Una empresa que cobra deutes d'Endesa, a judici per assetjar clients vulnerables

Dos directius i una treballadora de DPS Consulting, imputats per fer-se passar per funcionaris judicials, amenaçar de tallar la llum i embargar una dona per deutes prescrits

Bernat Rexach / Judith Casaprima SaguésActualitzat

L'Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) demana penes d'entre un i dos anys de presó a dos directius i una treballadora de l'empresa DPS Consulting per haver assetjat telefònicament una dona amb certificat de vulnerabilitat perquè pagués un deute amb Endesa.

L'APE ha portat al jutjat la companyia DPS, que porta les reclamacions del pagament dels deutes d'Endesa, pel cas de la Yolanda Peregrín, que va rebre les trucades que l'amenaçaven d'embargar-la i deixar-la sense llum en 24 hores. Els fets van passat l'any 2020 i, després de reiterades trucades, la Yolanda va enregistrar-ne una.

DPS: -"Bon dia, li truco de Notificacions Judicials i Embargaments d'aquí del jutjat. Tinc dues ordres judicials per notificar. Li avanço que té un greu problema judicial.

Al jutjat aquest matí han vingut advocat i procurador de l'empresa Endesa Energia, que presenta denúncia contra vostè per les factures de llum impagades. Aquest dimecres a casa seva tallen la llum, bloquegen els comptes i els seus ingressos."

Yolanda Peregrín: -"I què s'ha de fer per resoldre el tema?"

DPS: -"Nosaltres som funcionaris de l'Estat. Quan intervenim el jutjat, es paga tot o es procedeix. Nosaltres som els únics que paralitzem o procedim, però per poder paralitzar necessito el document de pagament de la totalitat."

DPS: -"Si vol pagar que pagui i, si no, que no pagui."

YP: - "No és no voler, és no poder..."

DPS: -"L'entenc, però si paga menys procedim contra vostè, que ho tingui present."

YP: - "O sigui, també.."

DPS: -"Aquestes factures són de l'any 2015. Som a l'any 2020 i ja hauria d'estar pagat i a casa seva hi ha llum i servei on viu. Queda notificada."

Fa temps que la Yolanda té el certificat de vulnerabilitat. Fa alguns anys que paga la llum gràcies a tenir un descompte important a la factura de la llum amb el bonus social. Però seguia rebent cartes, i trucades, de l'empresa subcontractada per Endesa, DPS Consulting, que li reclamava un deute passat de més de 2.000 euros.

"Vaig demanar el certificat de vulnerabilitat el 2014 o 2015 i el deute era anterior, del 2012 o 13. Eren 2.000 i escaig euros. Jo pagava. Jo pagava les factures amb el descompte del bonus social. Jo estava al dia."

Aleshores es va posar en contacte amb l'Aliança contra la Pobresa Energètica. Van descobrir que tot era un engany per coaccionar-la, i van presentar una querella.

Yolanda Peregrín va enregistrar la trucada que l'amenaçava de tallar-li la llum (CCMA)

El deute que li reclamaven havia prescrit, ja que la llei contra la pobresa energètica protegeix dels talls de subministrament les famílies vulnerables i Endesa es va comprometre a cobrir els deutes. Segons l'APE, dels 2.369,43 euros que reclamaven a Yolanda, 1.675,88 havien prescrit d'acord amb els terminis previstos al Codi Civil.

A més, qui feia les trucades des de DPS es feia passar per un funcionari judicial i seguia un guió preestablert. Maria Campuzano, portaveu de l'APE, explica que l'empresa tenia un "departament de trucades especials" i obtenia un 18% del deute recuperat. També els treballadors haurien rebut bonificacions o penalitzacions en funció del seu èxit.

"Aquesta empresa de recobraments tenia un servei especialitzat de trucades amb un guió on es demanava als treballadors que es fessin passar per funcionaris públics per pressionar les persones i aconseguir cobrar els deutes. A més, també hem vist que aquesta empresa s'emportava el 18% del que aconseguís cobrar d'aquella persona. Per tant, tenia uns incentius molt alts."

El jutge ha obert el procediment per jutjar la treballadora que va fer la trucada i dos directius de DPS Consulting. S'enfronten als possibles delictes d'usurpació de funció pública, coaccions i estafa.

Aquesta és la gravació de la trucada íntegra, de 5 minuts i mig, que Yolanda Peregrín va rebre de l'empresa cobradora:

 


No és un cas aïllat

El de Yolanda Peregrín no és un cas aïllat. Ella ja no rep trucades ni cartes, però diu: "Estem intentant parar una cosa que és brutal, que és gent que no en té ni per dinar, ni per menjar. I que no passi més, perquè això és vergonyós. L'angoixa que vaig tenir en aquell moment va ser horrorosa". Els advocats també demanen una indemnització de 1.000 euros pels danys morals que ha patit.

Si aquest cas obté una sentència favorable, establiria, segons l'APE, un precedent de jurisprudència per frenar les pràctiques "deliberades i sistemàtiques d'assetjament". Una pràctica "generalitzada i fins ara impune", diuen, utilitzada per subministradores d'electricitat i gas i els gabinets jurídics de recobraments. "El que demostra el cas de la Yolanda és que aquest assetjament existeix", diu la portaveu de l'Aliança contra la Pobresa Energètica, Maria Campuzano.

Part d'un guió que DPS tindria per fer les trucades per obtenir el cobrament de deutes (APE)

Endesa va denunciar la treballadora i va prendre mesures contra ella per mala praxi, i va fer una auditoria, segons la qual no els consta que els directius de DPS Consulting fomentin aquestes pràctiques. Endesa, a dia d'avui, continua treballant amb aquesta empresa de recobraments.

ARXIVAT A:
Pobresa energèticaEconomia de butxacaJudicial
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut