TOTS ELS ÀUDIOS
Simfonies de les cantates de J. S. Bach
Les introduccions orquestrals d'algunes de les cantates del compositor barroc alemany:
Cantata "Christ Lag in Todesbanden" BWV 4
Cantata "Wir danken dir, Gott, wir danken dir" BWV 29
Cantata "Geist und Seele wird verwirret" BWV 35
Cantata "Am Abend aber desselbigen Sabbats" BWV 42
Cantata "Ich liebe den Höchsten von ganzem Gemüte" BWV 174Les introduccions orquestrals d'algunes de les cantates del compositor barroc alemany: Cantata "Christ Lag in Todesbanden" BWV 4 Cantata "Wir danken dir, Gott, wir danken dir" BWV 29 Cantata "Geist und Seele wird verwirret" BWV 35 Cantata "Am Abend aber desselbigen Sabbats" BWV 42 Cantata "Ich liebe den Höchsten von ganzem Gemüte" BWV 174
"Addio"
Comiats d'òpera
C. Monteverdi: El lament d'Ottavia "Addio Roma" de l'òpera "L'Incoronazione di Poppea"
G. Manna: "Addio" de l'òpera "Lucio Vero ossia il vologeso"
G. F. Handel: Duetto "Addio, mio caro bene" de l'òpera "Teseo" HWV. 9
W. A. Mozart: Trio "Soave sia il vento" de l'òpera "Così fan tutte" KV. 588
G. Verdi: Ària "Addio del passato" de l'òpera "La traviata"
G. Puccini: Ària "E lucevan le stelle" de l'òpera "Tosca"Comiats d'òpera C. Monteverdi: El lament d'Ottavia "Addio Roma" de l'òpera "L'Incoronazione di Poppea" G. Manna: "Addio" de l'òpera "Lucio Vero ossia il vologeso" G. F. Handel: Duetto "Addio, mio caro bene" de l'òpera "Teseo" HWV. 9 W. A. Mozart: Trio "Soave sia il vento" de l'òpera "Così fan tutte" KV. 588 G. Verdi: Ària "Addio del passato" de l'òpera "La traviata" G. Puccini: Ària "E lucevan le stelle" de l'òpera "Tosca"
Vivaldi i els concerts per a molts instruments
Els concerts que Vivaldi va escriure per a l'orquestra de Dresden.
Concert per a violi i corda rv. 314 "Dedicat a Pisendel"
Concert "con molti istromenti" en do major rv. 555
Concert "con molti istromenti" en do major rv. 558
Concert en fa major rv. 569
Concert en fa major rv. 574
Concerto en sol menor per a violí, 2 flautes de bec, 3 oboès, fagot i corda rv. 576
"Concerto del Vivaldi per Dresda" en sol menor per a 2 violins, 2 flautes de bec, 2 oboès fagot i corda rv. 577Els concerts que Vivaldi va escriure per a l'orquestra de Dresden. Concert per a violi i corda rv. 314 "Dedicat a Pisendel" Concert "con molti istromenti" en do major rv. 555 Concert "con molti istromenti" en do major rv. 558 Concert en fa major rv. 569 Concert en fa major rv. 574 Concerto en sol menor per a violí, 2 flautes de bec, 3 oboès, fagot i corda rv. 576 "Concerto del Vivaldi per Dresda" en sol menor per a 2 violins, 2 flautes de bec, 2 oboès fagot i corda rv. 577
Lieder de Beethoven
Una selecció de cançons del geni de Bonn: Lied "Adelaide" op. 46 Lied "In questa tomba oscura" WoO 133 Lied "Mit einem gemalten Ban" Op. 83 Lied "An Die Ferne Geliebte" op. 98
Una selecció de cançons del geni de Bonn: Lied "Adelaide" op. 46 Lied "In questa tomba oscura" WoO 133 Lied "Mit einem gemalten Ban" Op. 83 Lied "An Die Ferne Geliebte" op. 98
