Sant Climenç és un petit nucli de població del Solsonès amb un centenar d'habitants. La seva escola és una de les més petites de Catalunya, amb 8 alumnes d'entre 3 i 12 anys. És una escola rural amb una sola aula on tots els alumnes comparteixen espai i aprenen junts. El professor, Ramon Segués, ha desenvolupat la major part de la seva carrera professional en escoles rurals i ja sap com s'ha d'organitzar per fer les classes amb aquests grups tan petits i heterogenis: "Aquí no parlem de cursos, preferim parlar de grups. Tots convivim en una mateixa aula i això té l'avantatge que els petits van fent  el que els toca però alhora absorbeixen constantment el que senten dels grans." Sant Climenç és un petit nucli de població d'un centenar d'habitants dins el municipi de Pinell de Solsonès (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera) Les famílies veuen de bon ull aquest model. La Laia Torrent, que porta els seus dos fills a aquesta escola, està convençuda que la convivència entre alumnes d'edats diferents no és cap problema: "Això és molt bo perquè no tenen cap límit i aprenen fins on poden. A més, aprenen a relacionar-se perquè els grans cuiden els petits i els més petits també aprenen dels grans. Jo no hi veig cap impediment." L'escola rural de Sant Climenç disposa d'un sol espai amb tots els recursos necessaris per als estudiants (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera) L'escola rural, en connexió amb la natura L'altra gran singularitat de l'escola rural ve donada per la seva ubicació: tots els centres són en pobles petits i envoltats de natura: la majoria tenen boscos i paisatges agrícoles que conviden a fer activitats a l'exterior i reforçar els vincles amb aquest entorn natural. Però també s'estrenyen els lligams amb els habitants del poble i la seva realitat socioeconòmica: "Tenim una simbiosi important amb el poble: participem de les festes, tradicions i activitats populars. Pretenem que l'alumnat s'integri bé al territori, que s'estimin la terra i si pot ser- que acabin quedant-s'hi." L'escola rural de Sant Climenç està envoltada de camps, boscos i edificis agrícoles (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera) La Laia Torrent aplaudeix que l'alumnat dediqui hores lectives a entrar en contacte amb el seu entorn: "Moltes vegades se'n van al bosc, surten a fer activitats, van a veure les granges... Es mouen pel poble lliurement. Estan molt més relacionats amb l'entorn." El nivell acadèmic de l'escola rural Encara avui, en plena era de la digitalització i les comunicacions globals a distància, hi ha la creença que el nivell acadèmic a l'escola rural és inferior a la resta, i que els alumnes no surten tan preparats com si estudiessin en una escola de primària de l'Eixample de Barcelona, per exemple. Doncs les dades mostren justament el contrari: "Els resultats de les proves de competències bàsiques demostren que els alumnes de municipis de menys de mil habitant tenen uns resultats més alts." L'escola rural disposa de les mateixes eines i materials acadèmics que la resta de centres educatius, però els avantatja en un aspecte: l'atenció individualitzada. Els professors poden prestar molta més atenció a cada alumne, atenent a la seva singularitat, i treballant els aspectes concrets que necessitin. "Les característiques dels nostres grups permeten un acompanyament molt proper i personal, molt més  que no pas si tens una aula d'un sol nivell amb 30 alumnes." Sant Climenç és un petit nucli de població al sud del Solsonès (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera) Abans, les famílies vivien amb temor el moment en què els seus fills i filles fessin el salt de l'escola rural cap a l'institut on havien de cursar secundària. Tenien por que la mainada tingués un dèficit de coneixements o de nivell acadèmic. Ara això ha canviat, com reconeix una altra mare de Sant Climenç, la Montse Llorenç: "N'he parlat amb altres pares i mares que han portat els fills a l'institut de Solsona i tots diuen que el primer any els nens van molt relaxats perquè arriben superpreparats, no tenen cap problema perquè van molt ben preparats." Els alumnes de l'escola rural de Sant Climenç fan classe enmig dels camps i boscos del Solsonès (Catalunya Ràdio / Eloi Barrera) La realitat territorial de Catalunya ha propiciat el desplegament d'un model d'escola rural que garanteix l'educació de proximitat als pobles més petits, allunyats de ciutats o municipis grans. A més, aquesta xarxa d'escoles rurals escampades per tot el país afavoreix la retenció de població en zones aïllades i l'arrelament al territori. El curs 2021/22 hi ha 264 escoles rurals situades en petits pobles dispersos per tota la geografia, que compten amb 9.631 alumnes matriculats.   Les ZER, una xarxa de supervivència per a l'escola rural La majoria d'escoles rurals de Catalunya s'agrupen per proximitat geogràfica en les conegudes com ZER, les Zones Escolars Rurals. Són agrupacions d'escoles que tenen un projecte educatiu comú i comparteixen recursos tècnics i humans. També fan sortides col·lectives amb els seus respectius alumnes en diverses ocasions al llarg del curs. A Catalunya hi ha una vuitantena de ZER: des d'aquesta del Solsonès fins a la de Benissanet-Miravet passant pel Montgrí, el Baix Priorat, l'Horta de Lleida o les Salines.