Una restauració revela unes pintures gòtiques del segle XIV al sostre de l'edifici històric de l'Ajuntament de Barcelona

ACN Barcelona.-Uns sondejos realitzats en el marc de tasques de restauració dels sostres de fusta de l'edifici històric de l'Ajuntament de Barcelona han permès descobrir-hi pintures gòtiques originals del segle XIV. En concret s'han trobat decoracions pictòriques en quatre punts diferents dels enteixinats, que conserven una molt bona qualitat cromàtica amb uns colors vius i nítids. Estaven amagades sota les pintures visibles actualment, fetes a finals dels anys 20 del segle XX, en el marc de la construcció de l'edifici actual. El consistori estudia ara quin pot ser el cost de recuperar completament la decoració original. De fet, preveu que hi hagi més pintures amagades.

Les cales i proves realitzades han posat de manifest que les pintures se situarien entre el 1369 i el 1373 i, per tant, estarien vinculats a la construcció del Saló dels Cent Jurats -l'actual Saló de Cent- i del Trentenari medieval, els espais originaris de l'actual Casa de la Ciutat. Es poden associar els sostres on hi ha les capes pictòriques a algunes de les dependències menys conegudes del consistori medieval, com la Capella del Bon Govern o estances del Trentenari gòtic.Tot i la poca extensió de les cales, els testimonis pictòrics gòtics trobats han permès descobrir una decoració aplicada als empostissats, les llates i les bigues dels sostres. En el cas d'aquestes últimes, s'observa la presència a les tres cares vistes d'una mateixa biga de l'escut reial -la casa de Barcelona- i de l'escut propi de la ciutat. Són figures de losanges -rombes- amb motius heràldics inscrits: quatre barres vermelles sobre un fons daurat per a l'escut reial i quatre quarters per a l'escut de Barcelona. En els quarters s'hi combinen la presència de les quatre barres -dues a dalt i dues a baix- amb la creu de Sant Jordi, de color vermell i sobre fons blanc o plata.Aquests descobriments fan preveure que es poden recuperar més decoracions pictòriques en altres sostres del conjunt. Això, doncs, obliga a aprofundir en l'estudi per poder valorar la possibilitat tècnica i el cost de recuperar completament l'original.Amb aquest objectiu, a partir d'ara es faran més assajos tècnics per avaluar el percentatge de pintura conservada i per trobar un sistema de neteja química que permeti eliminar el repintat sense posar en perill les capes del segle XIV.

Anar al contingut