Assaig general

  • Fem un tast de "Portus Apostoli", el nou disc de l'Atlantic Bridge Jazz Project
    Escolta àudio

    Fem un tast de "Portus Apostoli", el nou disc de l'Atlantic Bridge Jazz Project

    L'Atlantic Bridge Jazz Project és un grup que uneix músics gallecs i nord-americans i que acaba de publicar un nou àlbum titulat "Portus Apostoli". El conjunt va néixer ara fa uns dotze anys, quan el guitarrista Steve Brown es va retrobar amb intèrprets gallecs que havia conegut l'any 80 en un seminari a Banyoles. Després d'un primer disc homònim, l'Atlantic Bridge Jazz Project ara treu un nou treball, que vol ser un pont entre cultures.

    L'Atlantic Bridge Jazz Project és un grup que uneix músics gallecs i nord-americans i que acaba de publicar un nou àlbum titulat "Portus Apostoli". El conjunt va néixer ara fa uns dotze anys, quan el guitarrista Steve Brown es va retrobar amb intèrprets gallecs que havia conegut l'any 80 en un seminari a Banyoles. Després d'un primer disc homònim, l'Atlantic Bridge Jazz Project ara treu un nou treball, que vol ser un pont entre cultures.

  • Neix a Nou Barris el festival de flamenc Desvarío
    Escolta àudio

    Neix a Nou Barris el festival de flamenc Desvarío

    Des de dijous i fins diumenge, el Pati del districte de Nou Barris acollirà la primera edició d'un nou festival de flamenc, el Desvarío, una aposta per seguir acostant els ciutadans a un gènere en constant moviment. El festival, iniciativa de l'associació El Dorado, té com a material de base un plantejament de flamenc mínim, en paraules del seu director, però de màxima qualitat i ideal per a les mides d'un centre cultural i cívic, amb una programació de quatre espectacles, que inclouen la música i el ball i, seguint les premisses de l'associació, mostrar el flamenc, però no només com una col·lecció d'espectacles, sinó com la manifestació d'unes arrels culturals. N'hem parlat amb Pedro Barragán, president de l'associació El Dorado i director del festival Desvarío.

    Des de dijous i fins diumenge, el Pati del districte de Nou Barris acollirà la primera edició d'un nou festival de flamenc, el Desvarío, una aposta per seguir acostant els ciutadans a un gènere en constant moviment. El festival, iniciativa de l'associació El Dorado, té com a material de base un plantejament de flamenc mínim, en paraules del seu director, però de màxima qualitat i ideal per a les mides d'un centre cultural i cívic, amb una programació de quatre espectacles, que inclouen la música i el ball i, seguint les premisses de l'associació, mostrar el flamenc, però no només com una col·lecció d'espectacles, sinó com la manifestació d'unes arrels culturals. N'hem parlat amb Pedro Barragán, president de l'associació El Dorado i director del festival Desvarío.

  • Maitane Beaumont dedica el seu llibre de debut a l'escolta de la música clàssica
    Escolta àudio

    Maitane Beaumont dedica el seu llibre de debut a l'escolta de la música clàssica

    Després de mig any de treball, s'ha publicat "Música. Cinco puntos para hacer explotar un corazón", el llibre de debut de Maitane Beaumont, professora del Conservatori del Liceu i de la Universitat de Barcelona, que va publicar abans de l'estiu l'editorial Temporal. Beaumont ha volgut elaborar un material introductori per escoltar la música clàssica des d'un punt de vista més tècnic. El llibre consta de sis capítols i cadascun està dedicat a un element diferent del llenguatge musical, i que, segons Maitane Beaumont, són elements capaços de fer explotar un cor: el silenci, el ritme, la melodia i l'harmonia, la textura, el color i la forma. Ho hem comentat amb ella per saber-ne tots els detalls.

    Després de mig any de treball, s'ha publicat "Música. Cinco puntos para hacer explotar un corazón", el llibre de debut de Maitane Beaumont, professora del Conservatori del Liceu i de la Universitat de Barcelona, que va publicar abans de l'estiu l'editorial Temporal. Beaumont ha volgut elaborar un material introductori per escoltar la música clàssica des d'un punt de vista més tècnic. El llibre consta de sis capítols i cadascun està dedicat a un element diferent del llenguatge musical, i que, segons Maitane Beaumont, són elements capaços de fer explotar un cor: el silenci, el ritme, la melodia i l'harmonia, la textura, el color i la forma. Ho hem comentat amb ella per saber-ne tots els detalls.

  • Fem balanç de l'AIMS, que aquest agost ha celebrat el vintè aniversari en plena forma
    Escolta àudio

    Fem balanç de l'AIMS, que aquest agost ha celebrat el vintè aniversari en plena forma

    L'Acadèmia Internacional de Música de Solsona (AIMS) viu encara sota els efectes de la vintena edició celebrada aquest mes d'agost, un aniversari rodó que li va arribar en circumstàncies gens fàcils, però que va poder celebrar amb bon estat de salut. I aquesta és una afirmació tan figurada com literal, ja que ni entre els alumnes ni entre els professors participants no es va registrar cap cas de contagi de Covid durant els 23 dies que va durar l'esdeveniment.
    A més, eha batut rècords d'alumnes inscrits. N'hem parlat amb Peter Thiemann, director artístic de l'AIMS.

    L'Acadèmia Internacional de Música de Solsona (AIMS) viu encara sota els efectes de la vintena edició celebrada aquest mes d'agost, un aniversari rodó que li va arribar en circumstàncies gens fàcils, però que va poder celebrar amb bon estat de salut. I aquesta és una afirmació tan figurada com literal, ja que ni entre els alumnes ni entre els professors participants no es va registrar cap cas de contagi de Covid durant els 23 dies que va durar l'esdeveniment. A més, eha batut rècords d'alumnes inscrits. N'hem parlat amb Peter Thiemann, director artístic de l'AIMS.

  • Descobrim con sona "Fanfarrona!", el nou àlbum de la cobla Biflats
    Escolta àudio

    Descobrim con sona "Fanfarrona!", el nou àlbum de la cobla Biflats

    La Fira Mediterrània de Manresa acollirà el dissabte 16 d'octubre la presentació d'aquest tercer i últim disc de Biflats, la cobla més gamberra del país, amb aires balcànics i multiestilístics que ha agafat molta embranzida. Per això fem un tast del seu nou treball discogràfic, que conté 14 cançons que conviden a ballar i tenen en comú una sonoritat de músiques del món, amb un missatge de defensa del medi ambient. N'hem parlat amb dos dels components de la formació: Xavi Pendón, líder de la cobla, compositor, clarinet, tenora i veu, i Edgard Massegú, lletrista, percussionista i veu. Foto: Juan Miguel Morales.

    La Fira Mediterrània de Manresa acollirà el dissabte 16 d'octubre la presentació d'aquest tercer i últim disc de Biflats, la cobla més gamberra del país, amb aires balcànics i multiestilístics que ha agafat molta embranzida. Per això fem un tast del seu nou treball discogràfic, que conté 14 cançons que conviden a ballar i tenen en comú una sonoritat de músiques del món, amb un missatge de defensa del medi ambient. N'hem parlat amb dos dels components de la formació: Xavi Pendón, líder de la cobla, compositor, clarinet, tenora i veu, i Edgard Massegú, lletrista, percussionista i veu. Foto: Juan Miguel Morales.

