Què és i com funcionen els NFT? L'última tendència en art digital
El mercat en auge d'aquestes peces artístiques ja mou milions d'euros, però pot ser un perill per als menors
Què és i com funcionen els NFT? L'última tendència en art digital
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Adolescents XL

Què és i com funcionen els NFT? L'última tendència en art digital

El mercat en auge d'aquestes peces artístiques ja mou milions d'euros, però pot ser un perill per als menors

Cèlia Forment i BoriActualitzat
TEMA:
Videojocs

Fa unes setmanes, el concepte NFT encara no era massa comú ni tenia repercussió fora de determinats cercles d'internet. Ara, els youtubers s'estan llançant en aquest nou mercat i és la paraula de moda. Els Non-Fungible Token són peces d'art digital úniques, que tot i no poder-se tocar sí que poden comprar-se, subhastar-se i distribuir-se de forma legal.

Per què s'han fet populars els NFT?

La resposta és molt senzilla. Gràcies als streamers. Youtubers com Willyrex llançaran les seves creacions digitals a partir del 31 de març i ell mateix ha confirmat que els preus per a les seves NFTs varien entre 1 i 2.000 euros.

"Pot ser una obra d'art o qualsevol cosa a la qual estiguis disposat a donar un valor i pagar-la. Els NFT ja són el present i està sent una bogeria."

Però per què una obra composta de píxels val tant? Els que són jugadors habituals de videojocs com el FIFA o el Fortnite en sabran la resposta: comprar digitalment accessoris del tipus skins, quadres o animacions està a l'ordre del dia. Són únics i irreemplaçables, com si el món del col·leccionisme hagués fet el salt a l'era digital.

Obres en venda al mercat de béns digitals OpenSea
Obres en venda al mercat de béns digitals OpenSea (OpenSea)

Autenticitat i exclusivitat

Els NFT es poden comprar i distribuir de manera legal gràcies als certificats digitals, que en garanteixen l'autenticitat i exclusivitat. Per exemple, una carta de Messi o Cristiano Ronaldo a la plataforma digital de cromos de futbol Sorare es pot produir una vegada i cap més. Si la comprem, aquesta queda codificada i, per tant, sabrem que no hi haurà cap altre objecte idèntic al que hem adquirit. Té un valor únic i permanent en el temps. Gairebé com comprar un quadre de veritat o una litografia d'algun autor famós. No fungible, de fet, vol dir que allò que hem adquirit és únic i no es pot reemplaçar o transformar en una altra cosa.

Un NFT està associat a gairebé qualsevol actiu digital imaginable, ja sigui una imatge, un vídeo, una cançó, textos o fins i tot parts de codi.

Tots els productes NFT tenen una sèrie de certificats i codificació especial que garanteixen l'origen i l'historial de la peça digital, i que permeten al venedor i al futur comprador saber quan o com s'han creat. D'aquesta manera s'ofereix informació molt valuosa que revalora el preu final i el converteix en una cosa única. És com una garantia que el que tenim és especial.

Pagar una milionada per comprar un tuit

No només els youtubers han trobat el negoci en els NFT. Una piulada també pot ser un NFT. Coincidint amb la celebració dels 15 anys de Twitter, el seu fundador, Jack Dorsey, ha venut el primer tuit de la història per 2,9 milions de dòlars a Sina Estavi, el director executiu de la plataforma Bridge Oracle. Concretament aquest:


"Posant a punt el meu Twitter." Molta gent ho ha vist com llençar els diners, però Dorsey ha publicat que el que li han pagat anirà a parar a un fons destinat a l'Àfrica. Estavi justificava aquesta compra comparant-la amb el quadre de la Mona Lisa:

"Crec que d'aquí un temps la gent s'adonarà del veritable valor d'aquest tuit."

The New York Times ven el seu primer article com a NFT

El columnista tecnològic del The New York TimesKevin Roose ha venut recentment la columna on parla sobre el fenomen NFT a canvi de 563.400 dòlars, uns 478.000 euros. Després va anunciar a Twitter que tots els diners recaptats a la subhasta de la plataforma de criptoart Foundation.app serà donat al fons Neediest Cases Fund per als més necessitats, establert pel diari l'any 1911.

The New York Times no és el primer mitjà que ven un col·leccionable digital NFT. L'agència de notícies Associated Press va subhastar per 180.000 dòlars (gairebé 153.000 euros) una obra digital que mostrava el mapa electoral de les eleccions del novembre passat als Estats Units.

Un perill per als menors?

Com en tot, han aparegut veus que alerten del perill que els NFT poden ser per als menors. Aquest tipus de contingut és molt valorat pels adolescents i jugadors més joves. El professor David Calle, per exemple, ha avisat que, en cap cas, les noves generacions han de pensar a "especular" o "invertir" en aquests nous béns.

Aquesta manera de fer inevitablement genera controvèrsia per dues raons: la primera, perquè és un mercat en ple procés d'expansió descontrolada –una expansió molt agressiva que, tal com ha passat amb les criptomonedes, poden acabar pagant els subjectes més ingenus amb ganes de pujar a l'onada sense saber com fer-ho–, i la segona, perquè la major part de l'audiència dels streamers del nostre país està formada per menors.

ARXIVAT A:
Digital Videojocs

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut