TOTS ELS ÀUDIOS

  • Beethoven: Simfonia núm. 2
    Escolta àudio

    Beethoven: Simfonia núm. 2

    "Evolució de la secció de vent-fusta" Analitzem la funció de la secció de vent fusta en aquesta simfonia que ens mostra un Beethoven a punt de fer el pas cap al Romanticisme. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Revolucionària i Romàntica sota la direcció de John Eliot Gardiner. Ludwig van Beethoven (1770-1827) Simfonia núm. 2 op. 36 (1801-02) Guia d'orquestra

  • Xostakóvitx: Simfonia núm. 8
    Escolta àudio

    Xostakóvitx: Simfonia núm. 8

    "Vestits diferents pels mateixos temes" Xostakóvitx, un virtuós en el tractament de l'orquestra, gran creadors d'atmosferes i ambients, és capaç de vestir els temes principals d'un moviment en funció del moment en què es troba. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra de l'Òpera Kirov de St. Petersburg sota la direcció de Valery Gergiev. Dimitri Xostakóvitx (1906-1975) Simfonia núm. 8 (1943) Guia d'orquestra

  • Mahler: Simfonia núm. 5
    Escolta àudio

    Mahler: Simfonia núm. 5

    "Homogeneïtat i heterogeneïtat" Els dos últims moviments d'aquesta simfonia estan construïts de manera absolutament diferent. Mentre que en el famós Adagietto tot és homogeni (una sola textura, la mateixa instrumentació, el mateix material temàtic...) al Rondó-Finale tot és varietat amb molts temes i molt diferents. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Berlín sota la direcció de Claudio Abbado. Gustav Mahler (1860-1911) Simfonia núm. 5 (1901-04) Guia d'orquestra

  • Schumann: Concert per a piano i orquestra
    Escolta àudio

    Schumann: Concert per a piano i orquestra

    "El concert simfònic" En el Romanticisme ens trobem amb dos tipus diferents de concerts: per una banda tenim els concerts en els que el solista té un protagonisme total i absolut i l'orquestra té un paper molt secundari (com passa en els concerts per a piano i orquestra de Chopin) i, per altra banda, tenim els concerts on el solista s'integra dins de l'orquestra. En aquest programa parlem d'aquest tipus de "concert simfònic", tot comentant el magnífic Concert per a piano i orquestra de Robert Schumann. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Jenö Jandó, piano, i l'Orquestra Simfònica de Budapest sota la direcció de András Ligeti. Robert Schumann (1810-1856) Concert per a piano i orquestra op. 54 (1841-45) Guia d'orquestra

  • Mozart: Concert per a piano núm. 27
    Escolta àudio

    Mozart: Concert per a piano núm. 27

    "Propera parada: Romanticisme" Les obres de l'última etapa de Mozart ens deixen entreveure quina podria haver estat la seva evolució com a compositor si hagués pogut viure uns anys més. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Rudolf Serkin, piano, i l'Orquestra Simfònica de Londres sota la direcció de Claudio Abbado. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Concert per a piano núm. 27, KV 595 (1791) Guia d'orquestra

  • Dvorák: Simfonia núm. 8
    Escolta àudio

    Dvorák: Simfonia núm. 8

    "Major i menor" Analitzem els canvis de mode d'aquesta simfonia comprovant com Dvorák explota més la lluminositat del canvi de menor a major que a la inversa. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica Txeca sota la direcció de Václav Neumann. Antonin Dvorák (1841-1904) Simfonia núm. 8, op. 88 (1889) Guia d'orquestra

  • Beethoven: Simfonia núm. 1 / Brahms: Simfonia núm. 1 (II)
    Escolta àudio

    Beethoven: Simfonia núm. 1 / Brahms: Simfonia núm. 1 (II)

    "El motiu cromàtic" En aquest episodi comparem els dos primers moviments de les primeres simfonies de Beethoven i Brahms i ho fem a través d'un motiu cromàtic (do-do#-re) que tots dos compositors utilitzen. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat versions de l'Orchestre Révolutionnaire et Romantique, sota la direcció de John Eliot Gardiner (Beethoven) i l'Orquestra Filharmònica de Berlín (Brahms), sota la direcció de Claudio Abbado. Ludwig van Beethoven (1770-1827) Simfonia núm. 1, op. 21 (1800) Johannes Brahms (1833-1897) Simfonia núm. 1, op. 68 (1876) Guia d'orquestra

  • Strauss: Salomé (dansa i escena final)
    Escolta àudio

    Strauss: Salomé (dansa i escena final)

