TOTS ELS ÀUDIOS

  • Pàrquing d'energia neta per a patinets
    Escolta àudio

    Pàrquing d'energia neta per a patinets

    Dos alumnes de grau mitjà del Col·legi Salesians de Sarrià, a Barcelona, han dissenyat un pàrquing per recarregar patinets elèctrics amb energia solar i eòlica i aplicar les energies renovables a la mobilitat sostenible. Èric Santiago i Miguel Murillo ens expliquen el projecte, que els ha fet guanyar el Premi Don Bosco 2021 al millor treball d'investigació en enginyeria.

  • El vent ens portarà
    Escolta àudio

    El vent ens portarà

    Mobilitat sostenible al mar. Un sistema de veles rígides redueix el consum de combustible. Bound4blue presenta una resposta al repte global del transport de mercaderies per mar per ser més sostenible. Un dels primers projectes serà per al vaixell Naumon de La Fura dels Baus.

  • El tren del vi
    Escolta àudio

    El tren del vi

    Transportar vi del Penedès i del Llenguadoc-Rosselló cap a Europa en tren. Expliquem com un estudi de la Generalitat avala la rendibilitat i fiabilitat de tendir cap als serveis multimodals, amb el ferrocarril per fer el tram més llarg, en comptes de l'ús tradicional només amb camions. També és més sostenible.

  • Torna el tren de nit
    Escolta àudio

    Torna el tren de nit

    Barcelona formarà part de la xarxa europea de trens nocturns. Una línia unirà Barcelona amb la ciutat suïssa de Zuric al 2024. Descobrim les virtuts del projecte, com a alternativa a l'avió, amb efectes tant medioambientals com de captació de turisme amb Jaume Fàbrega, president de la Cambra de Comerç de Girona.

  • Com fer més sostenible la moto a la ciutat
    Escolta àudio

    Com fer més sostenible la moto a la ciutat

    La moto pot ajudar encara més a reduir les emissions a les ciutats. Renovar el parc actual, repensar les etiquetes ambientals i millorar l'urbanisme són algunes de les opcions que dona Anesdor, la patronal de les dues rodes.

  • Biciempresa: una manera d'anar a la feina en bicicleta
    Escolta àudio

    Biciempresa: una manera d'anar a la feina en bicicleta

    Portar el transport públic a polígons industrials o empreses és complicat. Però la bicicleta, si es combina amb el tren o l'autobús, pot ser útil. Biciempresa, una iniciativa de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, ho vol fomentar.

  • Autobusos elèctrics amb energia que mou Ferrocarrils
    Escolta àudio

    Autobusos elèctrics amb energia que mou Ferrocarrils

    Pas endavant en la transició energètica al bus. Dotze autobusos que aporten viatgers a Ferrocarrils de la Generalitat passaran de ser dièsel a convertir-se en cent per cent elèctrics. Alguns faran una càrrega ràpida amb energia procedent de la catenària de Ferrocarrils i d'altres es carregaran més lentament a cotxeres durant la nit.

  • El ferrocarril de la rodalia de Barcelona. Per què és com és?
    Escolta àudio

    El ferrocarril de la rodalia de Barcelona. Per què és com és?

    Quin és l'origen dels actuals traçats per on circula Renfe i com ha contribuït el tren, des dels seus orígens, a la mobilitat sostenible. Al principi va crear una nova relació espai-temps. Amb l'entrada a les ciutats, va electrificar les línies. I ara es planteja com un mitjà integrat a un transport multimodal. Ho explica Lluís Ubalde, doctor en Enginyeria de Camins, al llibre "El ferrocarril de la rodalia de Barcelona" (Editorial Efadós).

  • Vehicles nets per a l'e-commerce. Com es pot renovar el parc actual?
    Escolta àudio

    Vehicles nets per a l'e-commerce. Com es pot renovar el parc actual?

    L'increment del comerç electrònic fa que la flota de vehicles que el distribueix també es posi al dia. Bona part d'aquest parc mòbil s'ha d'adaptar per ser més sostenible. Com hi ajuda l'Àrea Metropolitana de Barcelona?

  • Més restriccions a la vista a la ZBE. Quines han de ser les alternatives?
    Escolta àudio

    Més restriccions a la vista a la ZBE. Quines han de ser les alternatives?

    A partir del 2022, els vehicles amb etiqueta ambiental de color groc no podran circular per la Zona de Baixes Emissions que delimiten les rondes de Barcelona excepte si són de residents. La mesura consta al pla de mobilitat de l'AMB. Quines alternatives s'han d'impulsar per compensar aquesta nova restricció? En parlem amb Pere Sòria, expert en mobilitat sostenible del Clúster d'Energies Eficients de Catalunya.

  • Park&Ride: aparca i puja al transport públic
    Escolta àudio

    Park&Ride: aparca i puja al transport públic

    Els Park and Ride són punts de connexió entre el vehicle privat i el transport públic per reduir la circulació i la contaminació a les grans ciutats. Però els grans aparcaments promesos no s'han fet. Què s'està fent per fomentar-ho?

  • El vehicle elèctric: el repte de la recàrrega
    Escolta àudio

    El vehicle elèctric: el repte de la recàrrega

    La recàrrega i l'autonomia dels vehicles són part dels reptes que té la mobilitat elèctrica. Parlem de com ho afronta el sector amb Circontrol, empresa catalana líder mundial en punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.

  • La T-Verda: del vehicle contaminant al transport públic
    Escolta àudio

    La T-Verda: del vehicle contaminant al transport públic

    La T-Verda dona accés al transport públic durant tres anys. El requisit és desballestar un vehicle contaminant que no tingui dret a l'etiqueta ambiental i comprometre's a no comprar-ne cap altre. És una mesura per fomentar el canvi d'hàbit cap el transport públic.

  • Logística intel·ligent
    Escolta àudio

    Logística intel·ligent

    Una "start-up" catalana aplica la intel·ligència artificial a la logística per reduir un 30 per cent el temps de les rutes. Hi surten guanyant les empreses, els conductors i les ciutats. I el nom de "Hedyla" té arrels cinematogràfiques.

  • Com ha de ser la mobilitat postconfinament
    Escolta àudio

    Com ha de ser la mobilitat postconfinament

    Abans de la pandèmia cada dia entraven i sortien de Barcelona 900.000 persones. Més de la meitat ho feien en transport públic. Què han de poder oferir ara trens, metros i autobusos?

Anar al contingut