Uns Premis Gaudí més femenins, però encara lluny de la paritat

Les candidatures presentades de pel·lícules liderades per una dona, aquest 2019, se situen en el 32%
Uns Premis Gaudí més femenins, però encara lluny de la paritat

Uns Premis Gaudí més femenins, però encara lluny de la paritat

Les candidatures presentades de pel·lícules liderades per una dona, aquest 2019, se situen en el 32%
RedaccióActualitzat
TEMA:
Premis Gaudí
Nominats Premis Gaudí

Nominats Premis Gaudí

Diversos i disputats es presenten els XI Premis Gaudí, 36 produccions aspiren als guardons de l'Acadèmia, en aquesta onzena edició. De les 36 produccions, n'hi ha 5 que es disputen la majoria dels premis: "Entre dos aguas", "Les distàncies", "Viaje al cuarto de una madre", "Petra" i "El fotógrafo de Mathausen".

Triple empat inèdit a 9 nominacions i fins a 5 pel·lícules, amb un nombre molt semblant de nominacions. Les votacions dels acadèmics decidiran els guanyadors o guanyadores, a partir d'unes nominacions que aquest any són més paritàries.

El cinema fet per dones, doncs, creix als Gaudí i a la indústria catalana, però encara xifres lluny del 50%. Les dones cineastes reclamen més rapidesa per arribar-hi.

 

Per exemple, les candidatures presentades de pel·lícules liderades per una dona, aquest 2019 se situen en el 32%. Tres punts més que l'any passat, que era del 29% i set punts més respecte el 2017, que se situava en un 25%.

Pel·lícules fetes per dones

La meitat de les nominacions a millor pel·lícula, documental i direcció és a pel·lícules fetes per dones. Un canvi de tendència gràcies a factors com els canvis socials i de normatives. Però al darrere d'aquesta fotografia també hi ha dades sagnants.

Celia Rico, directora de "Viaje al cuarto de una madre", el seu primer llarg, ha estat la primera dona a dirigir una actriu de la trajectòria de Lola Dueñas:

"Lola Dueñas treballa al cinema des de l'any 1996 i no ha estat mai dirigida per una dona fins ara. Alguna cosa molt greu està passant " 

 

Rico assegura que perquè el canvi sigui real i no una moda o una tendència és important que les dones que estan començant ara a dirigir puguin fer segones i terceres pel·lícules i consolidar la seva carrera. 

La també debutant Sara Gutiérrez Galve, Elena Trapé o Mar Targarona comparteixen també el fet d'haver salvat una altra realitat feridora: que, si dues de cada tres alumnes d'audiovisuals són dones, només el 16% de les pel·lícules les acaben liderant elles.

Yolanda Olmos, directora de l'Associació de Dones Visualsreivindica la feina de les dones al sector audiovisual 

" Als homes se'ls demana potencial, i a les dones experiència. Necessitem aquest 50% i que es doni d'una manera ràpida per no perdre'ns el present de les dones que ja estan ara"

I per aconseguir-ho, ja estan acabant d'enfilar un directori amb totes les professionals del sector.

Si bé han aconseguit fer un tomb, al cinema en català i als Gaudí encara els queda camí per recórrer en el terreny paritari. Un camí que encara és més llarg per a altres premis, com els Goya, perquè només una quarta part dels nominats d'aquest any són dones.

ARXIVAT A:
Premis GaudíCinema

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS