L'estàtua d'una dona feta de restes de l'explosió del 4 d'agost a Beirut
L'estàtua d'una dona feta de restes de l'explosió del 4 d'agost a Beirut

Vidres, metalls i runes de l'explosió de Beirut, en una estàtua en record de les víctimes

Tres mesos després de les explosions al port que van causar prop de 200 morts, l'artista Hayat Nazer recorda

Actualitzat

Beirut té una nova estàtua en record de les víctimes de l'explosió del 4 d'agost al port, que va causar prop de 200 morts i més de 6.000 ferits. Davant del lloc de la deflagració, s'alça una dona amb els cabells al vent, aixecant la bandera del Líban.

L'escultura, obra de Hayat Nazer, està feta amb vidres trencats, metalls retorçats i altres runes de l'explosió. L'artista ha volgut homenatjar les persones que van perdre la vida en l'explosió, tal com explica en el seu compte d'Instagram:

"Un memorial, un homenatge per tots els que estem traumatitzats aquí. Això és art transformador que aspira a reconèixer la veritat i el dolor, a conservar els records, però també a recuperar força i tornar a renéixer de les nostres cendres per lluitar per la veritat, pels nostres somnis i el nostre futur. Mai oblidarem, mai perdonarem."

Encara no té nom, però fins i tot presenta un rellotge malmès que marca les 6:08, l'hora en què es va produir l'explosió.

 

L'escultura de Hayat Nazer té un rellotge que marca l'hora de l'explosió al port de Beirut
L'escultura de Hayat Nazer té un rellotge que marca l'hora de l'explosió al port de Beirut

 

El 4 d'agost, Hayat Nazer anava cap a Beirut quan hi va haver l'explosió. "Em va trencar el cor, simplement vaig quedar desolada. Em va traumatitzar, però, sincerament, tots els que som al Líban estem traumatitzats", ha explicat a la CNN.

Com molts habitants de Beirut, es va unir als esforços per netejar les restes i restaurar la ciutat.

 

L'estàtua s'ha inaugurat coincidint amb el primer aniversari de l'inici de les protestes antigovernamentals
L'estàtua s'ha inaugurat coincidint amb el primer aniversari de l'inici de les protestes antigovernamentals

 

Enmig de tota aquesta tristesa, va tenir la idea d'utilitzar part del que va trobar per crear una estàtua que pogués inspirar la ciutadania libanesa a unir-se i reconstruir el país.

"Quan em sento així, només intento ajudar, arreglar i curar a través de l'art, així que aquesta és la meva manera d'acceptar la realitat i d'intentar reconstruir la meva gent."

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

She will be leaving the port in few days, as I am worried some government protestors might burn or destroy her like they did to the #Phoenix of the #Revolution in Martyr Square... I have to protect her for now, but I wish to create a much bigger replica that would be long lasting and to be hopefully located at the port, carrying items from people's homes, and souvenirs from the people we lost at the explosion, with their names and memories, to stay, for future generations to come and see what happened to us on the 4th of August 2020... A memorial, a tribute for all of us who are traumatized here, this is a transformative art that aims at acknowledging the truth and the pain, to preserve the memories, but also to regain strength and rise again from our own ashes, to fight for the truth, for our dreams and future... We will never forget, never forgive.. but we will rise, carrying our own wounds and stories yet spreading positivity and change all over the world wherever we go... Maybe through #Art we can make the #Change we wish to see in this #World - Thanks to everyone of you who encouraged and inspired me, my public art is a blend of myself and everyone around me ❤️ so much Love Photo credit by @eliebekhazi

A post shared by ~ V ~ (@hayat_nazer_v) on

 

 

Durant els dies següents, Nazer va recórrer els carrers de Beirut recopilant metall, vidres i objectes que la gent havia llençat per utilitzar-los a l'escultura.

També va anar a algunes cases i va quedar sorpresa perquè n'hi va haver que li van donar coses molt valuoses: records de la infantesa, pertinences d'avis morts a la guerra civil o objectes que guardaven per als fills.

 

Quan va tenir prou objectes, els va agrupar en una figura femenina, amb els cabells i el vestit voleiant.

 

En els darrers mesos, la situació al Líban s'ha agreujat pel brot de coronavirus. Un obstacle més en la història d'un país ple de turbulències polítiques, crisis econòmiques i protestes. De fet, l'escultura també commemora el primer aniversari de l'inici de les mobilitzacions antigovernamentals.

En aquest context, Nazer dubta que l'escultura pugui aguantar gaire temps sense ser víctima d'algun atac per part de grups favorables al govern de Beirut. Però apunta que té la intenció de crear una rèplica molt més gran que pugui durar molts anys i que tingui objectes de les llars dels libanesos i records de les víctimes de l'explosió.

 

L'estàtua, davant un paisatge on encara és vigent el rastre de la destrucció de l'explosió al port de Beirut
L'estàtua, davant un paisatge on encara és evident el rastre de la destrucció de l'explosió al port de Beirut

 

ARXIVAT A:
Art
Anar al contingut