  • Ens fixem en la programació del Festival Felip Pedrell i del Teatre Auditori de Tortosa
    Escolta àudio

    Ens fixem en la programació del Festival Felip Pedrell i del Teatre Auditori de Tortosa

    Per als melòmans del nostre país, de les Terres de l'Ebre en general i de Tortosa en particular, aquesta temporada coincideixen dos esdeveniments d'importància que ens duen a fixar-nos especialment en la programació de l'Auditori Felip Pedrell de la capital del Baix Ebre. D'una banda, la ciutat és encara, fins al mes de desembre, Capital de la Cultura Catalana, i de l'altra l'any que ve es commemorarà el centenari de la mort de Felip Pedrell, considerat el pare de la musicologia a Espanya i fill de la ciutat.
    Per tot plegat, hem parlat amb Rocío Caballero, tècnica de Cultura i programadora d'Arts Escèniques de l'equipament, que ens ha desgranat el contingut del festival que porta precisament el nom del compositor i també de l'oferta musical de l'Auditori de Tortosa amb l'actuació, entre d'altres, del Quartet de corda "Neus Català" (a la foto).

    Per als melòmans del nostre país, de les Terres de l'Ebre en general i de Tortosa en particular, aquesta temporada coincideixen dos esdeveniments d'importància que ens duen a fixar-nos especialment en la programació de l'Auditori Felip Pedrell de la capital del Baix Ebre. D'una banda, la ciutat és encara, fins al mes de desembre, Capital de la Cultura Catalana, i de l'altra l'any que ve es commemorarà el centenari de la mort de Felip Pedrell, considerat el pare de la musicologia a Espanya i fill de la ciutat. Per tot plegat, hem parlat amb Rocío Caballero, tècnica de Cultura i programadora d'Arts Escèniques de l'equipament, que ens ha desgranat el contingut del festival que porta precisament el nom del compositor i també de l'oferta musical de l'Auditori de Tortosa amb l'actuació, entre d'altres, del Quartet de corda "Neus Català" (a la foto).

  • Angélique Kidjo publica nou disc: "Mother nature"
    Escolta àudio

    Angélique Kidjo publica nou disc: "Mother nature"

    Angélique Kidjo està considerada una de les dives més destacades de la world music actual, a més de ser una activista i defensora incondicional del seu continent d'origen. Nascuda el 1960 al Benín (país situat a l'oest de l'Àfrica), la seva identitat sonora, que barreja les arrels africanes amb gairebé tots els estils moderns occidentals, l'ha fet triomfar arreu, i ja té 4 premis Grammy. Un dels moments en què vam tornar a tenir notícies d'ella va ser quan va llançar a les xarxes socials una nova versió del tema "Pata Pata", original de la sud-africana Miriam Makeba, i amb una lletra que feia referència a la necessitat de cuidar-nos davant de la pandèmia. Això gairebé coincidia amb l'anunci d'un nou disc, que ha vist la llum a principis de l'estiu. Es titula "Mother nature" i hem tingut la sort de poder conversar amb l'artista, que ens ha parlat del seu nou àlbum.

    Angélique Kidjo està considerada una de les dives més destacades de la world music actual, a més de ser una activista i defensora incondicional del seu continent d'origen. Nascuda el 1960 al Benín (país situat a l'oest de l'Àfrica), la seva identitat sonora, que barreja les arrels africanes amb gairebé tots els estils moderns occidentals, l'ha fet triomfar arreu, i ja té 4 premis Grammy. Un dels moments en què vam tornar a tenir notícies d'ella va ser quan va llançar a les xarxes socials una nova versió del tema "Pata Pata", original de la sud-africana Miriam Makeba, i amb una lletra que feia referència a la necessitat de cuidar-nos davant de la pandèmia. Això gairebé coincidia amb l'anunci d'un nou disc, que ha vist la llum a principis de l'estiu. Es titula "Mother nature" i hem tingut la sort de poder conversar amb l'artista, que ens ha parlat del seu nou àlbum.