Händel poc habitual
Fragments operístics menys coneguts de Händel
Rinaldo hwv. 7: Duet "Scherzano sul tuo volto"
Amadigi di Gaula hwv. 11: Ària "Agitato il cor mi sento"
Ottone hwv. 15: Duet "Notte cara"
Rodelinda hwv. 19: Ària "Se fiera belva ha cinto"
Alessandro hwv. 21: Ària "Solitudini amate"Fragments operístics menys coneguts de Händel Rinaldo hwv. 7: Duet "Scherzano sul tuo volto" Amadigi di Gaula hwv. 11: Ària "Agitato il cor mi sento" Ottone hwv. 15: Duet "Notte cara" Rodelinda hwv. 19: Ària "Se fiera belva ha cinto" Alessandro hwv. 21: Ària "Solitudini amate"
Händel poc habitual
Una selecció casual de fragments d'òperes de Händel
Rinaldo hwv. 7: Duet "Scherzano sul tuo volto"
Amadigi di Gaula hwv. 11: Ària "Agitato il cor mi sento"
Ottone hwv. 15: Duet "Notte cara"
Rodelinda hwv. 19: Ària "Se fiera belva ha cinto"
Alessandro hwv. 21: Ària "Solitudini amate"Una selecció casual de fragments d'òperes de Händel Rinaldo hwv. 7: Duet "Scherzano sul tuo volto" Amadigi di Gaula hwv. 11: Ària "Agitato il cor mi sento" Ottone hwv. 15: Duet "Notte cara" Rodelinda hwv. 19: Ària "Se fiera belva ha cinto" Alessandro hwv. 21: Ària "Solitudini amate"
El so del realisme soviètic
La música que s'adaptava a les pautes polítiques impulsades en els temps soviètics.
A. Khachaturian: "Dansa d'Ayesha" del ballet "Gayaneh"
D. Kabalevski: "Allegro molto e con brio" del Concert per a violí i orquestra en do major op. 48
D. Xostakóvitx: "Allegretto" de la Simfonia n. 5 en re menor op. 47
R. Glière: "Dansa del mariners" del ballet "La rosella vermella"
S. Prokófiev: "Dansa dels cavallers" del ballet "Romeu i Julieta"La música que s'adaptava a les pautes polítiques impulsades en els temps soviètics. A. Khachaturian: "Dansa d'Ayesha" del ballet "Gayaneh" D. Kabalevski: "Allegro molto e con brio" del Concert per a violí i orquestra en do major op. 48 D. Xostakóvitx: "Allegretto" de la Simfonia n. 5 en re menor op. 47 R. Glière: "Dansa del mariners" del ballet "La rosella vermella" S. Prokófiev: "Dansa dels cavallers" del ballet "Romeu i Julieta"
Deliri belcantista
Grans fragments operístics de Bellini i Donizetti
V. Bellini: Ària "Col sorriso" de l'òpera "Il pirata"
V. Bellini: Ària "Casta diva" de l'òpera "Norma"
G. Donizetti: Ària "Una furtiva lacrima" de l'òpera "L'elisir d'amore"
G. Donizetti: Concertant "In separato carcere", final de l'acte I de l'òpera "Anna Bolena"
V. Bellini: Cabaletta de la Gran ària final de l'òpera "La sonnambula"Grans fragments operístics de Bellini i Donizetti V. Bellini: Ària "Col sorriso" de l'òpera "Il pirata" V. Bellini: Ària "Casta diva" de l'òpera "Norma" G. Donizetti: Ària "Una furtiva lacrima" de l'òpera "L'elisir d'amore" G. Donizetti: Concertant "In separato carcere", final de l'acte I de l'òpera "Anna Bolena" V. Bellini: Cabaletta de la Gran ària final de l'òpera "La sonnambula"
Opus 1
Selecció de primeres obres publicades per diferents comnpositors.
