Estela Ortiz

  • La Wednesday de la família Addams "representa allò que les noies se suposa que han de reprimir"
    Escolta àudio

    La Wednesday de la família Addams "representa allò que les noies se suposa que han de reprimir"

    Després de veure els primers capítols de la nova sèrie "Wednesday" de Netflix, Estela Ortiz ens en fa la review. Una sèrie amb un accent molt adolescent, amb un guió dubtós però amb un vestuari i un càsting excepcionals. Pros i contres de "Miércoles", com l'han titulada aquí, i el personatge que ha estat un referent per a tota una generació, al costat de Lisa Simpson.

    Després de veure els primers capítols de la nova sèrie "Wednesday" de Netflix, Estela Ortiz ens en fa la review. Una sèrie amb un accent molt adolescent, amb un guió dubtós però amb un vestuari i un càsting excepcionals. Pros i contres de "Miércoles", com l'han titulada aquí, i el personatge que ha estat un referent per a tota una generació, al costat de Lisa Simpson.

  • "El regalo", una nova fantasia sobre la princesa Anastàsia
    Escolta àudio

    "El regalo", una nova fantasia sobre la princesa Anastàsia

    Review d'"El regalo", de Zoe Maeve, publicat per Alpha Comic, que explica la història d'Anastàsia Romànov, filla de Nicolau II, l'últim tsar. Un dels grans mites del segle XX, sobretot pel rumor vinculat a la seva supervivència a l'execució de la família. Arran d'això van sorgir ficcions i també impostors que pretenien suplantar la identitat dels fills del tsar. És el cas de la cèlebre Anna Anderson, una dona que va ser descoberta sense documentació al pont del riu Spree (Berlín). La van ingressar en un hospital psiquiàtric, on va confessar que era Anastàsia Romànov. Finalment, en un judici es va determinar que no hi havia prou proves per demostrar que era filla del tsar. El 1991, després de la caiguda de l'URSS, es van exhumar les restes de la família Romànov i l'Anastàsia hi era era.

    Review d'"El regalo", de Zoe Maeve, publicat per Alpha Comic, que explica la història d'Anastàsia Romànov, filla de Nicolau II, l'últim tsar. Un dels grans mites del segle XX, sobretot pel rumor vinculat a la seva supervivència a l'execució de la família. Arran d'això van sorgir ficcions i també impostors que pretenien suplantar la identitat dels fills del tsar. És el cas de la cèlebre Anna Anderson, una dona que va ser descoberta sense documentació al pont del riu Spree (Berlín). La van ingressar en un hospital psiquiàtric, on va confessar que era Anastàsia Romànov. Finalment, en un judici es va determinar que no hi havia prou proves per demostrar que era filla del tsar. El 1991, després de la caiguda de l'URSS, es van exhumar les restes de la família Romànov i l'Anastàsia hi era era.

  • Els nostres gustos culturals, els triem realment?
    Escolta àudio

    Els nostres gustos culturals, els triem realment?

    Arran de la polèmica sobre la llista dels 50 millors àlbums conceptuals de la història, publicada per la revista Rolling Stone, l'Estela Ortiz ens parla de com es crea el gust cultural.

    Arran de la polèmica sobre la llista dels 50 millors àlbums conceptuals de la història, publicada per la revista Rolling Stone, l'Estela Ortiz ens parla de com es crea el gust cultural.

  • "Somebody somewhere", una sèrie sobre l'amor (entre amics) a la meitat de la vida
    Escolta àudio

    "Somebody somewhere", una sèrie sobre l'amor (entre amics) a la meitat de la vida

    Review de la sèrie "Somebody somewhere" (HBO Max), que es va estrenar el març i que l'Estela Ortiz ha descobert recentment. Recomana els set capitols curts, d'uns 30 minuts de durada, on seguim la protagonista, Sam Miller, una dona que ha tornat al seu poble de Kansas per cuidar la seva germana durant els seus últims dies de vida. L'acció se situa sis mesos després de la mort de la germana, quan encara està molt afectada pel pes del dol.

    Review de la sèrie "Somebody somewhere" (HBO Max), que es va estrenar el març i que l'Estela Ortiz ha descobert recentment. Recomana els set capitols curts, d'uns 30 minuts de durada, on seguim la protagonista, Sam Miller, una dona que ha tornat al seu poble de Kansas per cuidar la seva germana durant els seus últims dies de vida. L'acció se situa sis mesos després de la mort de la germana, quan encara està molt afectada pel pes del dol.

  • Segueix el Mundial i entendràs com funciona el patriarcat
    Escolta àudio

    Segueix el Mundial i entendràs com funciona el patriarcat

    El Mundial de futbol a Qatar està tacat per les trames de corrupció polítiques i pel tracte infrahumà als treballadors que han construït les infraestructures, amb 6.500 morts, segons The Guardian. Aquest Mundial volia ser un rentat de cara a un país on els drets de les dones i de les persones no heterosexuals es vulneren constantment. De fet, les penes de presó pel fet de mantenir relacions sexuals amb una persona del mateix gènere arriben fins als 10 anys. L'Estela Ortiz ens explica que el Mundial de Qatar, i el futbol en general, és un reducte del patriarcat.

    El Mundial de futbol a Qatar està tacat per les trames de corrupció polítiques i pel tracte infrahumà als treballadors que han construït les infraestructures, amb 6.500 morts, segons The Guardian. Aquest Mundial volia ser un rentat de cara a un país on els drets de les dones i de les persones no heterosexuals es vulneren constantment. De fet, les penes de presó pel fet de mantenir relacions sexuals amb una persona del mateix gènere arriben fins als 10 anys. L'Estela Ortiz ens explica que el Mundial de Qatar, i el futbol en general, és un reducte del patriarcat.

  • Explorem la visió dual i contradictòria de la misogínia a "Basic instinct"
    Escolta àudio

    Explorem la visió dual i contradictòria de la misogínia a "Basic instinct"

    Lectura alternativa de la pel·lícula "Basic Instinct" de Paul Verhoeven (1992). Adam Nayman, expert en els films d'aquest director, no té clar si aquesta producció és una gran paròdia de la misogínia masculina o si simplement es tracta d'una de les pel·lis més misògines de la història. Possiblement l'èxit de la pel·li és ser les dues coses, al mateix temps. Ens ho explica Estela Ortiz.

    Lectura alternativa de la pel·lícula "Basic Instinct" de Paul Verhoeven (1992). Adam Nayman, expert en els films d'aquest director, no té clar si aquesta producció és una gran paròdia de la misogínia masculina o si simplement es tracta d'una de les pel·lis més misògines de la història. Possiblement l'èxit de la pel·li és ser les dues coses, al mateix temps. Ens ho explica Estela Ortiz.

  • Lesbianes al cinema: perilloses i gairebé extraterrestres
    Escolta àudio

    Lesbianes al cinema: perilloses i gairebé extraterrestres

    Ressenyem "Ausencia y exceso", un assaig de la mallorquina Francina Ribes Pericàs que posa el focus en l'arquetip de la lesbiana (i també bisexual) assassina. L'Estela Ortiz fa un repàs de la representació d'aquestes dones en la història del cinema nord-americà.

    Ressenyem "Ausencia y exceso", un assaig de la mallorquina Francina Ribes Pericàs que posa el focus en l'arquetip de la lesbiana (i també bisexual) assassina. L'Estela Ortiz fa un repàs de la representació d'aquestes dones en la història del cinema nord-americà.

  • El patriarcat també fa que els homes siguin menys ecologistes
    Escolta àudio

    El patriarcat també fa que els homes siguin menys ecologistes

    A partir de diverses estadístiques, l'Estela Ortiz ens argumenta la relació entre el patriarcat i l'ecologia. Respon a la pregunta: l'ecologisme té alguna cosa a veure amb la construcció de gènere?

    A partir de diverses estadístiques, l'Estela Ortiz ens argumenta la relació entre el patriarcat i l'ecologia. Respon a la pregunta: l'ecologisme té alguna cosa a veure amb la construcció de gènere?

  • "Killer Sally" o com una dona és sospitosa només pel fet de ser culturista
    Escolta àudio

    "Killer Sally" o com una dona és sospitosa només pel fet de ser culturista

    Review del documental de Netflix "Killer Sally: la culturista asesina", protagonitzat per una dona víctima dels prejudicis del patriarcat pel fet de ser dona i culturista. Ens ho explica l'Estela Ortiz.

    Review del documental de Netflix "Killer Sally: la culturista asesina", protagonitzat per una dona víctima dels prejudicis del patriarcat pel fet de ser dona i culturista. Ens ho explica l'Estela Ortiz.

  • Per què "Club de lluita" és una crítica a la violència i no un mirall per als homes
    Escolta àudio

    Per què "Club de lluita" és una crítica a la violència i no un mirall per als homes

    "Fight Club" és una pel·li del 1999 de David Fincher basada en la novel·la del mateix nom de l'escriptor Chuck Palahniuk. Un autor que ha publicat nombroses novel·les amb una forta càrrega crítica. El film és una condemna de dos aspectes estructurals de la nostra societat: per una banda, critica la cultura del consumisme, i per l'altra, denuncia com el capitalisme imposa en els homes un rol completament deshumanitzat. L'Estela Ortiz ho analitza.

    "Fight Club" és una pel·li del 1999 de David Fincher basada en la novel·la del mateix nom de l'escriptor Chuck Palahniuk. Un autor que ha publicat nombroses novel·les amb una forta càrrega crítica. El film és una condemna de dos aspectes estructurals de la nostra societat: per una banda, critica la cultura del consumisme, i per l'altra, denuncia com el capitalisme imposa en els homes un rol completament deshumanitzat. L'Estela Ortiz ho analitza.

