TOTS ELS ÀUDIOS

  • Prokofief: La ventafocs. Suite núm. 1
    Escolta àudio

    Prokofief: La ventafocs. Suite núm. 1

    "Del ballet a la suite" En aquest episodi del "Guia d'orquestra" ens fixem en els canvis que ha de fer el compositor per fer aquesta suite del seu propi ballet. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Simfònica de Novosibirsk, sota la direcció d'Arnold Katz. Serguei Prokofiev (1891-1953) La ventafocs. Suite núm. 1 (1946) Guia d'orquestra

  • Pau Casals: El Pessebre
    Escolta àudio

    Pau Casals: El Pessebre

    "Cinc aspectes de l'obra" Per comentar l'oratori de Pau Casals ens fixem en cinc aspectes interessants que els trobem al llarg de l'obra: la catalanitat de la música, un tema de quatre notes, les relacions amb obres d'altres compositors, els fugats i les cadències plagals. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra del Festival Casals i Cors del Conservatori, sota la direcció de Pau Casals. Pau Casals (1876-1973) El Pessebre (1962) Guia d'orquestra

  • Bartók: El castell de Barbablava
    Escolta àudio

    Bartók: El castell de Barbablava

    "La doble relació entre text i música" En el marc de les relacions entre text i música, que solen ser interessants en les òperes, en aquest episodi posem l'accent en algunes característiques importants de la llengua hongaresa que es reflecteixen en la música. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Simfònica de Londres, sota la direcció de Valery Gergiev. Béla Bartók: (1881-1945) El castell de Barbablava (1911-17) Guia d'orquestra

  • Honegger:  Joana a la foguera
    Escolta àudio

    Honegger: Joana a la foguera

    "Un oratori de pel·lícula" A instàncies de la ballarina jueva Ida Rubinstein, el compositor Arthur Honegger encarrega al poeta Paul Claudel que li escrigui un poema sobre Joana d'Arc. Aquest poema utilitza la tècnica del flashback que Honegger il·lustra musicalment de manera genial. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Muriel Chaney i el Cor i l'Orquestra Filharmònica de Niça, sota la direcció de Jean-Marc Cochereau. Arthur Honegger (1892-1955) Joana a la foguera (1941) Guia d'orquestra

  • Stravinski: L'ocell de foc
    Escolta àudio

    Stravinski: L'ocell de foc

    "Al servei de la instrumentació" El primer ballet de la famosa trilogia d'Stravinski ja conté els gèrmens de la revolució que representarien aquestes obres per la música del segle XX. Un d'ells, una nova visió de la instrumentació, és el protagonista d'aquest programa. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la London Philharmonic Orchestra, sota la direcció de Bernard Haitink. Ígor Stravinski (1882-1971) L'ocell de foc (1910) Guia d'orquestra

  • Txaikovski: Serenata per a cordes
    Escolta àudio

    Txaikovski: Serenata per a cordes

    "Textures" Analitzem les textures d'aquesta obra, especialment els canvis de textura, és a dir, com el compositor busca sempre l'enriquiment de la presentació dels temes. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra de Cambra Orpheus. Piotr Illitx Txaikovski (1840-1893) Serenata per a cordes op. 48 (1880) Guia d'orquestra

  • Beethoven: Simfonia núm. 7
    Escolta àudio

    Beethoven: Simfonia núm. 7

    "El ritme" En aquest episodi del "Guia d'Orquestra", comentem el paper important que té el ritme en els dos primers moviments d'aquesta simfonia. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Viena, sota la direcció de Simon Rattle. Ludwig van Beethoven (1770-1827) Simfonia núm. 7 (1811-12) Guia d'orquestra

  • Brahms: Concert per a piano núm. 2
    Escolta àudio

    Brahms: Concert per a piano núm. 2

    "Brahms segueix Beethoven" Fem una comparativa dels moviments lents del "Concert Emperador" de Beethoven i del "Segon concert per a piano" de Brahms, per comprovar com Brahms es va inspirar en el magnífic moviment de Beethoven però construint un moviment a la seva manera. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Rudolf Serkin, piano, i l'Orquestra de Cleveland sota la direcció de George Szell. Guia d'orquestra. Johannes Brahms (1833-1897): Concert per a piano núm. 2 (1878-81).

  • Toldrà: La rosa als llavis
    Escolta àudio

    Toldrà: La rosa als llavis

    "El lied català" Podem considerar Eduard Toldrà com el fundador del lied català. En aquest episodi analitzem les característiques bàsiques del seu estil de fer cançons i les comentem en aquestes meravelloses sis cançons basades en poemes de La rosa als llavis de Joan Salvat-Papasseit. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Montserrat Caballé, soprano, i l'Orquestra Simfònica de Barcelona sota la direcció de Rafael Ferrerer. Eduard Toldrà (1822-1890) La rosa als llavis (1888) Guia d'orquestra

  • Franck: Simfonia en re menor
    Escolta àudio

    Franck: Simfonia en re menor

    "Simfonia cíclica" Aquesta simfonia és un exemple de forma cíclica. Expliquem què significa això. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Nacional de Françasota la direcció de Leonard Bernstein. César Franck (1813-1883) Simfonia en re menor (1870) Guia d'orquestra

  • Wagner: Idili de Sigfrid
    Escolta àudio

    Wagner: Idili de Sigfrid

    "Contrapunt wagnerià" Wagner escriu aquest poema simfònic en el que utilitza el contrapunt per a construir una nova forma musical. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de la Reial Orquestra Nacional Escocesa sota la direcció de Neeme Järvi. Richard Wagner (1813-1883) Idili de Sigfrid (1870) Guia d'orquestra

  • Schubert: Simfonia núm. 3
    Escolta àudio

    Schubert: Simfonia núm. 3

    "Aprenent dels clàssics" Schubert tenia 18 anys quan va escriure aquesta simfonia que pren com a referència les simfonies del Classicisme. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Viena sota la direcció de Riccardo Muti. Franz Schubert (1797-1828) Simfonia núm. 3 (1815) Guia d'orquestra

  • Wagner: Tristany i Isolda
    Escolta àudio

    Wagner: Tristany i Isolda

    "Continuïtat total" Per Wagner, la música d'una òpera ha de seguir fidelment la història que s'esdevé a l'escenari. Si l'argument no té talls, la música tampoc no n'ha de tenir i ha de fluir en una melodia contínua que no s'atura mai. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec dels Orquestra Filharmònica de Berlín sota la direcció de Herbert von Karajan. Richard Wagner (1813-1883) Tristany i Isolda (1865) Guia d'orquestra

  • Elgar: Variacions Enigma
    Escolta àudio

    Elgar: Variacions Enigma

    "Enigmes sense resoldre" No resoldrem el gran enigma que hi ha darrere aquesta obra, però sí que comentarem els tipus de canvis que pateix el tema principal en les posteriors variacions. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec dels Orquestra Filharmònica de Londres sota la direcció de Daniel Barenboim. Edward Elgar (1857-1934) Variacions Enigma, op. 36 (1899) Guia d'orquestra

  • Mozart: Simfonia núm. 36 "Linz"
    Escolta àudio

    Mozart: Simfonia núm. 36 "Linz"

    "Composició ràpida" Aquesta magnífica simfonia escrita en un període de temps brevíssim ens permet parlar de com podia ser que un compositor del Classicisme (fos o no un geni) fos capaç d'escriure una simfonia complerta en només quatre dies. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec dels Solistes Barrocs Anglesos sota la direcció de John Eliot Gardiner. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Simfonia núm. 36 "Linz" (1783) Guia d'orquestra

Anar al contingut