Entrevistes

  • Pau Jorquera: "Fa deu anys la gent no sabia si li agradava o no cantar Bach"
    Escolta àudio

    Pau Jorquera: "Fa deu anys la gent no sabia si li agradava o no cantar Bach"

    Dos anys després de la seva aturada el programa de cantates participatives Bach Zum Mitsingen torna amb una nova estructura: Mitsingen Bach Collegium (MBC) que es torna a posar en marxa per celebrar el desè aniversari d'aquesta exitosa proposta. Els dies 29 i 30 de maig tornarà aquesta iniciativa coral inèdita a Catalunya, que des del 2011, interpreta el cicle integral de les cantates de J. S. Bach en format participatiu i amb cantaires, novells i professionals, amb formació musical i experiència coral. Per parlar-nos del projecte musical i pedagògic MBC, hem convidat el seu creador i director, Pau Jorquera, que ha fet balanç dels seus deu anys d'existència i també ens ha explicat quines obres de Bach interpretaran en la seva represa.

  • Anna Niebla: "La nova versió curta de la Passió d'Esparreguera ha vingut per quedar-se"
    Escolta àudio

    Anna Niebla: "La nova versió curta de la Passió d'Esparreguera ha vingut per quedar-se"

    Anna Niebla és la nova directora musical de la Passió d'Esparreguera, de la qual, aquest any, per la pandèmia, s'ha hagut de fer una versió curta d'una hora i 45 minuts de durada, en lloc de les cinc hores originals, eliminant-ne molts quadres, però mantenint en tot moment el sentit de la història original. I el resultat ha estat tan reeixit, que s'ha pensat a tornar a representar aquesta versió reduïda de la Passió d'Esparreguera l'any que ve, combinant-la amb alguna representació de la versió primigènia de cinc hores. Enguany, també se'n fan menys funcions: sis, en lloc de les deu habituals. Les dues últimes funcions seran el diumenge 25 d'abril i l'1 de maig.

  • Jacob Cordover: "L'obra 'Adria's confessions' és la banda sonora de la novel·la 'Jo confesso'"
    Escolta àudio

    Jacob Cordover: "L'obra 'Adria's confessions' és la banda sonora de la novel·la 'Jo confesso'"

    El guitarrista australià Jacob Cordover estrenarà demà dimecres 21 d'abril, al Palau de la Música Catalana, "Adria's confessions", del compositor australià Marian Budos, acompanyat per l'Orquestra del Reial Cercle Artístic de Barcelona dirigida per Helena Bayo. Aquesta obra està inspirada en la novel·la "Jo confesso", de l'escriptor català Jaume Cabré, que va fascinar Budos i de seguida va voler traduir-la musicalment. Jacob Cordover ens ha explicat la gènesi d'aquest concert per a guitarra i orquestra que demà s'interpretarà per primera vegada al Palau, just dos dies abans de la Diada de Sant Jordi

  • Anna Lapeyra: "Una de les obres del meu rebesavi va guanyar el Premi de la Música Catalana"
    Escolta àudio

    Anna Lapeyra: "Una de les obres del meu rebesavi va guanyar el Premi de la Música Catalana"

    Anna Lapeyra, alumna de l'Institut Jaume I de Salou, amb l'ajuda de la seva professora Marta Villalta, ha elaborat un treball de recerca sobre el seu rebesavi, el compositor català Josep Lapeyra, que va ser un dels primers socis de l'Orfeó Català, director d'un gran nombre de corals i va viure entre el 1861 i el 1924. Totes dues han vingut al programa per parlar-nos del procés d'elaboració d'aquest treball d'investigació i de les fonts que s'han consultat per fer-lo.

  • Eduard Gener: "Mozart m'agrada molt. La seva música encaixa amb tots els moments"
    Escolta àudio

    Eduard Gener: "Mozart m'agrada molt. La seva música encaixa amb tots els moments"

    El cantant i compositor Eduard Gener ha vingut a l'estudi a presentar-nos el seu nou àlbum: "Enyoro el teu amor tan dolç", que ell s'ha autoeditat. És un disc amb influències afroamericanes, perquè a Gener li agrada molt el jazz i el swing, però com que té formació clàssica també adora la música de Wolfgang Amadeus Mozart. Ell mateix ens ha explicat que a casa toca la Sonata per a piano n. 11 del compositor, i ens ha confessat que la cançó "Viena al fons" d'aquest nou disc és un homenatge al compositor de Salzburg. Dissabte 17 d'abril presenta aquest nou àlbum en concert al Teatre Comarcal de Solsona.

