Futbol

Els clubs no podran recuperar els ingressos per turisme fins a finals d'any

Experts en economia i en turisme apunten que el turisme estival serà sobretot domèstic, i que l'internacional no repuntarà fins al novembre o desembre per la incertesa al voltant de al COVID-19. Això afecta de ple els ingressos dels clubs que són, també, atraccions turístiques

Jordi SunyerActualitzat

La recuperació dels grans clubs de futbol passa perquè la pilota torni a rodar i es respectin, en conseqüència, els contractes televisius i de patrocini. Però aquestes entitats generen, també, importants ingressos a partir del turisme.

El Museu del Barça, sense anar més lluny, és el més visitat de Catalunya, i supera el milió i mig de visitants anuals, dels quals, segons estimacions del club, més de tres quartes parts són turistes. L'anomenada "Camp Nou Experience" ha aportat al Barça, els últims anys, una facturació anual pròxima als 60 milions d'euros. L'entitat blaugrana també ha anunciat, en les últimes temporades, facturacions per vendes d'entrades a no socis properes als 70 milions d'euros i per hospitality i paquets VIP de més de 20 milions d'euros. El club calcula que 8 de cada 10 localitats alliberades al Seient Lliure van a parar a aficionats estrangers.

Per la seva banda, més d'un milió de persones visiten cada any l'estadi del Reial Madrid com a turistes. El club blanc factura més de la meitat que el Barça per aquest concepte, però la majoria de visitants també són estrangers: 6 de cada 10.

Tot i la prioritat esportiva, els clubs esperen també recuperar aviat aquests ingressos, però ho tenen magre. Els experts en turisme i consultores econòmiques com Deloitte apunten que el turisme internacional no assolirà els nivells d'abans de la crisi fins a finals d'any.

"El turisme és un dels sectors més afectats per COVID-19. És una activitat molt sensible a la inseguretat, i aquest estiu encara estarem en un clima d'incertesa que provocarà que els desplaçaments siguin de curta distància i de curta durada. Això afectarà, per tant, de manera negativa el turisme internacional, molt important en el nostre país. A banda, s'estan desprogramant sistemàticament congressos, seminaris i viatges laborals previstos per la propera tardor: per això, no s'espera una recuperació del turisme internacional fins a finals d'aquest any o, fins i tot, principis del 2021." (José Antonio Donaire, vicerector i professor de turisme a la Universitat de Girona)

La davallada del turisme també afecta els ingressos per marxandatge. Dels trenta milions d'euros que factura anualment el Borussia Dortmund per aquest concepte, als més de cent del Manchester United, la despesa dels aficionats també trigarà a recuperar-se. Si al principi de la crisi es pensava encara en la campanya turística d'estiu, ara les prioritats són unes altres.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut