TOTS ELS ÀUDIOS
Puccini: Turandot
"El poder suggestiu de la música"
Puccini sap trobar la música adient en cada moment amb l'objectiu que la seva òpera sigui un gran espectacle.
Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem utilitzat una versió a càrrec de Josep Carreras, Eva Marton i Katia Ricciarelli i l'Orquestra de l'Òpera de Viena sota la direcció de Lorin Maazel.
Giacomo Puccini (1858-1924)
Turandot (Òpera inacabada. Completada per Franco Alfano)
Guia d'orquestra."El poder suggestiu de la música" Puccini sap trobar la música adient en cada moment amb l'objectiu que la seva òpera sigui un gran espectacle. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem utilitzat una versió a càrrec de Josep Carreras, Eva Marton i Katia Ricciarelli i l'Orquestra de l'Òpera de Viena sota la direcció de Lorin Maazel. Giacomo Puccini (1858-1924) Turandot (Òpera inacabada. Completada per Franco Alfano) Guia d'orquestra.
Prokófiev: "Romeu i Julieta"
"L'òpera muda"
La música d'un ballet, tot i la manca de text cantat, té més relació amb la música d'una òpera que amb la d'una simfonia.
<br /> Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció de Mariss Jansons.
Serguei Prokófiev (18901-1953)
Romeu i Julieta (1935)
Guia d'orquestra"L'òpera muda" La música d'un ballet, tot i la manca de text cantat, té més relació amb la música d'una òpera que amb la d'una simfonia. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció de Mariss Jansons. Serguei Prokófiev (18901-1953) Romeu i Julieta (1935) Guia d'orquestra
Mozart: Simfonia núm. 38, "Praga" (II)
"Mozart, el mag"
En aquest episodi comentem com Mozart tracta idees musicals molt senzilles per a construir una simfonia fantàstica.
/>
Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la Academy of Saint-Martin-in-the-Fields sota la direcció de Neville Marriner.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Simfonia núm. 38, "Praga" (1786)
Guia d'orquestra"Mozart, el mag" En aquest episodi comentem com Mozart tracta idees musicals molt senzilles per a construir una simfonia fantàstica. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la Academy of Saint-Martin-in-the-Fields sota la direcció de Neville Marriner. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Simfonia núm. 38, "Praga" (1786) Guia d'orquestra
Walton: Concert per a violoncel i orquestra
"Un compositor consistent"
En la primera part del programa fem un repàs de la biografia i les obres més representatives de William Walton, per, a continuació, centrar-nos en el seu Concert per a violoncel i orquestra.
Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Daniel Müller-Schott, violoncel i l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció d'André Previn.
William Walton (1902-1983)
Concert per a violoncel i orquestra (1956)
Guia d'orquestra"Un compositor consistent" En la primera part del programa fem un repàs de la biografia i les obres més representatives de William Walton, per, a continuació, centrar-nos en el seu Concert per a violoncel i orquestra. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Daniel Müller-Schott, violoncel i l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció d'André Previn. William Walton (1902-1983) Concert per a violoncel i orquestra (1956) Guia d'orquestra
Chopin: Concert per a piano i orquestra núm. 2 (II)
"Judici a Chopin"
Grans personalitats del món de la música, com Hector Berlioz, van acusar Chopin de no saber escriure per a orquestra. En aquest episodi representem un hipotètic judici a Chopin.
Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Maria Joao Pires, piano i la Royal Philharmonic Orchestra, sota la direcció d'André Previn.
Frédéric Chopin (1810-1849)
Concert per a piano i orquestra núm. 2 (1829)
Guia d'orquestra"Judici a Chopin" Grans personalitats del món de la música, com Hector Berlioz, van acusar Chopin de no saber escriure per a orquestra. En aquest episodi representem un hipotètic judici a Chopin. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Maria Joao Pires, piano i la Royal Philharmonic Orchestra, sota la direcció d'André Previn. Frédéric Chopin (1810-1849) Concert per a piano i orquestra núm. 2 (1829) Guia d'orquestra
Mozart: Simfonia Concertant per a violí, viola i orquestra (II)
"El paper dels dos solistes"
Analitzem el repartiment de papers entre els dos solistes, en una obra en la que Mozart va voler donar el mateix protagonisme al violí i a la viola.
Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Norbert Brainin, violí, Peter Schidlof, viola i l'English Chamber Orchestra, sota la direcció de Alexander Gibson.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Simfonia concertant, per a violí, viola i orquestra (1779)
Guia d'orquestra"El paper dels dos solistes" Analitzem el repartiment de papers entre els dos solistes, en una obra en la que Mozart va voler donar el mateix protagonisme al violí i a la viola. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Norbert Brainin, violí, Peter Schidlof, viola i l'English Chamber Orchestra, sota la direcció de Alexander Gibson. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Simfonia concertant, per a violí, viola i orquestra (1779) Guia d'orquestra
Stravinsky: La consagració de la primavera
"La revolució rítmica"
Aquest ballet centenari va ser una obra revolucionària i encara avui gaudim de la seva modernitat. En aquest episodi analitzem les característiques del seu ritme.
Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Los Ángelessota la direcció de Esa-Pekka Salonen.
Ígor Stravinski (1882-1971)
La consagració de la primavera (1913)
Guia d'orquestra"La revolució rítmica" Aquest ballet centenari va ser una obra revolucionària i encara avui gaudim de la seva modernitat. En aquest episodi analitzem les característiques del seu ritme. Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Los Ángelessota la direcció de Esa-Pekka Salonen. Ígor Stravinski (1882-1971) La consagració de la primavera (1913) Guia d'orquestra
Korngold: Concert per a violí i orquestra
"El prodigi de Korngold"
Erich Wolfgang Korngold va ser un nen prodigi com a pianista i com a compositor. Després de triomfar amb una òpera escrita als 23 anys, va dedicar-se a la música pel cinema sent un dels creadors de l'anomenat "so de Hollywood".
Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Renaud Capuçon, violí, i l'Orquestra Filharmònica de Rotterdam sota la direcció de Yannick Nézet-Séguin.
Erich Wolfgang Korngold(1897-1957)
Concert per a violí (1947)
Guia d'orquestra"El prodigi de Korngold" Erich Wolfgang Korngold va ser un nen prodigi com a pianista i com a compositor. Després de triomfar amb una òpera escrita als 23 anys, va dedicar-se a la música pel cinema sent un dels creadors de l'anomenat "so de Hollywood". Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Renaud Capuçon, violí, i l'Orquestra Filharmònica de Rotterdam sota la direcció de Yannick Nézet-Séguin. Erich Wolfgang Korngold(1897-1957) Concert per a violí (1947) Guia d'orquestra
Rakhmàninov: Concert per a piano núm. 3
"Segones veus"
Rakhmàninov és un compositor conegut i admirat pel seu do melòdic. Efectivament, els seus temes tenen un encant especial, però també cal estar atents a les segones veus que els fan un contrapunt molt interessant.
Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Martha Argerich, piano, i l'Orquestra Simfònica de la Ràdio de Berlin sota la direcció de Riccardo Chailly.
Serguei Rakhmàninov (1873-1943)
Concert per a piano núm. 3 (1909)
Guia d'orquestra"Segones veus" Rakhmàninov és un compositor conegut i admirat pel seu do melòdic. Efectivament, els seus temes tenen un encant especial, però també cal estar atents a les segones veus que els fan un contrapunt molt interessant. Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Martha Argerich, piano, i l'Orquestra Simfònica de la Ràdio de Berlin sota la direcció de Riccardo Chailly. Serguei Rakhmàninov (1873-1943) Concert per a piano núm. 3 (1909) Guia d'orquestra
Brahms: Nänie i El cant del destí
"Esperant l'inesperat"
Quan escoltem música, els compositors ens donen pistes per tal que nosaltres puguem, intuïtivament, imaginar el que vindrà. Però ja sabem que no sempre passarà el que estem esperant que passi.
Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Berlín i el Cor de la Ràdio de Berlín, dirigits per Claudio Abbado, per la cantata Nänie i pel Cant del Destí, una del Cor Monteverdi i l'Orquestra Revolucionària i Romàntica sota la direcció de John Elliot Gardiner
Johannes Brahms (1833-1897)
Nänie Op. 83 (1880) i el Cant del Destí, Op. 54 (1868-1871)
Guia d'orquestra"Esperant l'inesperat" Quan escoltem música, els compositors ens donen pistes per tal que nosaltres puguem, intuïtivament, imaginar el que vindrà. Però ja sabem que no sempre passarà el que estem esperant que passi. Per la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Berlín i el Cor de la Ràdio de Berlín, dirigits per Claudio Abbado, per la cantata Nänie i pel Cant del Destí, una del Cor Monteverdi i l'Orquestra Revolucionària i Romàntica sota la direcció de John Elliot Gardiner Johannes Brahms (1833-1897) Nänie Op. 83 (1880) i el Cant del Destí, Op. 54 (1868-1871) Guia d'orquestra
Mahler: Simfonia núm. 6
"Hi ha mcguffins musicals?"
Discutim la possibilitat que en aquesta simfonia de Mahler hi hagi mcguffins.
Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la London Symphony Orchestra, sota la direcció de Valery Gergiev.
Gustav Mahler (1860-1911)
Simfonia núm. 6 (1903-1904)
Guia d'orquestra"Hi ha mcguffins musicals?" Discutim la possibilitat que en aquesta simfonia de Mahler hi hagi mcguffins. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la London Symphony Orchestra, sota la direcció de Valery Gergiev. Gustav Mahler (1860-1911) Simfonia núm. 6 (1903-1904) Guia d'orquestra
Xostakóvitx: Simfonia núm. 10 (II)
"Què és un tema?"
A partir de les idees de Leonard Bernstein sobre què és un tema, analitzem els temes del primer moviment d'aquesta simfonia de Xostakóvitx.
Dimitri Xostakóvitx (1906-1975)
Simfonia núm. 10, en mi menor, Op. 93 (1953)
Guia d'orquestra"Què és un tema?" A partir de les idees de Leonard Bernstein sobre què és un tema, analitzem els temes del primer moviment d'aquesta simfonia de Xostakóvitx. Dimitri Xostakóvitx (1906-1975) Simfonia núm. 10, en mi menor, Op. 93 (1953) Guia d'orquestra
Beethoven: Simfonia núm. 6 "Pastoral"
"Programàtica, ma non troppo"
En aquest episodi comentem la relació entre els elements programàtics i els recursos intrínsicament musicals d'aquesta simfonia.
Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Revolucionària i Romàntica, sota la direcció de John Elliot Gardiner
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Simfonia núm. 6, op 68 (1808)
Guia d'orquestra"Programàtica, ma non troppo" En aquest episodi comentem la relació entre els elements programàtics i els recursos intrínsicament musicals d'aquesta simfonia. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Revolucionària i Romàntica, sota la direcció de John Elliot Gardiner Ludwig van Beethoven (1770-1827) Simfonia núm. 6, op 68 (1808) Guia d'orquestra
Mozart: Concert per a piano i orquestra núm. 21
"Classicisme en estat pur"
Comprovem com molts temes i passatges d'aquest concert s'assemblen a d'altres de la mateixa obra i també a temes i passatges d'altres obres de Mozart.
Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre de Maria Joâo Pires, piano i l'Orquestra Gulbenkian sota la direcció de Theodor Guschlbauer.
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Concert piano núm. 21 (1785)
Guia d'orquestra"Classicisme en estat pur" Comprovem com molts temes i passatges d'aquest concert s'assemblen a d'altres de la mateixa obra i també a temes i passatges d'altres obres de Mozart. Per a la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrre de Maria Joâo Pires, piano i l'Orquestra Gulbenkian sota la direcció de Theodor Guschlbauer. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Concert piano núm. 21 (1785) Guia d'orquestra
Bruckner: Simfonia núm. 9 (II)
"Transicions internes"
Analitzem els recursos que utilitza Bruckner per construir un gran moviment com l'Adagio d'aquesta simfonia.
>
Per la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de i l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció de Yoav Talmi.
Anton Bruckner (1824-1896)
Simfonia núm. 9 en re menor (Inacabada. Estrenada el 1903)
Guia d'orquestra"Transicions internes" Analitzem els recursos que utilitza Bruckner per construir un gran moviment com l'Adagio d'aquesta simfonia. Per la il·lustració d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de i l'Orquestra Filharmònica d'Oslo, sota la direcció de Yoav Talmi. Anton Bruckner (1824-1896) Simfonia núm. 9 en re menor (Inacabada. Estrenada el 1903) Guia d'orquestra