Una escultura hiperrealista per empatitzar amb la "solitud invisible" de la vellesa
La persona real, la Mercedes, contemplant la seva doble hiperrealista aquest dijous a Bilbao (EFE)
Bilbao

Una escultura hiperrealista per empatitzar amb la solitud invisible de la vellesa

Una campanya de la Fundació BBK vol cridar l'atenció sobre un problema que pateixen centenars de milers de persones a Espanya

Josep Maria Camps ColletActualitzat

No són bessones, sinó que la de l'esquerra és la còpia de la de la dreta, la persona real: és una escultura hiperrealista.

La intenció és que els que passegen aquests dies pel passeig del Arenal de Bilbao dubtin si l'escultura que es troben asseguda en un banc és una persona real.

És obra de l'artista mexicà Rubén Orozco, que va rebre l'encàrrec d'encarnar la solitud de la quarta edat en la figura de la Mercedes, que té gairebé 90 anys.

L'escultor mexicà Rubén Orozco, aquest dijous a Bilbao al costat de la seva obra (EFE)
 

Tristesa i empatia

Quan va conèixer la Mercedes, Orozco va optar per atorgar-li també característiques positives:

"Vaig decidir que l'escultura tingués dues expressions: tristesa i empatia; quan passes pel davant de l'escultura la veus trista, però si t'hi acostes veus un rostre més empàtic i més tranquil."

L'escultura estarà al carrer fins diumenge i llavors la portaran a la seu de la Fundació BBK, l'entitat que l'ha encarregada.

 


La solitud invisible

L'objectiu de l'encàrrec és cridar l'atenció sobre la solitud invisible en què viuen moltes de les persones més grans.

El testimoni de la mateixa Mercedes simbolitza el problema:

"La soledat és el més terrible que hi ha, una cosa que mai t'imagines. Són tantes hores d'estar tancada a casa... La soledat se't menja."

"Abans tenia la meva vida, però ara no tinc res, no tinc vida. Se't van morint els amics, se't va morint la família, és terrible, és com si estiguessis morta en vida."

 

La intenció de la campanya

Segons la Fundació BBK, la campanya forma part d'un programa de creació de projectes i d'eines per combatre aquest problema.

Per exemple: una xarxa per detectar les persones grans que viuen aïllades, serveis d'atenció personalitzada i d'acompanyament, i projectes perquè la gent més gran es relacioni directament amb gent jove.

 


2 milions de persones grans viuen soles a Espanya

La campanya utilitza dades de l'INE i l'OMS per alertar del problema: ara mateix més de 2 milions de persones de més de 65 anys viuen soles a Espanya.

A més, ara la major part de la població mundial té una esperança de vida superior a 60 anys, i es calcula que el 2050 hi haurà 2.000 milions de persones més grans de 65 anys.

La Fundació BBK és l'hereva de la caixa d'estalvis Bilbao Bizkaia Kutxa, convertida el 2014 en el banc KutxaBank.

Xabier Sagredo, president de la Fundació BBK, assegut amb l'escultura, la Mercedes i l'escultor Rubén Orozco, aquest dijous a Bilbao (EFE)

Anar al contingut