Una sentència diu que cal carnet de conduir per dur patinets que superin els 25 km/h
Un patinet elèctric (ACN)

Una sentència diu que cal carnet de conduir per dur patinets que superin els 25 km/h

L'Audiència de Cáceres resol que la DGT estableix que aquests vehicles són ciclomotors i no VMP, vehicles de mobilitat personal

Actualitzat

Els patinets elèctrics que superin els 25km/hora de velocitat o els 1.000 watts de potència són ciclomotors i, per tant, es necessita un permís de conduir per manejar-los. Això és el que ha resolt l'Audiència de Càceres en el recurs d'un conductor d'un d'aquests vehicles de mobilitat personal que van multar precisament per no dur carnet.

La policia local de Casar de Càceres el va multar per portar el patinet sense permís de conduir, fet que el sancionat desconeixia i així ho va manifestar, però igualment va ser sancionat per un delicte contra la seguretat de trànsit.

No obstant això, el jutjat penal el va absoldre perquè va considerar que fonts oficials l'havien informat malament, quan li van dir que no requeria cap carnet per conduir-lo.

De tota manera, l'implicat va presentar un recurs a l'Audiència demanant que es declarés que el que ell conduïa no era un ciclomotor sinó un patinet elèctric i, per tant, que no tenia l'obligació d'obtenir la llicència de conduir.

Una sentència diu que cal carnet de conduir per dur patinets que superin els 25 km/h
Patinet elèctric


Definició de la llei de trànsit

L'Audiència de Càceres basa la seva resolució en la definició que es fa de ciclomotor en la llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, que diu:

"Es considera ciclomotor un vehicle de dues rodes, amb una velocitat màxima de 45km/h o bé de potència contínua nominal inferior o igual a 4 kW, si és de motor elèctric."

I el tribunal considera que aquestes són "les característiques del vehicle que conduïa l'acusat", i per tant el patinet elèctric "té la consideració de ciclomotor i exigeix, per conduir-lo, tenir permís o llicència".

Direcció General de Trànsit va establir aquests criteris en una instrucció transitòria per aclarir l'ús dels VMP tant als usuaris com als ajuntaments i a la policia.

 

Si van a més de 25km/h no són VMP

De moment, aquesta sentència podria crear un precedent de jurisprudència que la Direcció General de Trànsit, la DGT, està pendent de regular.

La DGT, amb la seva instrucció transitòria, vol aclarir l'error de considerar tots els patinets elèctrics com a VMP, vehicles de mobilitat personal. La diferència és la velocitat que pot assolir el vehicle: si superen els 25km/h ja no són VMP.

"Si el vehicle desenvolupa una velocitat superior a 25km/h, no té la consideració de VMP."

"Es tracta d'un vehicle que, encara que no tingui la categoria tècnica de ciclomotor, requereix autorització administrativa per circular, assegurança obligatòria i autorització administrativa (permís de classe AM)."

 

Segons publicava la revista de la DGT, a la web del Ministeri de l'Interior el desembre passat es definien els VMP, entre els quals s'inclouen molts dels patinets elèctrics, com:

"Vehicle d'una o més rodes dotat d'una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar-li una velocitat màxima per disseny compresa entre els 6 i el 25km/h"

Aclaria que "els vehicles que no sobrepassin els 6 km/h es consideren joguines" i afegia que no es necessita ni carnet ni assegurança per conduir-los.

"Als VPM no se'ls exigeix autorització administrativa per circular, ni per conduir, ni assegurança obligatòria. Per tant, no es restaran punts al conductor quan sigui clar que el tipus de vehicle que condueix és un VMP."

De moment el reglament de la DGT per a patinets elèctrics de velocitat inferior o igual als 25km/h només sanciona comportaments com conduir sota els efectes de l'alcohol o drogues, parlar pel mòbil, anar amb auriculars o no dur casc quan el vehicle ho requereixi.

 

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatSeguretatJudicialTrànsit
Anar al contingut