TOTS ELS ÀUDIOS

  • 043B - Giuseppe Verdi: "Quatre peces sacres"
    Escolta àudio

    043B - Giuseppe Verdi: "Quatre peces sacres"

    Tot i que no formen cap unitat, les "Quatre peces sacres" se solen interpretar juntes i reuneixen diverses composicions per a cor que Giuseppe Verdi va escriure els últims anys de la seva vida, la majoria entre les dues últimes òperes, "Otello" i "Falstaff", tot i que els "Laudi alla Vergine" i potser l'"Ave Maria" sembla que podrien datar d'uns anys abans.

  • 043A - Giuseppe Verdi: Rèquiem
    Escolta àudio

    043A - Giuseppe Verdi: Rèquiem

    Com a forma musical, el rèquiem ha estat un element important per als compositors durant centenars d'anys. És una missa per als morts en què es canten uns textos estàndard a la memòria d'una persona que ha mort, com a intercessió per al seu benestar en l'altra vida. La de Giuseppe Verdi és una de les misses de rèquiem més famoses de la història.

  • 044A - Charles Gounod: Les misses
    Escolta àudio

    044A - Charles Gounod: Les misses

    Poques persones saben que l'autor d'òperes com "Romeu i Julieta" i "Faust" també va escriure, entre d'altres, oratoris, motets, cançons sacres i profanes en llatí, francès i fins i tot anglès, així com un total de setze misses durant la seva carrera. D'aquestes últimes, en tot cas, només una, la "Missa de Santa Cecília", ha adquirit una certa notorietat.

  • 044B - Charles Gounod: "Missa de Santa Cecília"
    Escolta àudio

    044B - Charles Gounod: "Missa de Santa Cecília"

    A banda de ser una obra representativa de la música sacra romàntica, la "Missa de Santa Cecília" també és una de les composicions més destacades de Charles Gounod, músic que, tot i ser conegut -sobretot fora de França- com a autor d'òperes i, més concretament, d'un títol -"Faust"-, en realitat va dedicar la major part de la seva producció a la música d'església.

  • 045A - César Franck: "Missa solemne"
    Escolta àudio

    045A - César Franck: "Missa solemne"

    De la producció de César Franck, músic d'ascendència belga i alemanya nacionalitzat francès que va viure entre els anys 1822 i 1890, n'han transcendit sobretot -i encara només parcialment- les obres instrumentals, de manera particular les cambrístiques.

  • 045B - César Franck: "Les set paraules de Crist a la creu"
    Escolta àudio

    045B - César Franck: "Les set paraules de Crist a la creu"

    De la producció de César Franck, músic d'ascendència belga i alemanya nacionalitzat francès que va viure entre els anys 1822 i 1890, n'han transcendit sobretot les obres instrumentals. En canvi, la gran quantitat de música d'església que va compondre, fruit del seu treball compromès durant pràcticament tota la vida com a organista i mestre de cor, ha caigut en l'oblit. Hi té molt a veure, segurament, el fet que els últims quinze anys de la seva vida, sens dubte els més brillants i prodigiosos de la seva carrera, Franck va girar completament l'esquena a aquest tipus de música i es va dedicar en cos i ànima a la música orquestral i de cambra.

  • 046 - Peter Cornelius: Stabat mater
    Escolta àudio

    046 - Peter Cornelius: Stabat mater

    El compositor alemany Peter Cornelius va néixer a Magúncia la nit de Nadal de 1824 i va morir en aquella mateixa ciutat exactament cinquanta anys més tard. Fill d'un matrimoni d'actors, es va iniciar en l'art teatral, malgrat que des de ben jove també va mostrar inquietuds per la composició musical, sobretot de peces de cambra.

  • 047A - Anton Bruckner: La música coral
    Escolta àudio

    047A - Anton Bruckner: La música coral

    Joseph Anton Bruckner va néixer el 4 de setembre de 1824 a Ansfelden, un petit poble de la regió de l'Alta Àustria, fill del mestre local, que era, alhora, cantor i organista de l'església.

  • 047B - Anton Bruckner: "Requiem"
    Escolta àudio

    047B - Anton Bruckner: "Requiem"

    A l'abadia de Sankt Florian, on Bruckner va exercir de primer mestre adjunt de l'escola durant deu anys, el compositor va escriure les seves primeres obres corals, una cinquantena de peces sacres d'estructura simple i homofònica. Quan el prior que l'havia nomenat va morir, però, les circumstàncies el van dur novament a Linz. Va ser aquí que, l'any 1849, als 25 anys, va compondre la seva missa de rèquiem.

  • 048A - Johannes Brahms: Obres per a cor i piano
    Escolta àudio

    048A - Johannes Brahms: Obres per a cor i piano

    Johannes Brahms ha esdevingut un dels grans noms de la història de la música sobretot gràcies a les seves simfonies i música de cambra. Però no hem d'oblidar que, a banda de la seva carrera compositiva, Brahms va treballar de director de cors, un fet que va motivar el seu interès per la música vocal polifònica dels tres segles anteriors.

  • 048B - Johannes Brahms: Obres per a cor i orquestra
    Escolta àudio

    048B - Johannes Brahms: Obres per a cor i orquestra

    Johannes Brahms és tan recordat per les seves simfonies i música de cambra com per la producció d'obres per a cor i orquestra. No hem d'oblidar que, a banda de la seva carrera compositiva, Brahms va treballar de director de cors. Un fet que va motivar el seu interès per la música vocal polifònica dels tres segles anteriors. Palestrina, Lassus, Schütz i Händel eren noms que l'inspiraven molt més que els seus contemporanis Schumann i Mendelssohn, i que van dur Brahms a la coneguda conclusió que vivia més tard del que li hauria agradat en el desenvolupament de la història de la música.

  • 048C - Johannes Brahms: Els motets
    Escolta àudio

    048C - Johannes Brahms: Els motets

    Al contrari de la creença general, la música coral és la categoria principal dins de l'obra de Johannes Brahms després dels "lieder" per solista. El compositor s'hi va dedicar de manera prolífica al llarg de tota la vida, amb una sorprenent riquesa de gèneres i formes -des del simple exercici contrapuntístic en canon "a cappella" fins a grans obres acompanyades amb orquestra-, i és en la música coral on més es noten les diverses influències que va tenir.

  • 048D - Johannes Brahms: "Un rèquiem alemany"
    Escolta àudio

    048D - Johannes Brahms: "Un rèquiem alemany"

    "Ein deutsches Requiem", "Un rèquiem alemany", és una de les obres més destacades i interpretades del repertori coral sacre, un punt sobre el qual pivota tota la vida creativa de Johannes Brahms i una de les grans obres corals de la història de la música més enllà del tema de què tracta, ja que no podem oblidar que, paradoxalment, Brahms era un home molt poc religiós.

  • 049 - Max Bruch
    Escolta àudio

    049 - Max Bruch

    Max Bruch és un compositor del romanticisme tardà alemany que va néixer a Colònia el 1838 i va morir a Berlín el 1920, tot i que les característiques de la seva producció ens podrien induir fàcilment a errors sobre la datació.

  • 050A - Josef Rheinberger: La música coral
    Escolta àudio

    050A - Josef Rheinberger: La música coral

    Malgrat que s'emmarca en el romanticisme alemany, el compositor Josef Rheinberger es caracteritza per una estètica molt particular. Nascut a Liechtenstein el 1839, contemporani, per tant, de Brahms i pertanyent a una època de la història de la música en què van emergir moltes innovacions i nous vocabularis musicals, Rheinberger es va distanciar del període romàntic i es va caracteritzar per un retorn als conceptes clàssics.