"Yo soy español, español, español..." Netflix torna a apostar per la polèmica
Els llançaments publicitaris de les novetats a Netflix no deixen ningú indiferent. Ha tornat a passar amb l'estrena de l'últim llargmetratge dirigit per Borja Cobeaga, "Fe d'etarras".
La pel·lícula, una comèdia negra, explica la història d'un comando etarra que passa l'estiu del 2010 amagat en un pis franc a l'espera de rebre ordres per atemptar. És l'estiu del mundial de futbol de Sud-àfrica i tot el país viu pendent de les victòries de la selecció espanyola.
Des de fa uns dies penja a una façana d'una cèntrica plaça de Sant Sebastià un gran cartell amb el càntic "Yo soy español, español, español..." amb la paraula espanyol guixada en color vermell.
"Fe d'etarras" encara no s'ha estrenat, però aquesta campanya de llançament ha ferit moltes sensibilitats. Centenars de persones l'han vist con un insult a les víctimes del terrorisme d'ETA. Molts han reaccionat anunciant per les xarxes socials que deixaven de ser clients de Netflix.
Entre els missatges més colpidors, el d'alguns familiars de víctimes d'ETA, com el del nét de Juan María de Araluce, assassinat l'octubre del 1976 a pocs metres d'on ara s'ha instal·lat el cartell:
Vaya. A 300 metros de aquí ETA mató hace casi 41 años a cinco personas. Entre ellas, a mi abuelo Juan Mari. pic.twitter.com/xT39QdzyWo
Gonzalo Araluce (@GonzaloAraluce) September 15, 2017
Altres condemnen que es tracti amb humor un conflicte que va causar la mort de més de 800 persones:
També n'hi ha, però, que valoren la creativitat de Netflix a l'hora de publicitar les seves produccións:Oye, @NetflixES, ETA asesinó a 829 personas. Os falta tachar ahí 826 españoles para completar el chiste. pic.twitter.com/YyMwjgJWnM
Pastrana (@JosPastr) 16 de setembre de 2017
Con muchas ganas de ver #FeDeEtarras en @NetflixES #Netflix
Gotz (@Gotz84) September 17, 2017
Los de publicidad unos cracks como siempre! 👏👏👏👏 pic.twitter.com/iYy4L34ArT
Ja està disponible un trailer de la pel·lícula, que s'estrenarà el 12 d'octubre, el dia de la Hispanitat.
Al desembre del 2016, coincidint amb l'estrena de la primera temporada de la sèrie Narcos, Netflix va cobrir la façana d'un edifici de la Plaça del Sol de Madrid amb un gran cartell del protagonista de la sèrie, el narcotraficant Pablo Escobar, i el lema "Oh, blanc nadal". En aquell moment, el govern de Colòmbia va demanar a l'alcaldessa de Madrid que retirés la publicitat.
Un any més tard, Netflix insistia amb l'estrena de la segona temporada de "Narcos". En aquesta ocasió, ho feia amb referències a una conversa entre Mariano Rajoy i l'extresorer Luis Bárcenas amb la frase "Sé fuerte. Vuelve Narcos".