  • Coneixem el ballarí principal del Ballet de Stuttgart: el català Martí Paixà
    Escolta àudio

    Coneixem el ballarí principal del Ballet de Stuttgart: el català Martí Paixà

    Judit Jordana ens ha parlat d'un ballarí de casa nostra que està triomfant a Alemanya. Es tracta de Martí Paixà, de Montbrió del Camp, que aquesta temporada ha estat ascendit a ballarí principal del Ballet de Stuttgart (la primera gran companyia de ballet alemanya) i la setmana passada va ballar al Gran Teatre del Liceu, formant part de la gala de dansa IBStage.

    Judit Jordana ens ha parlat d'un ballarí de casa nostra que està triomfant a Alemanya. Es tracta de Martí Paixà, de Montbrió del Camp, que aquesta temporada ha estat ascendit a ballarí principal del Ballet de Stuttgart (la primera gran companyia de ballet alemanya) i la setmana passada va ballar al Gran Teatre del Liceu, formant part de la gala de dansa IBStage.

  • El Palau de la Música Catalana incorpora l'Espai Palau per a noves activitats
    Escolta àudio

    El Palau de la Música Catalana incorpora l'Espai Palau per a noves activitats

    El Palau va anunciar abans de les vacances la incorporació de l'Espai Palau, unes noves dependències al carrer Ortigosa on es podran dur a terme activitats que ara ja no tenen cabuda a l'edifici històric. A més, també s'ha renovat la plataforma virtual Palau Digital, que va néixer fa dos anys amb l'objectiu de fer arribar la cultura a totes les llars i que va agafar un paper molt rellevant durant la pandèmia. De tot plegat n'hem parlat amb el director general del Palau, Joan Oller, i amb la directora de Comunicació, Judith Pi.

    El Palau va anunciar abans de les vacances la incorporació de l'Espai Palau, unes noves dependències al carrer Ortigosa on es podran dur a terme activitats que ara ja no tenen cabuda a l'edifici històric. A més, també s'ha renovat la plataforma virtual Palau Digital, que va néixer fa dos anys amb l'objectiu de fer arribar la cultura a totes les llars i que va agafar un paper molt rellevant durant la pandèmia. De tot plegat n'hem parlat amb el director general del Palau, Joan Oller, i amb la directora de Comunicació, Judith Pi.

  • El Gran Teatre del Liceu reestructura el seu Departament Musical
    Escolta àudio

    El Gran Teatre del Liceu reestructura el seu Departament Musical

    Pocs dies abans de tancar la temporada, el Liceu va presentar la reorganització del seu Departament Musical, que inclou la renovació del mestre Josep Pons i el relleu en la direcció del cor de Conxita Garcia, que assumeix noves funcions en l'estructura del Departament i és substituïda al capdavant de la formació per Pablo Assante. Així ho va exposar el director del teatre, Valentí Oviedo, que va emmarcar la decisió en els projectes Liceu del Segle XXI i Liceu de les Arts, impulsats els últims anys. El principal objectiu de tots aquests canvis és consolidar el projecte musical encarregat a Josep Pons quan es va incorporar al teatre i que encara no s'ha pogut culminar. El director de Puig-reig, doncs, renova contracte per a quatre anys més, durant els quals, entre altres fites, l'orquestra ha de veure completada la plantilla.

    Pocs dies abans de tancar la temporada, el Liceu va presentar la reorganització del seu Departament Musical, que inclou la renovació del mestre Josep Pons i el relleu en la direcció del cor de Conxita Garcia, que assumeix noves funcions en l'estructura del Departament i és substituïda al capdavant de la formació per Pablo Assante. Així ho va exposar el director del teatre, Valentí Oviedo, que va emmarcar la decisió en els projectes Liceu del Segle XXI i Liceu de les Arts, impulsats els últims anys. El principal objectiu de tots aquests canvis és consolidar el projecte musical encarregat a Josep Pons quan es va incorporar al teatre i que encara no s'ha pogut culminar. El director de Puig-reig, doncs, renova contracte per a quatre anys més, durant els quals, entre altres fites, l'orquestra ha de veure completada la plantilla.

