Joves abstemis desafien la pressió social: només el 9% dels catalans no beu alcohol
Durant la pandèmia, el consum d'alcohol ha registrat un descens en totes les franges d'edat
Joves abstemis desafien la pressió social: només el 9% dels catalans no beu alcohol
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
Adolescents XL

Joves abstemis desafien la pressió social: només el 9% dels catalans no beu alcohol

Durant la pandèmia, el consum d'alcohol ha registrat un descens en totes les franges d'edat

Actualitzat

Imaginem-nos que estem en un bar. Hem quedat amb els amics i comencem a demanar què prendrem. Un demana una cervesa. El del costat, "una altra!". N'hi ha un que vol una clara, perquè diu ha de fer "bondat". I hi ha qui que es demana una copa de vi blanc, però "ben fresquet, que si no no val res."

I, de cop, una veu amb la boca petita, diu: "Jo voldria aigua amb gas, si us plau." Davant la cultura de l'alcohol, una petició com aquesta pot acabar monopolitzant la conversa del sopar. "Que avorrit, ets", "si només és una copa, i és per brindar..." I comencen les preguntes i, de vegades, interrogatoris ben incòmodes.

En situacions com aquesta, els joves que decideixen no beure alcohol queden exposats a una potent pressió social.

Celebritats abstèmies

Mitjans internacionals, com la revista TIME o Vogue, asseguren que no beure alcohol és una tendència millennial que ha arribat per quedar-se. A Nova York o Londres, per exemple, hi ha bars de moda on no se serveix alcohol. S'anomenen "barres sòbries" i serveixen d'opció per tota aquella gent que evita l'alcohol, però que vol sortir i socialitzar amb altra gent.

Hi ha un munt de personalitats famoses que han decidit fer pública la seva decisió de ser abstemis. Entre elles, l'empresària Kim Kardashian, l'actriu i cantant Zendaya, la cantant Jennifer López... o, allunyant-nos del món de l'entreteniment, el mateix expresident dels EUA, Donald Trump. De fet, sol treure pit de ser abstemi, i assegura que no ha tastat mai la cervesa, tot i que hi ha qui ho posa en dubte. Una mica més a prop de casa nostra, la reina Letícia ho és, així com el cantautor Lluís Llach. Ho va dir en una entrevista a la revista Enderrock, "tot i ser viticultor, no beu vi".

Joves abstemis, una tendència a l'alça

A Catalunya, beure alcohol és la norma, i no fer-ho, encara és l'excepció. Segons dades de l'Agència de Salut Pública, només un 9% de catalans no consumeixen begudes alcohòliques. De tota manera, és cert que la tendència va creixent a poc a poc entre les generacions més joves.

És cert, però, que els joves que prenen la decisió de no beure alcohol es troben un munt d'obstacles pel camí. Interrogatoris, retrets, pressió social... fins al punt de dubtar de la seva decisió. En Jordi és abstemi des de l'adolescència:

"Hem de començar a acceptar que hi ha joves a qui simplement no ens ve de gust prendre res amb alcohol, és un error seguir associant sortir de festa amb beure'n."

El mateix pensa la Meritxell, que valora que la seva colla d'amics ja hagi normalitzat que no pren cervesa ni cubates, però sí que s'ha trobat diverses vegades que, sortint de festa, "quan demano una aigua a la barra, el cambrer o la cambrera em mira amb estranyesa".

 

Marina Bosque, doctora en Biomedicina especialitzada en salut pública i addiccions, destaca que "cada vegada els joves són més conscients dels perills que comporta l'alcohol, i per això també n'hi ha més que decideixen allunyar-se'n", però també alerta que beure alcohol en l'adolescència pot tenir conseqüències greus.

"Com que el cervell dels adolescents no està desenvolupat del tot, el consum d'alcohol pot produir canvis en l'àmbit estructural i a la llarga produir problemes de salut mental."

La pandèmia ha beneficiat els abstemis?

El consum d'alcohol ha registrat un descens en totes les franges d'edat durant la pandèmia. Segons un estudi de l'Observatori Espanyol de les Drogues i les Addiccions, el consum d'alcohol va baixar un 8% en la població de 15 a 64 anys, i en la franja de 15 a 24 el descens va arribar al 25%. Així, la prevalença de consum abans de la pandèmia era del 62% i durant la pandèmia ha passat a ser del 57,3%.

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut