Nissan, la lenta decadència d'una fàbrica històrica

En cent anys, Motor Ibérica ha fabricat des dels tractors Ebro fins a la Vanette o el Nissan Patrol
Nissan, la lenta decadència d'una fàbrica històrica

Nissan, la lenta decadència d'una fàbrica històrica

En cent anys, Motor Ibérica ha fabricat des dels tractors Ebro fins a la Vanette o el Nissan Patrol
Toni Canyís Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge

El 1923, aviat farà un segle, la nord-americana Ford obria al Poblenou, a Barcelona, una planta de muntatge de vehicles, la Ford Motor Ibérica. Però la producció va quedar interrompuda per la Guerra Civil i en la immediata postguerra. Arran del bloqueig econòmic al règim franquista, la planta es dedicarà només a produir recanvis.

 

No serà fins al 1954, quan l'estat nacionalitza l'empresa i passa a dir-se Motor Ibérica, que es reprendrà la producció amb els primers camions i tractors, ara amb la marca Ebro, tot i que encara amb llicència Ford.

 

Als anys seixanta, entra en el capital Massey Ferguson com a soci minoritari i la producció es trasllada a les instal·lacions de la Zona Franca, on encara hi ha actualment la factoria.

 

El desembarcament japonès

Però el 1979, en plena crisi del petroli, els nord-americans decidien marxar i vendre la seva participació a la japonesa Nissan.

La visita dels prínceps hereus a la factoria, el 1985, certificava la transcendència de l'aposta de Nissan, que hi veia una porta d'entrada a la Comunitat Econòmica Europea quan Espanya s'hi integrés.

Motor Ibérica es convertia en Nissan Motor Ibérica, i l'arribada dels japonesos comportaria el llançament de nous productes que aviat triomfarien en el mercat: el totterreny Patrol i la furgoneta lleugera Vanette.

 

La planta s'especialitzaria en aquests dos segments de mercat, totterrenys i furgonetes, als quals fins i tot s'afegiria, en algun moment, la fabricació d'algun turisme.

 

Una lenta decadència

Però tot canvia el 2008, quan arriba la crisi i Nissan s'integra a l'òrbita d'una Renault ja amb forta capacitat productiva a Europa.

Des d'aleshores s'han encadenat ultimàtums de l'empresa per rebaixar costos cada cop que s'ha volgut aconseguir la fabricació de nous models, conflictes laborals i acords "in extremis" per mantenir l'activitat.

 

En els últims anys, però, algunes apostes per nous models no han funcionat i tampoc s'ha sabut substituir-los, de manera que s'ha acabat utilitzant menys d'un 30% de la capacitat productiva de la planta.

Finalment, els problemes interns de Nissan al Japó i l'arribada d'una nova crisi mundial han impedit trobar-hi una sortida. 

 

 

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut