Volar a Màlaga sense bitllet ni documents: prova pilot de reconeixement facial al Prat
Una persona passa pel sistema de reconeixement facial, aquest dimecres a l'aeroport del Prat (EFE)

Volar a Màlaga sense bitllet ni documents: prova pilot de reconeixement facial al Prat

Vueling assaja en una de les seves rutes un sistema per embarcar sense haver de mostrar documents ni parlar amb ningú de la companyia

RedaccióActualitzat

La companyia Vueling ha posat en marxa aquest dimecres una prova pilot a l'aeroport del Prat perquè els passatgers embarquin sense haver de mostrar cap document, només amb reconeixement facial.

Aquesta prova, de moment prevista per als pròxims 6 mesos, es fa amb els vols Barcelona-Màlaga, ruta en la qual la companyia té 7 connexions diàries.

Els viatgers han d'introduir al sistema les seves dades i fer-se una fotografia, i ho poden fer tant a casa com amb el mòbil amb l'aplicació d'Aena o també en una màquina a l'aeroport.

reconeixement facial de Vueling al Prat
Una dona introdueix les seves dades biomètriques en una màquina, aquest dimecres a l'aeroport del Prat (EFE)


Tot el procés d'embarcament

Segons han explicat en la presentació, és la primera vegada a Europa que es podrà fer tot el procés d'embarcament d'aquesta manera, inclosa la facturació de l'equipatge.

Per fer-ho, i també per passar el control de seguretat i per embarcar a l'avió, els passatgers només s'hauran de situar davant d'una càmera que els reconeixerà i els deixarà passar.

reconeixement facial de Vueling al Prat
Una persona passa pel sistema de reconeixement facial, aquest dimecres a l'aeroport del Prat (EFE)

En la prova feta aquest dimecres, el programari de reconeixement ha pogut identificar les persones sense ni tan sols haver-se de treure la mascareta.

Els responsables del programa pilot asseguren que aquest sistema reduirà els temps d'espera a la meitat i que, per tant, hi haurà moltes menys cues.

És un sistema que està en període de proves en altres aeroports europeus i que ja es fa servir de manera quotidiana en països com els Estats Units o el Regne Unit.

Obrir els ulls o tancar la boca

Però no tot són flors i violes: en aquests i en altres països hi ha hagut errors en el reconeixement d'algunes persones, sobretot les que no són blanques.

Segons Lorena Jaume-Palasí, analista d'ètica i intel·ligència artificial, això passa perquè els paràmetres amb què funcionen els programes de reconeixement sovint no incorporen bé els trets d'altres races:

"Les persones no blanques han tingut problemes amb aquest tipus de màquines: no han pogut ser identificades perquè els deien que tenien els ulls tancats a persones amb trets asiàtics o els deien que tenen la boca oberta a persones descendents d'africans."

"Aquest tipus de sistemes s'ha convertit en una espècie d'embarcament exprés per a blancs."

Jaume-Palasí assegura que, quan no funcionen, els tràmits s'allarguen, perquè cal fer una verificació manual diferenciada, i que això habitualment no els passa a les persones blanques.

En la prova pilot de Vueling, les dades biomètriques dels clients estaran en mans d'Aena, que haurà de protegir el sistema davant possibles hackejos o el bloqueig que podria crear una caiguda informàtica.

 

reconeixement facial de Vueling al Prat
Avís del control de reconeixement facial, aquest dimecres a l'aeroport del Prat (EFE)
ARXIVAT A:
MobilitatProtecció de dadesTecnologia
Anar al contingut