L'estació de Renfe de Tarragona, aquest divendres, poc després que es comencés a restablir el servei ferroviari

Sense trens durant tres hores: l'incident més greu de Renfe a Catalunya

A primera hora del matí no ha funcionat cap línia de Rodalies, ni regionals ni llarga distància per via convencional de Renfe a Catalunya

RedaccióActualitzat

Cap a un quart de nou del matí d'aquest divendres s'ha solucionat l'avaria del sistema de telecomunicacions d'Adif a l'estació de França de Barcelona, i s'ha pogut començar a restablir el servei ferroviari a tota la xarxa convencional de Renfe, tot i que amb "alteracions en el recorregut d'algunes línies":

 

La incidència s'ha detectat cap a dos quarts de cinc de la matinada, i tota la xarxa ferroviària de Renfe ha quedat paralitzada durant més de 3 hores: no ha pogut funcionar cap línia de Rodalies ni de regionals, ni dels trens de llarga distància que circulen per via convencional a Catalunya, només s'ha pogut iniciar la circulació amb normalitat per les vies d'alta velocitat. 

Renfe ha demanat als usuaris que utilitzessin mitjans de transport alternatius. De fet, no se'ls ha deixat ni accedir a les estacions perquè no s'hi acumulessin persones a les andanes.


Tot plegat ha provocat una gran acumulació de ciutadans als accessos de les estacions de Renfe que de sobte s'han quedat sense transport per poder arribar a la feina i altres destinacions.

Ciutadans al vestíbul de l'estació de La Sagrega-Meridiana, aquest divendres a dos quarts de vuit del matí a Barcelona

Cap al migdia Rodalies encara funcionava de manera irregular, amb menys trens dels habituals i amb Renfe assegurant que treballaven per recuperar les freqüències a primera hora de la tarda.

A banda del transport de passatgers, l'avaria també ha afectat els trens de mercaderies que circulen per les vies d'ample convencional, tant els de Renfe com els d'empreses com Captrain o Continental, que no han pogut circular.

A la tarda, Adif ha fet una roda de premsa en què ha apuntat a un problema de hardware que ha afectat els discos durs com a causa de la incidència.


Per raons de seguretat

Segons ha explicat al 324 el portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, l'avaria ha fet que no pogués circular cap tren per raons de seguretat, i ha comparat el problema amb el que passa en un aeroport quan la torre de control no pot comunicar-se amb els pilots dels avions:

"Una incidència en el sistema de telecomunicacions que comunica el centre de comandament d'Adif a l'estació de França amb els trens no funciona, presenta una avaria, i per raons de seguretat el que es fa és aturar el trànsit. És com si en aviació la torre de control d'un aeroport no es pogués comunicar amb els avions, prima la seguretat."

En principi sí que podrien haver circulat els trens per les vies convencionals entre Tarragona i les Terres de l'Ebre, perquè aquest tram depèn del centre de control del País Valencià, però, malgrat això, un tren que anava de Vinaròs a Barcelona l'han fet parar a Tortosa.

L'avaria s'ha originat durant una actualització rutinària dels programes informàtics del Control de Trànsit Centralitzat d'Adif a l'estació de França de Barcelona: llavors els tècnics han detectat "danys" en el sistema que impedien la comunicació entre el CTC i els conductors dels trens, danys que afectaven tant el sistema principal com els secundaris d'emergència.

El sistema de telecomunicacions que s'ha avariat aquest divendres es va posar en marxa el 2017, després que l'anterior ja hagués fallat en algunes ocasions, amb grans afectacions l'octubre del 2010 i el maig del 2015.

Des que el dia 1 va entrar en vigor la gratuïtat de Renfe, la d'aquest divendres és la quarta avaria a la xarxa ferroviària, la més greu en 7 anys, quan n'hi va haver una d'igual.

Tren de mitja distància que feia el recorregut de Vinaròs a Barcelona, aquest divendres aturat a Tortosa

Fins que el sistema s'ha pogut recuperar, Adif --que ha treballat des de primera hora per resoldre el problema-- no ha fet cap previsió de quan podria estar solucionada la incidència, i Protecció Civil ha activat en prealerta el pla Ferrocat durant les 3 hores que ha durat l'avaria.

La independència com a "transport alternatiu"

El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha criticat durament la gestió de la xarxa ferroviària, que depèn del govern espanyol, ha reclamat el traspàs de Rodalies a la Generalitat i ha aprofitat per fer un joc de paraules amb el "transport alternatiu" que Renfe ha recomanat fer servir mentre ha durat l'avaria:

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha criticat Puigneró assegurant que no es pot barrejar l'avaria d'aquest divendres amb la reivindicació històrica de la gestió de Rodalies, i li ha demanat que sigui "més seriós":

"No té res a veure amb el servei de Rodalies, entenc que el senyor Puigneró aprofiti qualsevol incidència que es pot produir per fer sortir un altre cop la seva reivindicació, però insisteixo que les causes són diferents, hem de ser una mica més seriosos."

Sánchez ha dit que s'ha calculat en unes 80.000 persones la xifra de gent afectada per l'avaria, i l'ha qualificada d'"anòmala i extraordinària":

Posteriorment ha estat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, el que ha considerat "absolutament inacceptable" l'incident d'aquest divendres, ha posat el Metro i FGC com a exemples de transports que funcionen millor que Renfe, i també ha demanat la gestió directa de Rodalies:

"És absolutament inacceptable, és impropi d'un país avançat, i demostra la continuada desinversió crònica que està patint el sistema de Rodalies i de Mitja Distància de Renfe de l'Estat espanyol a Catalunya. És d'una incompetència absolutament inacceptable, crec que és imprescindible que les infraestructures de mobilitat siguin gestionades des del territori."

 

 

ARXIVAT A:
RenfeRodalies
Anar al contingut