TOTS ELS ÀUDIOS

  • Puccini, els anys daurats (3/5)
    Escolta àudio

    Puccini, els anys daurats (3/5)

    Puccini és un dels compositors d'òpera més importants de la història. Successor de Verdi, hereu del Romanticisme i del bel canto, i vinculat al verisme, va dedicar tota la seva vida artística a l'òpera, i va assolir nivells de popularitat i prestigi extraordinaris: és l'últim autor operístic de la història que ha aconseguit l'aclamació unànime i sense reserves per part de públic i crítica. Curiosament, Puccini només va compondre 12 òperes, l'última inacabada ("Turandot"), i va començar a escriure-les ja gran. En els cinc capítols d'aquesta setmana explorarem els inicis de Puccini en el món de l'òpera, sentint "Le Villi" i "Edgar", i arribarem a les grans creacions de tombant de segle, les quatre magnífiques òperes en col·laboració amb els llibretistes Giaccosa i Illica, que li van donar renom universal i etern: "Manon Lescaut", "La Bohème", "Tosca" i "Madama Butterfly", compostes en una sola dècada, autènticament prodigiosa. Avui hem sentit fragments de "La Bohème".

  • Puccini, els anys daurats (2/5)
    Escolta àudio

    Puccini, els anys daurats (2/5)

    Puccini és un dels compositors d'òpera més importants de la història. Successor de Verdi, hereu del Romanticisme i del bel canto, i vinculat al verisme, va dedicar tota la seva vida artística a l'òpera, i va assolir nivells de popularitat i prestigi extraordinaris: és l'últim autor operístic de la història que ha aconseguit l'aclamació unànime i sense reserves per part de públic i crítica. Curiosament, Puccini només va compondre 12 òperes, l'última inacabada ("Turandot"), i va començar a escriure-les ja gran. En els cinc capítols d'aquesta setmana explorarem els inicis de Puccini en el món de l'òpera, sentint "Le Villi" i "Edgar", i arribarem a les grans creacions de tombant de segle, les quatre magnífiques òperes en col·laboració amb els llibretistes Giaccosa i Illica, que li van donar renom universal i etern: "Manon Lescaut", "La Bohème", "Tosca" i "Madama Butterfly", compostes en una sola dècada, autènticament prodigiosa. Avui hem sentit fragments de "Manon Lescaut".

  • Puccini, els anys daurats (1/5)
    Escolta àudio

    Puccini, els anys daurats (1/5)

    Puccini és un dels compositors d'òpera més importants de la història. Successor de Verdi, hereu del Romanticisme i del bel canto, i vinculat al verisme, va dedicar tota la seva vida artística a l'òpera, i va assolir nivells de popularitat i prestigi extraordinaris: és l'últim autor operístic de la història que ha aconseguit l'aclamació unànime i sense reserves per part de públic i crítica. Curiosament, Puccini només va compondre 12 òperes, l'última inacabada ("Turandot"), i va començar a escriure-les quan ja era gran. En els cinc capítols d'aquesta setmana explorarem els seus inicis en el món de l'òpera, sentint "Le Villi" i "Edgar", i arribarem a les grans creacions de tombant de segle, les quatre magnífiques òperes en col·laboració amb els llibretistes Giaccosa i Illica, que li van donar renom universal i etern: "Manon Lescaut", "La Bohème", "Tosca" i "Madama Butterfly", compostes en una sola dècada, autènticament prodigiosa. Avui hem sentit fragments de "Le Villi" i "Edgar".

  • Ravel, a la Primera Guerra Mundial. 5/5
    Escolta àudio

    Ravel, a la Primera Guerra Mundial. 5/5

    Quan va esclatar la Primera Guerra Mundial, Maurice Ravel vivia l'època més esplendorosa de la seva carrera, com a pianista i compositor reconegut i de prestigi. Inicialment entusiasmat, va fer mans i mànigues per anar al front de la guerra, però no el van admetre per la seva complexió física. Finalment, i després de diversos intents, el març del 1916 Ravel va ser enviat al front de Verdun per conduir camions d'abastiment... però no va poder suportar l'horror de la guerra i va ser llicenciat l'any següent. La música que va sorgir d'aquestes circumstàncies és un viu retrat, emocionat, dolorós i ple de tendresa, d'aquest episodi tràgic en la història d'Europa i en la seva vida, i contrasta fortament amb l'exuberància sonora de les obres prèvies a la guerra, obres mestres de l'impressionisme musical. Avui hem sentit: Dues melodies hebraiques; Frontispice; Le Tombeau de Couperin (versió orquestral); La Valse.

  • Ravel, a la I Guerra Mundial. 4/5
    Escolta àudio

    Ravel, a la I Guerra Mundial. 4/5

    Quan va esclatar la Primera Guerra Mundial, Maurice Ravel vivia l'època més esplendorosa de la seva carrera, com a pianista i compositor reconegut i de prestigi. Inicialment entusiasmat, va fer mans i mànigues per anar al front de guerra, però no el van admetre per la seva complexió física. Finalment, i després de diversos intents, el març de 1916 Ravel va ser enviat al front de Verdun per conduir camions d'abastament... però no va poder suportar l'horror de la guerra i va ser llicenciat l'any següent. La música que va sorgir d'aquestes circumstàncies és un viu retrat, emocionat, dolorós i ple de tendresa, d'aquest episodi tràgic en la història d'Europa i en la seva vida, i contrasta fortament amb l'exuberància sonora de les obres prèvies a la guerra, obres mestres de l'impressionisme musical. Avui hem sentit: "Valsos nobles i sentimentals" (versió orquestral); "Le tombeau de Couperin" (versió per a piano).

  • Ravel, a la 1a Guerra Mundial. 3/5
    Escolta àudio

    Ravel, a la 1a Guerra Mundial. 3/5

    Quan va esclatar la I Guerra Mundial, Maurice Ravel vivia l'època més esplendorosa de la seva carrera, com a pianista i compositor reconegut i de prestigi. Inicialment entusiasmat, va fer mans i mànigues per anar al front de la guerra, però no el van admetre arran de la seva complexió física. Finalment, i després de diversos intents, el març del 1916 Ravel va ser enviat al front de Verdun per conduir camions d'abastiment... però no va poder suportar l'horror de la guerra i va ser llicenciat l'any següent. La música que va sorgir d'aquestes circumstàncies és un viu retrat, emocionat, dolorós i ple de tendresa, d'aquest episodi tràgic en la història d'Europa i en la seva vida, i contrasta fortament amb l'exuberància sonora de les obres prèvies a la guerra, obres mestres de l'impressionisme musical. Avui hem sentit: A la manière de Chabrier; A la manière de Borodin; Tres poemes de Stephan Mallarmé (veu i orquestra); Trio per a violí, violoncel i piano; "Trois chansons" (cor a cappella).

  • Ravel, a la Primera Guerra Mundial. 2/5
    Escolta àudio

    Ravel, a la Primera Guerra Mundial. 2/5

    Quan va esclatar la Primera Guerra Mundial, Maurice Ravel vivia l'època més esplendorosa de la seva carrera, com a pianista i compositor reconegut i de prestigi. Inicialment entusiasmat, va fer mans i mànigues per anar al front de la guerra, però no el van admetre arran de la seva complexió física. Finalment, i després de diversos intents, el març del 1916 Ravel va ser enviat al front de Verdun per conduir camions d'abastiment... però no va poder suportar l'horror de la guerra i va ser llicenciat l'any següent. La música que va sorgir d'aquestes circumstàncies és un viu retrat, emocionat, dolorós i ple de tendresa, d'aquest episodi tràgic en la història d'Europa i en la seva vida, i contrasta fortament amb l'exuberància sonora de les obres prèvies a la guerra, obres mestres de l'impressionisme musical. Avui hem sentit: "Dafnis i Cloe" (ballet complet).

  • Ravel, a la I Guerra Mundial. 1/5
    Escolta àudio

    Ravel, a la I Guerra Mundial. 1/5

    Quan va esclatar la Primera Guerra Mundial, Maurice Ravel vivia l'època més esplendorosa de la seva carrera, com a pianista i compositor reconegut i de prestigi. Inicialment entusiasmat, va fer mans i mànigues per anar al front de guerra, però no el van admetre per la seva complexió física. Finalment, i després de diversos intents, el març de 1916 Ravel va ser enviat al front de Verdun per conduir camions d'abastament... però no va poder suportar l'horror de la guerra i va ser llicenciat l'any següent. La música que va sorgir d'aquestes circumstàncies és un viu retrat, emocionat, dolorós i ple de tendresa, d'aquest episodi tràgic en la història d'Europa i en la seva vida, i contrasta fortament amb l'exuberància sonora de les obres prèvies a la guerra, obres mestres de l'impressionisme musical. Avui hem sentit: "Ma mère l'oye" (ballet orquestral); "Valsos nobles i sentimentals" (versió per a piano).

  • Beethoven, enamorat. 5/5
    Escolta àudio

    Beethoven, enamorat. 5/5

    Aquesta setmana repassarem els amors de Beethoven, les grans passions, els idil·lis, els fracassos amorosos que va viure amb les dones que li van robar el cor, com Josephine von Brunsvik, Giulietta Guicciardi, Bettina Brentano o Therese Malfatti. I escoltarem les obres musicals que totes aquestes dones li van inspirar: la Sonata "Clar de lluna"; el "Quartetto Serioso"; la famosa bagatel·la "Per a Elisa", o el cicle de lied "An die Ferne Geliebte" (A l'estimada llunyana), compost just després de la famosa i apassionada carta "A l'estimada immortal", escrita el juliol de 1812 i adreçada a una dona enigmàtica, misteriosa, i de qui encara no se sap la identitat. Ella va ser sens dubte la dona de la seva vida, i aquest va ser l'últim intent de tenir-la al seu costat. Avui hem sentit: Simfonia n.7 (primer moviment); Simfonia n.8 (segon moviment); Cicle de Lied "An die Ferne Geliebte", op.98.

  • Beethoven, enamorat 4/5
    Escolta àudio

    Beethoven, enamorat 4/5

    Aquesta setmana repassarem els amors de Beethoven, les grans passions, els idil·lis, els fracassos amorosos que va viure amb les dones que li van robar el cor, com Josephine von Brunsvik, Giulietta Guicciardi, Bettina Brentano o Therese Malfatti. I escoltarem les obres musicals que totes aquestes dones li van inspirar: la Sonata "Clar de lluna"; el "Quartetto Serioso"; la famosa bagatel·la "Per a Elisa", o el cicle de lied "An die Ferne Geliebte" (A l'estimada llunyana), compost just després de la famosa i apassionada carta "A l'estimada immortal", escrita el juliol de 1812 i adreçada a una dona enigmàtica, misteriosa, i de qui encara no se sap la identitat. Ella va ser sens dubte la dona de la seva vida, i aquest va ser l'últim intent de tenir-la al seu costat. Avui hem sentit: Fidelio (cor final); Per a Elisa; 3 Lieder: Wonne der Wehmut, Sensucht, Mit einem gemalten Band; Quartet de corda n.11 op.95 "Quartetto Serioso", Lied "An die Geliebte".

  • Beethoven, enamorat. 3/5
    Escolta àudio

    Beethoven, enamorat. 3/5

    Aquesta setmana repassarem els amors de Beethoven, les grans passions, els idil·lis, els fracassos amorosos que va viure amb les dones que li van robar el cor, com Josephine von Brunsvik, Giulietta Guicciardi, Bettina Brentano o Teresa Malfatti. I escoltarem les obres musicals que totes aquestes dones li van inspirar: la Sonata "Clar de lluna", el "Quartetto serioso", la famosa bagatel·la "Per a Elisa", o el cicle de lied "An die ferne geliebte" ('A l'estimada llunyana'), compost just després de la famosa i apassionada carta "A l'estimada immortal", escrita el juliol de 1812 i adreçada a una dona enigmàtica, misteriosa, i de qui encara no se sap la identitat. Ella va ser sens dubte la dona de la seva vida, i aquest va ser l'últim intent de tenir-la al seu costat. Avui hem sentit: Sonata per a piano op.78; Sonata per a piano op.31; Lied "An die hoffnung"; Lied "Als die geliebte sich trennen wollte".