  • Dos còmics de butaca amb manteta i te calent
    Escolta àudio

    Dos còmics de butaca amb manteta i te calent

    "Els estrats", de Pénélope Bagieu (Finestres), i "La época de Botchan", de Natsuo Sekikawa i Jiro Taniguchi (Cyan), dos còmics que s'han publicat fa poc dels quals l'Estela Ortiz ens fa la review.

    "Els estrats", de Pénélope Bagieu (Finestres), i "La época de Botchan", de Natsuo Sekikawa i Jiro Taniguchi (Cyan), dos còmics que s'han publicat fa poc dels quals l'Estela Ortiz ens fa la review.

  • La grassofòbia ens divideix pel cànon de bellesa, però també dintre el sistema sanitari
    Escolta àudio

    La grassofòbia ens divideix pel cànon de bellesa, però també dintre el sistema sanitari

    Arran de la pel·lícula "Cerdita", de Carlota Pereda, protagonitzada per Laura Galán, l'Estela Ortiz ens parla de la violència contra les dones grasses i de la grassofòbia en general, un prejudici generalitzat que provoca una pèrdua de la identitat i una constant evidència de fracàs.

    Arran de la pel·lícula "Cerdita", de Carlota Pereda, protagonitzada per Laura Galán, l'Estela Ortiz ens parla de la violència contra les dones grasses i de la grassofòbia en general, un prejudici generalitzat que provoca una pèrdua de la identitat i una constant evidència de fracàs.

  • El tabú de tocar-se entre homes és homofòbia estructural
    Escolta àudio

    El tabú de tocar-se entre homes és homofòbia estructural

    El contacte i les mostres d'afecte entre homes és un tabú, fins i tot en les relacions d'amistat i familiars. Repassem per què passa això a partir d'un compte "must" d'Instagram que es diu "Hombres contra el patriarcado" de la mà d'Estela Ortiz, que ens explica com lluitar contra l'homofòbia interioritzada i per què cal deixar de banda les lògiques competitives i misògines.

    El contacte i les mostres d'afecte entre homes és un tabú, fins i tot en les relacions d'amistat i familiars. Repassem per què passa això a partir d'un compte "must" d'Instagram que es diu "Hombres contra el patriarcado" de la mà d'Estela Ortiz, que ens explica com lluitar contra l'homofòbia interioritzada i per què cal deixar de banda les lògiques competitives i misògines.

  • La figura de l'otaku com el rebel contra la rigidesa japonesa
    Escolta àudio

    La figura de l'otaku com el rebel contra la rigidesa japonesa

    En japonès la paraula "otaku" es fa servir per descriure una persona que té una fixació obsessiva amb alguna afició en concret. El manga i l'anime són les aficions més habituals, però també poden ser fans d'altres temes com els trens, les flors, la informàtica, un cantant o la cultura d'un país estranger. L'Estela Ortiz ens parla dels otakus fans de manga i anime.

    En japonès la paraula "otaku" es fa servir per descriure una persona que té una fixació obsessiva amb alguna afició en concret. El manga i l'anime són les aficions més habituals, però també poden ser fans d'altres temes com els trens, les flors, la informàtica, un cantant o la cultura d'un país estranger. L'Estela Ortiz ens parla dels otakus fans de manga i anime.

  • Per què Beyoncé és la més compromesa i activista del mainstream
    Escolta àudio

    Per què Beyoncé és la més compromesa i activista del mainstream

    Review de "Beyoncé en la intersección" d'Elena Herrera (Edi Dos Bigotes), l'assaig que repassa els missatges polítics que ha anat llençant aquesta artista i la reacció i l'impacte que han generat. De la Beyonce de "Crazy in love", el seu primer gran èxit després de deixar Destiny's Child, a l'últim disc on fa un homenatge a la diàspora africana, hi ha una evolució que no totes les figures milionàries del pop estan disposades a fer. Els darrers anys, Beyoncé ha anat integrant elements simbòlics sobre l'empoderament de les dones o la memòria de la lluita antiracista contra l'esclavatge.

    Review de "Beyoncé en la intersección" d'Elena Herrera (Edi Dos Bigotes), l'assaig que repassa els missatges polítics que ha anat llençant aquesta artista i la reacció i l'impacte que han generat. De la Beyonce de "Crazy in love", el seu primer gran èxit després de deixar Destiny's Child, a l'últim disc on fa un homenatge a la diàspora africana, hi ha una evolució que no totes les figures milionàries del pop estan disposades a fer. Els darrers anys, Beyoncé ha anat integrant elements simbòlics sobre l'empoderament de les dones o la memòria de la lluita antiracista contra l'esclavatge.

Anar al contingut