Al rebost de moltes cases encara hi podríem trobar paquets de pasta de mig quilo i llaunes de tonyina de 60 grams, però a les lleixes dels supermercats aquests gramatges ja no existeixen. Molts fabricants han reduït la quantitat de producte dels articles envasats per dissimular l'alça de preus. El paquet de macarrons estàndard ara és de 450 grams, no de 500 (Flickr) Un exemple: el paquet de macarrons estàndard ara és de 450 grams, no de 500 i, alhora, és més car que fa un any. Darrere d'això no hi ha una campanya per lluitar contra el malbaratament alimentari, sinó el que els experts anomenen "reduflació": menys quantitat al mateix preu o, com a mínim, no tan disparat. Gisela Ametller, professora de Màrqueting de la Universitat Oberta de Catalunya, explica que aquest fenomen es produeix en béns d'alimentació i neteja per compensar l'augment dels costos de producció de forma subtil.  "El consumidor s'acostuma a aquest format més petit, i aleshores, quan ja hi està avesat, un augment del preu el veu normal. No el percep tan dur com si, des del principi, per exemple, en lloc d'augmentar 20 cèntims n'augmentés 80 de cop." Un de cada cinc productes que trobem al supermercat ha reduït el gramatge  I és que en l'últim any les empreses han inflat els preus del 84% dels articles que trobem al supermercat, i un de cada cinc, segons l'OCU, ha reduït també el gramatge de forma gairebé imperceptible. Tot plegat provoca que per omplir el cistell de la compra una família mitjana gastarà aquest any més de 500 euros més que l'any passat. Les organitzacions de consumidors asseguren que amb aquesta estratègia s'emmascara un augment dels preus que es pot enfilar fins al 16%. Sílvia Huertas, portaveu de l'OCU, assenyala les multinacionals. "En la situació de crisi que vivim, molts consumidors estan pagant més per menys sense adonar-se'n. Això de la reduflació no és nou, però ara hem detectat que s'ha generalitzat, sobretot entre les grans empreses amb molts productes, com ColaCao, Pescanova, Pastas Gallo, Campofrio..." La reduflació és legal però indueix a engany, i és per això que els experts recomanen evitar les ofertes 3x2 i que ens fixem sempre en el preu per quilo, on les marques no poden amagar l'encariment real del que comprem.