Veurem més VTC a partir d'ara a Barcelona? La sentència que celebren tant VTC com taxis

La justícia europea diu que la limitació d'un VTC per cada 30 taxis vulnera les normatives de la Unió, però també avala que es pugui demanar una llicència addicional a aquests vehicles si volen operar

Tant el sindicat de taxis Élite com les principals patronals de les VTC -Feneval i Unauto- han celebrat la sentència de la justícia europea. A qui beneficia, doncs? Què passarà durant les pròximes setmanes? Podria tornar-se a agreujar la tensió entre el taxi tradicional i les VTC?

 

La doble llicència, una victòria per al taxi

Si s'ha de jutjar per la satisfacció amb què Tito Álvarez, portaveu d'Élite Taxi, ha rebut la sentència, caldria esperar que no canviï gaire cosa. Des del seu sindicat asseguren que estan "molt satisfets amb el contingut d'aquesta sentència". "Igual que diu que no es pot restringir les VTC pel nombre de taxis, també obre la porta en canal perquè es pugui donar una doble autorització i es pugui restringir en els ajuntaments per raons de congestió de trànsit, per motius mediambientals, per ocupació de l'espai públic i seguretat viària... i nosaltres ja tenim tots aquests informes de l'Ajuntament, ens els van entregar ahir", ha afegit.

És a dir, l'AMB i els ajuntaments podran acollir-se a diferents supòsits per denegar una autorització de VTC. Ja no només caldria una única llicència, sinó que si així ho decideix el consistori, caldrà també la seva autorització.

 

La patronal també celebra la sentència

Les patronals, en canvi, posen l'èmfasi en el fet que la sentència "declara il·legal la limitació del nombre de llicències a Barcelona" i això "posarà en qüestió les restriccions imposades al sector a altres regions com l'Aragó, les Balears o València".

I sobre aquesta segona autorització de la qual parla el Tribunal, creuen que no tot s'hi valdrà i com a mostra citen una de les restriccions que actualment incorpora el decret llei de la Generalitat i que prohibeix l'activitat a aquells VTC que no tinguin una longitud mínima de 4,9 metres. Creuen que aquesta condició no respon a criteris mediambientals, ni de millora del trànsit, com demana el Tribunal Europeu.

La marxa lenta de taxistes travessant el passeig de Lluís Companys, a Barcelona, el 23 de març del 2022
La sentència acontenta tothom i ara qui l'haurà d'interpretar i baixar a peu de carrer és el TSJC (ACN/Ethan López)

Creixement progressiu de VTC a l'Àrea Metropolitana

Alguns experts, però, creuen que una de les conseqüències més immediates de la sentència serà que el nombre de VTC augmentarà a l'àrea metropolitana, "amb un caràcter immediat i deixant de banda les possibles protestes que hi pot haver des del sector del taxi" -explica Marc Tarrés, professor de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona i col·laborador de la UOC-. Amb tot, assegura que l'increment no serà exponencial, sinó progressiu.

I és que, com explica aquest expert, la sentència permetrà que es puguin tornar a demanar de manera oberta autoritzacions de VTC. És cert, recorda, que aquestes autoritzacions en el marc actual necessitaran aquesta doble llicència, però també -recorda Marc Tarrés- "encara hi ha previst aquest període transitori de 4 anys per a aquelles autoritzacions que s'obtinguin a partir del setembre del 2018".

La llei Ábalos del 2018 traslladava a les comunitats autònomes la potestat per regular les VTC i reconeixia un període transitori de 4 anys tant al taxi com a les VTC per adaptar-s'hi. Això a la pràctica vol dir que les VTC que ara es desencallin a l'Àrea Metropolitana de Barcelona tindrien via lliure per operar sense restriccions durant 4 anys. 

 

VTC interurbans

El sector del taxi interpreta, però, que la sentència en representa una de freda i una de calenta. La preocupació la tenen respecte a les VTC interurbanes, les que operen entre ciutats. "Les autoritzacions VTC -explica Tito Álvarez- poden fer transport interurbà i si el Ministeri, que és qui té les competències de les autoritzacions de VTC en transport interurbà, no hi posa remei i restringeix això d'alguna manera, pot haver-hi una invasió a la Costa Daurada, a la Costa Brava, a Màlaga i a les zones turístiques, i això pot fer molt de mal al taxi".

Per això el sindicat de taxistes reclama al Ministeri que cedeixi les "competències als ajuntaments, perquè puguin posar números tancats", en definitiva, que puguin posar en marxa aquesta segona autorització per limitar les VTC. 

I amb aquesta petició fan noves crides a la mobilització.

ARXIVAT A:
TaxisVTC
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut