TOTS ELS ÀUDIOS
Torna el tren de nit
Barcelona formarà part de la xarxa europea de trens nocturns. Una línia unirà Barcelona amb la ciutat suïssa de Zuric al 2024. Descobrim les virtuts del projecte, com a alternativa a l'avió, amb efectes tant medioambientals com de captació de turisme amb Jaume Fàbrega, president de la Cambra de Comerç de Girona.
Com fer més sostenible la moto a la ciutat
La moto pot ajudar encara més a reduir les emissions a les ciutats. Renovar el parc actual, repensar les etiquetes ambientals i millorar l'urbanisme són algunes de les opcions que dona Anesdor, la patronal de les dues rodes.
Biciempresa: una manera d'anar a la feina en bicicleta
Portar el transport públic a polígons industrials o empreses és complicat. Però la bicicleta, si es combina amb el tren o l'autobús, pot ser útil. Biciempresa, una iniciativa de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, ho vol fomentar.
Autobusos elèctrics amb energia que mou Ferrocarrils
Pas endavant en la transició energètica al bus. Dotze autobusos que aporten viatgers a Ferrocarrils de la Generalitat passaran de ser dièsel a convertir-se en cent per cent elèctrics. Alguns faran una càrrega ràpida amb energia procedent de la catenària de Ferrocarrils i d'altres es carregaran més lentament a cotxeres durant la nit.
El ferrocarril de la rodalia de Barcelona. Per què és com és?
Quin és l'origen dels actuals traçats per on circula Renfe i com ha contribuït el tren, des dels seus orígens, a la mobilitat sostenible. Al principi va crear una nova relació espai-temps. Amb l'entrada a les ciutats, va electrificar les línies. I ara es planteja com un mitjà integrat a un transport multimodal. Ho explica Lluís Ubalde, doctor en Enginyeria de Camins, al llibre "El ferrocarril de la rodalia de Barcelona" (Editorial Efadós).
Vehicles nets per a l'e-commerce. Com es pot renovar el parc actual?
L'increment del comerç electrònic fa que la flota de vehicles que el distribueix també es posi al dia. Bona part d'aquest parc mòbil s'ha d'adaptar per ser més sostenible. Com hi ajuda l'Àrea Metropolitana de Barcelona?
Més restriccions a la vista a la ZBE. Quines han de ser les alternatives?
A partir del 2022, els vehicles amb etiqueta ambiental de color groc no podran circular per la Zona de Baixes Emissions que delimiten les rondes de Barcelona excepte si són de residents. La mesura consta al pla de mobilitat de l'AMB. Quines alternatives s'han d'impulsar per compensar aquesta nova restricció? En parlem amb Pere Sòria, expert en mobilitat sostenible del Clúster d'Energies Eficients de Catalunya.
Park&Ride: aparca i puja al transport públic
Els Park and Ride són punts de connexió entre el vehicle privat i el transport públic per reduir la circulació i la contaminació a les grans ciutats. Però els grans aparcaments promesos no s'han fet. Què s'està fent per fomentar-ho?
El vehicle elèctric: el repte de la recàrrega
La recàrrega i l'autonomia dels vehicles són part dels reptes que té la mobilitat elèctrica. Parlem de com ho afronta el sector amb Circontrol, empresa catalana líder mundial en punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.
La T-Verda: del vehicle contaminant al transport públic
La T-Verda dona accés al transport públic durant tres anys. El requisit és desballestar un vehicle contaminant que no tingui dret a l'etiqueta ambiental i comprometre's a no comprar-ne cap altre. És una mesura per fomentar el canvi d'hàbit cap el transport públic.
Logística intel·ligent
Una "start-up" catalana aplica la intel·ligència artificial a la logística per reduir un 30 per cent el temps de les rutes. Hi surten guanyant les empreses, els conductors i les ciutats. I el nom de "Hedyla" té arrels cinematogràfiques.
Com ha de ser la mobilitat postconfinament
Abans de la pandèmia cada dia entraven i sortien de Barcelona 900.000 persones. Més de la meitat ho feien en transport públic. Què han de poder oferir ara trens, metros i autobusos?
Motosharing i bicisharing: mobilitat individual compartida pel desconfinament
L'Ajuntament de Barcelona ha adjudicat a 12 empreses de motos més de 4.000 llicències, i a 7 de bicicletes més de 3.000 autoritzacions. Amb l'emergència sanitària pel coronavirus, el consistori accelera aquest procés perquè entén que aquests serveis són una bona alternativa per oferir desplaçaments adequats en l'anomenada "nova normalitat".
Com fer sostenible anar a zones d'alta afluència
Polígons industrials, hospitals, universitats, estacions o espais on es programen actes multitudinaris són espais que poden generar un elevat nombre de desplaçaments en un dia. Què podem fer perquè la mobilitat en aquestes zones de gran afluència sigui més sostenible?
Ferrolinera: L'energia del tren al servei del cotxe elèctric
Què se'n fa, de l'energia elèctrica que genera un tren quan frena? Una part l'aprofiten altres trens. Però una altra es perd. Adif ha desenvolupat un sistema per captar-la i aprofitar-la per recarregar vehicles elèctrics a carreteres i ciutats. Són les "ferrolineres".