janquim / Barcelona

Uns emprenedors catalans fan negoci amb una plataforma mundial d'audioguies

Uns joves tarragonins han creat una plataforma per a audioguies que ja compta amb més de tres mil arxius sonors enviats per persones de diversos països. Van començar amb vocació de servei, fa més d'un any, però des de fa poque setmanes han activat l'atenció personalitzada a clients interessats a difondre espais i museus que no es poden permetre altres recursos.

Actualitzat
Les audioguies s'han convertit des de ja fa temps en un dels elements que els museus de tot el món ofereixen als visitants perquè puguin escoltar una veu que els acompanya durant el recorregut.

Hi ha empreses molt importants que s'hi dediquen, la més important de les quals, AntennaAudio, també té seu a Barcelona i és en realitat filial de la potent marca Discovery, associada al grup Disney.

La principal diferència amb l'aposta dels joves catalans és que la seva plataforma, anomenada Woices, no elabora continguts sinó que proposa un espai on tothom que vulgui pot deixar-hi la seva audioguia. Per això, els creadors de Woices asseguren amb rotunditat: "No els fem la competència, al contrari, nosaltres els oferim una plataforma que ells poden fer servir". I, de fet, l'empresa líder ja hi ha establert un primer contacte.

Democratització de les guies comentades

D'una banda, és una reproducció del model que internet ha permès en altres camps. Si els blogs representen una certa democratització de les "cartes al director", Woices es basa en la "democratització de les audioguies". Amb aquesta idea van començar la seva aventura els joves Xavier Guardiola i David Ciudad.

Però aviat van detectar que el seu invent podia donar servei a museus petits i ajuntaments de poblacions amb pressupostos reduïts. Gràcies a Woices, aquests llocs poden tenir una audioguia pròpia, per un preu molt més baix, a l'abast de tothom. Les audioguies patrocinades apareixen en els primers llocs de les llistes i tenen més visibilitat, i a més a més adopten l'aspecte que el client prefereixi.

Geolocalització

L'altre punt a destacar és la geolocalització d'aquests documents de so, de manera que quan un usuari de Woices penja la seva audioguia indica a quin indret correspon, perquè aparegui al mapa, de manera que qualsevol persona que es trobi en aquest punt hi tingui accés, tant des de l'ordinador com des del mòbil. Amb aquesta finalitat, Woices també disposa d'una aplicació per a iPhone, que es descarrega sense cap cost.

Woices té la seva seu al Vendrell i des d'aquesta població s'adreça al món sencer. La prova és que ja hi ha quatre vegades més audioguies en anglès que en català. També se n'hi troben en croat, francès, castellà o xinès.

Una història a sota de cada pedra

Guardiola i Ciudad estan convençuts que el negoci comença a ser viable i preveuen un creixement mantingut de la cartera de clients. Actualment, cada mes s'incorporen prop d'una desena d'arxius. Com explica Guardiola, "a sota de cada pedra hi ha una història interessant i val la pena escoltar-la". Només fa falta que algú l'enregistri i la pengi a Woices.

La seva experiència en el desenvolupament de "software" els ha preparat per produir aquesta plataforma, però, com ells mateixos reconeixen, més enllà de la seva capacitació tecnològica, l'invent parteix de la una idea d'"oferir alguna cosa d'interès a tot el món". La mena d'ambició global que els emprenedors d'arreu demostren i que també hi ha a Catalunya encara que sovint sigui més fàcil descobrir l'invent d'uns joves suecs, com ara Spotify, abans que la creació d'uns joves de les comarques tarragonines.

Glacial i batalles

Dels arxius en diuen "eco" i quan se n'agreguen uns quants formen una "ruta". A la seva plataforma ja hi ha "ecos" i rutes sobre punts de tots els continents del planeta i gràcies a unes llistes es pot saber quins són els enregistraments preferits i els més votats. Al capdavant hi ha una audioguia del glacial Perito Moreno, que firma "anamariacult" i una narració sobre la batalla de Waterloo, que és obra de "AlexSA".

Woices es presenta mitjançant aquest vídeo.



Anar al contingut