  • Ana Puche: "'La veu humana' t'esgota emocionalment i psíquicament; exigeix concentració al màxim"
    Escolta àudio

    Ana Puche: "'La veu humana' t'esgota emocionalment i psíquicament; exigeix concentració al màxim"

    La soprano Ana Puche i el pianista Eloi Jover han vingut a parlar-nos de les òperes "La veu humana" i "La dama de Montecarlo" de Francis Poulenc que interpretaran aquest dissabte 17 d'abril a l'Espai l'Amistat de Premià de Mar, amb la ballarina Yvonne Bonura i la direcció escènica de Jordi Tena. Són unes obres, sobretot la primera, que exigeixen molt de la soprano solista i tots dos ens han explicat com n'afronten la seva interpretació. A més, ens han ofert en directe un fragment de la primera d'aquestes dues òperes del compositor francès.

  • Edmon Colomer: "Els de la meva generació vam entrar a la música barroca de manera espontània"
    Escolta àudio

    Edmon Colomer: "Els de la meva generació vam entrar a la música barroca de manera espontània"

    El director d'orquestra català dirigirà aquest diumenge 18 d'abril, al Teatre Auditori de Granollers, el Cor de Cambra de Granollers, el Cor Jove Amics de la Unió i l'Orquestra de Cambra de Granollers, en una vetllada barroca amb obres cabdals i d'alta dificultat de Johann Sebastian Bach i Georg Friedrich Händel. A la primera part es podran sentir els Anthems de la coronació de Händel a càrrec del Cor Jove Amics de la Unió, i a la segona part, el Cor de Cambra interpretarà el Magnificat BWV 243 de Bach, una de les poques obres en llatí del compositor alemany, de caràcter festiu i gran bellesa, i que també comptarà amb la participació d'algunes de les veus guanyadores de la Beca Bach de la Fundació Salvat. Edmon Colomer ens ha donat tots els detalls d'aquest concert i dels seus propers projectes

  • Maria Rodés: "'Lilith' està inspirat en el món de les bruixes i cada cançó té la seva història"
    Escolta àudio

    Maria Rodés: "'Lilith' està inspirat en el món de les bruixes i cada cançó té la seva història"

    La cantant i compositora catalana presenta el seu sisè disc, "Lilith", aquest divendres, 16 d'abril, al Centre Artesà Tradicionàrius i dins del Festival Barnasants amb totes les entrades exhaurides. Un àlbum en què s'ha inspirat en fetilleres que han existit al llarg de la història.

  • "Gràcies al concurs del Conservatori de París, Enescu va escriure la seva 'Peça de concert'"
    Escolta àudio

    "Gràcies al concurs del Conservatori de París, Enescu va escriure la seva 'Peça de concert'"

    Hem pogut conversar a l'estudi amb el pianista Enrique Bagaría i per telèfon amb Joaquín Riquelme, viola de l'Orquestra Filharmònica de Berlín, sobre el seu nou disc, titulat "Encounters", que han publicat amb el segell Eudora Records. Un àlbum que conté obres per a viola i piano de Johannes Brahms, Paul Hindemith, Robert Schumann i George Enescu, del qual han gravat la "Peça de concert" per a viola i orquestra, que va compondre per presentar-se a un concurs del Conservatori de París

  • Carola Ortiz: "El clarinet és com la veu humana i m'ha permès tocar amb músics de l'Índia i Turquia"
    Escolta àudio

    Carola Ortiz: "El clarinet és com la veu humana i m'ha permès tocar amb músics de l'Índia i Turquia"

    La cantant, clarinetista i compositora catalana ha editat el seu àlbum nou, "Pecata Beata", que vol ser un homenatge i també un exercici de memòria a la figura de la dona a través del temps. Tot i tenir una forta inspiració en el folklore de Catalunya, la fusió de músiques mediterrànies i la inquietud per melodies noves fan que la música d'aquest projecte soni amb un segell propi inconfusible. Avui, Carola Ortiz ha vingut a l'estudi per parlar-nos d'aquest disc i de la seva entrada a la música. Ella és, sens dubte, una de les creadores més dinàmiques de la nova generació de músics catalans. El seu talent està marcat per la llibertat creativa i la receptivitat cap a les tradicions musicals més diverses. Presentarà l'àlbum aquest abril amb dos concerts a Argentona i Sant Cugat del Vallès, i al maig al Centre Artesà Tradicionàrius.