A. Corelli: Sonata a Trio per a dos violins i baix continu en fa major op. 1 n. 1
L. van Beethoven: "Scherzo-Allegro" del Trio per a piano, violí i violoncel op. 1 n. 1
N. Paganini: Caprici per a violi sol en la menor op. 1 n. 24
R. Schumann: Variacions "Abegg" en fa major per a piano op. 1Selecció de primeres obres publicades per diferents comnpositors. A. Corelli: Sonata a Trio per a dos violins i baix continu en fa major op. 1 n. 1 L. van Beethoven: "Scherzo-Allegro" del Trio per a piano, violí i violoncel op. 1 n. 1 N. Paganini: Caprici per a violi sol en la menor op. 1 n. 24 R. Schumann: Variacions "Abegg" en fa major per a piano op. 1
La viola de gamba a França
Una selecció antològica del repertori per a aquest instrument.
E. du Caurroy: 5 Fantasies sobre "Une jeune filette" per a conjunt de violes.
/> Sainte-Colombe: "Bourrasque" del Concert XXVII per a dues violes.
M. Marais: "La Rêveuse" del "4ème livre de Pièces de viole" per a viola i baix continu.
L. de Caix d'Hervelois: "La Diligence" de les "Pièces du premier livre" per a viola i baix continu.
A. Forqueray: "La Rameau" de la Suite n. 5 per a viola i baix continu.Una selecció antològica del repertori per a aquest instrument. E. du Caurroy: 5 Fantasies sobre "Une jeune filette" per a conjunt de violes. Sainte-Colombe: "Bourrasque" del Concert XXVII per a dues violes. M. Marais: "La Rêveuse" del "4ème livre de Pièces de viole" per a viola i baix continu. L. de Caix d'Hervelois: "La Diligence" de les "Pièces du premier livre" per a viola i baix continu. A. Forqueray: "La Rameau" de la Suite n. 5 per a viola i baix continu.
14 Versions de l'inici de la 5a. de Beethoven
El primer moviment de la Simfonia n. 5 en do menor op. 68 de Beethoven entre el 1913 i el 2020.
1913 dirigida per Arthur Nikisch
1952 dirigida per Arturo Toscanini
1954 dirigida per Wilhelm Furtwängler
1958 dirigida per Otto Klemperer
1960 dirigida per Bruno Walter
1963 dirigida per Herbert von Karajan
1980 dirigida per Herbert von Karajan (nova versió)
1990 dirigida per Nikolaus Harnoncourt
1992 dirigida per Frans Brüggen
1994 dirigida per John Eliot Gardiner
1996 dirigida per Daniel Barenboim
2000 dirigida per Simon Rattle
2019 dirigida per Teodor Currentzis
2020 dirigida per Jordi SavallEl primer moviment de la Simfonia n. 5 en do menor op. 68 de Beethoven entre el 1913 i el 2020. 1913 dirigida per Arthur Nikisch 1952 dirigida per Arturo Toscanini 1954 dirigida per Wilhelm Furtwängler 1958 dirigida per Otto Klemperer 1960 dirigida per Bruno Walter 1963 dirigida per Herbert von Karajan 1980 dirigida per Herbert von Karajan (nova versió) 1990 dirigida per Nikolaus Harnoncourt 1992 dirigida per Frans Brüggen 1994 dirigida per John Eliot Gardiner 1996 dirigida per Daniel Barenboim 2000 dirigida per Simon Rattle 2019 dirigida per Teodor Currentzis 2020 dirigida per Jordi Savall
Concerts russos per a violí
Els concerts per a violí i orquestra en la tradició musical russa:
A. Glazunov: "Allegro" del Concert per a violí i orquestra en la menor, op. 82
S. Prokófiev: "Allegro ben marcato" del Concert per a violí i orquestra n. 2 en sol menor, op. 63
D. Xostakóvitx: "Burlesca" del Concert per a violí i orquestra n. 1 en la menor, op. 99
P. I. Txaikovski: "Finale, allegro vivacissimo" del Concert per a violí i orquestra en re major, op. 35Els concerts per a violí i orquestra en la tradició musical russa: A. Glazunov: "Allegro" del Concert per a violí i orquestra en la menor, op. 82 S. Prokófiev: "Allegro ben marcato" del Concert per a violí i orquestra n. 2 en sol menor, op. 63 D. Xostakóvitx: "Burlesca" del Concert per a violí i orquestra n. 1 en la menor, op. 99 P. I. Txaikovski: "Finale, allegro vivacissimo" del Concert per a violí i orquestra en re major, op. 35
Obres estrenades a Barcelona
La capital catalana també ha estat amfitriona d'estrenes d'obres musicals il·lustres.
