La fragata KNM Helge Ingstad, enfonsada a Noruega (Reuters)
La fragata KNM Helge Ingstad, enfonsada a Noruega (Reuters)
Copenhaguen

Una fragata noruega construïda per l'espanyola Navantia s'enfonsa per un defecte crític

La nau es va enfonsar per un error en l'estanquitat, que Noruega tem que podrien tenir quatre naus més comprades a la drassana

Actualitzat

Noruega detecta una "errada de seguretat crítica" en una fragata construïda per la drassana espanyola Navantia com a causa de l'enfonsament del vaixell fa tres setmanes.

La Comissió d'Investigació d'Accidents de Transport de Noruega ha informat d'una errada relacionada amb l'estanquitat de la fragata KNM Helge Ingstad i ha enviat una alerta de seguretat a la Marina noruega i a Navantia perquè es facin les investigacions necessàries.

La comissió SHT (segons la sigla en noruec) assenyala que l'error detectat "no està conforme amb els nivells d'estabilitat que es requereixen contra els danys" en fragates de la classe Nansen construïdes per Navantia. Assumeix que l'errada també afecta les altres quatre naus que Noruega va comprar a la drassana espanyola i demana a l'empresa i al govern noruec que ho investiguin.

La SHT recomana a Navantia que determini si el problema de disseny existeix en altres naus i que ho notifiqui a "altres constructors, propietaris i operadors" i aconselli "les mesures de seguretat que calgui adoptar".

"No es pot excloure tampoc que el mateix passi en altres naus d'un disseny semblant entregats per Navantia, o que aquest disseny es continuï utilitzant en models semblants."

 


Fonts de Navantia consultades per EFE a Madrid defensen que el disseny de la fragata compleix tots els certificats internacionals que s'apliquen en naus de guerra i, en concret, la reglamentació relativa a la longitud màxima d'inundació que ha de suportar, cosa que permet al vaixell mantenir-se flotant encara que s'inundin alguns compartiments.

La KNM Helge Ingstad és una de les cinc fragates construïdes la dècada passada per les drassanes de Navantia a Ferrol i a Fene per a l'Armada noruega, per un total de 1.100 milions d'euros.

L'accident de la fragata

La SHT va detectar l'error quan elaborava l'informe inicial sobre l'accident que el 8 de novembre va tenir la fragata en xocar amb un petroler quan tornava de participar en unes maniobres de l'OTAN a prop de Bergen.

La comissió creu que el xoc es deu a un conjunt de factors, però el fet que la nau s'enfonsés i s'hagués d'evacuar en poques hores va fer revisar els danys i els documents d'estabilitat de la nau.

 

 

La fragata va quedar encallada a la costa, on ara està pendent de ser rescatada. L'informe preliminar explica que la inundació es va produir en tres compartiments: la sala de generadors de popa, les cabines de la tripulació i els magatzems. En un primer moment, la tripulació va concloure que la fragata tenia un grau d'"estabilitat pobra", però que es podia mantenir flotant. Poc després es va advertir que l'aigua queia des de la sala de generadors a la d'engranatges a través d'un espai de l'eix de l'hèlix i que s'estava omplint ràpidament, per la qual cosa es va optar per l'evacuació, segons Kristian Haugnes, de la SHT.

"Es va descobrir que l'aigua es colava per l'eix a una altra sala. No eren hermètiques."

La constructora naval espanyola ha explicat que s'ha ofert des del principi a col·laborar amb l'Armada noruega per aclarir l'accident i assegura que ha analitzat totes les hipòtesis possibles sobre el sinistre. També afegeix que no han rebut l'informe, que consideren encara molt preliminar, i que no se'ls ha consultat ni han participat en la investigació.

Les drassanes de Navantia ja van protagonitzar una polèmica l'any 2013, quan un dels seus submarins no flotava, i després, aquest any, quan el submarí no cabia al moll de Cartagena.

Anar al contingut