  • Èlia Bastida: "Al CD faig tribut al violí, fent cabuda al jazz, swing, bebop i la música brasilera"
    Escolta àudio

    Èlia Bastida: "Al CD faig tribut al violí, fent cabuda al jazz, swing, bebop i la música brasilera"

    La violinista, vocalista i saxofonista Èlia Bastida, amb el Joan Chamorro Trio, presenta, el dissabte 10 d'abril, a la Nova Jazz Cava de Terrassa, "The magic sound of the violin", un disc en què, partint del jazz com a punt central, fa un tribut al so del violí, passant per sonoritats que no estem acostumats a sentir, com les cançons tradicionals, la música brasilera, el swing, el bebop i el jazz. Durant l'entrevista, Èlia Bastida i el guitarrista Josep Traver ens ha tocat en directe l'estàndard de jazz "A kiss to build a dream on", de Bert Kalmar.

  • Octavi Rumbau: "A la part orquestral de la meva obra he utilitzat la paradoxa del glissando infinit"
    Escolta àudio

    Octavi Rumbau: "A la part orquestral de la meva obra he utilitzat la paradoxa del glissando infinit"

    Aquest compositor català acaba de ser guardonat amb el premi Reina Sofia de Composició per l'obra "El belvedere de Escher", per a piano i orquestra. Una peça que recrea musicalment el món irreal del mestre de les figures impossibles i les il·lusions òptiques Maurits Cornelis Escher. Avui l'hem felicitat per aquest guardó i hem conversat amb ell sobre la seva obra premiada.

  • Josep Pons:  "M'explicaré en tres parts: qui soc, com soc i què faig"
    Escolta àudio

    Josep Pons: "M'explicaré en tres parts: qui soc, com soc i què faig"

    Josep Pons, director musical del Gran Teatre del Liceu, serà investit el dimecres 7 d'abril al migdia doctor "honoris causa" per la UAB, a petició de la Facultat de Filosofia i Lletres. La distinció se li concedeix "pel seu compromís amb el panorama musical de Catalunya; per la seva contribució en la recuperació i difusió del patrimoni musical hispànic; pel seu suport als compositors contemporanis i a les noves generacions d'instrumentistes; per la creació de projectes innovadors i d'excel·lència, i pel seu esforç per obrir el fet musical als nous públics del segle XXI". La cerimònia serà a l'Auditori de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a la Facultat de Filosofia i Lletres. L'acte, que serà presencial i amb aforament restringit a causa de la pandèmia, es podrà seguir en directe i de forma íntegra pel canal de Youtube de la UAB. Hem pogut conversar amb el prestigiós director català sobre la seva investidura i la lliçó magistral que impartirà.

  • Guillem Roma: "Està bé afrontar situacions complicades com aquest temps de pandèmia amb un somriure"
    Escolta àudio

    Guillem Roma: "Està bé afrontar situacions complicades com aquest temps de pandèmia amb un somriure"

    Una explosió d'energia tropical carregada de sensibilitat, missatge i originalitat. Així és el nou disc, titulat "Kiribati", que Guillem Roma ens ha presentat avui interpretant en directe la cançó que dona nom a l'àlbum, editat per U98Music. El seu nou treball, que presentarà en concert al Centre Artesà Tradicionàrius l'11 d'abril, després d'haver-lo portat ja a Vic i Olot els dies 27 i 28 de març, conté 11 cançons amb col·laboracions de músics de tant prestigi com Sílvia Pérez Cruz o els mexicans Daniel Me Estás Matando, que eleven el salt artístic de l'artista a un nou univers d'alt voltatge

  • Quartet Brossa: "Retornem les obres dels compositors clàssics al món popular"
    Escolta àudio

    Quartet Brossa: "Retornem les obres dels compositors clàssics al món popular"

    El violinista Aleix Puig (a la dreta) del Quartet Brossa i el clarinetista Albert Gumí (a l'esquerra), estret col·laborador de la formació, han vingut a presentar-nos el seu nou projecte musical en la seva versió oberta de Col·lectiu Brossa: "Folkestral", gravat en disc compacte aquest any amb el segell Satélite K i que combina el coneixement de la música clàssica amb un alt sentit lúdic i enjogassat. "Folkestral" pretén orquestrar de manera folk les melodies que els grans compositors del segle XIX i XX, com Xostakóvitx, Brahms, Falla i Stravinski, entre d'altres, van prendre a la música tradicional. Una proposta juganera que intenta d'una banda difuminar les fronteres entre allò culte i allò popular, i, de l'altra, eixamplar el valor de les grans obres de la història de la música

Anar al contingut