Pla escorç de l'alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlón, amb el president de la CONFAVC, Jordi Giró, en la presentació del projecte 'A-po…
Pla escorç de l'alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlón, amb el president de la CONFAVC, Jordi Giró, en la presentació del projecte 'A-porta' a la població. (Horitzontal)

Un miler de llars de Santa Coloma es beneficiaran del projecte 'A-porta' que pretén combatre la pobresa energètica

ACN Santa Coloma de Gramenet.-Un miler de llars del barri de Can Mariner de Santa Coloma de Gramenet participaran aquest 2020 en el projecte 'A-porta', que té per objectiu combatre la pobresa energètica. Vuit veïnes de la població de diverses nacionalitats recorreran aquesta zona del municipi per ajudar les famílies vulnerables a interpretar les factures, assessorar-les sobre la tarifació social o revisar que les aixetes no perdin aigua, entre d'altres mesures. L'experiència ja s'ha implantat amb èxit en poblacions com Tarragona o Reus, i també en alguns barris de la zona nord de Barcelona. A la ciutat comtal, el projecte va arrencar l'any 2017 i ha permès reduir la despesa mensual en subministraments de les llars ateses en més de 40 euros.

El projecte 'A-porta' arriba a Santa Coloma amb la voluntat de lluitar contra la vulnerabilitat i la pobresa energètica. Tot i que inicialment es desenvoluparà al barri de Can Mariner, una zona amb un índex d'envelliment de la població del 105,4% i un 26% de llars unipersonals, la voluntat del govern municipal és estendre'l a d'altres àmbits de la localitat."És un projecte pilot que ens permetrà intervenir en mil habitatges d'aquest barri", ha comentat l'alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlón, que ha apuntat que permetrà a la ciutadania "crear nous vincles de relació, conèixer recursos d'utilitat i estalviar en els seus subministraments". Des del 23 de gener, un equip de vuit picaportes ha començat a visitar els veïns de Can Mariner per detectar casos de vulnerabilitat. Es tracta de veïnes de sis nacionalitats diferents que han rebut una formació específica per poder desenvolupar aquesta tasca. Entre d'altres aspectes, assessoren la població sobre com rebaixar les factures de subministraments bàsics, com adequar la llar per a fer front al fred o a la calor, amb arranjaments de baix cost, o com optar a la tarifació social o d'altres ajudes. L'Ana Laguna, una de les picaportes, indica que en un primer moment els resulta complicat poder dur a terme la seva feina perquè molts veïns "tenen por" i sovint els costa obrir la porta. Per la seva banda, la Gladis Dantalia, una altra de les participants explica quin és el perfil de les persones vulnerables a les quals solen adreçar-se: "Ens trobem amb gent gran que viu sola i que molts cops està renunciant a alimentar-se correctament per pagar factures, també amb famílies monoparentals o parelles amb menors a càrrec que estan a l'atur i cobrant subsidis", assenyala.Les picaportes també han rebut formació per detectar situacions susceptibles de derivar-se als Serveis Socials o al Servei de detecció i reducció de la pobresa energètica de l'Oficina Local de l'Habitatge.Un estalvi de 40 euros mensualsEl president de la Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), Jordi Giró, ha explicat que aquesta és al quarta població on es posa en marxa la iniciativa. Fins ara s'ha actuat en 8.000 llars de Reus, Tarragona i Barcelona. A la capital catalana el projecte es va iniciar a Ciutat Meridiana l'any 2017 i posteriorment es va desplegar a d'altres barris de la zona nord com Torre Baró i Vallbona. Giró ha apuntat que l'estalvi mitjà que han aconseguit els habitatges que han estat visitats en aquests sector de Barcelona, és de més de 40 euros al mes. "Això suposa un estalvi global de 750.000 euros", ha apuntat Giró que ha dit que s'han visitat 5.200 llars i entrevistat 3.000 famílies. En aquesta zona s'han trobat situacions de dificultats amb les factures a un de cada dos habitatges entrevistats. En aquesta mateixa àrea, també s'ha detectat que entre un 15% i un 20% de les famílies són vulnerables segons l'índex Eurostat de la UE.Per altra banda, el temps mitjà d'assessorament s'ha situat en els 50 minuts. En les llars on es troba algun tipus de problema, les persones picaportes les han visitat una mitjana de 2,5 vegades. Des dels seus inicis, un total de 40 persones han treballat com a picaportes i quatre més com a coordinadores.

Anar al contingut