La companyia australiana Quantas farà vols a l'Antàrtida sense baixar de l'avió, amb preus que oscil·len entre els 730 euros i 4.900 euros
La companyia australiana Quantas farà vols a l'Antàrtida sense baixar de l'avió, amb preus que oscil·len entre els 730 euros i 4.900 euros

Volar només per admirar el paisatge: la proposta d'aerolínies que indigna ecologistes

Experts climàtics rebutgen la iniciativa d'algunes companyies asiàtiques d'oferir vols sense destí per compensar la baixada de viatges per la pandèmia

Pujar a l'avió, sobrevolar durant una estona paisatges, i tornar a l'aeroport. Aquesta és la proposta d'algunes aerolínies, sobretot asiàtiques, per compensar la reducció de vols a causa de la pandèmia.

Una iniciativa no exempta de crítiques, enmig d'un debat global sobre la petjada de carboni dels avions i dels creuers. En definitiva, d'una mobilitat internacional sense precedents.

Però una mobilitat que la crisi de la Covid-19 ha fet reduir dràsticament i que ha posat en hores baixes les companyies aèries.

Per compensar aquesta situació, algunes aerolínies, com la japonesa ANA, van començar al mes d'agost a oferir vols durant 90 minuts amb còctels i regals ambientats en un hipotètic vol a Hawai en un Airbus A380, l'avió més gran del món. "No anirem a Hawaii, però intentem que la gent pugui recrear aquesta experiència", deia el vicepresident de Màrqueting de la companyia.

A Taiwan, l'aerolínia StarLux Airlines també va llançar aquest estiu viatges de més de tres hores que sobrevolaven les illes Pratas, al mar de la Xina meridional. Una experiència que la companyia Royal Brunei també oferia amb sopar inclòs, en un vol d'hora i mitja sobre els boscos tropicals de Borneo.

L'especialista en canvi climàtic Leo Hickman qualificava la proposta de "bogeria" des del punt de vista ecològic, en aquest cas referint-se a la iniciativa de Singapore Airlines, que oferirà vols "a cap lloc" a partir de finals d'octubre. "288 dòlars per un vol en classe turista per no anar enlloc?", qüestiona.

En un comunicat, l'organització Climate Rally va manifestar que aquests vols "promouen una activitat amb emissions sense una bona raó". "Creiem que els treballadors del sector de l'aviació necessiten el nostre suport en aquests moments tan difícils", sostenen, "però es tracta d'una mersura temporal que distreu dels valors i les polítiques necessàries per acabar amb la crisi climàtica".


120 passatgers han pujat al vol de Tigerair "cap a enlloc" aquest dissabte per sobrevolar Corea del Sud i copsar la "vella normalitat".  L'objectiu, recuperar la sensació de volar:

"Sento que no he viatjat a l'estranger des de fa molt de temps, i és un esdeveniment especial. És una bona acció", ha expressat una passatgera abans de pujar a l'avió.

120 passatgers abans de pujar al vol de Tigerair
120 passatgers abans de pujar al vol de Tigerair "cap a enlloc" aquest dissabte per sobrevolar Corea del Sud i copsar la "vella normalitat"
120 passatgers han pujat al vol de Tigerair "cap a enlloc" aquest dissabte per sobrevolar Corea del Sud i copsar la "vella normalitat"

En alguns casos, no es tracta de passejades de curta durada. La companyia australiana Quantas viatjarà, com feia abans de la pandèmia, a l'Antàrtida, però els passatgers només veuran les glaceres des de la finestra de l'avió, sense aterrar-hi. "Vols panoràmics" de set hores "per a qui trobi a faltar volar" amb preus que oscil·len entre els 730 euros a classe econòmica i 4.900 euros a "business".


Per curar-se en salut, la companyia adverteix que l'altitud és massa elevada per diferenciar bé la fauna, però que tots els passatgers, per torns, podran apropar-se a les finestres i observar el blanc del paisatge. Pel que fa a la petjada ecològica, asseguren que "tots els seus viatges a l'Antàrtida són neutres en carboni".

Els bitllets es van acabar en 10 minuts. El coordinador de la campanya d'aviació d'Ecologistes en Acció, Pablo Muñoz Nieto,  ho qualifica de "ridícul i immoral".

Vols sense destí que s'haurà de veure si són una moda fruit de la necessitat per sobreviure d'algunes companyies o una praxi que s'estengui desafiant fronteres, visats i quarantenes.

ARXIVAT A:
AeroportsTurisme
Anar al contingut