L'escola cooperativa t'ensenya a cooperar i et fa sentir que ets part de l'escola, assegura Mercè Casals, exalumna de l'escola cooperativa Paidos de Sant Fruitós de Bages. "D'aquí que no vaig dubtar de portar-hi els meus tres fills perquè és la millor manera d'implicar-se i ser partícip en l'educació dels fills i filles, treballant junts per atendre les necessitats de les famílies." A Catalunya hi ha 40 escoles cooperatives que apleguen més de 5.500 socis cooperativistes i 1.800 treballadors, i que eduquen gairebé 17.000 alumnes, sota el paraigua d'Escoles Cooperatives, EscolesCoop: Federació de Cooperatives d'Ensenyament de Catalunya. L'origen es remunta als darrers anys de la dictadura, quan un grup de pares i mestres amb inquietuds pedagògiques i socials creen les escoles cooperatives actives, laiques, innovadores i catalanes, recollint els principis de l'escola Nova i dels mestres de la República. Trobada d'inici de curs de docents d'EscolesCoop (EscolesCoop) Agrupades a la CEPEC moltes van lluitar fins a convertir-se en escola pública. Però d'altres van seguir sent cooperatives, explica Marta Rebollar, presidenta d'EscolesCoop per la incertesa d'acabar amb uns equips molt consolidats. "Som una escola concertada diferent, un projecte de vida en què els mestres, moguts per la passió i el compromís d'educar, són els que veuen les necessitats de l'alumnat i doten de recursos l'escola posant remei a les dificultats que detectem, com si n'hi ha amb la comprensió lectora que ho avaluarem a partir de setembre." "A l'escola hem assumit moltes funcions i potser hem deixat de banda la lectura i l'escriptura, cabdals", diu entonant el mea culpa Enric Masià, vicepresident d'Escoles Coop, i "hi hem de posar remei". Quins són els pilars de les escoles cooperatives?   "Tenim vocació d'escola pública, som democràtiques i assembleàries", assevera Enric Masià, director de l'escola cooperativa Elisabeth de Salou: "Hi ha tres tipus d'escoles cooperatives: les de treball, formades per mestres; les de famílies implicades en l'educació dels fills que encarreguen la tasca als mestres, i les que tots, famílies i mestres són socis de la cooperativa. Tots compartim el valor de treballar junts per uns objectius comuns i per una educació de qualitat, innovadora i emancipadora." Són escoles confortables, basades en la confiança, en què l'alumnat troba el seu espai i les famílies senten que beneficia al projecte del seu fill o filla, argumenta Enric Masià. Els mestres, moguts per la passió i el compromís d'educar, veuen les necessitats de l'alumnat i doten de recursos l'escola (EscolesCoop) El treball en equip amb les famílies és un dels pilars de l'escola cooperativa integral Solc de pares, mares i mestres per infantil, primària i secundària amb 43 anys d'història al barri de les Corts de Barcelona, assevera la Neus Font, mestra i referent. "Treballem colze a colze mestres, famílies i alumnat per fomentar la millor educació amb el lema: 'educació que acull valors que transformen' i aquests valors són els de l'escola cooperativa: una escola oberta a tothom, l'escola de cadascú." Hi ha també la modalitat d'escola cooperativa d'educació especial, com el centre educatiu i terapèutic El Carrilet, que atén infants amb autisme, com explica la seva directora, Elisabet Sánchez. "Treballem amb estreta col·laboració amb les famílies acompanyant la criança dels seus fills i aprenent de les seves experiències." Quins són els beneficis de formar part d'una cooperativa d'alumnes? No hi ha millor manera d'educar en valors que promoure que infants i joves formin part d'una cooperativa d'alumnes, defensa Marta Rebollar. Seguint el model de les cooperatives d'adults, el 2016 es crea la Federació de cooperatives d'alumnes AlumnesCoop, que aplega 90 cooperatives escolars de tot Catalunya, i que presideixen Judit Hervás i Julia Garcia, de l'escola cooperativa Sant Gervasi de Mollet: "AlumnesCoop s'organitza al voltant d'una activitat econòmica amb finalitats solidàries, intercanviant experiències entre cooperatives; i tenim molt clar que és l'hora de donar-nos a conèixer per xarxes perquè més joves s'hi apuntin." Trobada d'AlumnesCoop per donar-se a conèixer i intercanviar experiències entre cooperatives d'alumnes (AlumnesCoop ) Aprendre a col·laborar, a treballar en equip i a prendre decisions, per a totes dues són aprenentatges claus per al futur i perquè el món sigui menys individualista. Com cooperar en un món individualista?   "S'ha demostrat en el decurs de la història que les persones cooperem en els moments més difícils, com durant la pandèmia", assegura Enric Masià. "Tenim un instint de cooperació que ens costa desenvolupar per manca de temps i d'atenció. Animem les escoles no cooperatives a cooperar amb qualsevol activitat perquè la cooperació s'estengui com una taca d'oli i fer una societat més cooperativa." Cooperar requereix més esforç que treballar individualment, reconeix Enric Masià, però dona sentit i valor a la nostra vida. L'escola s'ha d'aferrar a uns valors i no adaptar-se tant a la societat com fins ara, assevera Marta Rebollar, directora de l'escola cooperativa Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels. "Es pot ser competitiu des de la col·laboració, sense trepitjar valors fonamentals i afavorint l'autoconeixement de l'alumne per conèixer què aporta al grup, sàpiga treballar en equip i tingui un rol proactiu." Les escoles cooperatives fomenten cooperar per aprendre a treballar en equip (EscolesCoop) Reconeixement públic a les escoles cooperatives, demana Enric Masià. Són una escola concertada perquè reben un concert educatiu, però són un model diferencial que deixa empremta en els seus alumnes.