música tonal i música atonal" En aquesta obra on Leonard Bernstein expressa els seus conflictes de fe, utilitza música atonal per mostrar la seves queixes a déu i música tonal per expressar la seva reconciliació amb ell. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre Jamie Bernstein, narradora, Ann Murray, mezzo-soprano, i el Cor i l'Orquestra Simfònica de la BBC, sota la direcció de Leonard Slatkin. Simfonia núm. 3, Kaddish (1963, revisada el 1977) Leonard Bernstein (1918-1990) Guia d'orquestra
"La Cinquena de Brahms" El director d'orquestra Arthur Nikisch, que va dirigir aquesta obra, va comentar que si s'havia dit que la Primera simfonia de Brahms era la Desena de Beethoven, aquesta Primera simfonia d'Elgar era la Cinquena de Brahms. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la Staatskapelle de Berlin sota la direcció de Daniel Barenboim. Edward Elgar (1857-1934) Simfonia núm.1 (1908) Guia d'orquestra
"La caixa d'eines de Leonard Bernstein" Leonard Bernstein, segons declaracions de la seva filla, va encarar la composició de la música de West Side Story amb les eines pròpies d'un "compositor simfònic". Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre Kiri Te Kanawa, soprano, Louise Edeiken, soprano, Tatiana Troyanos, mezzo soprano, Josep Carreras, tenor, Angelina Réaux, soprano i Stella Zambalis, soprano, entre altres solistes vocals, i amb una orquestra que dirigia Leonard Bernstein. West Side Story (1961) Leonard Bernstein (1918-1990) Guia d'orquestra
"Progressions" La progressió és un recurs molt utilitzat en el Barroc i aquest concert ens permet comentar els tipus de progressió més habituals. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre de Thomas Zehetmair, violí, i l'Amsterdam Bach Soloists. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Guia d'orquestra
"Violí i violoncel, violoncel i violí" En el Classicisme i el Romanticisme no hi ha gaires concerts per a dos solistes. Aprofitem aquesta ocasió per analitzar la relació entre els dos solistes d'aquest concert. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre de Renaud Capuçon, violí, Gautier Capuçon, violoncel, i la Jove Orquestra Gustav Mahler, sota la direcció de Myung-Whung Chung. Johannes Brahms (1833-1897) Concert per a violí, violoncel i orquestra, en la m Op. 102 (1887) Guia d'orquestra
"Un tombeau neobarroc" Ravel es va basar en la música de Couperin per escriure el seu Tombeau dedicat a amics seus morts durant la Primera Guerra Mundial. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre de l'Orquestra Simfònica de Montréal, sota la direcció de Charles Dutoit. Maurice Ravel (1875-1937) Le Tombeau de Couperin (1914 - 17. Orquestració 1929) Guia d'orquestra
"Impressionisme flamenc" Falla, després d'estar vivint a París uns anys en contacte amb els compositors impressionistes, torna a Madrid on la bailaora i cantaora Pastora Imperio li encarrega una obra on Falla combina magistralment l'ànima flamenca amb l'orquestració impressionista. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrrec d'Esperanza Hernández, cantaora, i de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, sota la direcció d'Edmon Colomer. Manuel de Falla (1876-1946) El amor brujo (1915) Guia d'orquestra