A. Caldara: Ària "Quella Liria Innamorata" de l'òpera "Il più bel nome"
R. Carnicer: Obertura per a "Il Barbiere di Siviglia" de Rossini
M. de Falla: "Allegro" del Concert per a clavecí i 5 instruments
J. Rodrigo: "Allegro gentile" del "Concert d'Aranjuez" per a guitarra i orquestraLa capital catalana també ha estat amfitriona d'estrenes d'obres musicals il·lustres. A. Caldara: Ària "Quella Liria Innamorata" de l'òpera "Il più bel nome" R. Carnicer: Obertura per a "Il Barbiere di Siviglia" de Rossini M. de Falla: "Allegro" del Concert per a clavecí i 5 instruments J. Rodrigo: "Allegro gentile" del "Concert d'Aranjuez" per a guitarra i orquestra
Trossos de Quòniams
Un dels fragments del "Glòria", de l'ordinari de la Missa, convertit en l'excusa per ser musicat de forma brillant per diversos compositors
J. S. Bach: "Quòniam" de la "Missa en si menor", BWV 232
A. Caldara: "Quòniam" de la "Missa Dolorosa"
F. Valls: "Quòniam" de la "Missa Scala Aretina"
A. Lotti: "Quòniam" de la "Missa Sapientiae"
F. J. Haydn: "Quòniam" de la Missa en do major "In tempore belli"
W. A. Mozart: "Quòniam" de la "Gran missa en do menor", K 427Un dels fragments del "Glòria", de l'ordinari de la Missa, convertit en l'excusa per ser musicat de forma brillant per diversos compositors J. S. Bach: "Quòniam" de la "Missa en si menor", BWV 232 A. Caldara: "Quòniam" de la "Missa Dolorosa" F. Valls: "Quòniam" de la "Missa Scala Aretina" A. Lotti: "Quòniam" de la "Missa Sapientiae" F. J. Haydn: "Quòniam" de la Missa en do major "In tempore belli" W. A. Mozart: "Quòniam" de la "Gran missa en do menor", K 427
Músiques de tardor
La tardor esdevé el fil que ens mostra l'empremta musical d'una de les estacions més inspiradores de l'any.
J. Brahms: "Im Herbst" del cicle per a cor "Gesänge", op. 104
A. Glazunov: Bacanal de "La tardor" del ballet "Les estacions", op. 67
F. J. Haydn: Cor "Hört das leute Getön" de l'oratori "Les estacions", HOB XXI/3
F. Schubert: Lied "Herbst", D 945
P. I. Txaikovski: "Octubre" del cicle "Les estacions", op. 37bLa tardor esdevé el fil que ens mostra l'empremta musical d'una de les estacions més inspiradores de l'any. J. Brahms: "Im Herbst" del cicle per a cor "Gesänge", op. 104 A. Glazunov: Bacanal de "La tardor" del ballet "Les estacions", op. 67 F. J. Haydn: Cor "Hört das leute Getön" de l'oratori "Les estacions", HOB XXI/3 F. Schubert: Lied "Herbst", D 945 P. I. Txaikovski: "Octubre" del cicle "Les estacions", op. 37b