El cartell d'aquesta edició del Festival de Sitges
El cartell d'aquesta edició del Festival de Sitges

Urpes, ullals i udols a punt: el festival de cinema de Sitges en 13 propostes

El Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, el Sitges 2021, torna a omplir de gènere tota la vila a partir d'aquest dijous, tot revisant el mite de l'home llop i la bèstia interior

Ismael Martín Amorós (@ismartin_amoros) Actualitzat
TEMA:
Festival de Sitges

Aquest dijous arrenca el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. Una edició força més normalitzada que l'anterior, que ja ha esgotat entrades per moltíssimes sessions i amb una allau de propostes que s'enfila fins els 169 llargmetratges (i 100 curts) programats i amb premis honorífics per a Mamoru Hosoda, Belén Rueda, Carlos Saura, Neil Blomkamp, Emilio Gutiérrez Caba o Lucile Hadzihailovic.

Fem ara el nostre particular menú degustació, amb una selecció i guia de 13 pel·lícules -xifra gens atzarosa, que així ens anem ambientant a Sitges- que tenen tots els ingredients per passar pel festival deixant pòsit.

1. "Mona Lisa and the blood moon" (Ana Lily Amirpour)

Segon cop en la història del certamen - 54 anys- que una dona l'inaugura. Arribada del Festival de Venècia, la pel·lícula la protagonitza una noia misteriosa (The Lunatic) que posseeix habilitats inusuals i perilloses que escapa del centre per a malalts mentals on ha viscut tota la seva vida i mira d'integrar-se al món pels carrers de Nova Orleans. (7/10 12.15 i 19.30 Auditori Melià Sitges. 8/10 20.15 Retiro).

'Mona Lisa and the blood moon', el film inaugural de Sitges 2021

2. "Titane" (Julia Ducornau)

Un dia abans no arribi a les nostres cartelleres, Sitges projecta la guanyadora de la última Palma d'Or de Cannes, segon cop també que una directora s'alçava amb el prestigiós guardó. Un film inclassificable i trencador, barreja de gèneres i protagonitzat per Agathe Rouselle i Vincent Lindon, amb un pare que, després d'una sèrie de crims que han quedat sense resoldre, es retroba amb el seu fill desaparegut 10 anys enrere. (7/10 14.45 i 22.45 Auditori).


3. "Veneciafrenia" (Álex de la Iglesia)

Estrena mundial de l'última pel·lícula del director basc a un festival que és com la seva segona casa. Terror amb el seu toc personal i un híbrid d'slasher i giallo on la ciutat més bella del món serà el terrorífic escenari on Ingrid García Jonsson i Silvia Alonso lluitaran per salvar les seves vides. El film inaugura el segell "The Fear Collection", que donarà veu a directors de gènere per produir llargmetratges originals. (9/10 8.15 i 20.15 Auditori. 10/10 20.30 Retiro).

I un gran clàssic seu i fita del fantàstic que ja compleix 26 anys, "El día de la bestia", es projectarà en 4K abans no arribi també a les sales comercials.


4. "Earwig" (Lucile Hadzihalilovic)

Muntadora als primers films de Gaspar Noé, la directora va ser Premi Especial del Jurat a Sant Sebastià amb "Earwig". Segons el director del Festival, Àngel Sala és "probablement la pel·lícula fantàstica europea de l'any".

En algun lloc d'Europa, a mitjans del segle XX, Albert treballa cuidant de Mia, una nena amb dents de gel que no surt mai d'un apartament de portes i finestres barrades. Un individu conegut com el Mestre s'interessa per l'estat de Mia i, via telèfon, Albert rep instruccions: ha de preparar la nena i sortir a l'exterior. Hadzihalivic rebrà a Sitges el Premi Career Meliès. (16/10 12.00 Tramuntana Meliá Sitges i 17.00 Auditori. 17/10 22.15 Tramuntana).


5. "Lamb" (Valdamar Jóhansson)

María i Ingvar viuen aïllats amb el seu ramat de xais en una illa d'Islàndia. Quan descobreixen un misteriós nounat, decideixen criar-lo com si fos fill seu. La nova vida porta molta felicitat a la parella, però la natura els té reservada una última sorpresa...

Vladimar Jóhannsson basteix una història sobre maternitats pertorbadores i la imprevisible força de la natura, que li va valer al seu director debutant un premi al passat festival de Canes. Protagonitza Noomi Rapace, que serà a Sitges. (10/10 8.15 i 21.00 i 11/10 13.15 Retiro).


6. "Tres" (Juanjo Giménez)

Després d'aquell fantàstic curtmetratge "Timecode" de gran èxit (Palma d'Or a Canes, European Film Award, Goya, Gaudí i nominació als Oscar), el director català Juanjo Giménez presenta un llarg també guiat per l'originalitat i l'experimentació.

I ara explora el so cinematogràfic a partir d'una protagonista editora de so (Marta Nieto) que comença a adonar-se que pateix una rara condició, ho sent tot a destemps i pateix una dessincronia que li permet poder sentir el passat recent. Amb participació de TV3 (coproducció catalana, lituana i francesa) aquesta particularíssima història compta amb Miki Esparbé i, com no podia ser d'altra manera, amb un excel.lent tractament sonor (factoria Marc Orts, Oriol Tarragó...). (12/10 8.15 Auditori, 12/10 20.30 Auditori, 13/10 9.00 Prado i del 7 al 17/10 Online).


7. "Belle" (Mamoru Hosoda)

Àmplia i potent presència del cinema d'animació, també a la màxima secció competitiva, com l'últim film d'un referent japonès, Mamoru Hosoda, que rebrà el Gran Premi Honorífic i presentarà "Belle", adaptació actualitzada i virtualitzada de "La Bella i la bèstia" que es va veure al Festival de Canes. (9/10 10.15 Auditori, 10/10 15.45 Auditori i 12/10 11.00 Prado).


8. "¿Dónde está Ana Frank?" (Ari Folman)

Més joies animades, com la d'un altre referent, el director israelià Ari Folman, que traça la història de la Kitty, l'amiga imaginària d'Ana Frank, que apareix a la seva casa d'Amsterdam. Kitty pensa que si ella és viva, també ho ha de ser la seva estimada Ana, i decideix buscar-la. Pel camí, coneix un noi que ajuda els refugiats. Història, consciència social i llegat humanista molt didàctic. Ovacionada a Cannes va ser l'única pel·lícula animada que s'hi va seleccionar. (11/10 16.00 Tramuntana, 12/10 15.15 Auditori i 13/10 11.15 Prado)


9. "In the earth" (Ben Wheatley)

El director anglès, tot un clàssic del festival, fa una vigent reflexió pandèmica (rodada en plena crisi de la Covid i equip reduït), amb mascaretes, virus, missions científiques i esperits dels boscos molt inquietants. Un doctor i una guardabosc s'endinsen en un bosc, però el virus serà el més petit dels seus problemes. Entre el terror i el gore. (8/10 18.15 Tramuntana, 9/10 15.15 Auditori i 11/10 20.15 Retiro).


10. "La abuela" (Paco Plaza)

L'aliança entre un dels factòtums de la saga Rec (juntament amb Jaume Balagueró) i l'univers personal de de Carlos Vermut, que signa el guió, dóna lloc a "La abuela". Els confins d'un apartament i tot just dues dones de diferents edats per endinsar-nos en el terror i anant molt més enllà del que s'espera. Va estrenar-se a Sant Sebastià. (14/10 20.15 Tramuntana, 16/10 20.00 Auditori i 17/10 16.00 Retiro).


11. "El páramo" (David Casademunt)

També molt diferent, aquesta altra aposta del cine de gènere espanyol (via Netflix), la de David Casademunt, graduat en direcció a l'ESCAC que ha comptat amb Imma Cuesta i Roberto Álamo.

Lucía i el seu fill viuen allunyats de la societat en un paratge pla on quasi no hi ha vida. La petita unitat familiar que formen mare i fill amb prou feines rep visites, i el seu objectiu és portar una existència tranquil·la. Però l'aparició d'una misteriosa i violenta criatura que comença a assetjar la seva petita llar posarà a prova la relació que els uneix. (10/10 18.00 Tramuntana, 11/10 20.15 Auditori i 12/10 12.45 Retiro).

Inma Cuesta, en un moment de la pel·lícula 'El Páramo', de David Casademunt
Inma Cuesta, en un moment de la pel·lícula 'El Páramo', de David Casademunt

12. "Censor" (Prano Bailey-Bond)

En un any farcit de propostes de directores (47 n'hi ha a tota la programació) destaca la potent mirada de la cineasta gal·lesa. Un debut presentat a Sundance, Berlín i ara Sitges, amb una estricta censora de pel·lícules com a protagonista (fantàstica Niamh Algar).

Obsessionada per la desaparició de la seva germana anys enrere, el seu món s'enfonsa quan descobreix que s'ha produït un assassinat de manera molt similar a una escena que no va censurar. Situada a l'Anglaterra de Thatcher, estètica vuitantera, reflexió sobre els límits de la violència, sornegueria i tot un homenatge al cine de gènere (i l'slasher). (7/10 13.45 Tramuntana i 17.15 Auditori. 8/10 13.00 Retiro).


13. "The innocents (De Uskyldige)" (Eskil Vogt)

I per acabar, i en 13, una altra ració del cinema europeu i nòrdic que pot marcar aquesta edició. El guionista de "Thelma" (Premi del jurat i guió al Sitges 2017) presenta segon llargmetratge i una de les sensacions a Canes.

Ida, una nena de nou anys, i la seva família s'instal·len en un barri dels suburbis d'Oslo per passar-hi l'estiu. Amb la seva germana, la nena mira d'adaptar-se al seu nou entorn i es fa amiga de dos nens més. Lluny dels adults, els quatre amics descobreixen que posseeixen poders sorprenents, i els comencen a fer servir de forma innocent. Nens misteriosos, terror i habilitats molt particulars. (12/10 10.30 Auditori i 17.45 Auditori. 13/10 20.30 Retiro).

 

ARXIVAT A:
Cinema Festival de Sitges
Anar al contingut