  • Beethoven, enamorat. 2/5
    Escolta àudio

    Beethoven, enamorat. 2/5

    Aquesta setmana repassem els amors de Beethoven, les grans passions, els idil·lis, els fracassos amorosos que va viure amb les dones que li van robar el cor, com Josephine von Brunsvik, Giulietta Guicciardi, Bettina Brentano o Teresa Malfatti. I escoltem les obres musicals que totes aquestes dones li van inspirar: la Sonata "Clar de lluna", el "Quartetto Serioso", la famosa bagatel·la "Per a Elisa", o el cicle de lied "An die ferne geliebte" ('A l'estimada llunyana'), escrit just després de la famosa i apassionada carta "A l'estimada immortal", escrita el juliol de 1812 i adreçada a una dona enigmàtica, misteriosa, i de qui encara no se sap la identitat. Ella va ser sens dubte la dona de la seva vida, i aquest va ser l'últim intent de tenir-la al seu costat. Avui sentim: Sonata "Clar de lluna"; Sonata en La bemoll Major, op.26.

  • Beethoven enamorat. 1/5
    Escolta àudio

    Beethoven enamorat. 1/5

    Aquesta setmana repassm els amors de Beethoven, les grans passions, els idil·lis, els fracassos amorosos que va viure amb les dones que li van robar el cor, com Josephine von Brunsvik, Giulietta Guicciardi, Bettina Brentano o Teresa Malfatti. I escoltarem les obres musicals que totes aquestes dones li van inspirar: la Sonata "Clar de lluna", el "Quartetto serioso", la famosa bagatel·la "Per a Elisa", o el cicle de lied "An die ferne geliebte" ('A l'estimada llunyana'), escrit just després de la famosa i apassionada carta "A l'estimada immortal", escrita el juliol de 1812 i adreçada a una dona enigmàtica, misteriosa, i de qui encara no se sap la identitat. Ella va ser sens dubte la dona de la seva vida, i aquest va ser l'últim intent de tenir-la al seu costat. Avui sentim: Cicle de lieder "Adelaide"; Sonata "Appassionata"; Trio op.70 n.1 (fragment).

  • Stravinski a París. 5/5
    Escolta àudio

    Stravinski a París. 5/5

    Aquesta setmana descobrirem l'etapa parisenca d'Igor Stravinski i els anys passats a Suïssa durant la Primera Guerra Mundial. És l'època en què esclata el geni musical d'aquest jove rus, que va ser descobert el 1908 per Serge Diaghilev, empresari dels Ballets Russos instal·lats a París. Va ser ell qui li va encomanar la música per als seus grans ballets (L'ocell de foc, Petruixka, la Consagració de la primavera...), i els seus productes artístics van revolucionar el món musical i cultural europeu. Però amb l'esclat de la guerra, Stravinski es va refugiar a Clarens, a Suïssa, i el seu llenguatge musical va evolucionar cap a noves formes més austeres, obrint un nou camí en l'avantguarda musical. Avui hem sentit: Tres peces per a quartet de corda; El cant del rossinyol (poema simfònic); Quatre cançons populars russes; Ragtime per a onze instruments.

  • Stravinski a París. 4/5
    Escolta àudio

    Stravinski a París. 4/5

    Aquesta setmana descobrirem l'etapa parisenca d'Igor Stravinski i els anys passats a Suïssa durant la Primera Guerra Mundial. És l'època en què esclata el geni musical d'aquest jove rus, que va ser descobert el 1908 per Serge Diaghilev, empresari dels Ballets Russos instal·lats a París. Va ser ell qui li va encomanar la música per als seus grans ballets (L'ocell de foc, Petruixka, la Consagració de la primavera...), i els seus productes artístics van revolucionar el món musical i cultural europeu. Però amb l'esclat de la guerra, Stravinski es va refugiar a Clarens, a Suïssa, i el seu llenguatge musical va evolucionar cap a noves formes més austeres, obrint un nou camí en l'avantguarda musical. Avui hem sentit: Renard (història burlesca cantada i interpretada); Les Noces (per a solistes, cor, 4 pianos i percussió).

Anar al contingut