TOTS ELS ÀUDIOS

  • 027F - Georg Friedrich Händel: "Athalia"
    Escolta àudio

    027F - Georg Friedrich Händel: "Athalia"

    "Athalia" és, després d'"Esther" i "Deborah", el tercer oratori anglès de Händel, i l'únic -excepte la primera versió d'"Esther" i el Messies- no escrit per un teatre de Londres. Concretament, el compositor el va dissenyar com a expressió d'agraïment a la Universitat d'Oxford ¿on es va estrenar- per un doctorat d'honor que per algun motiu no va acceptar.

  • 027G - Georg Friedrich Händel: "Saül"
    Escolta àudio

    027G - Georg Friedrich Händel: "Saül"

    Resident a Anglaterra com a compositor d'òpera italiana i música d'església britànica des del 1712, Händel va començar a escriure música per a drames sense acció ni escena -és a dir, oratoris- en anglès i per al teatre públic de Londres vint anys més tard. "Saül" va ser el seu quart oratori anglès. El va escriure l'estiu de 1738 i es va estrenar el gener de l'any següent. El compositor tenia llavors 53 anys.

  • 027H - Georg Friedrich Händel: "Israel a Egipte"
    Escolta àudio

    027H - Georg Friedrich Händel: "Israel a Egipte"

    "Israel a Egipte" data d'octubre de l'any 1738, quan Händel tenia 53 anys d'edat i és un dels oratoris del compositor en què el cor té una presència més destacada: és en les parts corals on resideix la major part de l'interès de l'obra i és el cor qui narra la història de l'alliberament del poble d'Israel, sota el guiatge de Moisès, de l'esclavatge a què es trobava sotmès a Egipte.

  • 027I - Georg Friedrich Händel: El "Messies"
    Escolta àudio

    027I - Georg Friedrich Händel: El "Messies"

    A banda de reservar al cor un paper protagonista, el Messies té una importància especial en la història de la música fins al punt que alguns, més enllà del seu valor musical, l'han qualificat de "monument de la civilització occidental" i que, al llarg de dos segles i mig, ha adquirit gairebé la categoria de mite.

  • 027J - Georg Friedrich Händel: "Belshazzar"
    Escolta àudio

    027J - Georg Friedrich Händel: "Belshazzar"

    "Belshazzar" data de 1744, és a dir, més de vint anys després de la primera experiència de Händel en el que acabaria sent un dels gèneres que més l'identificaria: l'oratori anglès. Després de l'atribolada temporada 1735-36, va decidir eliminar completament qualsevol traça d'escenificació dels seus oratoris immediats, per exemple "Saül" o "Israel a Egipte". "Belshazzar", però, representa una excepció passatgera, ja que l'element dramàtic hi recupera puntualment la importància que havia tingut en l'oratori.

  • 027K - Georg Friedrich Händel: "Judes Macabeu"
    Escolta àudio

    027K - Georg Friedrich Händel: "Judes Macabeu"

    L'oratori Judes Macabeu data de l'any 1747, quan Händel ja feia alguns anys que organitzava, amb més o menys èxit, temporades de concerts a Londres amb obres d'aquest gènere.

  • 028 - Leopold Mozart: Les misses
    Escolta àudio

    028 - Leopold Mozart: Les misses

    Ningú no discuteix a Wolfgang Amadeus Mozart el seu lloc com un dels músics més grans que hi ha hagut mai. El que no és tan conegut és que, si no hagués estat per ell, aquest cognom probablement també hauria passat a la història gràcies a la feina feta pel seu pare, Leopold Mozart.

  • 029A - Franz Joseph Haydn: "La creació"
    Escolta àudio

    029A - Franz Joseph Haydn: "La creació"

    La creació té el privilegi de ser potser el segon oratori més popular de la història de la música, darrere, és clar, del Messies de Händel. Una circumstància que no és estranya, si tenim en compte que el mestre de l'oratori anglès va exercir sobre Haydn una forta influència.

  • 029B - Franz Joseph Haydn: "Les estacions"
    Escolta àudio

    029B - Franz Joseph Haydn: "Les estacions"

    "Les estacions" és el segon dels grans oratoris compostos per Joseph Haydn els últims anys de la seva vida. De fet, en va escriure tres, si comptem també "Les set últimes paraules de Crist a la creu" a més del conegudíssim "La creació".

  • 029C - Les últimes misses de Franz Joseph Haydn
    Escolta àudio
  • 030 - Domenico Cimarosa
    Escolta àudio

    030 - Domenico Cimarosa

    No són pocs els que identifiquen el compositor italià Domenico Cimarosa com a autor de diverses òperes -tal com s'entén aquest gènere a la segona meitat del segle XVIII- i, més concretament, d'un títol: "Il matrimonio segreto". A banda de ser la seva obra de més èxit, aquesta és també, de fet, pràcticament l'única composició per la qual el seu nom és recordat avui dia.

  • 031A - Wolfgang Amadeus Mozart: la música coral
    Escolta àudio

    031A - Wolfgang Amadeus Mozart: la música coral

    Una de les figures més grans de la música clàssica, Wolfgang Amadeus Mozart va ser un autor sorprenentment prolífic. És àmpliament conegut que va morir amb tan sols 35 anys, però que tot i així, va compondre un total d'unes vuit-centes obres, de les quals avui dia se n'interpreten al voltant d'un centenar. Pel que fa a la música estrictament coral, de les seves més de cinquanta obres sacres, l'audiència moderna amb prou feines en coneix bé una desena.

  • 031B - Wolfgang Amadeus Mozart: Gran missa en do menor
    Escolta àudio

    031B - Wolfgang Amadeus Mozart: Gran missa en do menor

    Obra emblemàtica de la música clàssica litúrgica, aquesta missa ocupa un lloc singular en el repertori per diversos motius, començant pel seu autor, Wolfgang Amadeus Mozart, però també per moltes altres circumstàncies que n'envolten la gènesi.

  • 031C - Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem
    Escolta àudio

    031C - Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem

    Com correspon al llegat d'un geni de dots musicals gairebé divines, segons el criteri popular, l'última obra que va escriure Wolfgang Amadeus Mozart ha tingut una existència envoltada de misteri i controvèrsia. El mite del Requiem fa segles que estimula la imaginació dels oients i alimenta el debat acadèmic.

  • 032 - Joao Da Sousa Carvalho: Te Deum
    Escolta àudio

    032 - Joao Da Sousa Carvalho: Te Deum

    Un dels pilars de la història de la música de Portugal, Joao de Sousa Carvalho, és és autor de tres versions musicals del text del Te Deum, totes per a aproximadament els mateixos efectius vocals i instrumentals i amb el mateix motiu: l'acció de gràcies oficial de l'últim dia de l'any civil.