El grup Volkswagen estaria estudiant participar al Campionat Mundial de Fórmula 1

Volkswagen, condemnada a pagar 16 milions als afectats a Espanya pel "dieselgate"

La sentència, que es pot recórrer, considera l'actuació de l'automobilística "pràctica comercial deslleial"

Laura GalanActualitzat

El grup automobilístic Volkswagen Espanya ha estat condemnat a pagar 3.000 euros per danys a cadascun del 5.444 afectats del conegut cas "dieselgate".

La sentència dictada pel jutjat mercantil número 1 de Madrid declara provada que l'actuació de Volkswagen és "una pràctica comercial deslleial".

Els vehicles dièsel d'aquesta marca d'automòbils incloïen un software que alterava les emissions d'alguns vehicles.

El jutge ha ordenat la companyia a cessar aquesta conducta i li prohibeix que la repeteixi en el futur. També l'obliga a reparar tots els vehicles afectats, modificant-ne el software o el hardware, si fos necessari. Això sempre de forma gratuïta.

Als afectats, que van presentar un demanda col·lectiva a través de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), se'ls reconeix una indemnització per danys i perjudicis que en total puja a més de 16 milions d'euros.

També es condemna l'empresa a pagar els costos, amb expressa declaració de temeritat.
 

Durant el judici, la filial espanyola del grup es va desmarcar de trucatge adduint que, com a importadora de vehicles, no intervenia en el procés de fabricació.

Per l'Associació de Consumidors, en canvi, Volkswagen Espanya va actuar "en contra de la política mediambiental d'estalvi i eficiència" amb què la companyia "guanyava la simpatia del consumidor mitjà i li treia vendes als seus competidors".

La sentència es pot recórrer, cosa que el grup Volkswagen Espanya ha avançat que farà.

A Alemanya, Volkswagen va acordar pagar 830 milions d'euros per tancar la via judicial després d'arribar a un pacte amb la Federació d'Organitzacions de Consumidors Alemanyes, que representava 440.000 clients.

El grup alemany va admetre el setembre de 2015 haver manipulat més d'11 milions d'automòbils dièsel a tot el món mitjançant la col·locació d'un dispositiu que alterava les emissions reals d'òxids de nitrogen. Els vehicles afectats, en realitat, superaven els límits legals permesos.

ARXIVAT A:
ConsumMedi ambientContaminació
Anar al contingut