Vista general de la pintora Ursula Jüngst treballant en el seu quadre 'La festa de la vida' al seu taller a l'aire lliure, Imatge del…
Vista general de la pintora Ursula Jüngst treballant en el seu quadre 'La festa de la vida' al seu taller a l'aire lliure, Imatge del 3 de juliol de 2018. (horitzontal)

Una artista alemanya pinta a Alcanar un quadre monumental que plasmarà als vitralls d'una església de Nuremberg

ACN Alcanar.-Ursula Jüngst, una artista alemanya afincada a Alcanar des de principis dels anys 90, ha dedicat els últims sis mesos a un nou repte en la seva carrera: pintar una obra monumental, de sis metres d'amplada i quatre d'amplada, que a partir de l'agost ha de traslladar als vitralls d'una església de Nuremberg (Alemanya). El resultat, 'La festa de la vida', és la invitació a "participar en una celebració, una afirmació de la vida malgrat les adversitats, de l'alegria de viure i l'esperança". Ho plasma amb les seves particulars pinzellades homogènies de color, amb les quals intenta sintetitzar el paisatge mediterrani que l'inspira. "Als alemanys ens agrada aquest paisatge, el sol i el mar. Aquest quadre, a més, tindrà ara el paper d'ambaixador, perquè pot parlar també sobre les fronteres culturals i a Alemanya podran entendre, tenir alguna cosa d'aquí, d'Alcanar, del Montsià, del mar, de les Terres de l'Ebre", ha explicat Jüngst. La idea és també que es pugui exposar a diferents llocs del món.

Tot i que intenta evitar les hores de màxima exposició solar i calor per treballar, Jüngst penja els diversos quadres de tela que formen la composició de 24 metres quadrats de superfície en total sobre la paret exterior del seu magatzem. És el seu estudi a l'aire lliure, ubicat a la zona de la Selleta, a Alcanar, una urbanització que des dels anys 70 acull professionals i artistes que van s'hi van voler establir inspirats pels aires del Maig del 68. Aquí ha esmerçat més de mig any per enllestir el projecte amb el qual va guanyar un concurs del govern alemany per decorar el vitrall de l'església d'Allerheilgen -Tots els Sants- de Nuremberg. Aquest mes d'agost es traslladarà a aquesta ciutat per iniciar els treballs que han de permetre plasmar l'obra sobre els vitralls de l'absis d'un temple catòlic de concepció arquitectònica i espacial contemporànies."Per a mi és un repte meravellós. Puc estar i fer el treball aquí. Té una alçada de quatre metres: és el més gran que he fet. Serà per una finestra molt gran, de quatre per sis metres d'amplada", ha explicat. 'La festa de la vida' condensa l'estil de Jüngst, molt marcat pels uniformes traços de color amb els quals imprimeix el ritme de la composició a partir de la repetició i la variació cromàtica. "Per a mi els colors són un idioma, que parla amb el cor de la gent", manifesta la pintora. A la base de l'obra, predomina el blau del mar i del cel, uns colors que, a mesura que s'ascendeix en la composició, es fusionen amb els grocs lluminosos que baixen de la llum, les plantes i les flors. Una síntesi del paisatge Mediterrani, dels signes d'identitat d'Alcanar i de les Terres de l'Ebre, lloc de residència i espai d'inspiració de l'artista des de fa prop de 30 anys i que l'inspira. Jüngst va arribar a Catalunya l'any 1992 amb una beca per ampliar els seus estudis d'art a Barcelona al costat de Daniel Argimon. Les seves obres es poden veure en diverses galeries i sales d'Alemanya, on algunes de les seves obres formen part de col·leccions privades. A més de Catalunya, també ha exposat a Rússia, Mèxic, els Estats Units o la Xina. Defineix el seu estil com a "molt modern". "Cada pinzellada té la mateixa amplada i la mateixa llargada. És un mòdul a partir del qual poc construir tot el quadre", explica gràficament. El treball del color en cadascun d'aquests mòduls, amb direccions canviants en confluència i divergència, amb contrastos cromàtics estudiants, confereix a la composició una naturalesa especial. "Tots els colors parlen el seu idioma", tanca Jüngst.

Anar al contingut