L'actriu Andrea Riseborough, a l'estrena de "Matilda, el musical", el novembre passat a Londres (Reuters / Maja Smiejkowska)
L'actriu Andrea Riseborough, a l'estrena de "Matilda, el musical", el novembre passat a Londres (Reuters / Maja Smiejkowska)

Una nominació sospitosa: els Oscars investigaran la campanya publicitària de "To Leslie"

La protagonista del film ha estat elogiada per part de crítics i personalitats del món del cinema, però no havia estat nominada ni als Globus d'Or ni als premis del Sindicat d'Actors de Cinema

Actualitzat

Cate Blanchett, Ana de Armas, Michelle Williams, Michelle Yeoh... i Andrea Riseborough. La inclusió de la protagonista de "To Leslie" entre les candidates a l'Oscar a millor actriu va causar sorpresa la setmana passada, quan es van anunciar les nominacions.

El paper d'una mare soltera alcohòlica que l'actriu britànica fa a la pel·lícula independent "To Leslie" ha rebut múltiples elogis per part de crítics i personalitats del món del cinema, tot i no haver estat un èxit a la taquilla, on només ha recaptat 27.000 dòlars.


La nominació de Riseborough ha sorprès perquè, en la temporada de premis, no havia estat nominada ni als Globus d'Or ni als premis del Sindicat d'Actors de Cinema, només als Independent Spirit Awards.

En canvi, en les darreres setmanes estrelles com Gwyneth Paltrow, Mia Farrow, Jane Fonda, Edward Norton, Mira Sorvino, Sarah Paulson o Bradley Whitford han lloat la interpretació de Riseborough a les xarxes socials:

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Jane Fonda (@janefonda)

 

 


No són els únics. Amy Adams, Cate Blanchett, Demi Moore, Kate Winslet, Courteney Cox, Sally Field o Liam Neeson també han mostrat suport a la pel·lícula.

Riseborough, amb Rami Malek, Margot Robbie i Christian Bale, a l'estrena de la pel·lícula 'Amsterdam'
Riseborough, amb Rami Malek, Margot Robbie i Christian Bale, a l'estrena de la pel·lícula "Amsterdam" (Europa Press / Ian West)

Una campanya a través de contactes

Més enllà dels elogis, la nominació inesperada de Riseborough també ha generat rumors de si al darrere hi ha una campanya que ha infringit les normes de l'Acadèmia de Hollywood.

El diari digital Puck assegura que, darrere dels missatges de les estrelles, hi hauria l'actriu Mary McCormack, dona del director de "To Leslie", Michael Morris, que hauria trucat i enviat correus electrònics a molts membres de la secció d'interpretació de l'Acadèmia demanant-los que miressin la pel·lícula i publiquessin missatges a les xarxes socials sobre el treball de Riseborough.

Segons el mitjà especialitzat Variety, Morris i McCormack ja haurien començat la campanya per "To Leslie" a l'estiu, quan van ensenyar la pel·lícula al locutor de ràdio Howard Stern, amb qui són amics de fa anys. A l'octubre, Stern va publicitar-la al seu programa de ràdio.

Després de la nominació de Riseborough als Spirit Awards, McCormack va escriure correus electrònics a diversos amics demanant-los suport cap a l'actriu abans de la data en què es tancaven les votacions per a les nominacions.

Variety ha tingut accés a un d'aquests missatges:

"Si estàs disposat a fer una publicació diària des d'ara fins al 17 de gener seria increïble. Però qualsevol cosa ajuda, sisplau fes el que et faci sentir més còmode. I què hi ha més còmode que fer publicacions sobre una pel·lícula cada dia?"

Involuntàriament, la nominació de Riseborough ha fet revifar a les xarxes socials l'etiqueta #OscarsSoWhite, en deixar fora de la carrera per l'estatueta les actrius afroamericanes Viola Davis i Danielle Deadwyler.

Les normes de les campanyes dels Oscars

Cada any, les empreses més poderoses de Hollywood es llancen a una campanya sense pietat per aconseguir entrar a la carrera dels Oscars. Les diverses estratègies, però, han de seguir una sèrie de normes.

Per exemple, l'Acadèmia limita com els grans estudis cinematogràfics poden contactar amb els votants, amb quina freqüència i què poden dir en les campanyes per als Oscars.

També prohibeix comunicacions públiques de persones vinculades a una pel·lícula que siguin despectives cap a pel·lícules de la competència.

Una publicació a l'Instagram de "To Leslie" que ja s'ha esborrat citava un crític del Chicago Sun-Times que va escriure que "per molt que admiri el treball de Blanchett a "Tár", la meva interpretació preferida d'una dona aquest any és la de la camaleònica Andrea Riseborough", segons explica la BBC.

El crític no hauria incomplert la norma, però sí que ho podria haver fet la pel·lícula en fer-se ressò d'aquest fragment.

 

L'Acadèmia de Hollywood investigarà la campanya

L'organitzadora dels Oscars ha anunciat que investigarà les campanyes publicitàries en les nominacions d'aquesta edició després de diverses informacions que apunten que "To Leslie" hauria incomplert les normes de campanya.

"L'Acadèmia té com a objectiu garantir que la competició d'aquesta temporada es desenvolupa de manera justa i ètica", assegura el comunicat, que no cita explícitament Riseborough.

"Examinarem els procediments de campanya al voltant de les nominades d'aquest any, per assegurar-nos que no s'ha infringit cap regla i per valorar si calen canvis en les directives en una nova era de xarxes socials i comunicació digital".

L'Acadèmia insisteix que confia en la "integritat" dels procediments de vot i nominació i ha manifestat que dona suport a "veritables campanyes populars a favor d'actuacions excepcionals".

La batalla per les nominacions

Els Oscars els decideixen els prop de 10.000 membres de l'Acadèmia de les Arts i Ciències del Cinema, dividits en 17 àrees de la indústria. La part de la interpretació té al voltant de 1.300 votants i es calcula que un candidat necessita una mica més de 200 vots per aconseguir la nominació.

Al llarg dels mesos previs als Oscars s'organitzen molts actes i festes per promoure les pel·lícules i els cartells dels films gairebé monopolitzen els panells publicitaris de Los Angeles.

Aquestes campanyes tenen un cost inassumible per produccions independents com "To Leslie".

 

ARXIVAT A:
CinemaPremis Oscar
Anar al contingut