  • El Jazz I Am i el Jazzing prenen el pols al jazz emergent a Barcelona
    Escolta àudio

    El Jazz I Am i el Jazzing prenen el pols al jazz emergent a Barcelona

    En poc més d'una setmana, Barcelona haurà acollit dues de les trobades més significatives per descobrir els joves talents del jazz. La setmana passada va tenir lloc, un any més, la trobada pedagògica Jazzing, i demà arrenca Jazz I Am, una iniciativa del Taller de Músics que és una fira i trobada musical on professionals i artistes intercanvien experiència i coneixement i prenen mides dels nous reptes de l'escena. Per això avui fem una mirada a la nova edició del Jazz I Am amb la seva directora, Rosa Galbany, i fem balanç del Jazzing amb Joan Chamorro, director de la Sant Andreu Jazz Band (a la foto).

    En poc més d'una setmana, Barcelona haurà acollit dues de les trobades més significatives per descobrir els joves talents del jazz. La setmana passada va tenir lloc, un any més, la trobada pedagògica Jazzing, i demà arrenca Jazz I Am, una iniciativa del Taller de Músics que és una fira i trobada musical on professionals i artistes intercanvien experiència i coneixement i prenen mides dels nous reptes de l'escena. Per això avui fem una mirada a la nova edició del Jazz I Am amb la seva directora, Rosa Galbany, i fem balanç del Jazzing amb Joan Chamorro, director de la Sant Andreu Jazz Band (a la foto).

  • Descobrim l'últim disc de Besarabia: "Animal republic"
    Escolta àudio

    Descobrim l'últim disc de Besarabia: "Animal republic"

    Besarabia és una formació de tres músics amb seu en terres valencianes, que van començar amb una passió comuna: les músiques balcàniques i el seu agermanament amb les mediterrànies, tot, basat en tres pilars: les cordes, la percussió i la veu. Els tres protagonistes d'aquesta aventura musical són Heidi Erbrich, Jaume Pallardó i Eva Domingo, i avui descobrim l'últim disc del grup.

    Besarabia és una formació de tres músics amb seu en terres valencianes, que van començar amb una passió comuna: les músiques balcàniques i el seu agermanament amb les mediterrànies, tot, basat en tres pilars: les cordes, la percussió i la veu. Els tres protagonistes d'aquesta aventura musical són Heidi Erbrich, Jaume Pallardó i Eva Domingo, i avui descobrim l'últim disc del grup.

  • El concert "El gran dia de Girona" recupera patrimoni musical català la Diada de Catalunya
    Escolta àudio

    El concert "El gran dia de Girona" recupera patrimoni musical català la Diada de Catalunya

    Tot i que va néixer a Molins de Rei, Francesc Civil està considerat pels gironins un dels músics més importants del segle XX. En el seu catàleg, hi ha la cantata "El gran dia de Girona", escrita i interpretada només un cop, quan es va estrenar l'any 1956. Aquest dissabte, 11 de Setembre, es podrà tornar a sentir, precisament, a Girona, on Martí Ferrer, editor de la partitura amb l'editorial Ficta, ha volgut tornar-la a programar al capdavant de la coral Polifònica de Girona (a la foto), que dirigeix, amb altres intèrprets, en format participatiu, tal com es va concebre l'obra. El concert, que s'ha titulat precisament "El gran dia de Girona", es farà a l'Auditori de la ciutat i amb la participació de les solistes Mireia Tarragó i Maite Mer en l'obra de Civil i Xavier Mendoza en el Rèquiem, en què també intervindran Pau Riuró a l'harmònium i l'Orquestra de Girona.

    Tot i que va néixer a Molins de Rei, Francesc Civil està considerat pels gironins un dels músics més importants del segle XX. En el seu catàleg, hi ha la cantata "El gran dia de Girona", escrita i interpretada només un cop, quan es va estrenar l'any 1956. Aquest dissabte, 11 de Setembre, es podrà tornar a sentir, precisament, a Girona, on Martí Ferrer, editor de la partitura amb l'editorial Ficta, ha volgut tornar-la a programar al capdavant de la coral Polifònica de Girona (a la foto), que dirigeix, amb altres intèrprets, en format participatiu, tal com es va concebre l'obra. El concert, que s'ha titulat precisament "El gran dia de Girona", es farà a l'Auditori de la ciutat i amb la participació de les solistes Mireia Tarragó i Maite Mer en l'obra de Civil i Xavier Mendoza en el Rèquiem, en què també intervindran Pau Riuró a l'harmònium i l'Orquestra de Girona.

  • El Cor Jove Nacional de Catalunya ha participat a l'Europa Cantat i ha gravat un nou CD
    Escolta àudio

    El Cor Jove Nacional de Catalunya ha participat a l'Europa Cantat i ha gravat un nou CD

    El Cor Jove Nacional de Catalunya, en la seva novena edició, aquest estiu ha participat a l'Europa Cantat a Eslovènia i al Festival de Música Antiga dels Pirineus, i ha gravat el seu segon disc, amb l'estrena de dues obres de Joan Magrané i Bernat Vivancos. N'hem parlat amb Mercè Cano, presidenta del Moviment Coral Català; Pere Lluís Biosca, director del Cor Jove Nacional de Catalunya, i amb una de les cantaires, Aurora Miró.

    El Cor Jove Nacional de Catalunya, en la seva novena edició, aquest estiu ha participat a l'Europa Cantat a Eslovènia i al Festival de Música Antiga dels Pirineus, i ha gravat el seu segon disc, amb l'estrena de dues obres de Joan Magrané i Bernat Vivancos. N'hem parlat amb Mercè Cano, presidenta del Moviment Coral Català; Pere Lluís Biosca, director del Cor Jove Nacional de Catalunya, i amb una de les cantaires, Aurora Miró.

  • La mostra del Museu Marítim de Barcelona exposa com les obres d'Escher han inspirat el món musical
    Escolta àudio

    La mostra del Museu Marítim de Barcelona exposa com les obres d'Escher han inspirat el món musical

    L'equipament acull una exposició dedicada a Maurits Cornelius Escher, artista que ha passat a la història com el pintor dels mons impossibles, o l'artista de les paradoxes, un innovador que va entremesclar diferents corrents i visions, va dominar les tècniques de la litografia i la xilografía i que, sobretot, va saber conjuminar art i la fascinació per les matemàtiques. Les seves obres han influït en artistes de totes les disciplines, des de cineastes fins a músics. Així, a la mostra veiem el pas per les diferents tècniques, la seva estada a Itàlia, l'estudi de les tessel·lacions o patrons que cobreixen un pla sense deixar cap espai buit, les paradoxes geomètriques, el treball amb objectes reflectants... i com els mons del cinema, la publicitat, la moda o la música s'hi han inspirat. I aquí ens centrem precisament en la música.

    L'equipament acull una exposició dedicada a Maurits Cornelius Escher, artista que ha passat a la història com el pintor dels mons impossibles, o l'artista de les paradoxes, un innovador que va entremesclar diferents corrents i visions, va dominar les tècniques de la litografia i la xilografía i que, sobretot, va saber conjuminar art i la fascinació per les matemàtiques. Les seves obres han influït en artistes de totes les disciplines, des de cineastes fins a músics. Així, a la mostra veiem el pas per les diferents tècniques, la seva estada a Itàlia, l'estudi de les tessel·lacions o patrons que cobreixen un pla sense deixar cap espai buit, les paradoxes geomètriques, el treball amb objectes reflectants... i com els mons del cinema, la publicitat, la moda o la música s'hi han inspirat. I aquí ens centrem precisament en la música.

Anar al contingut