    "Teixit de motius conductors" Strauss construeix aquesta fabulosa òpera a partir d'un entramat continu de motius conductors que representen tant els personatges principals com els conceptes de l'amor o la seducció. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec Catherine Malfitano, soprano, i l'Orquestra de la Royal Opera House, sota la direcció de Christoph von Dohnányi. Richard Strauss (1864-1949) Salomé (dansa i escena final) (1905) Guia d'orquestra

  • Rodrigo: Concierto de Aranjuez
    Escolta àudio

    Rodrigo: Concierto de Aranjuez

    "Música espanyola" Per una banda, analitzem com Joaquín Rodrigo aconsegueix equilibrar la guitarra i l'orquestra, tenint en compte la poca potència sonora d'aquest instrument solista. D'altra banda, comentem les característiques bàsiques del que es coneix com a "música espanyola" i que aquesta obra representa tan bé. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Paco de Lucía, guitarra i l'Orquestra de Cadaqués, sota la direcció d'Edmon Colomer. Joaquín Rodrigo (1901-1999) Concierto de Aranjuez (1829) Guia d'orquestra

  • Chopin:  Concert per a piano i orquestra núm. 2 (I)
    Escolta àudio

    Chopin: Concert per a piano i orquestra núm. 2 (I)

    "Processos d'enriquiment" En aquest episodi tractem la qüestió de l'enriquiment que sol tenir cada nova presentació d'un tema. Es tracta d'una tendència general en la música, particularment marcada en el cas dels concerts i encara més especialment marcada quan el compositor és Chopin. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Maria Joao Pires, piano i la Royal Philharmonic Orchestra, sota la direcció d'André Previn. Frédéric Chopin (1810-1849) Concert per a piano i orquestra núm. 2 (1829) Guia d'orquestra

  • Stravinski:  Le chant du Rossignol
    Escolta àudio

    Stravinski: Le chant du Rossignol

    "Hi havia una vegada... canvis" Stravinski va començar a escriure l'òpera El cant del rossinyol abans de la trilogia de ballets que el van fer famós. El segon i tercer acte els va acabar amb posterioritat quan després de Petruixka i La consagració de la primavera ja era un altre compositor. El poema simfònic el va fer basant-se en música exclusivament d'aquests dos darrers actes amb un estil molt més modern que el del primer acte. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica de Nova York, sota la direcció de Lorin Maazel. Ígor Stravinski (1882-1971) Le chant du Rossignol (1917) Guia d'orquestra

  • Barber: Adagio per a cordes
    Escolta àudio

    Barber: Adagio per a cordes

    "Usos subtils" Analitzem aquesta obra intentant explicar per què una obra del segle XX agrada tant al públic en general. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Filharmònica d'Israel, sota la direcció de Leonard Bernstein. Samuel Barber (1910-1981) Adagio per a cordes (1936) Guia d'orquestra

  • Mozart: Concert per a flauta, arpa i orquestra
    Escolta àudio

    Mozart: Concert per a flauta, arpa i orquestra

    "Quan hi ha dos solistes" Mozart només va escriure una obra amb participació de l'arpa, aquest "Concert per a flauta, arpa i orquestra", fruit d'un encàrrec del Duc de Gaînes. En l'episodi d'avui comentem les funcions dels instruments solistes (les relacions entre ells i amb l'orquestra) i algunes de les característiques de l'arpa. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de Mara Galassi, arpa, Susanne Kaiser, flauta, i l'Orquestra Barroca de Freiburg, sota la direcció de Gottfried von der Goltz. W. A. Mozart (1756-1791) Concert per a flauta, arpa i orquestra K. 299 (1778) Guia d'orquestra

  • Liszt: Tasso
    Escolta àudio

    Liszt: Tasso

    "Combinant elements" En aquest poema simfònic Liszt hi combina diverses estructures musicals: obertura vienesa, tema amb variacions i forma sonata. Ho expliquem i comentem quina relació té tot plegat amb la vida del poeta italià del s.XVI Torquato Tasso. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra de l'estat hongarès, sota la direcció de János Ferencsik. Franz Liszt (1811-1886) Tasso (1854) Guia d'orquestra

  • Berlioz: Simfonia fantàstica
    Escolta àudio

    Berlioz: Simfonia fantàstica

    "Estratègies d'un gran compositor" Dediquem aquest programa a analitzar el primer moviment d'aquesta simfonia. Un primer moviment amb l'estructura habitual, amb introducció lenta inclosa, però que té també algunes particularitats. Per a la il·lustració musical d'aquest programa hem usat una versió a càrrec de l'Orquestra Simfònica de Montréal, sota la direcció de Charles Dutoit. Hector Berlioz (1803-1869) Simfonia fantàstica (1830) Guia d'orquestra

Anar al contingut